Jak pisać bloga? Poradnik tworzenia ciekawych tekstów
12 min
12 min
Na skróty
Chcesz zacząć tworzyć treści i publikować je na blogu, ale nie wiesz od czego zacząć? A może pierwsze próby już są za Tobą i zawsze kończyły się niepowodzeniami? Ten tekst dostarczy Ci wiele wskazówek dotyczących tego, jak zacząć pisać i rozkręcić bloga. Poznaj 14 najważniejszych wskazówek!
Nawet jeśli masz świetny styl, uwielbiasz pisać, to nie zdziałasz dużo bez pomysłów na nowe wpisy. Masz swoją tematykę? Doskonale! Wystarczy spisać zagadnienia, które nadają się do wykorzystania. Dzięki odpowiedniej strategii możesz znacznie wpłynąć na pozycjonowanie swojego bloga. Wymaga to umiejętności pisarskich, a także tworzenia wytycznych pod SEO.
Najłatwiejsze będzie to dla blogerów opisujących hobby. Bez problemu znajdują kolejne ciekawe tematy, zabierają czytelników w podróż do swojego świata i pokazują jak dana dziedzina wygląda „od kuchni”. Jeśli nie wiesz o czym pisać, ale chcesz spróbować formułować ciekawe myśli i opinie, a przede wszystkim lubisz pisać i tworzyć historie, to nie przejmuj się tematyką.
Żeby pisać, nie potrzebujesz bloga, później zweryfikujesz co się na niego nadaje. Codziennie staraj się tworzyć treści o czymś nowym. Najlepiej, jeśli każdy tekst będzie miał przynajmniej 3 tysiące znaków ze spacjami. Podczas każdego dnia notuj w telefonie czy też notesie przemyślenia i pomysły, a potem twórz z nich teksty.
Po kilku dniach, albo tygodniach takiego pisania już będziesz wiedzieć jaka tematyka jest Ci najbliższa. Uważnie obserwuj rzeczywistość, zobacz, co Cię intryguje, ciekawi, co wzbudza emocje, czym chciałbyś się podzielić z innymi.
Wydaje się, że współcześnie jest to niezwykle proste, ale początkujący blogerzy często mają problem z tym, jaką platformę wybrać. Zbyt długo zastanawiają się nad tym, czy zdecydować się na własną domenę, czy może skorzystać z popularnych stron oferujących założenie darmowego bloga. Rozmyślanie nad tym często tak bardzo się przedłuża, że z pisania bloga nic nie wychodzi.
Na samym początku nie przejmuj się tak bardzo tym, gdzie postawisz swojego bloga. Dopiero po pewnym czasie będziesz w stanie sprawdzić, czy podoba Ci się to zajęcie, czy daje Ci satysfakcje. Nie ma więc sensu inwestowanie już na samym starcie. Chyba, że masz pewność, że nie zabraknie Ci zapału.
Zobacz: Kampania w mediach tradycyjnych – czy jest sens, a może stawiać na Internet?
Sprawdź teraz: Jak poprawnie zoptymalizować tytuły i meta opisy?
Zbyt długo zastanawiasz się nad tym jaką platformę wybrać? Przestań o tym rozmyślać i zajmij się pisaniem. Wybierz taką, która pozwoli Ci nie zagłębiać się w techniczne sprawy. Dlatego możesz wybrać jakąkolwiek z popularnych blogowych stron albo platformę WordPress.
Jeśli po kilku tygodniach pisania zechcesz wskoczyć na poziom wyżej, to wtedy pomyśl o własnej domenie i swoim serwerze. Czasem nie warto inwestować, szczególnie jeśli nie wiesz, czy odnajdziesz się w częstym tworzeniu nowych treści. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jakie możliwości dla blogerów oferuje WordPress, to przeczytaj nasz tekst: WordPress. Jak założyć bloga?
Zdj 1. Regularnie publikowanie wpisy blogowe Ahrefs.
Źródło: Blog Ahrefs.
Warto publikować wpisy w tych samych odstępach czasu. To pozwoli Ci na wyrobienie nawyku, a Twoi czytelnicy będą doskonale wiedzieli kiedy mogą zajrzeć na bloga, aby przeczytać nowy wpis. Jeśli obawiasz się tego, że niekiedy nie dasz rady trzymać się dokładnie wyznaczonych terminów, to pisz teksty „na zapas”. Wtedy w każdej chwili będziesz mógł wykorzystać takie artykuły i odetchnąć.
