Jaką strategię pozycjonowania wybrać w przypadku małego sklepu internetowego?
5 min
5 min
Na skróty
Każdy duży sklep internetowy był kiedyś mały i mało rozpoznawalny. Gdzie tkwi tajemnica szybkiego rozwoju? Co robić, aby sięgać coraz wyżej w e-commerce? Należy postawić na marketing online, który pozwala docierać do klientów. Nawet jeżeli prowadzisz niewielki biznes, odpowiednia promocja w internecie pozwoli Ci rozwinąć skrzydła. Doskonałym sposobem na zwiększenie widoczności w sieci jest między innymi pozycjonowanie, czyli SEO. Przeczytaj naszą podstronę o pozycjonowaniu. Dowiesz się na niej więcej o różnych aspektach SEO, które należy brać pod uwagę podczas pracowania nad widocznością strony internetowej. W tym tekście dowiesz się w jaki sposób pozycjonować mały sklep, aby stopniowo zwiększać jego rozpoznawalność i popularność.
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania związane z SEO, należy opracować strategię pozycjonowania małego sklepu. Zacznijmy od słów kluczowych. Zastanów się, jakie konkretnie frazy najlepiej opisują Twój biznes. Postaraj się przytoczyć ich jak najwięcej. Możesz w tym celu wykorzystać chmurę skojarzeń – zapisz jedno słowo, a następnie poprowadź strzałki na boki kartki i umieść tam kolejne frazy, które są w jakiś sposób związane z konkretnym zagadnieniem. W tym momencie myśl jak klient. Odpowiedz sobie na pytanie dotyczące tego, co byś wpisywał do wyszukiwarki, aby znaleźć produkty takie, jak Twoje?
Do wyboru słów kluczowych możesz wykorzystać specjalistyczne narzędzia. Profesjonaliści korzystają przynajmniej z kilku i dzięki temu opracowują najlepszą strategię dzieląc frazy na ogólne, z długim ogonem i inne kategorie. Tak, aby sklep stopniowo, z czasem, zyskiwał na widoczności na różnych rodzajach słów kluczowych. Niektóre z narzędzi do doboru fraz optymalizacyjnych są darmowe, a za niektóre należy zapłacić, jednak nie ulega wątpliwości, że praca z nimi jest znacznie prostsza. Oto kilka z nich: Senuto, SEMrush, SEMSTORM, Ahrefs, Ubersuggest. Strategia SEO małego sklepu powinna opierać się przede wszystkim na frazach o niewielkiej konkurencyjności. Tego rodzaju słowa zdecydowanie łatwiej wypozycjonować, bo o wysokie noty w wyszukiwarce rywalizuje mniej stron internetowych.
Wykorzystaj jedno ze wspomnianych przez nas narzędzi i sprawdź, które frazy są często wyszukiwane przez użytkowników. To właśnie te słowa powinny Cię zainteresować, ponieważ dzięki nim możesz zwiększyć ruch w swoim sklepie. Następnie zweryfikuj to, jak trudne będzie pozycjonowanie dla poszczególnych wyrażeń. Strategia pozycjonowanie małego sklepu najczęściej zakłada, że domena będzie optymalizowana pod frazy składające się przede wszystkim z kilku słów (long-tail SEO). Tak, aby idealnie trafiać w potrzeby potencjalnych klientów. Prosty przykład – wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z odzieżą. Zamiast pozycjonować się na słowa „czerwona sukienka”, możesz wykorzystać frazę „czerwona sukienka na weselę z cekinami”. Zwykle to właśnie takie wyrażenia generują ruch, a konkurencja w ich przypadku jest niewielka. Łatwiej wybić witrynę na takie frazy kluczowe, a przy tym osoby wyszukujące tak skonkretyzowanych przedmiotów są bardziej skłonni je kupić.
SEO to pozycjonowanie bezpłatne opierające się na optymalizacji witryny, content marketingu oraz pozyskiwaniu jakościowych odnośników (link building). Należy jednak zaznaczyć, iż jest to tylko jedna gałąź marketingu online. Istnieje jeszcze pozycjonowanie płatne – choć przez specjalistów raczej nie jest nazywane „pozycjonowaniem” – czyli reklamy wyświetlane w wyszukiwarkach, na przykład poprzez Google Ads. Ten sposób promocji sklepu w internecie jest bardzo prosty i pozwala kontrolować budżet. Samodzielnie ustalasz, na jakie frazy powinna wyświetlać się Twoja witryna. Jeżeli korzystasz z wyszukiwarki, prawdopodobnie niejednokrotnie udało Ci się zaobserwować przeróżne reklamy w wyszukiwarce. W przypadku Google, promowane strony wyświetlają się bezpośrednio nad organicznymi wynikami wyszukiwania.
Zależnie od Twojego budżetu możesz wdrożyć strategię pozycjonowania małego sklepu, gdzie połączysz działania płatne oraz bezpłatne. Synergia SEO oraz PPC (pay per click) nazywana jest w skrócie SEM (Search Engine Marketing). Tym sposobem zwiększysz swoją szansę na pozyskanie klienta i pozytywnie wpłyniesz na widoczność w sieci. Bardzo często małe sklepy internetowe nie generują przychodów mimo tego, iż posiadają atrakcyjną ofertę. Niewykluczone, że w takich przypadkach problem tkwi we widoczności. Jak chcesz pozyskać klientów, bez promocji własnej marki w sieci? Właśnie w takich sytuacjach z pomocą przychodzi SEO oraz SEM.
