Badanie metodą wędrówki poznawczej – to robią tylko najlepsze agencje!
3 min
3 min
Na skróty
Badanie metodą wędrówki poznawczej to sposób na optymalizację UX strony internetowej lub aplikacji pod kątem nowych użytkowników. Technika ta zakłada, że odbiorca poznaje konkretny element bez żadnej wiedzy praktycznej oraz teoretycznej, na zasadzie prób i błędów. Podczas przeprowadzania tego badania UX, użytkownik dopiero zapoznaje się ze stroną internetową bądź aplikacją. Rolą specjalisty od user experience jest zaprojektowanie ścieżki w taki sposób, aby odbiorca wykonał zaplanowane działanie w pełni poprawnie, bez żadnych komplikacji. To szczególnie ważny sposób na optymalizację UX w przypadku nowych technologii, które są innowacyjne i nie zostały jeszcze przetestowane przez użytkowników.
Choć badanie metodą wędrówki poznawczej nie jest często spotykane, to przynosi pozytywne efekty w kontekście użytkowania strony internetowej. Ta technika może być wdrożona w dowolnej sytuacji, choć najlepiej pomyśleć nad tym rozwiązaniem od razu po rozpoczęciu działalności w internecie. Im wcześniej zareagujesz i ulepszysz użyteczność swojej strony internetowej, tym lepiej. To badanie UX posiada wiele zalet. Przede wszystkim może pozytywnie wpłynąć na odczucia użytkowników, związane z interakcją ze stroną internetową. W efekcie czas sesji będzie w naturalny sposób wydłużony. Co więcej, badanie metodą wędrówki poznawczej znacznie ułatwia korzystanie z witryny, co skutkuje wyższą konwersją. Jeżeli posiadasz stronę internetową i doskwiera Ci niski współczynnik KPI, zastosowanie tego sposobu na optymalizację UX powinno znacznie pomóc.
Samo badanie witryny nie jest skomplikowane, ale wymaga odpowiedniej wiedzy. Trudno przeprowadzić je samodzielnie, bez żadnej wiedzy z zakresu user experience. Zgodnie z założeniami, użytkownik krok po kroku przechodzi przez różne etapy na stronie internetowej – poznaje jej funkcje, i powoli przechodzi do wykonania konkretnego celu. Konwersją może być sprzedaż, czy zapis do newslettera. Aby poprawnie przeprowadzić badanie metodą wędrówki poznawczej, osoba je realizująca musi zadać sobie kilka podstawowych pytań:
Jeżeli odpowiedź na wszystkie pytania brzmi TAK, wędrówka przez kolejne etapy na stronie internetowej powinna być dla użytkowników łatwa i przystępna. Jeżeli z jakiegoś powodu nie jest, należy znaleźć błąd i go wyeliminować. Osoby przeprowadzające badania UX często korzystają z rozbudowanych schematów i zaprojektowanych drzew, gdzie są w stanie zweryfikować możliwości użytkowników. Jeżeli nastolatką jakiekolwiek błąd, szybko reagują. Warto wiedzieć, że to badanie witryny często łączy się z innymi sposobami na optymalizację UX. Dzięki temu strona zapewnia maksymalną użyteczność i jest przystępna dla odbiorców. Z tego względu warto poznać także inne badania UX, które mogą być przeprowadzanie razem z metodą wędrówki poznawczej.
Sposobów na optymalizację UX jest wiele. Każda technika ma swoje indywidualne zalety i sprawdza się w innej sytuacji. Przedstawiamy kilka z nich.
Mapa ciepła to metoda analizy zachowań odbiorców. Badaniu poddaje się ruch myszką oraz kliknięcia w konkretne miejsca na podstronie. Dzięki temu można łatwo zweryfikować, który punkt na ekranie przykuwa najwięcej uwagi. Jeżeli nie jest to przycisk prowadzący do konwersji, warto zaprojektować podstronę ponownie, aby była przystępniejsza dla internautów.
W jaki sposób użytkownicy poruszają się po podstronach? Czy przeglądają kilka z nich, zanim dokonają konwersji? A może w którymś miejscu napotykają „barierę”, uniemożliwiającą dalszą interakcję z ze stroną internetową. Badanie witryny może polegać na analizie ścieżek zakupowych, co często wykorzystuje się szczególnie w kontekście e-commerce.
Testy A/B to popularny sposób na UX. Jeżeli nie wiesz, na jaką wersję strony się zdecydować lub zastanawiasz się nad wyborem kolorystyki w logo, przeprowadź kompleksowe badanie na dużej liczbie użytkowników. Warto wiedzieć, że testy A/B mogą być łączone z mapami ciepła, aby sprawdzić, jak odbiorcy reagują na różne wersje tego samego elementu.
Jeżeli prowadzisz stronę internetową i interesuje Cię badanie witryny pod kątem UX, warto zdecydować się na kompleksowe rozwiązanie, które sprawi, że pozyskasz nowych użytkowników i zatrzymasz ich na dłuższy czas. Ciekawym połączeniem jest audyt UX, wraz z audytem SEO. To propozycja stosowana nie tylko w e-commerce, ale również w przypadku klasycznych stron internetowych. Synergia UX (user experience) oraz SEO (pozycjonowanie) jest określana jako SXO. To innowacyjne podejście do marketingu internetowego, dzięki któremu witryna może osiągać znacznie wyższą widoczność w wyszukiwarce, przy równoczesnym wzroście współczynnika konwersji. Gdy myślisz o optymalizacji strony pod UX, postaraj się znaleźć firmę, która dodatkowo świadczy profesjonalne usługi z zakresu SEO. Wówczas Twoja witryna nie będzie mieć sobie równych w internecie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.