Tekst musi być czytelny i przyjemny w odbiorze. Dlatego zadbaj o poprawność językową, stylistyczną oraz marketing (wyszukiwarki pozycjonują najwyżej poprawne treści, które są użyteczne). Na początku może być trudno, ale niech Cię to nie zniechęca. Po pewnym czasie będzie to dla Ciebie coraz łatwiejsze i sprawniejsze. Możesz korzystać ze stron, które sprawdzają poprawność językową. Pamiętaj, że to automaty, więc mogą nie wychwycić niektórych istotnych błędów. Najlepiej będzie, jeśli przed publikacją dasz każdy tekst do przeczytania komuś, kto spojrzy na niego z innej perspektywy. Może to być znajomy, aczkolwiek rozwiązaniem doskonałym będzie skorzystanie z usług korektora. Po kilku poprawionych przez niego tekstach zauważysz jakie błędy najczęściej popełniasz i będzie Ci łatwiej je korygować.
Poza tym, że teksty powinny być poprawne (nie muszą być doskonałe, ale miej na uwadze czytelników), to bezwzględnie musi cechować je unikalność. Po pierwsze – nie chcesz być osobą posądzoną o plagiat, po drugie – kopiowanie wpływa negatywnie na pozycjonowanie.
Zdj 2. Atrakcyjne wizualnie treści Search Engine Journal.
Źródło: Search Engine Journal.
Chcesz, żeby Twój blog był odwiedzany przez stałych czytelników? Zapewniaj im wartościową i atrakcyjną treść (każdy użytkownik tego oczekuje). Chodzi tu zarówno o poruszane zagadnienia, jak i układ i dodatkowe elementy. Nie twórz zbyt długich akapitów – ciężko się je czyta. Tym bardziej na telefonie. Treść porządkuj tematycznie dobrze dobranymi nagłówkami. Pamiętaj o grafikach i filmikach. Możesz je robić samodzielnie albo wykorzystywać dostępne darmowe treści. Propozycje stron, z których możesz pobrać darmowe zdjęcia znajdziesz tutaj.
Zobacz: Blog firmowy w służbie SEO
Zdj 3. Różnorodni autorzy blogowi w Semcore.
Źródło: Semcore.
Wiele firm nie podpisuje tekstów blogowych imieniem i nazwiskiem autora. To duży błąd. Teksty dodawane przez „firmę” to teksty bez nadawcy. Odbiorca lubi wiedzieć kogo czyta, z kim ma do czynienia. Dzięki temu odbiorca nie ma wrażenia, że teksty są tworzone przez nieznany zespół redakcyjny. Najlepszym pomysłem jest to, aby na bloga trafiały wpisy tworzone przez konkretnych autorów. Doskonałym sposobem będzie tworzenie wpisów przez osoby pracujące w firmie, o których odbiorca może przy okazji dowiedzieć się kilku informacji. To zmniejsza dystans, a ponadto podkreśla ekspercką wiedzę Twoich pracowników.
Blog firmowy to nie artykuł naukowy. Wiele firm o tym nie myśli i tworzy wpisy w sposób niezwykle profesjonalny, a jednocześnie sztywny. Dlatego ważne jest to, aby dopasować język, sposób narracji do odbiorców, a do tego potrzebny jest plan.
Jeśli chcesz dodawać na bloga teksty poradnikowe, to wymagany jest prosty język. Oczywiście nie może on być kolokwialny. Ważne jest to, aby był przyjazny i jasny – dzięki temu odbiorcy będą rozumieli wszystkie wskazówki. Przez zaplanowaniem sposobu narracji warto jest określić grupę docelową. Wtedy będziesz kierował swoje treści dokładnie do osób, na których Ci zależy.
Polecana lektura: Evergreen Content – wiecznie aktualne treści wsparciem dla SEO
Początkowo należy określić grupę odbiorców bloga i utworzyć podstawowe kategorie „robocze”. Może to być: edukacja, ciekawostki, zabawne, komentarze dotyczące nowinek, relacje, wywiady… i wiele innych. To zależy od tego, jaki biznes prowadzisz. Do każdej z tych kategorii warto zaplanować po kilkadziesiąt pomysłów na teksty. Można je dobrze opracować już na etapie planowania.
Dopasuj do nich słowa kluczowe, przesłanie, wypisz mnóstwo najważniejszych informacji, jakie chcesz przekazać. Nie bój się wywiadów, przeprowadzaj je z ciekawymi ludźmi. To zwiększy zasięgi i pokaże, że Twoje przedsiębiorstwo nie jest odgrodzone od otoczenia, a ceni sobie ekspertów z branży.
Pamiętaj, aby każdy wpis był użyteczny dla odbiorcy. Powinien on zatem realizować podstawowe cele, jakim jest zainteresowanie odbiorcy i dostarczenie wartości. Dzięki temu odbiorcy będą sami zaglądać na bloga, aby dowiedzieć się czegoś nowego. Informuj o nowych wpisach na swoich kontach w social media.
Zdj 4. Przejrzyste CTA na blogu RockContent.
Źródło: Rock Content.
Zobacz: Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)
Wzywaj do działania, czyli zachęcaj do komentowania, przesyłania tekstu dalej. Twórz ankiety i pokaż, że liczysz się z opiniami i komentarzami odbiorców. Buduj relacje, udowodnij, że nie dystansujesz się od swoich czytelników i klientów. Działaniami udowadniaj, że chcesz znać ich potrzeby, aby od razu na nie reagować. CTA jest szczególnie ważne nie tylko w przypadku branży usługowej, ale także, jeśli masz sklep internetowy.
Nie bądź stronniczy. Tworząc teksty opiniotwórcze możesz jak najbardziej podkreślić i argumentować swoje zdanie, jednak spróbuj patrzeć na różne tematy szerzej. Uwzględnij opinie innych, nie wykluczaj nikogo. Skomentuj jak to rozumiesz, odpowiadaj. Tym sposobem stworzysz zaangażowaną społeczność i będziesz uczestniczył w ciekawych dyskusjach. Pamiętaj wtedy o moderacji, pilnuj kultury wypowiedzi i nie poruszaj kontrowersyjnych tematów. Powinny one dotyczyć rozważań na temat Twojej branży.
Prowadzenie bloga firmowego jest trudne, ale bardzo opłacalne – szczególnie w sektorze e-commerce. Jeżeli chcesz zacząć pisać bloga firmowego, powinieneś tworzyć treści zgodnie z długim ogonem słów kluczowych, a wszystkie wpisy promować dodatkowo w mediach społecznościowych oraz wyodrębnionej sekcji na stronie internetowej (zachęcając tym samym użytkowników do czytania).
Internet jest po to, aby między innymi oderwać się od rzeczywistości, odpocząć, ale też dowiedzieć się czegoś ciekawego. Jeśli będziesz tworzyć ciekawe wpisy informacyjne i edukacyjne, to uzupełniaj je czasem wpisami rozrywkowymi. Nie skupiaj się wyłącznie na humorze, ale spraw by Twój blog był bardziej atrakcyjny i dodawaj czasem zabawne wpisy ze zdjęciami czy grafikami. Pamiętaj, aby nikogo nie obrażać tymi żartami.
Zdj 5. Promowanie bloga w social mediach.
Źródło: Fanpage Semcore na Facebooku.
Jeśli pisanie będzie Ci już dobrze szło, to warto zająć się promocją bloga – aby przyciągnąć na niego jak największą liczbę czytelników. Dlatego zastanów się nad sposobami, które sprawią, że ruch na Twoim blogu się zwiększy. Nie pozostawiaj przypadkowi tego, ile osób Cię pozna. Zacznij od prowadzenia swoich kont w social media. Następnie publikuj na nich zachęty, zaproszenia. Komentuj też wpisy innych blogerów i instagramerów. Uwierz nam, nie tylko inni twórcy, ale także ich czytelnicy będą chcieli sprawdzić czym się zajmujesz. Oczywiście wtedy, gdy Twoje komentarze będą ciekawe, nie pisz niczego w stylu: „Zapraszam do siebie” „Zajrzyj na mojego blogaska”. Niech treść komentarzy mówi sama za siebie, niech osoby, które go przeczytają pomyślą: „O, ciekawe! Czy ta osoba coś tworzy?”.
Zdj 6. Najpopularniejsze blogi w Google.
Źródło: Google.
Pozycjonowanie to skomplikowany proces. Ważne jednak jest także to, aby na Twoją stronę trafiały również osoby, które poszukują konkretnych informacji i rozwiązań. Dlatego też zadbaj o to, aby Twój blog wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania pod różnymi hasłami (w zależności od tematyki bloga). Jeśli nie masz umiejętności, zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów.
Rozpoczęcie prowadzenia własnego bloga jest decyzją, która niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, zwłaszcza jeśli aspirujesz do bycia postrzeganym jako wizerunek eksperta w swojej dziedzinie, m.in.:
Sam content, który powinien być obecny na blogu, zależy od profilu Twojej marki. Przeglądając jednak najpopularniejsze teksty online, można wyróżnić formy, które łączą blogi z odmiennych obszarów tematycznych. I tak, z perspektywy pozyskiwania ruchu, warto publikować:
Wszelkiej maści rankingi bez problemu można stworzyć na każdego bloga. Mogą to być na przykład zestawienia najlepszych produktów do makijażu lub darmowych programów do edycji zdjęć. Dobrym pomysłem dla blogerów podróżniczych będzie zredagowanie oryginalnych tekstów o nieznanych miejscach, czekających na odkrycie w Polsce czy w Europie. Jeśli chodzi o recenzje, tu również można wymieniać bez końca. We wszystkich branżach znajdzie się bowiem produkt, który rzesze internautów pragną bliżej poznać. Najróżniejsze poradniki także cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Rzetelne teksty o wynajmowaniu mieszkań po kosztach, oszczędzaniu w podróży czy odnawianiu starych mebli codziennie czytane są przez setki osób. W przypadku nowinek branżowych liczy się nie tylko sama treść, ale i czas jej publikacji – musisz szybko reagować na nowe trendy.
Zobacz: Outsourcing SEO – czy warto zlecać pozycjonowanie?
Każda z przedstawionych tu form blogowych postów teoretycznie ma potencjał. O tym, czy tekst ostatecznie odniesie sukces, zadecydują jednak inne czynniki. Wartościowe wpisy są bowiem jedynie pierwszym krokiem na drodze do stworzenia poczytnego bloga.
Rzetelne treści ze słowami kluczowymi
Posty, które publikowane są na Twoim blogu, powinny zawierać słowa kluczowe. Pisanie tekstów z ich użyciem jest elementem strategii SEO, której efektem ma być wypozycjonowanie danej strony. Nie chodzi jednak o to, aby sztucznie zwiększać objętość treści poprzez stosowanie takich fraz. Zamiast tego powinny być one naturalnie wplecione w tekst, pojawiać się w jego tytule oraz nagłówkach. W sieci bez problemu znajdziesz narzędzia do ustalania słów kluczowych, wśród których dużą popularnością cieszą się plannery. Przy pomocy tych fraz łatwo też ustalisz, jaki content chcą czytać odbiorcy Twojego bloga. Kolejny krok to stworzenie ciekawego tekstu na ich bazie.
Wszystkie wpisy, które pojawiają się na blogu, muszą mieć także wartość merytoryczną. Jeżeli treść nie zainteresuje czytelnika, a przedstawione informacje okażą się niezgodne z prawdą, niechętnie będzie on wracał na Twoją stronę, bez względu na to, jak dobrze jest ona zoptymalizowana pod innymi względami.
Następny warunek, który blogi muszą spełnić, by pozytywnie wpływać na pozyskiwanie ruchu, to czytelny układ tekstu. Post powinien być logicznie podzielony na paragrafy, opatrzone odpowiednimi nagłówkami. To kolejny obok słów kluczowych obowiązkowy punkt optymalizacji wpisu pod SEO. Prawidłowa edycja tekstu dobrze oddziałuje nie tylko na roboty Google’a, lecz także na samego czytelnika. Nawet najbardziej wciągająca treść nie zatrzyma go wszak dłużej na stronie, jeżeli będzie przedstawiona w postaci bloku tekstu. Dużo łatwiejsze w odbiorze są wpisy, których czytanie nie męczy oczu i nie wymaga stuprocentowego skupienia uwagi. Nagłówki mają ogromne znaczenie również z powodu sposobu, w jaki standardowy internauta zapoznaje się z treścią. Mało kto czyta posty od deski do deski, poświęcając uwagę każdemu zdaniu z osobna. Zamiast tego za standard przyjmuje się szybkie skanowanie treści. Nagłówki są narzędziem, służącym zachęceniu czytelnika do zatrzymania się na moment na danym fragmencie. Dobrą praktyką jest również wyróżnianie kluczowych informacji, na przykład poprzez ich wytłuszczenie lub podkreślenie.
Zobacz: Atrybuty noopener i noreferrer — co oznaczają w linkach?
