Marketing

Jak dobrać kanał marketingowy do branży?

4 min czytania
Jaki kanał marketingowy wybrać?

Decydujesz się na własny biznes? Stawiasz pierwsze kroki w nowej branży? Pamiętaj – w obecnej rzeczywistości musisz dać się poznać już na samym początku, a jeśli chcesz to zrobić skutecznie, jednym z ważniejszych aspektów będzie to, czy dotrzesz do swoich docelowych odbiorców, czyli potencjalnych klientów. Możesz przeznaczyć ogromny budżet na reklamę, przygotować liczne, profesjonalne materiały, zdecydować się na długoterminowe kampanie, ale, jeśli wybierzemy zły kanał marketingowy, inwestycja okaże się stratą pieniędzy, czasu i zaangażowania. W takim razie jak i gdzie się reklamować?

Gdzie się reklamować? 

Możliwości w zakresie promowania swojej działalności są bardzo szerokie, dlatego tak bardzo liczy się skoncentrowanie się na tych najważniejszych. Przede wszystkich wybieramy spośród dwóch głównych kategorii kanałów: offline i online. Jak już powszechnie wiadomo, dynamiczny rozwój promowania w sieci doprowadził do tego, że dzisiaj wykorzystujemy potencjał obu opcji. Wśród kanałów marketingowych offline możemy wyróżnić: 

  • tradycyjne media – prasa, radio i telewizja. Choć trudno nie dostrzec, że nieco obniżyła się ich wartość, to jednak wciąż stanowią silne punkty w wielu strategiach reklamowych;
  • networking – spotkania networkingowe to świetna okazja do budowania relacji biznesowych, promowania marki na żywo, rekomendacji, wymiany wizytówek, podglądania konkurencji etc.;
  • (spersonalizowane) przesyłki reklamowe – mimo że nie należą do najtańszych, nadal mogą być skutecznym narzędziem do generowania potencjalnych klientów;
  • guerilla marketing – czyli tzw. marketing partyzancki wykorzystuje niekonwencjonalne metody i zwykle kładzie mniejszy nacisk na branding, nie wymaga również dużych nakładów finansowych;
  • eventy – organizowanie różnorodnych wydarzeń (konferencji, odczytów, gali nagród, spotkań branżowych etc.) pozwala w ciekawy sposób wypromować markę na tle konkurencyjnych firm;
  • materiały POS (ang. Point of Sale) – np. standy, potykacze, stojaki na ulotki, lightboxy, ekspozytory, displaye. Dzięki wykorzystaniu różnych nośników reklamowych, przy bezpośrednim kontakcie z klientem mogą mieć spory wpływ na rozpoznawalność marki;
  • telemarketing – telefoniczne nakłanianie do zakupu, pozyskiwanie czy utrzymanie klientów jest metodą marketingową z ograniczonymi możliwościami i z pewnością nie dla wszystkich, niemniej wciąż aktywnie wykorzystywaną.
Zobacz  Domena

W kanałach marketingu online korzystamy np. z:

  • SEO – kompleksowe działania pozycjonujące i optymalizujące firmową witrynę łączą się działaniami marketingowymi w zakresie wszystkich poniższych przykładów;
  • mediów społecznościowych – do dyspozycji mamy obecnie choćby Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn czy Pinterest. Social media pozwalają nie tylko na prowadzenie profili/kanałów firmowych, przedstawianie i promowanie oferty, ale są także narzędzie do budowania lojalności klientów, kontrolowania wizerunku marki etc;
  • influencer marketingu – promowanie marki poprzez nawiązanie współpracy z mniej lub bardziej rozpoznawalnymi postaciami w sieci cieszy się z dnia na dzień coraz większą popularnością;
  • e-mail marketingu – poprzez stworzenie obszernej bazy kontaktów, a następnie oryginalny, angażujący newsletter, co sprawdza się szczególnie w e-handlu;
  • marketingu typu Pay-Per-Click – płatne reklamy Google Ads, Facebook/Instagram Ads itp. nierzadko świetnie wpływają na sprzedaż, zwiększają rozpoznawalność marki, a z racji przejrzystych warunków rozliczenia pozwalają balansować budżetem reklamowym;
  • marketing afiliacyjnego – prowizyjne programy partnerskie pozwalają otworzyć nowe kanały sprzedaży poprzez wykorzystanie kontaktu z grupą docelowych odbiorców na zewnętrznej stronie internetowej, blogu, w serwisie itp.; 
  • content marketingu – artykuły eksperckie, teksty blogowe, poradniki, wywiady, case studies etc. publikowane w witrynach o odpowiednim autorytecie, ze znaczącą liczbą czytelników mogą bardzo pomóc w indywidualnej strategii reklamowej; 
  • marketingu przez polecenie – recenzje, opinie i rekomendacje w sieci mają obecnie duże znaczenie i niewątpliwy wpływ na decyzje o ewentualnym skorzystaniu z oferty bądź jej odrzuceniu, aktywni promotorzy marki to profit na wagę złota.
Zobacz  Zanim kupisz szkolenie z marketingu. Co rozważyć przed?

