Rośnie ruch, ale nie konwersja? Co zrobić?
4 min
4 min
Na skróty
Poprzez ruch rozumiemy ilość użytkowników odwiedzających stronę internetową w danym okresie. Z terminem tym powiązana jest konwersja. To cel, który powinien być realizowany przez internautów. Konwersją może być między innymi sprzedaż, spędzenie czasu na stronie, zapis do newslettera, czy wykonanie połączenia telefonicznego. Jak więc łatwo wywnioskować, cel ustalany jest nie tylko w e-commerce. Konwersja ma również znaczenie na firmowych stronach internetowych, blogach i innego rodzaju serwisach online. Czasami jednak dochodzi do sytuacji, gdzie większy ruch nie przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. Jakie kroki wówczas należy podjąć?
Mówiąc o niskiej konwersji, możemy wyróżnić pięć podstawowych przyczyn występowania takiego zjawiska. To podstawowe kwestie, które należy poddać analizie gdy ruch wzrasta, a współczynnik realizacji celu nie ulega większej zmianie, bądź spada.
Przede wszystkim weź na tapet UX, czyli user experience. Jeśli strona internetowa nie jest dopasowana do potrzeb użytkownika, trudno będzie wspomóc stopień realizacji celu. Niski poziom konwersji może wynikać z wielu przyczyn – wyskakujące okienka, długi czas ładowania, błędna architektura informacji. Te wszystkie elementy niejednokrotnie powodują, że użytkownik szybko opuszcza stronę internetową i przechodzi do serwisu konkurencji. Weź ten fakt pod uwagę i zadbaj o UX najlepiej, jak to tylko możliwe.
Bardzo często przedsiębiorcy (szczególnie w e-commerce) wychodzą z założenia, że niski poziom konwersji spowodowany jest zbyt wysoką ceną. Zwykle to nieprawda. Potencjalni klienci niejednokrotnie są w stanie zapłacić więcej za jakość, efektywność oraz skuteczność. Jeśli więc uważasz, że Twój produkt jest wart swej ceny, prawdopodobnie rzeczywiście tak jest. Natomiast problemu niskiej konwersji możesz upatrywać w polityce sprzedażowej, a nie cenowej. Pomyśl, czy sposób dostawy jest odpowiedni? A może użytkownicy nie chcą zamawiać produktów/usług ze względu na zbyt odległy termin realizacji?
W kontekście konwersji znaczenie ma także treść umieszczona na stronie internetowej. Czasami jest jej zbyt dużo – zasłania ekran, a całość prezentuje się mało estetycznie. Jednak za równie ogromny problem możemy uznać brak contentu lub teksty niskiej jakości. Uważasz, że tego i tak nikt nie czyta? Jesteś w ogromnym błędzie. Niejednokrotnie klient przed dokonaniem zakupu chce odpowiednio zapoznać się z ofertą – zarówno w kontekście produktów, jak i usług. W momencie, gdy treść jest mało atrakcyjna lub nie ma jej wcale, istnieje ryzyko wystąpienia niskiego poziomu konwersji.
Czy Twoja strona jest odpowiednio przygotowana? Wspomnieliśmy już o UX, ale pozostaje także UI (user interface) oraz zaprojektowanie odpowiedniej struktury witryny. Zadbaj o breadcrumbs, właściwy układ kategorii i menu serwisu.
Czasami niski poziom konwersji stoi po stronie technicznej. Czy serwis nie zwraca błędów podczas użytkowania? Być może koszyk zbyt długo się ładuje lub dochodzi do problemów z realizacją transakcji? Wielokrotnie tego rodzaju błędu umykają administracji, a mają kolosalny wpływ na sprzedaż.
Do mierzenia konwersji możesz wykorzystać darmowe narzędzie, jakim jest Google Analytics. Po odpowiedniej implementacji oprogramowanie będzie automatycznie zliczać realizację ustawionych przez Ciebie celów. Dodatkowo poznasz nieco więcej informacji o swoich odbiorcach oraz ich zachowaniach. W Google Analytics możliwe jest śledzenie konwersji dla różnych celów. Należy jednak pamiętać, że narzędzie trzeba odpowiednio skonfigurować. Błędnie zaimplementowane tagi powodują błędne zliczanie konwersji lub nie reagują w ogóle na realizację konkretnego celu. Czasami niski poziom widoczny w Google Analytics może wynikać z nieprawidłowego wdrożenia kodu śledzącego. Współczynnik konwersji może obliczyć za pomocą wzoru:
WK = (liczba dokonanych konwersji / liczba osób odwiedzających stronę) x 100
Oczywiście takie oprogramowanie jak między innymi Google Analytics mierzy współczynnik konwersji automatycznie, po odpowiedniej implementacji na stronie.
Na niski poziom konwersji możesz odpowiednio zareagować, szczególnie gdy witryna notuje spory ruch, a mimo to użytkownicy nie realizują Twoich celów. Przedstawiamy dziesięć cennych rad, z których możesz skorzystać bez względu na to, jaki biznes dokładnie prowadzisz.