Oczywiście sposobów na reklamę w sieci jest znacznie więcej. Strategię SEO małego sklepu możesz wzbogacić o przeróżne formy promocji online. Niektórzy przedsiębiorcy stosują reklamy w wyszukiwarkach, inni wdrażają materiały wideo w takich serwisach jak YouTube. Nie zapominaj również o mediach społecznościowych. Zwykłe prowadzenie profilu firmowego warto wzbogacić o płatne kampanie reklamowe, czy promowanie poszczególnych postów. Ile to kosztuje? Stosując reklamy w wyszukiwarce (Google Ads), płacisz za każdym razem, gdy użytkownik otworzy Twoją stronę internetową – jednorazowe wejście może oscylować w granicach kilkunastu groszy. Podobna sytuacja dotyczy materiałów promocyjnych na YouTube. Odtworzenie Twojej reklamy przez użytkownika będzie kosztować od kilku do kilkunastu groszy zależnie od wielu czynników. Budżet na promocję marki w mediach społecznościowych możesz łatwo skonfigurować, zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, czy LinkedIn. Kampania reklamowa może więc w skali miesiąca kosztować równie dobrze kilkadziesiąt, co kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jakich efektów oczekujesz i w jakiej branży działasz.
Zastanawiasz się, co zrobić, aby szybko zacząć sprzedawać online? Przede wszystkim musisz poświęcić czas na odpowiedni marketing. Strategia pozycjonowania małego sklepu jest bardzo ważna. Jeżeli Twoja polityka cenowa będzie korzystna, dobra widoczność w wyszukiwarce może pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji. Mówiąc o sprzedaży i generowaniu zysków, warto również wspomnieć o SXO, czyli połączeniu SEO oraz UX. Jeżeli chcesz przygotować sklep internetowy w myśl tej koncepcji, należy połączyć strategię pozycjonowania małego sklepu z projektowaniem witryny pod wymagania użytkownika.
Poprawnie skonfigurowana i atrakcyjna witryna sprawia, że czas trwania sesji się wydłuża. Internauci odwiedzający witrynę chętnie przeglądają jej zawartość, a jeżeli są zainteresowani ofertą, niewykluczone, że dokonają transakcji. Bardzo często przygotowanie strategii SEO małego sklepu wymaga sporej wiedzy teoretycznej i praktycznej. Jeżeli nie masz na to czasu lub po prostu nie wiesz, od czego zacząć, pomyśl nad skorzystaniem z pomocy profesjonalistów. Nie dość, że w ten sposób Twój e-commerce stanie się bardziej widoczny, to Ty skupisz się na innych zadaniach, na przykład odpowiedniej promocji w mediach społecznościowych.
Na koniec postanowiliśmy wspomnieć o kilku bardzo ważnych kwestiach związanych z SEO, o których zapominają właściciele sklepów internetowych. To zasady i porady – ich znajomość może być ważna, szczególnie gdy chcesz samodzielnie rozpocząć pozycjonowanie witryny.
Efekty nie przychodzą z dnia na dzień – pozycjonowanie to wielopłaszczyznowe działania, które prowadzi się bez przerwy. SEO to nie tylko optymalizacja, ale także tworzenie treści i pozyskiwanie linków. Widoczne efekty mogą być widoczne po kilku lub kilkunastu tygodniach.
Przemyśl to, co robisz – nie działaj na ślepo bez żadnej strategii. Zastanów się, co warto zmienić i dlaczego. Następnie przeprowadź aktualizację. Nieodpowiedzialne działania mogą wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.
Połącz SEO z innymi kanałami – pozycjonowanie to tylko jeden sposób na pozyskanie klienta. Pamiętaj, aby budować społeczność w mediach społecznościowych oraz promować markę poprzez inne kanały online. W ten sposób maksymalizujesz swoje szanse w sieci i zaczynasz zyskiwać w oczach użytkowników, a Twój brand staje się bardziej rozpoznawalny. Droga do sukcesu w e-commerce to stawianie małych kroczków, a nie wykonywanie ogromnych skoków.
Wykorzystuj dostępne narzędzia – już wcześniej wspomnieliśmy o kilku narzędziach do wyszukiwania fraz kluczowych. Warto je wykorzystać, podobnie jak Google Analytics i Search Console. W przypadku SEO pomocnym oprogramowaniem będzie także Screaming Frog SEO Spider Tool, Majestic SEO, czy Ahrefs.
Czerp wiedzę z darmowych źródeł – w internecie znajdziesz przeróżne blogi, webinary, czy materiały wideo poświęcone SEO. Korzystaj z nich, aby poszerzać swoje horyzonty.
Pamiętaj, że Twoja strategia SEO małego sklepu może ulec zmianie. Zasady pozycjonowania co jakiś czas zmieniają się z powodu aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Czasami Twój plan będzie potrzebować gruntownej aktualizacji, a innym razem wystarczą drobne poprawki. Obserwuj, jak zmienia się świat SEO i zyskuj widoczność w Google! Jeśli chcesz skorzystać z pomocy profesjonalistów i pozycjonować swój sklep od początku bez błędów, to koniecznie sprawdź naszą ofertę!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.