Apteka internetowa – czyli apteka przyszłości?
5 min
5 min
Na skróty
Z roku na rok powstaje coraz więcej sklepów internetowych, w tym aptek online. Czy każda osoba może założyć biznes farmaceutyczny? Jak prezentują się koszty takiego przedsięwzięcia? Postaramy się udzielić odpowiedzi na te pytania. Dowiedz się, czy warto założyć własną aptekę online.
Prawo farmaceutyczne w Polsce jasno wskazuje, iż na do prowadzenia apteki online potrzebne jest najpierw założenie apteki tradycyjnej. Z kolei o otwarcie takiego biznesu mogą starać się magistrowie farmacji posiadający prawo do wykonywania zawodu oraz spółki, których jedyną formą działalności jest prowadzenie aptek, gdzie wspólnicy z zawodu są farmaceutami. Zanim więc zaczniesz zastanawiać się, czy warto otwierać aptekę online, musisz nabyć odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia działalności stacjonarnej. Następnie swój biznes możesz wzbogacić o wersję cyfrową, gdzie klienci będą zamawiać produkty przez internet.
Warto dodatkowo przypomnieć, iż apteką może kierować osoba, posiadająca doświadczenie w postaci pięciu lat pracy w aptece. Jeśli jednak posiadasz specjalizację z zakresu farmacji aptecznej, wystarczą trzy lata. Czy warto otwierać aptekę online? Jeżeli masz już stacjonarną placówkę, która regularnie przynosi zysk, możesz pokusić się o przygotowanie wersji elektronicznej.
Czy warto zakładać aptekę online? Jeżeli czujesz, że przyniesie ona zysk i masz odpowiedni pomysł na prowadzenie działalności w internecie, warto spróbować. Pamiętaj, że takie poszerzenie działalności to inwestycja, na którą potrzebujesz odpowiedniego budżetu. Koszt apteki internetowej może prezentować się różnie, zależnie od tego, jak Twój sklep farmaceutyczny ma ostatecznie się prezentować, oraz jakie funkcje będzie posiadać.
Zaletą apteki online jest możliwość pozyskania naprawdę szerokiego grona konsumentów. W 2017 roku Instytut Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadził badanie dotyczące farmacji internetowej. Jak wskazują ankietowani, 37% osób porównuje ceny leków online, aby następnie kupić je w stacjonarnej placówce. Natomiast 15% użytkowników zamawia produkty farmaceutyczne przez internet z dowozem do domu. Apteka online to nie tylko źródło bezpośredniej sprzedaży, ale także zachęcenie do zakupu w tradycyjnej placówce. Swój sklep farmaceutyczny wykorzystasz zarówno do generowania zysków, jak i promocji stacjonarnej apteki.
Pamiętaj, że branża farmaceutyczna jest niezwykle konkurencyjna. Słowa kluczowe związane z lekami oraz suplementami diety są nieco trudniejsze do pozycjonowania w wyszukiwarce (SEO). Dodatkowo reklama Google Ads dla takich fraz jest nieco droższa. Trudno także powalczyć o klienta niską ceną, bowiem bardzo często są one już i tak na bardzo niskim poziomie (niewysoka marża). Przeanalizuj wszystkie ZA i PRZECIW wówczas odpowiesz sobie czy warto zakładać aptekę online.
Pozostaje jeszcze koszt apteki internetowej. Jak to wygląda w praktyce? Trudno podać jedną kwotę lub chociaż widełki cenowe, bowiem każdy przedsiębiorca przygotowuje sklep w inny sposób. Pierwszym krokiem będzie rejestracja domeny oraz wykupienie hostingu. Następnie musisz zdecydować się, w jaki sposób przygotujesz swój sklep. Do jego przygotowania możesz wykorzystać specjalne oprogramowanie, które jest bardzo proste w obsłudze, integracji płatności oraz konfiguracji. Takie możliwości daje między innymi PrestShop, Shoper, Sky-Shop, Shopolo, RedCart oraz inne platformy sklepowe. Zapoznaj się z ofertą różnych firm, następnie wybierając jedno, dopasowane do Twoich potrzeb oprogramowanie. Niektóre z nich są darmowe, inne opierają się na comiesięcznej płatności abonamentowej. Pamiętaj jednak, że zwykle te bezpłatne wersje mają ograniczoną funkcjonalność.
Chcesz poznać przybliżony koszt prowadzenia apteki internetowej? Wykupienie domeny oraz hostingu przez pierwszy rok jest zwykle niedrogie, natomiast nieco większe kwoty dostawcy naliczają dopiero po 365 dniach korzystania z usług, przy odnowieniu pakietu. Pierwszy zakup domeny oraz hostingu to koszt często nieprzekraczający nawet 50 złotych brutto na rok, zależnie od tego, co wchodzi w skład konkretnej oferty. Odnowienie usług może plasować się na poziomie od 50 do kilkuset złotych brutto (domena i hosting). Pozostaje również kwestia platformy sklepowej (oprogramowania). Darmowe systemy zwykle są ograniczone, a dopiero po opłacie abonamentu pozwalają na znacznie więcej. Tradycyjny, średnio rozbudowany pakiet miesięczny kosztuje od około 100 do 250 PLN brutto.
Do kosztu prowadzenia apteki internetowej dochodzi zakup specjalnych opakowań transportowych oraz odpowiednie wyposażenie do przechowywania produktów farmaceutycznych. Dodatkowo będziesz potrzebować nieco czasu na wypełnianie stosownych dokumentów związanych z transportem oraz wysyłką towarów.
Jeżeli masz aptekę stacjonarną, koszt przygotowania wersji elektronicznej będzie stosunkowo niewielki. Tak naprawdę zdecydowanie więcej kosztuje uruchomienie klasycznej placówki do sprzedaży produktów farmaceutycznych. Warto także dodać, iż obsługa sklepu internetowego to sprawa dość, zdecydowanie trudniejszym procesem jest sama konfiguracja oraz dodanie wszystkich funkcji. Zwykle przedsiębiorcy zlecają to zagadnienie wykwalifikowanym profesjonalistom, którzy sprawnie i szybko przygotują sklep internetowy do działania.
Pozycjonowanie aptek internetowych jest dozwolone, jednak należy przestrzegać prawa, które reguluje reklamowanie środków farmakologicznych. Strategia SEO dla takiego biznesu wymaga szczególnej uwagi, ze względu na konkurencyjność. W przypadku apteki internetowej odpowiednie pozycjonowanie fraz kluczowych w Google może być źródłem generowanego ruchu organicznego, który następnie będzie przeobrażać się w konwersję (sprzedaż).
Branża aptek online należy do konkurencyjnych w kontekście SEO. Oznacza to, że na dokładnie te same frazy kluczowe pozycjonuje się wiele domen. Ostatecznie jednak wyszukiwarka Google na pierwszej stronie wyświetla 10 odpowiedzi – i to one zbierają praktycznie cały ruch organiczny. Istotne jest więc przygotowanie takiej strategii, aby jej wdrożenie było maksymalnie efektywne.
Jak prezentuje się specyfika pozycjonowania sklepu z branży aptek online? Aby przedstawić ten temat, posiłkujemy się danymi z Case Study, gdzie zaprezentowano charakterystykę SEO dla trudnych branż. Według badań przeprowadzonych przez zespół Semcore, do fraz kluczowych o największym popycie należą:
Dodatkowo warto przedstawić wolumen wyszukiwań dla słów, które nie są związane bezpośrednio z aptekami online, jednak wyróżniają się potencjałem w ujęciu konwersji oraz pozostają popularne:
Rynek SEO dla aptek online to wysoka konkurencyjność, co potwierdzają poniższe dane, przedstawiające średnie wartości dla serwisów z tej branży:
W realizacji strategii SEO dla apteki online szczególne pomocne będą frazy long-tail, czyli te z tzw. długim ogonem. To wyrażenia składające się z kilku słów, charakteryzujące się niską konkurencyjnością. Jeśli serwis będzie widoczny na takie frazy, zacznie generować ruch. Z czasem możliwe będzie pozycjonowanie na kolejne wyrażenia, o coraz większym popycie. Wykorzystywanie fraz long-tail w taki sposób pozwala systematycznie rozwijać aptekę, generując coraz większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
W przypadku SEO dla aptek online konieczne jest przestrzeganie zasad E-A-T, ze względu na charakterystykę branży YMYL: Your Money Your Life. Jeżeli chcesz wiedzieć, co dokładnie znaczą te skróty, sprawdź słownik SEO/SXO/SEM. W dużym skrócie – należy przestrzegać zasad i rekomendacji, które Google opublikowało w swojej dokumentacji Search Quality Evaluator Guidelines. Teksty poradnikowe w tym przypadku mają ogromne znaczenie dla odbiorców (wpływają na ich zdrowie). Algorytm Google szczególnie surowo ocenia takie witryny, dokładnie analizując ich treść, zwracając uwagę na wiarygodność i autorytet.
SEO dla apteki online to tworzenie i publikowanie treści poradnikowych, które są wartościowe dla odbiorców. Domyślnie, nie powstają one w celu sprzedawania produktów. Warto jednak zadbać o UX design, aby każda sesja miała większą szansę na zakończenie się konwersją. Takie podejście do pozycjonowania jest zgodne ze strategią SXO (SEO + UX). W ten sposób generowany ruch może być wartościowany.
Apteka internetowa jest regulowana przez prawo farmaceutyczne, które mówi, że prowadzenie takiej działalności wymaga posiadania apteki tradycyjnej (stacjonarnej). Aby ją otworzyć, należy mieć tytuł magistra farmacji lub tworzyć spółkę, gdzie przynajmniej jeden wspólnik z zawodu jest farmaceutą.
Otworzenie apteki internetowej wymaga założenia serwisu (sklepu), który będzie służył do zamawiania produktów przez klientów. Zależnie od wybranego oprogramowania, koszty związane z prowadzeniem takiego biznesu online mogą być różne. Poza wydatkami na infrastrukturę techniczną należy także przemyśleć kwestie związane z transportem produktów oraz ich magazynowaniem.
Zgodnie z art. 94a ust. 1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. dotyczącej prawa farmaceutycznego w Polsce obowiązuje zakaz reklamy aptek. Serwis może być pozycjonowany, ale konieczne jest unikanie wyrażeń wartościujących (język korzyści) podczas publikacji contentu, co mogłoby być potraktowane jego działanie reklamowe. SEO opiera się na optymalizacji serwisu pod wymagania wyszukiwarki, bo nie jest bezpośrednią reklamą witryny.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.