Co powinien zawierać raport SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Dobre pozycjonowanie strony opiera się na planowaniu i codziennym wykonywaniu odpowiednich czynności. Raport SEO pozwala zobaczyć, czy te działania rzeczywiście przynoszą spodziewane efekty. Koncentruje się m.in. na ruchu organicznym, rankingach słów kluczowych, wydajności, zaangażowaniu, konwersji i szybkości strony. Dzięki niemu można testować kolejne techniki pozycjonerskie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o SEO, to przeczytaj treść ze strony gdzie piszemy czym jest SEO.
Przeprowadzając raportowanie SEO, specjaliści mogą pokazać klientom, że ich praca zapewnia wysoki zwrot z inwestycji. Podkreśla też postępy w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek Daje również szansę przeanalizowania skuteczności aktualnych strategii i stanowi świetną okazję do opracowania dalszego planu działania. Każda agencja SEO przed nawiązaniem współpracy z klientem, powinna określić cele pozycjonowania. Czy chce zwiększyć ruch na stronie? A może zamierza poprawić rankingi dla konkretnego słowa kluczowego, a jeśli tak, to dla którego? Może planuje zwiększyć liczbę leadów i wyniki sprzedaży, a jeśli tak, to o ile? Kiedy agencja zna cele klienta, raport SEO odgrywa kluczową rolę. Pokazuje, że jej działania prowadzą do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Taki raport należy tworzyć przynajmniej raz na pół roku. Efekty pozycjonowania nie zawsze pojawiają się natychmiast, dlatego też na niektóre wyniki trzeba poczekać.
Przeglądając wyniki raportowania SEO, zwróć uwagę na problemy techniczne i błędy, które mogą wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Przeanalizuj też linki zwrotne. Zobacz również, jak zmieniły się rankingi słów kluczowych i śledź potencjalne spadki. Czytając raport SEO zweryfikuj przede wszystkim ruch organiczny. Weź pod uwagę nie tylko liczbę użytkowników, która odwiedziła stronę, ale także liczbę podstron wyświetlanych w czasie wizyty, średni czas spędzony na stronie. Ponadto sprawdź, które podstrony generowały największy ruch. Zwróć też uwagę na to, czy działania agencji poprawiły współczynnik konwersji. Analizując raport SEO, poszukaj listy słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Zobacz również, które treści cieszyły się największą popularnością. Dzięki temu opracujesz lepszą strategię content marketingową i będziesz tworzyć więcej contentu, który będzie chętnie czytany. Zbudujesz też pozycję eksperta, wyróżniając się spośród konkurencji.
Profesjonalny raport powinien podsumowywać kluczowe elementy kampanii marketingowej w danym przedziale czasowym. Może przybrać formę krótkiej notki lub szczegółowego podsumowania całej pracy wykonanej w ostatnim czasie. Ten wysiłek może się opłacić, szczególnie w firmach, w których raport SEO przekazywany jest między działami. Strona podsumowania spodoba się klientom, którzy mają mało czasu lub nie znają tajników pozycjonowania. Dzięki raportowi wraz z objaśnieniami każdy klient zobaczy jak rosną statystyki jego strony.
Jak tworzyć raport SEO dla klienta? Najważniejsze i niezbędne są krytyczne problemy związane z SEO, które należy naprawić. Spróbuj też przedstawić wszystko, co już zrobiłeś, by zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek. W kolejnej części raportu skoncentruj się na ruchu organicznym. Wskaż trendy, by zilustrować postęp, jaki poczyniły Twoje działania. Postaraj się, by raportowanie SEO prezentowało pełną historię trendów ruchu organicznego. Porównaj sesje i odsłony z ubiegłym rokiem i miesiącem. Uwzględnij także współczynnik odrzuceń i inne kluczowe wskaźniki zaangażowania, takie jak czas spędzony na stronie. Profesjonalny raport pozwala również śledzić postępy kampanii względem docelowych słów kluczowych. Dzięki temu pomaga zrozumieć, czy to, co robisz, przynosi spodziewane efekty. Pokaże, jak widoczność strony w wynikach wyszukiwania poprawiła się od momentu rozpoczęcia współpracy, a jednocześnie pomoże zidentyfikować dalsze możliwości optymalizacji pod kątem słów kluczowych.
Linki pozostają kluczowym czynnikiem rankingowym, dlatego należy je uwzględnić podczas raportowania SEO. Przedstaw liczbę pozyskanych linków i ich jakość. Pokaż, w jaki sposób wpłynęły na pozycjonowanie strony. Poinformuj klienta, czy stosujesz strategię przynoszącą więcej linków, czy koncentrujesz się w większym stopniu na ich jakości. Wyjaśnij, dlaczego Twoje działania pomogą mu osiągnąć cele biznesowe. Raportowanie SEO powinno także uwzględniać utracone linki. Wymień wszystkie obszary, z których utraciłeś łącza i zanalizuj je bardzo szczegółowo. W ten sposób dajesz możliwość skontaktowania się i odzyskania linku.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy strategia SEO jest skuteczna, musisz zastosować odpowiednie narzędzia. Dużą popularnością cieszy się Google Analytics, który jest podstawowym narzędziem specjalistów SEO. Pozycjonowanie to także sprawdzanie efektów. Dokładna weryfikacja obejmuje nie tylko ruch organiczny w witrynie, ale też czas spędzany przez użytkowników na określonej podstronie, wskaźnik odrzuceń i współczynnik konwersji. A może chcesz zweryfikować ranking słów kluczowych? Z pomocą przychodzą Ci takie narzędzia jak Ahrefs, MOZ i Keywordtool.io. Podczas weryfikacji efektów SEO przyda się również SEMrush. Dzięki niemu zobaczysz, jak wygląda ruch organiczny i z płatnych wyników wyszukiwania, liczba linków zwrotnych, liczba organicznych słów kluczowych. W ten sposób możesz zweryfikować to, czy Twoje działania rzeczywiście są skuteczne. Zwróć uwagę również na Google Search Console. To bezpłatna platforma internetowa, która umożliwia monitorowanie ruchu i wydajności wyszukiwania. Ponadto ułatwia rozwiązywanie problemów i optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Prezentowane narzędzie śledzi też różne wskaźniki, w tym zapytania, słowa kluczowe i podstrony generujące największy ruch w witrynie. Pozycjonowanie i sprawdzenie efektów warto zostawić profesjonalnej agencji. Dzięki temu masz pewność, że weźmie pod uwagę wszystkie wskaźniki. Chcesz zobaczyć profesjonalny raport dotyczący największych graczy na rynku e-commerce? Pobierz: Raport SEO. Jak działają polscy liderzy e-commerce.