Artykuł sponsorowany w reklamie i SEO – co warto wiedzieć?
7 min
7 min
Na skróty
Artykuł sponsorowany jest jednym ze sposobów na wyróżnienie się w internecie. Może zapewnić większy ruch na stronie, poprawić wizerunek firmy, ale jego celem jest także zwiększenie sprzedaży. Jednak aby osiągnąć te cele, treść artykułu sponsorowanego, który ma być opublikowany na jakiejś stronie, musi być napisany umiejętnie. Jakie kroki są obowiązkowe i czego unikać?
Jeśli jesteś początkującym copywriterem albo osobą, która ma firmę i chce sama napisać artykuł sponsorowany na portal, z którym masz współpracę, to ten tekst jest dla Ciebie. Przeprowadzimy cię po wszystkich etapach pisania artykułu sponsorowanego. Wykorzystaj potencjał artykułów sponsorowanych — umożliwiają promocję marki, produktu i są niezwykle korzystne dla wizerunku danej firmy. Czy istnieje konkretna definicja takiej formy reklamy? Otóż jedyne, co odróżnia ją od artykułu publikowanego w gazecie, jest SEO, a konkretniej słowa kluczowe. Bardzo istotny jest również aspekt specjalistyczny — osoby, które przeczytają treść, muszą zyskać konkretną wartość, np. znaleźć odpowiedź na poszukiwane pytanie lub dowiedzieć się czegoś nowego o branży. Informacja o marce w artykule sponsorowanym nie może też być zbyt oczywista czy nachalna. Odniesie to bowiem skutek odwrotny do zamierzonego.
Zobacz: Marketing usług. Jakie techniki są najskuteczniejsze?
Artykuł sponsorowany powstaje po to, aby promować jakąś markę poprzez subtelny content marketing. Takie treści tworzą zaplecze linków, ale także rozpowszechniają i reklamują konkretną firmę w różnych miejscach w internecie. To pozwala dotrzeć do nowych odbiorców i potencjalnych klientów. Istnieje wiele rodzajów artykułów sponsorowanych. Dobrze napisany tekst przyciągnie czytelników, którzy będą wysyłali do siebie link, a to wygeneruje mnóstwo dodatkowych wejść na Twoją stronę internetową. Budowanie świadomości marki to istotny cel marketingowy, a dotarcie do potencjalnego odbiorcy w taki sposób pozostawia dobre wrażenie — o ile, oczywiście, treści są pomocne i wartościowe. Najlepsze formy artykułu sponsorowanego to:
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu oraz SEO
Może to być rozczarowaniem, jednak nie ma jednej idealnej recepty na artykuł sponsorowany. Wszystko zależy od tego, jakiej branży dotyczy tekst i do jakiej grupy docelowej jest skierowany. O czym natomiast trzeba pamiętać w przypadku artykułów sponsorowanych? Przede wszystkim o poprawności językowej, odniesieniu się do danego tematu, zamieszczeniu nagłówków i stosowaniu się do zasad SEO. Frazy powinny być naturalnie wkomponowane w dobry tekst. Warto jednak pamiętać, aby słowo kluczowe, które jest anchorem (link do przejścia na stronę firmy), jeśli jego forma na to pozwala, było nieodmienione. Ważne jest też to, aby zarówno struktura artykułu oraz przekaz, jak i treść były dokładnie przemyślane. Jeśli zapoznasz się ze wskazówkami poniżej, zrozumiesz na czym polega tworzenie artykułu sponsorowanego i będzie Ci o wiele łatwiej go napisać.
Zobacz: Zawód copywriter. Jak nim zostać?
Artykuł sponsorowany pomoże napisać agencja SEO.
Każda publikacja ma konkretną grupę odbiorców, bez względu na to, czy ma być skierowany do młodzieży, czy do osób po 30, musisz dostosować tekst do osób, które będą go czytały. Postaraj się dopasować zarówno tematykę, jak i słownictwo. Wiele zależy od tego, w jakim serwisie pojawi się tekst. Dla pozycjonowania istotna jest jakość danej strony internetowej Warto zwrócić na to szczególną uwagę i dostosować styl artykułu, do tego, który jest znany użytkownikom czy odbiorcom danego portalu. Nie zapomnij o wpleceniu w tekst reklamy natywnej.
Zdj 1. Artykuły sponsorowane w serwisie Forbes.
Źródło: Forbes.
Artykuły sponsorowane nie są przeznaczone do bezpośredniej i nachalnej sprzedaży, a do informowania czytelników. Powinny stanowić reklamę natywną, a więc nie możesz skupiać się na mocno reklamowym charakterze tekstu, ale na jego użyteczności. Treść, którą piszesz, powinna być wyjątkowa i mieć dużą wartość – czytelnik powinien zyskać coś po przeczytaniu jej.
