Czym jest wizytówka Google i jak ją stworzyć?
6 min
6 min
Na skróty
Wizytówka Google ułatwia klientom dotarcie do Twojej firmy. Pozwala również na wystawianie opinii o świadczonych usługach lub dystrybuowanych produktach. Jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku prowadzenia lokalnego biznesu nastawionego na spore zyski w perspektywie długofalowej (np. 6-18 miesięcy). Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak stworzyć wizytówkę Google – przeczytaj ten artykuł!
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/illustrated-real-estate-searching-laptop_23-2148652412.jpg?t=st=1719989344~exp=1719992944~hmac=40c9afb9fd61f85713da21ae099d07df5729a940f523c3742576f6105b28c4f2&w=1380
Wizytówka Google Moja Firma (GMF) jest tzw. internetowym identyfikatorem umożliwiającym przedstawienie potencjalnym klientom najważniejszych informacji o własnej działalności w wyszukiwarce oraz Mapach Google’a. Oryginalna nazwa wizytówki, jaką oferuje nam gigant z Mountain View, wywodzi się z j. angielskiego i brzmi Google My Business (w pierwotnym skrócie GMB).
W pierwszej kolejności wejdź w wyszukiwarkę Google i wpisz “Google Moja Firma”.
Zdj 1. Wyszukanie Google Moja Firma w Google.
Źródło: Google.
Za pośrednictwem wyświetlonego linku wejdź na oficjalną stronę Google My Business i kliknij Zarządzaj.
Zdj 2. Rozpoczęcie tworzenia wizytówki Google My Business.
Źródło: Business Google.
Teraz przechodzimy do głównego punktu artykułu, czyli instrukcji krok po kroku dotyczącej tego, jak stworzyć wizytówkę Google. Poniżej przedstawiamy kompleksowe wskazówki.
Zobacz: Omnichannel marketing – od strategii do efektów
W pierwszym okienku wpisz nazwę swojej firmy. Wybierz również kategorię działalności. W naszym przypadku będzie to “Agencja reklamowa”.
Zdj 3. Wpisywanie informacji o firmie.
Źródło: Business Google.
Po przejściu do następnego kroku, zdecyduj, czy chcesz dodać lokalizację, którą klienci mogą odwiedzić, np. sklep lub biuro. Teraz musisz wpisać adres swojej firmy – ulicę i numer, kod pocztowy oraz miejscowość.
Zdj 4. Uzupełnianie adresu firmy.
Źródło: Business Google.
Polecana usługa dla lokalnych firm: Pozycjonowanie stron internetowych.
W kolejnym kroku możesz określić, dokąd dojeżdżasz, jeżeli dostarczasz produkty lub świadczysz usługi na miejscu (np. jako trener personalny).
Następnie przejdź dalej i wybierz, jakie dane kontaktowe chcesz wyświetlać klientom.
Zdj 5. Określenie wyświetlanych informacji kontaktowych.
Źródło: Business Google.
Teraz czas na dostosowanie profilu Google do specyfiki swojej działalności.
Wybierz oferowane usługi lub dodaj usługę niestandardową i przejdź do kolejnego kroku.
Zdj 6. Dodawanie usług do Google Moja Firma.
Źródło: Business Google.
Semcore, jako doświadczona agencja SEO pomoże w reklamie Twojego biznesu! Napisz do nas już dziś.
Następnie możesz dodać godziny otwarcia swojej firmy lub pominąć ten punkt i uzupełnić go później – decyzja należy do Ciebie.
Zobacz: LinkedIn dla firm – jak wykorzystać ten kanał do wzrostu Twojej marki?
Zdj 7. Dodanie godzin otwarcia firmy.
Źródło: Business Google.
Po przejściu do następnego punktu, warto zaznaczyć “Akceptuj wiadomości”, aby klienci mogli bezpłatnie kontaktować się z Twoją firmą.
Zdj 8. Zezwolenie klientom na przesyłanie wiadomości.
Źródło: Business Google.
W kolejnym punkcie dodaj opis firmy (lub zrób to później) i przejdź do następnego kroku.
Zdj 9. Wdrożenie opisu firmy.
Źródło: Business Google.
Zobacz: SEO – co to i komu jest potrzebne?
W kolejnych krokach możesz dodać zdjęcia swojej firmy oraz wykorzystać kupon 1200 zł na reklamę w systemie Google Ads. Finalnym punktem w tym przypadku będzie weryfikacja Twojej firmy przez support. Po zatwierdzeniu informacji kontaktowych i wyborze prośby o wysłanie listu z kodem weryfikacyjnym, otrzymasz go maksymalnie w ciągu kilkunastu dni od zakończenia konfiguracji.
