Google AI Overview – co to takiego?
3 min
3 min
Na skróty
Sztuczna inteligencja w ostatnim czasie zrobiła furorę na całym świecie. Nic dziwnego, że ewoluuje także sposób korzystania z wyszukiwarki. Google AI Overview oparty na sztucznej inteligencji jest tego przykładem. Już niebawem w naszym kraju nowa funkcja stanie się dostępna. Sprawdź, czym jest AI Overview Google oraz jak ta innowacja może przełożyć się na biznes.
AI Overview Google (wcześniej określany jako Search Generative Experience lub SGE) to zaawansowana funkcja wyszukiwarki. Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję (AI Gemini), dzięki której użytkownikom Google’a wyświetlają się odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Google AI Overview ma zadanie dostarczać użytkownikom kluczowych informacji na podstawie spersonalizowanych preferencji oraz historii wyszukiwań. Po wpisaniu frazy w oknie wyszukiwarki Google przeszuka internet i stworzy krótkie podsumowanie.
Do tej pory po wpisaniu frazy kluczowej pojawiała się wyłącznie lista linków organicznych (bezpłatnych) i linków sponsorowanych. Kiedy nowa funkcja zostanie wdrożona w naszym kraju, na pewno zrewolucjonizuje się więc sposób przeglądania zasobów Google’a.
Zdj. 1. Ogłoszenie Google AI Overview na jednej z konferencji
Źródło: https://www.icrossing.com/en-gb/insights/ai-overviews-rollout-google-search-what-it-means-for-brands
Za sprawą integracji Google AI Overview z modelem Gemini użytkownicy mogą poszukiwać informacji, nie wchodząc na strony internetowe. Odpowiedzi wyświetlają się bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Wyświetlane treści nie są jednak dosłownym cytatem, który pochodzi ze strony WWW. Są one generowane z wykorzystaniem modelu językowego. To analiza tekstów znalezionych w najbardziej wiarygodnych witrynach.
AI Overview Google to także możliwość konwersacji z botem. Dzięki niej użytkownicy wyszukiwarki mogą kontynuować zapytania i zachować kontekst pierwotnego wyszukiwania. Możliwe jest na przykład rozwinięcie wypowiedzi lub wytłumaczenie znaczenia podanego terminu. Dla właścicieli stron istotne jest, że Google AI Overview umieszcza odnośniki do witryn, na których bazują odpowiedzi.
Zdj. 2. Interfejs funkcji Google AI Overview, działającej w Stanach Zjedoczonych
Źródło: https://mashable.com/article/new-google-ai-overview-format-ease-publisher-concerns
Google AI Overview w ogromnej mierze różni się zatem od Featured Snippets — inną, starszą funkcją Google. Wyróżnione fragmenty odpowiedzi w Featured Snippets są statyczne i pochodzą z pojedynczej strony internetowej.
Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie wyszukiwania zakończą się uruchomieniem Google AI Overview. W analizie 10 000 popularnych fraz kluczowych ustalono, że funkcja włączyła się przy zaledwie 3,9% wyszukiwań. Można jednak spodziewać się stopniowej ewolucji innowacji od Google’a. Przeprowadzenie badań było możliwe, gdyż funkcja AI Overview jest aktualnie dostępna w USA.
Zdj. 3. Opublikowane wyniki badań dotyczących funkcjonowania Google AI Overview
Źródło: https://www.searchenginejournal.com/googles-ai-overviews-appear-in-3-9-of-trending-news-searches-study-finds/523496/
Google AI Overview nie został jeszcze wprowadzony w naszym kraju (stan na wrzesień 2024). Wiadomo jednak, że wpłynie on na ruch na stronach. Chodzi tutaj zarówno o ruch uzyskiwany z linków sponsorowanych, jak i organiczny. Część użytkowników po otrzymaniu odpowiedzi z poziomu sztucznej inteligencji, nie będzie już wchodzić na stronę.
Z drugiej strony niektóre witryny mogą notować wyższy wskaźnik konwersji. Dotrą bowiem na nie bardziej zaangażowani użytkownicy. Osoby, które z jakiegoś powodu dociekają, kto odpowiada za stworzenie oryginalnej treści.
W kontekście dostosowania witryn do Google AI Overview, kluczowe na pewno okaże się:
Coraz istotniejszą rolę dla agencji marketingowych odgrywa optymalizacja strony internetowej pod kątem GEO (ang. Generative Engine Optimization). Eksperci odpowiedzialni za optymalizację witryn i twórcy treści muszą postarać się, aby AI dobrze oceniła stronę. W rezultacie pozycjonowanie stron nabiera nowego oblicza.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.