Daj jasno do zrozumienia, że Twój artykuł jest sponsorowany. Jeśli tego nie zrobisz, to Twoja marka może zapłacić wysoką cenę wizerunkową. Pomyśl o tym, jak się czujesz, gdy ktoś Cię oszuka. Czytelnicy czują to samo, gdy myślą, że czytają treści redakcyjne, ale później dowiadują się, że za to zapłacono.
Usterki językowe sprawiają, że tekst źle się czyta. Ciężko zrozumieć jego najważniejsze myśli, nie trafia do wyobraźni odbiorcy i jest porzucany po kilku sekundach. Zadbaj o to, aby nie było rażących błędów językowych w żadnym zdaniu. Jeśli masz problem z poprawną polszczyzną, to zleć napisanie tekstu sponsorowanego. Wtedy będziesz mieć pewność, iż jego wysoka wartość językowa i merytoryczna zatrzyma czytelników na dłużej.
Zobacz: Prowadzenie bloga firmowego – dlaczego warto?
Zdj 2. Narzędzie LanguageTool usprawniające pisanie poprawnych treści.
Źródło: LanguageTool.
Wiele artykułów sponsorowanych tak bardzo przechwala firmy, że wygląda to sztucznie i psuje odbiór całego artykułu, nawet jeśli pozostała treść jest ciekawa. Pokaż swoją markę z innej perspektywy, wyróżnij jej najważniejsze cechy, wartości jakimi się kieruje. Nie twórz z tekstu sponsorowanego gładkiej wizytówki.
Zanim dokładnie dowiesz się jaki wpływ na SEO wywiera artykuł sponsorowany, warto nieco szczegółowo omówić, z czego składa się pozycjonowania. To przede wszystkim optymalizacja, ale także tworzenie treści oraz link building. Pozyskiwanie wartościowych linków z różnych miejsc w internecie należy do działań off-site SEO, czyli technik realizowanych poza pozycjonowaną stroną. Od lat algorytm Google traktuje takie odnośniki jako „rekomendacje”, więc ich pozyskiwanie ma ogromne znaczenie w kontekście budowania zasięgów w sieci. W wyniku zmian na przestrzeni ostatnich lat, w link buildingu bardziej liczy się jakość, niż ilość. Artykuły sponsorowane i SEO idą ze sobą w parze, ale im więcej, wcale nie oznacza lepiej. Aby tekst miał znaczenie pod kątem pozycjonowania, w treści musi znaleźć się link do strony internetowej, którą promujemy. Może on przybrać formę zwykłego adresu URL lub kryć się pod anchor tekstem ze słowem kluczowym. Coraz rzadziej dodaje się odnośniki do grafik, choć to także dobre rozwiązanie. W ten sposób można pozytywnie wpłynąć na off-site SEO strony internetowej. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie poprzez content to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze odpowiednia optymalizacja on-site.
Zobacz: Optymalizacja PDF pod SEO – jak to robić?
Artykuł sponsorowany pod SEO nie może być napisany bezmyślnie, specjalne dla algorytmu Google. Tekst powinien wyróżniać się ciekawą tematyką, a sam content musi być merytoryczny, aby wyczerpać konkretne zagadnienie. Oczywiście artykuł należy napisać w taki sposób, aby umieszczenie linku wewnątrz treści było w pełni naturalne. Trudno promować sklep odzieżowy, pisząc tekst o mechanice samochodowej. Temat powinien także pasować do strony internetowej, gdzie artykuł będzie opublikowany. W ten sposób zainteresuje użytkowników, co może dodatkowo wygenerować ruch na pozycjonowanej witrynie. Jeżeli z góry założysz, że tekst pisany jest dla człowieka, z pewnością uda Ci się przygotować ciekawy content. Unikaj klątwy niskiej jakości artykułów sponsorowanych pod SEO. Najważniejsza jest jakość tekstu oraz renoma strony internetowej, na której zostanie opublikowany.
Pozycjonowanie poprzez content jest możliwe tylko wtedy, gdy artykuł sponsorowany będzie obfitować w słowa kluczowe, na których Ci zależy. Oczywiście nie popadajmy w skrajności, kategorycznie unikaj spamowania tymi samymi frazami. Słowa umieszczaj w sposób przemyślany, aby pasowały do całego tekstu. Możesz je odmieniać i dodawać w nagłówkach. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie anchor tekstu z frazą kluczową. Pamiętaj, aby zrobić to dobrze. Anchor musi tematycznie pokrywać się z adresem URL. Prosty przykład – jeżeli odnośnik przenosi użytkownika do kategorii sklepowej „buty męskie”, link nie powinien kryć się pod słowem „sukienki weselne”.
Zdj 3. Dobór fraz kluczowych do artykułu sponsorowanego na podstawie Ubersuggest.
