Jak dobrać kanał marketingowy do branży?
4 min
4 min
Na skróty
Decydujesz się na własny biznes? Stawiasz pierwsze kroki w nowej branży? Pamiętaj – w obecnej rzeczywistości musisz dać się poznać już na samym początku, a jeśli chcesz to zrobić skutecznie, jednym z ważniejszych aspektów będzie to, czy dotrzesz do swoich docelowych odbiorców, czyli potencjalnych klientów. Możesz przeznaczyć ogromny budżet na reklamę, przygotować liczne, profesjonalne materiały, zdecydować się na długoterminowe kampanie, ale, jeśli wybierzemy zły kanał marketingowy, inwestycja okaże się stratą pieniędzy, czasu i zaangażowania. W takim razie jak i gdzie się reklamować?
Możliwości w zakresie promowania swojej działalności są bardzo szerokie, dlatego tak bardzo liczy się skoncentrowanie się na tych najważniejszych. Przede wszystkich wybieramy spośród dwóch głównych kategorii kanałów: offline i online. Jak już powszechnie wiadomo, dynamiczny rozwój promowania w sieci doprowadził do tego, że dzisiaj wykorzystujemy potencjał obu opcji. Wśród kanałów marketingowych offline możemy wyróżnić:
W kanałach marketingu online korzystamy np. z:
To, gdzie się reklamować, z jakich konkretnie kanałów korzystać, aby osiągnąć wyznaczone cele jest uzależnione przede wszystkim od specyfiki danej branży. Jak działa taka zależność? Sprawdźmy na wybranych przekładach.
Salony kosmetyczne, kliniki medycyny estetycznej, salony SPA, usługi fryzjerskie – wszystkie tego typu firmy obecnie prężnie się rozwijają, m.in. za sprawą efektywnego marketingu. Jeśli działamy w tej branży, warto skorzystać np. z influencer marketingu (sponsorowane posty publikowane np. na Instagramie przez popularne postacie mogą świetnie wpłynąć na rozpoznawalność marki). Dobrym rozwiązaniem będzie również sięgniecie po metody content marketingu (interesujące posty blogowe z atrakcyjnymi fotografiami, teksty eksperckie czy poradnikowe). Równie ważne będą także aktywne działania w zakresie social mediów (doradzanie klientom, monitorowanie ich opinii, udostępnianie zakulisowych informacji, dzielenie się nowościami, proponowanie zniżek czy organizowanie konkursów).
Banki, domy inwestycyjne, pożyczkodawcy, firmy ubezpieczeniowe, pośrednicy w obrocie nieruchomościami – w przypadku tego rodzaju działalności szczególnie liczy się budowanie lojalności wśród docelowych odbiorców, dlatego też nierzadko sięga się po tradycyjne metody bezpośredniej reklamy, takie jak np. przesyłki reklamowe (ulotki, broszury, spersonalizowane informacje o ofercie) czy telemarketing. Znaczenie mają także działania SEO czy e-mail marketing.
Firmy szkoleniowe, szkoły języków obcych, korepetytorzy, prywatne placówki edukacyjne – powinny stawiać m.in. na personalizację w marketingu i odpowiednią rozpoznawalność w sieci. Przydatne rozwiązania to np. optymalizacja strony internetowej (pod względem jej responsywności, szybkości etc.), budowanie wizerunku eksperta poprzez działania w mediach społecznościowych czy artkuły eksperckie, sprawny e-mail marketing promujący oferowane usługi czy networking podczas wydarzeń branżowych.
Podane przykłady powiązań pomiędzy konkretną branżą i reklamą to tylko ogólny zarys problemu. Należy pamiętać, że przy wyborze kanałów marketingowych musimy brać pod uwagę takie czynniki, jak: grupa docelowych odbiorców (precyzyjnie określona na podstawie profesjonalnej analityki), budżet reklamowy, indywidualne cele strategiczne firmy/marki (zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku, edukowanie klientów, zwiększenie ruchu na stronie itp.), czas trwania poszczególnych kampanii, działania konkurencji, aktualne trendy w marketingu, możliwości pod względem powiązania kampanii w różnych kanałach. Jak widać, jest to więc proces długotrwały i wymagający, jednak jego odpowiednie przeprowadzenie (na każdym z etapów) może zadecydować o sukcesie biznesowym.