Większość internautów jest wzrokowcami. Fakt ten wykorzystuje się w marketingu na różne sposoby. Jednym z nich jest wzbogacanie blogów poprzez umieszczanie w treści zdjęć, grafik oraz wideo. Fotografie możesz wykonywać osobiście lub pozyskiwać z płatnych oraz darmowych banków zdjęć. Obok uatrakcyjnienia contentu w oczach odbiorców, pełnią one jeszcze jedną, niezwykle ważną funkcję. Mowa o ALT description, czyli alternatywnym opisie, jaki należy stworzyć do każdego ze zdjęć na etapie edycji postu. Teoretycznie chodzi tu o to, aby czytelnicy wiedzieli, z jakim contentem mają do czynienia, gdy grafika z jakiegoś powodu im się nie wyświetli lub jeśli są osobami niewidomymi. W praktyce opis ten możesz wykorzystać również do celów SEO. Wystarczy umieścić w nim słowa kluczowe. Dzięki temu internauci mogą trafić na Twojego bloga także wtedy, gdy w opcjach wyszukiwarki wybiorą prezentację wyników w postaci grafik.
Równie udanym pomysłem jest zamieszczanie we wpisach wideo. Dzięki temu posty staną się jeszcze ciekawsze. Taka forma sprawdzi się na przykład na blogach dotyczących majsterkowania czy konserwacji rowerów. Kwestie techniczne lub proces naprawczy dużo łatwiej jest przecież wytłumaczyć, pokazując poszczególne kroki na filmiku.
Kolejny zabieg, który zaowocuje pozyskaniem ruchu na Twoim blogu, to edycja starszych tekstów, by na nowo stały się aktualne. W takim przypadku roboty Google’a odwiedzą stronę ponownie i jeszcze raz ją zaindeksują, co zwiększy jej szanse na lepszy wynik w rankingu wyszukiwania dla danych fraz. Nie zapominaj również o linkowaniu wewnętrznym. Starsze teksty powinny przekierowywać czytelnika do najnowszych treści i odwrotnie. W efekcie spędzi on na blogu więcej czasu, niż pierwotnie założył, poprawiając tym samym jego statystyki.
Tworzenie treści w internecie może okazać się nie tylko przyjemnym, ale i dochodowym zajęciem. Na samym początku nie myśl o zarabianiu, wtedy możesz stracić zapał charakterystyczny dla osób opowiadających o swoich pasjach. Oczywiście rozważaj różne formy współpracy i reklamy, ale zajmij się tym wtedy, gdy odpowiednio wyedukujesz się w danym temacie. Jeśli zastanawiasz się nad pisaniem bloga, ale ciągle się wahasz to po prostu załóż bloga, pisz i sprawdź, czy jest to zajęcie dla ciebie.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pisania bloga.
Jak wybrać tematykę bloga, gdy wciąż brakuje mi pomysłów?
Znalezienie niszy, w której czujesz się pewnie i posiadasz szeroką wiedzę, jest kluczowe. Jeśli wciąż brakuje Ci pomysłów, zastanów się, jakie problemy możesz rozwiązywać poprzez swoje wpisy. Opcją jest również wykupienie własnej domeny wraz z hostingiem. Pozwala to na łatwiejsze pozycjonowanie i personalizację bloga, zachęcając do eksploracji różnych tematów i dostosowywania ich do potrzeb odbiorców.
Jak poprawić widoczność bloga w wyszukiwarkach internetowych?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jest niezbędna do zwiększenia widoczności Twojego bloga. Warto pisać treści zawierające słowa i frazy, które są często wyszukiwane przez Twoją grupę docelową. Ponadto regularne publikowanie wartościowych treści, zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych, przyczynia się do generowania ruchu bezpośrednio z wyszukiwarek internetowych i może znacząco zwiększyć liczbę odwiedzin bloga.
Jak zachęcić czytelników do interakcji z blogiem?
Zaplanowany blog z ciekawymi i wartościowymi treściami skutecznie zachęci odbiorców do zostawienia komentarza czy podzielenia się wpisem. Dodatkowo umożliwiające łatwą interakcję elementy, np. formularze kontaktowe czy sekcje komentarzy, są niezbędne do budowania społeczności wokół bloga.
Jakie są korzyści z prowadzenia własnego bloga?
Prowadzenie bloga pozwala nie tylko na dzielenie się swoją wiedzą, ale również na budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Jest to doskonałe miejsce do publikacji wpisów, które fmogą przyciągać nowych klientów i potencjalnych klientów, poszerzając tym samym Twoją działalność. Dodatkowo blog umożliwia pozyskiwanie subskrybentów i jest skutecznym sposobem na zwiększenie konwersji oraz zdobywanie wyższych pozycji w rankingu wyszukiwarek, przekładając się na większą widoczność i rozpoznawalność Twojej marki.