Jaki kanał marketingowy wybrać?

 

Jakie kanały wybrać w konkretnych branżach?

To, gdzie się reklamować, z jakich konkretnie kanałów korzystać, aby osiągnąć wyznaczone cele jest uzależnione przede wszystkim od specyfiki danej branży. Jak działa taka zależność? Sprawdźmy na wybranych przekładach. 

Reklama – branża beauty

Salony kosmetyczne, kliniki medycyny estetycznej, salony SPA, usługi fryzjerskie – wszystkie tego typu firmy obecnie prężnie się rozwijają, m.in. za sprawą efektywnego marketingu. Jeśli działamy w tej branży, warto skorzystać np. z influencer marketingu (sponsorowane posty publikowane np. na Instagramie przez popularne postacie mogą świetnie wpłynąć na rozpoznawalność marki). Dobrym rozwiązaniem będzie również sięgniecie po metody content marketingu (interesujące posty blogowe z atrakcyjnymi fotografiami, teksty eksperckie czy poradnikowe). Równie ważne będą także aktywne działania w zakresie social mediów (doradzanie klientom, monitorowanie ich opinii, udostępnianie zakulisowych informacji, dzielenie się nowościami, proponowanie zniżek czy organizowanie konkursów). 

Reklama – branża finansowa 

Banki, domy inwestycyjne, pożyczkodawcy, firmy ubezpieczeniowe, pośrednicy w obrocie nieruchomościami – w przypadku tego rodzaju działalności szczególnie liczy się budowanie lojalności wśród docelowych odbiorców, dlatego też nierzadko sięga się po tradycyjne metody bezpośredniej reklamy, takie jak np. przesyłki reklamowe (ulotki, broszury, spersonalizowane informacje o ofercie) czy telemarketing. Znaczenie mają także działania SEO czy e-mail marketing

Reklama – branża edukacyjna 

Firmy szkoleniowe, szkoły języków obcych, korepetytorzy, prywatne placówki edukacyjne – powinny stawiać m.in. na personalizację w marketingu i odpowiednią rozpoznawalność w sieci. Przydatne rozwiązania to np. optymalizacja strony internetowej (pod względem jej responsywności, szybkości etc.), budowanie wizerunku eksperta poprzez działania w mediach społecznościowych czy artkuły eksperckie, sprawny e-mail marketing promujący oferowane usługi czy networking podczas wydarzeń branżowych. 

Zobacz  Zestawienie książek o marketingu internetowym, które pozwolą Ci się rozwinąć

Jaki kanał marketingowy wybrać?

Jak wybrać kanał marketingowy?

Podane przykłady powiązań pomiędzy konkretną branżą i reklamą to tylko ogólny zarys problemu. Należy pamiętać, że przy wyborze kanałów marketingowych musimy brać pod uwagę takie czynniki, jak: grupa docelowych odbiorców (precyzyjnie określona na podstawie profesjonalnej analityki), budżet reklamowy, indywidualne cele strategiczne firmy/marki (zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku, edukowanie klientów, zwiększenie ruchu na stronie itp.), czas trwania poszczególnych kampanii, działania konkurencji, aktualne trendy w marketingu, możliwości pod względem powiązania kampanii w różnych kanałach. Jak widać, jest to więc proces długotrwały i wymagający, jednak jego odpowiednie przeprowadzenie (na każdym z etapów) może zadecydować o sukcesie biznesowym. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy