Content marketing – jak napisać dobry artykuł sponsorowany?
4 min
4 min
Na skróty
Artykuł sponsorowany jest jednym ze sposobów na wyróżnienie się w internecie. Może zapewnić większy ruch na stronie, poprawić wizerunek firmy, ale jego celem jest także zwiększenie sprzedaży. Jednak aby osiągnąć te cele, treść artykułu sponsorowanego, który ma być opublikowany na jakiejś stronie, musi być napisany umiejętnie. Jakie kroki są obowiązkowe i czego unikać?
Jeśli jesteś początkującym copywriterem, albo osobą, która ma firmę i chce sama napisać artykuł sponsorowany na portal, z którym masz współpracę, to ten tekst jest dla Ciebie. Przeprowadzimy cię po wszystkich etapach pisania artykułu sponsorowanego. Wykorzystaj potencjał artykułów sponsorowanych — umożliwiają promocję marki, produktu i są niezwykle korzystne dla wizerunku danej firmy. Czy istnieje konkretna definicja takiej formy reklamy? Otóż jedyne, co odróżnia ją od artykułu publikowanego w gazecie, jest SEO, a konkretniej słowa kluczowe. Bardzo istotny jest również aspekt specjalistyczny — osoby, które przeczytają treść, muszą zyskać konkretną wartość, np. znaleźć odpowiedź na poszukiwane pytanie lub dowiedzieć się czegoś nowego o branży. Informacja o marce w artykule sponsorowanym nie może też być zbyt oczywista czy nachalna. Odniesie to bowiem skutek odwrotny do zamierzonego.
Artykuł sponsorowany powstaje po to, aby promować jakąś markę. Takie treści tworzą zaplecze linków, ale także rozpowszechniają i reklamują konkretną firmę w różnych miejscach w internecie. To pozwala dotrzeć do nowych odbiorców i potencjalnych klientów. Istnieje wiele rodzajów artykułów sponsorowanych. Dobrze napisany tekst przyciągnie czytelników, którzy będą wysyłali do siebie link, a to wygeneruje mnóstwo dodatkowych wejść na Twoją stronę internetową. Budowanie świadomości marki to istotny cel marketingowy, a dotarcie do potencjalnego odbiorcy w taki sposób pozostawia dobre wrażenie — o ile, oczywiście, treści są pomocne i wartościowe. Najlepsze formy artykułu sponsorowanego to:
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu oraz SEO
Może to być rozczarowaniem, jednak nie ma jednej idealnej recepty na artykuł sponsorowany. Wszystko zależy od tego, jakiej branży dotyczy tekst i do jakiej grupy docelowej jest skierowany. O czym natomiast trzeba pamiętać w przypadku artykułów sponsorowanych? Przede wszystkim o poprawności językowej, odniesieniu się do danego tematu, zamieszczeniu nagłówków i stosowaniu się do zasad SEO. Frazy powinny być naturalnie wkomponowane w dobry tekst. Warto jednak pamiętać, aby słowo kluczowe, które jest anchorem (link do przejścia na stronę firmy), jeśli jego forma na to pozwala, było nieodmienione. Ważne jest też to, aby zarówno struktura artykułu oraz przekaz, jak i treść były dokładnie przemyślane. Jeśli zapoznasz się ze wskazówkami poniżej, zrozumiesz na czym polega tworzenie artykułu sponsorowanego i będzie Ci o wiele łatwiej go napisać.
Artykuł sponsorowany pomoże napisać agencja SEO.
Każda publikacja ma konkretną grupę odbiorców, bez względu na to, czy ma być skierowany do młodzieży czy do osób po 30, musisz dostosować tekst do osób, które będą go czytały. Postaraj się dopasować zarówno tematykę, jak i słownictwo. Wiele zależy od tego, w jakim serwisie pojawi się tekst. Dla pozycjonowania istotna jest jakość danej strony internetowej Warto zwrócić na to szczególną uwagę i dostosować styl artykułu, do tego, który jest znany użytkownikom czy odbiorcom danego portalu. Nie zapomnij o wpleceniu w tekst reklamy natywnej.
Artykuły sponsorowane nie są przeznaczone do bezpośredniej i nachalnej sprzedaży, a do informowania czytelników. Powinny stanowić reklamę natywną, a więc nie możesz skupiać się na mocno reklamowym charakterze tekstu, ale na jego użyteczności. Treść, którą piszesz, powinna być wyjątkowa i mieć dużą wartość – czytelnik powinien zyskać coś po przeczytaniu jej.
Daj jasno do zrozumienia, że Twój artykuł jest sponsorowany. Jeśli tego nie zrobisz, to Twoja marka może zapłacić wysoką cenę wizerunkową. Pomyśl o tym, jak się czujesz, gdy ktoś Cię oszuka. Czytelnicy czują to samo, gdy myślą, że czytają treści redakcyjne, ale później dowiadują się, że za to zapłacono.
Usterki językowe sprawiają, że tekst źle się czyta. Ciężko zrozumieć jego najważniejsze myśli, nie trafia do wyobraźni odbiorcy i jest porzucany po kilku sekundach. Zadbaj o to, aby nie było rażących błędów językowych w żadnym zdaniu. Jeśli masz problem z poprawną polszczyzną, to zleć napisanie tekstu sponsorowanego. Wtedy będziesz mieć pewność, iż jego wysoka wartość językowa i merytoryczna zatrzyma czytelników na dłużej.
Wiele artykułów sponsorowanych tak bardzo przechwala firmy, że wygląda to sztucznie i psuje odbiór całego artykułu, nawet jeśli pozostała treść jest ciekawa. Pokaż swoją markę z innej perspektywy, wyróżnij jej najważniejsze cechy, wartości jakimi się kieruje. Nie twórz z tekstu sponsorowanego gładkiej wizytówki.
Artykuły sponsorowane mogą przyjmować różne formy, co może mieć wpływ na cenę. Jeśli mowa o długim artykule o mocno branżowym, specjalistycznym charakterze, na pewno zostanie on wyceniony drożej w przypadku zlecenia go copywriterowi. Napisanie dobrego tekstu wymaga jednak pewnych umiejętności, a także dobrego researchu — już dlatego warto korzystać z usług profesjonalistów. Jeśli chodzi natomiast o cenę publikacji, wszystko zależy od cennika danego serwisu. Im większy i bardziej znany portal, tym będzie ona wyższa.
Pisanie artykułów sponsorowanych to niełatwe zadanie. Należy dbać o wiele aspektów, a każdy fałsz zostanie szybko zweryfikowany przez czytelników. W tym tekście przedstawiliśmy tylko kilka cennych wskazówek. Jeśli chcesz wiedzieć więcej – śledź naszego bloga.