Źródło: Ubersuggest.
Artykuły sponsorowane mogą przyjmować różne formy, co może mieć wpływ na cenę. Jeśli mowa o długim artykule o mocno branżowym, specjalistycznym charakterze, na pewno zostanie on wyceniony drożej w przypadku zlecenia go copywriterowi. Napisanie dobrego tekstu wymaga jednak pewnych umiejętności, a także dobrego researchu — już dlatego warto korzystać z usług profesjonalistów. Jeśli chodzi natomiast o cenę publikacji, wszystko zależy od cennika danego serwisu. Im większy i bardziej znany portal, tym będzie ona wyższa.
W jaki sposób prowadzić strategię off-site SEO? Artykuły sponsorowane umieszczaj tylko na stronach internetowych, które tematycznie pokrywają się z Twoją działalnością. Prowadzisz sklep meblowy? Postaraj się o dystrybucję treści na blogach związanych z aranżacją wnętrz. Algorytm Google weryfikuje nie tylko jakość odnośnika, lecz także to, z jakiej strony pochodzi. Kategorycznie unikaj spamerskich źródeł, gdzie każdego dnia generowane są setki linków z tekstami z przeróżnych branż. Choć blogi ogólnotematyczne nie są złe, warto wyselekcjonować tylko te najlepsze, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas pozycjonowania poprzez content. Artykuł wcale nie musi być sponsorowany, czasami właściciele stron internetowych zgadzają się na merytoryczne wpisy gościnne. Tego rodzaju teksty nie tylko mogą zawierać link, ale stanowią naturalną część marketingu internetowego. Jakościowymi wpisami zbudujesz rozpoznawalność i będziesz tworzyć wizerunek eksperta w konkretnej branży. Gdy będziesz szukać blogów oraz portali, gdzie umieścisz artykuł sponsorowany, zwróć uwagę na podstawowe wskaźniki świadczące o renomie konkretnego serwisu. Każdy specjalista SEO w indywidualny sposób bada domenę pod tym kątem, natomiast trzy najpopularniejsze metody weryfikacji strony internetowej to:
Ruch organiczny – postaraj się umieszczać publikacje na stronach, które są każdego dnia odwiedzane przez wielu użytkowników. Dzięki temu zyskasz podwójnie – silny link oraz ruch wynikający z tego, że internauci przeczytają Twój tekst i się nim zainteresują.
Trust Flow – wskaźnik zaprojektowany przez MajesticSEO określający to, czy dana domena posiada jakościowy profil linków i jest wiarygodna. Jeżeli do strony internetowej linkują spamerskie serwisy, Trust Flow będzie niski. Staraj się unikać takich miejsc. Choć wskaźnik może wynosić od 0 do 100, wartość na poziomie 20 jest powszechnie uznawana za „przeciętną”.
Zobacz: Język CSS – zastosowanie w SEO
Domain Rating – wskaźnik przygotowany przez Ahrefs, działający na podobnej zasadzie co Trust Flow. Jego celem jest zbadanie tego, czy domena jest podlinkowana z silnych i bezpiecznych źródeł.
Napisanie artykułu, który jednocześnie będzie promował Twoją firmę, a tym samym będzie ciekawy, merytoryczny i przydatny dla odbiorców nie jest łatwe. Dlatego jeśli nigdy nie pisałeś takich tekstów, a chcesz dobrze przedstawić swoją firmę, to lepiej nie rób tego samodzielnie. Możesz nieświadomie popełnić wiele błędów, które sprawią, że pieniądze wydane na publikację będą zmarnowane. O wiele lepiej będzie skorzystać z pomocy copywritera, albo agencji marketingowej, która ma dział copywriterski. Wtedy masz pewność, że treści będą stworzone w odpowiedniej formie, a słownictwo będzie odpowiadało wybranemu formatowi. Jeśli jednak chcesz stworzyć artykuł sponsorowany samodzielnie, to zapoznaj się z kilkunastoma takimi tekstami. Spójrz na nie z perspektywy odbiorcy. Zobacz czy treści są ciekawe, w jaki sposób zostały sformułowane. Dopiero wtedy napisz swój tekst, ale jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu to najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z korekty kogoś doświadczonego. Wiele portali oferuje nie tylko opublikowanie artykułu sponsorowanego, ale także jego stworzenie. To korzystna opcja dla osób, które nie chcą się bezpośrednio angażować w tworzenie takiej reklamy.
Pisanie artykułów sponsorowanych to niełatwe zadanie. Należy dbać o wiele aspektów, a każdy fałsz zostanie szybko zweryfikowany przez czytelników. W tym tekście przedstawiliśmy tylko kilka cennych wskazówek. Jeśli chcesz wiedzieć więcej – śledź naszego bloga.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.