Cena pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma zależy przede wszystkim od specyfiki branży, w której działasz. Różnice jednak nie są znaczne – bazując na naszych doświadczeniach, koszt SEO Google Moja Firma oscyluje zazwyczaj w granicach 700 zł miesięcznie.
Wizytówka Google Moja Firma jest darmowa. Gigant z Mountain View aktualnie nie wymaga żadnej opłaty za promowanie firmy wykorzystując GMF.
Wizytówkę Google Moja Firma można usunąć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zgłoszenie, że dana działalność została zamknięta na stałe. Aby to zrobić, należy wejść w Google, wyszukać wizytówkę, a następnie kliknąć „zaproponuj zmianę”. Metoda ta nie cieszy się największą skutecznością, ponieważ z jej pomocą niektóre firmy próbują nieuczciwie wyeliminować konkurencję (Google po części przestało na to reagować).
Dobrym rozwiązaniem polecanym przez ekspertów Semcore jest likwidacja GMF z poziomu panelu administracyjnego. W tym celu wystarczy zgłosić profil firmy do trwałego usunięcia – można to zrobić logując się do Google My Business poprzez wybór opcji „firma zamknięta na stałe”. W porównaniu do pierwszej metody jest to bardziej skuteczne, ponieważ Google zazwyczaj respektuje prośby właścicieli kont GMF.
Zobacz: Marketing internetowy a prawo
Negatywnych opinii w Google Maps nie da się usunąć. Można je jedynie zgłosić, aczkolwiek w większości przypadków to nie zadziała z prostego powodu – konkretny komentarz musi naruszać zasady Google. W konsekwencji, jeśli dany użytkownik nie grozi śmiercią lub nie stosuje przekleństw, pozostanie bezkarny, a co za tym idzie – jego komentarz będzie widniał w sekcji „opinie” w Twojej wizytówce.
Co zrobić z negatywnymi opiniami GMF? – wziąć je na przysłowiową „klatę”. Oznacza to konieczność publicznej konfrontacji z użytkownikiem, który wystawił 1 gwiazdkę. Rekomendujemy odpisać na komentarz, zachowując kulturę i merytorykę wypowiedzi.
Jeśli opinia była słuszna, warto przyznać rację, grzecznie przeprosić i zaproponować coś w zamian. W przypadku, gdy widzimy, że to konkurencja wystawiła nam negatywną notę (przykładowo 1 gwiazdkę bez komentarza), powinniśmy zapytać publicznie internautę, co go skłoniło do wystawienia tak niskiej oceny. Dzięki temu klienci nie zniechęcą się do skorzystania z naszych usług.
Stworzenie wizytówki Google jest zadaniem relatywnie prostym. Zajmie Ci to maksymalnie 5-10 minut, podczas których określisz najważniejsze dane swojej firmy i dasz sobie szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej w przyszłości.
Zdj 10. Gotowa wizytówka Google My Business.
Źródło: Google.
Jeżeli potrzebujesz zweryfikować poszczególne etapy tworzenia wizytówki GMB lub chcesz sprawdzić potencjał SEO swojej strony internetowej – zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO, w którym wskażemy wady oraz zalety Twojego serwisu. W razie pytań pozostajemy dyspozycyjni.
Zobacz: Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tego, jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma!
Czym jest Google Moja Firma?
Google Moja Firma to darmowe narzędzie dla przedsiębiorców, umożliwiające promowanie swojego biznesu w wyszukiwarce Google oraz w Google Maps.
Dlaczego warto mieć wizytówkę w Google Moja Firma?
Posiadając wizytówkę Google Moja Firma potencjalni interesanci mogą łatwo znaleźć informacje o Twojej firmie. Są to m.in. godziny otwarcia, adres, numer telefonu, opinie klientów oraz zdjęcia lokalizacji.
Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma?
Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę Google Moja Firma, kliknąć “Zacznij teraz” i postępować zgodnie z instrukcjami.
Czy muszę mieć fizyczne miejsce działalności, aby założyć wizytówkę?
Nie jest to warunkiem koniecznym, ponieważ istnieje opcja dla firm, które nie mają stałego adresu (np. działalność mobilna lub świadczenie usług online).
Jak mogę promować moją firmę za pomocą Google Moja Firma?
Poza podstawowymi informacjami, możesz publikować posty promocyjne, oferty specjalne czy też ogłaszać nadchodzące wydarzenia.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.