Frazy not provided w Google Analytics – jak sobie z nimi radzić?
3 min
3 min
Na skróty
Podstawy pozycjonowania powinien znać każdy, kto działa w marketingu online. Więcej informacji o SEO przeczytasz tutaj. Każdy z posiadaczy strony www powinien traktować Google Analytics jako jedno z najważniejszych i najbardziej podstawowych narzędzi. Pozwala bowiem na badanie skuteczności działań, jakie prowadzi się w sieci. Jeżeli we własnej witrynie zaimplementuje się tracker i rozpocznie zbieranie cennych danych, a następnie dokona ich rzetelnej analizy i nakreśli strategię marketingową na podstawie pozyskanych w ten sposób wyników. Pozwala to na odniesienie sukcesu w biznesie i poprawienie swojej kondycji finansowej.
Niezwykle istotną kwestią podczas dokonywania analizy takich działań jest na pewno wybór właściwych słów kluczowych pod kątem działań z zakresu pozycjonowania, czy prowadzenia kampanii Google Ads. W przypadku SEO może pojawić się przeszkoda – frazy not provided pojawiające się w raporcie dla bezpłatnych słów kluczowych.
Już od początków funkcjonowania Google Analytics korzystający z usługi użytkownicy mieli możliwość dokonywania analizy słów i wyrażeń, które przyciągały internautów właśnie do ich strony www. Bardzo chętnie wykorzystywali więc taką możliwość podczas prowadzonych działań z zakresu SEO. W 2011 roku domena wyszukiwarki Google została jednak przekierowana z wersji http na https, co spowodowało zaszyfrowanie fraz, które były dotychczasowym źródłem do trafienia na daną witrynę. Google twierdziło, że takie działania miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa wyszukiwania w sieci.
GSC jest to bardzo ciekawe narzędzie, które wspomaga monitorowanie strony i jej widoczności w wynikach wyszukiwarki. Nie ma jednak możliwości, aby pozyskać za jego pomocą dane odnośnie ruchu na witrynie. Google Search Console pozwala jednak na to, żeby szybko zidentyfikować problemy z crawlowaniem strony przez boty Google o indeksowaniem.
W zakresie wyszukiwania fraz not provided użytkownika może zainteresować funkcja widoku „Skuteczność”, który mieści się w zakładce „Stan”. Możemy tam odszukać informacje o słowach kluczowych, które prowadzą użytkowników sieci do naszej strony www. Otrzymujemy jednak wynik z maksymalnie ostatnich 16 miesięcy. Dodatkowo dowiemy się o liczbie kliknięć oraz poszczególnych wyświetleń. Pozwala to na dokonanie trafnej oceny, które frazy są najcenniejsze dla naszej strony. Eksperci z zakresu SEO bardzo rekomendują właśnie to narzędzie do określenia, które słowa kluczowe są dla nas najważniejsze, a które z nich to frazy not provided i należy ich unikać, ponieważ nie przynoszą naszej witrynie żadnych korzyści.
Problematyczne słowa not provided pochodzą jedynie z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Na szczęście problem nie ma wpływu na dane, które zostaną pozyskane dzięki Google Ads. Wystarczy więc skorzystać z płatnej oferty reklamy, aby ominąć tę komplikację. Dobrze jest dokonać odpowiedniej analizy wskaźników, jakie uda nam się pozyskać z kilku ostatnich miesięcy, a następnie wykorzystać jej wyniki w działaniach z zakresu SEO.
Niezbędne dane znajdują się w zakładce Google Ads w wyszukiwanych słowach. Bardzo ważne jest jednak wcześniejsze zintegrowanie konta Google Analitycs z kontem Google Ads.
Na niepożądane frazy not provided sposoby są jednak różne. Kolejnym miejscem pomocnym w walce z nimi jest widok „Strony docelowe” w Google Analytics. Uzyskamy bowiem informację, jaka była strona, z której dostał się do nas użytkownik. Metoda wskazuje nam przewodnie tematy fraz użytecznych dla nas. Jeżeli zdecydujemy się na płatną kampanię Google Ads i dostosujemy ją pod kątem właściwych fraz kluczowych, mamy możliwość porównania ruchu płatnego z bezpłatnym. Dowiemy się wówczas, jakie były wyrażenia w bezpłatnych wynikach.
Również wyszukiwania wewnątrz naszej witryny mogą kierować na wyrażenia, dzięki którym użytkownicy sieci znajdują się na stronie. Dzięki takiemu rozwiązaniu można wyciągnąć wnioski, dlaczego ktoś zdecydował się ją odwiedzić. W tym celu należy uruchomić funkcję w Google Analytics. W ustawieniach widoku administracji uruchamiamy śledzenie i uwzględniamy jego parametry.
Frazy not provided to na pewno duża przeszkoda dla specjalistów z dziedziny marketingu. Chcąc sobie z nimi poradzić, najlepiej korzystać właśnie z pomocy specjalistów, którzy znają sposoby na ich wykrycie i wprowadzenie odpowiednich działań z zakresu SEO, które okażą się być pomocne. Można oczywiście podejmować takie działania samodzielnie, jednak nie zawsze odniosą pożądany skutek.