Na skróty
Artykuł sponsorowany to tekst, który publikowany jest na zewnętrznych kanałach, głównie stronach internetowych. Z ich pomocą promuje się usługi, produkty, a także konkretny brand, budując rozpoznawalność w sieci. Poprawnie przygotowany artykuł sponsorowany nie jest reklamą, a merytorycznym tekstem, który porusza konkretny temat. To rozwiązanie, gdzie kwestie marketingowe są jedynie wartością dodaną. Liczy się przede wszystkim wartościowy content.
Zanim dokładnie dowiesz się jaki wpływ na SEO wywiera artykuł sponsorowany, warto nieco szczegółowo omówić, z czego składa się pozycjonowania. To przede wszystkim optymalizacja, ale także tworzenie treści oraz link building. Pozyskiwanie wartościowych linków z różnych miejsc w internecie należy do działań off-site SEO, czyli technik realizowanych poza pozycjonowaną stroną. Od lat algorytm Google traktuje takie odnośniki jako „rekomendacje”, więc ich pozyskiwanie ma ogromne znaczenie w kontekście budowania zasięgów w sieci. W wyniku zmian na przestrzeni ostatnich lat, w link buildingu bardziej liczy się jakość, niż ilość. Artykuły sponsorowane i SEO idą ze sobą w parze, ale im więcej, wcale nie oznacza lepiej. Aby tekst miał znaczenie pod kątem pozycjonowania, w treści musi znaleźć się link do strony internetowej, którą promujemy. Może on przybrać formę zwykłego adresu URL lub kryć się pod anchor tekstem ze słowem kluczowym. Coraz rzadziej dodaje się odnośniki do grafik, choć to także dobre rozwiązanie. W ten sposób można pozytywnie wpłynąć na off-site SEO strony internetowej. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie poprzez content to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze odpowiednia optymalizacja on-site.
Artykuł sponsorowany pod SEO nie może być napisany bezmyślnie, specjalne dla algorytmu Google. Tekst powinien wyróżniać się ciekawą tematyką, a sam content musi być merytoryczny, aby wyczerpać konkretne zagadnienie. Oczywiście artykuł należy napisać w taki sposób, aby umieszczenie linku wewnątrz treści było w pełni naturalne. Trudno promować sklep odzieżowy, pisząc tekst o mechanice samochodowej. Temat powinien także pasować do strony internetowej, gdzie artykuł będzie opublikowany. W ten sposób zainteresuje użytkowników, co może dodatkowo wygenerować ruch na pozycjonowanej witrynie. Jeżeli z góry założysz, że tekst pisany jest dla człowieka, z pewnością uda Ci się przygotować ciekawy content. Unikaj klątwy niskiej jakości artykułów sponsorowanych pod SEO. Najważniejsza jest jakość tekstu oraz renoma strony internetowej, na której zostanie opublikowany.
Pozycjonowanie poprzez content jest możliwe tylko wtedy, gdy artykuł sponsorowany będzie obfitować w słowa kluczowe, na których Ci zależy. Oczywiście nie popadajmy w skrajności, kategorycznie unikaj spamowania tymi samymi frazami. Słowa umieszczaj w sposób przemyślany, aby pasowały do całego tekstu. Możesz je odmieniać i dodawać w nagłówkach. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie anchor tekstu z frazą kluczową. Pamiętaj, aby zrobić to dobrze. Anchor musi tematycznie pokrywać się z adresem URL. Prosty przykład – jeżeli odnośnik przenosi użytkownika do kategorii sklepowej „buty męskie”, link nie powinien kryć się pod słowem „sukienki weselne”.
W jaki sposób prowadzić strategię off-site SEO? Artykuły sponsorowane umieszczaj tylko na stronach internetowych, które tematycznie pokrywają się z Twoją działalnością. Prowadzisz sklep meblowy? Postaraj się o dystrybucję treści na blogach związanych z aranżacją wnętrz. Algorytm Google weryfikuje nie tylko jakość odnośnika, lecz także to, z jakiej strony pochodzi. Kategorycznie unikaj spamerskich źródeł, gdzie każdego dnia generowane są setki linków z tekstami z przeróżnych branż. Choć blogi ogólnotematyczne nie są złe, warto wyselekcjonować tylko te najlepsze, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas pozycjonowania poprzez content. Artykuł wcale nie musi być sponsorowany, czasami właściciele stron internetowych zgadzają się na merytoryczne wpisy gościnne. Tego rodzaju teksty nie tylko mogą zawierać link, ale stanowią naturalną część marketingu internetowego. Jakościowymi wpisami zbudujesz rozpoznawalność i będziesz tworzyć wizerunek eksperta w konkretnej branży. Gdy będziesz szukać blogów oraz portali, gdzie umieścisz artykuł sponsorowany, zwróć uwagę na podstawowe wskaźniki świadczące o renomie konkretnego serwisu. Każdy specjalista SEO w indywidualny sposób bada domenę pod tym kątem, natomiast trzy najpopularniejsze metody weryfikacji strony internetowej to:
Ruch organiczny – postaraj się umieszczać publikacje na stronach, które są każdego dnia odwiedzane przez wielu użytkowników. Dzięki temu zyskasz podwójnie – silny link oraz ruch wynikający z tego, że internauci przeczytają Twój tekst i się nim zainteresują.
Trust Flow – wskaźnik zaprojektowany przez MajesticSEO określający to, czy dana domena posiada jakościowy profil linków i jest wiarygodna. Jeżeli do strony internetowej linkują spamerskie serwisy, Trust Flow będzie niski. Staraj się unikać takich miejsc. Choć wskaźnik może wynosić od 0 do 100, wartość na poziomie 20 jest powszechnie uznawana za „przeciętną”.
Domain Rating – wskaźnik przygotowany przez Ahrefs, działający na podobnej zasadzie co Trust Flow. Jego celem jest zbadanie tego, czy domena jest podlinkowana z silnych i bezpiecznych źródeł.
Pozycjonowanie poprzez content to nie tylko tworzenie treści, lecz także poszukiwanie jakościowych stron internetowych, które je chętnie opublikują wraz z linkiem. Najlepiej wyselekcjonować serwisy z dużym ruchem oraz wysokimi wskaźnikami TF i DR. Trudno zająć się wszystkimi kwestiami samodzielnie, dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Za cały etap pozycjonowania off-site i on-site może odpowiadać na przykład agencja SEO, posiadająca szerokie grono wykwalifikowanych specjalistów. Nie musisz przejmować się tworzeniem treści, dobieraniem fraz kluczowych oraz szukaniem serwisów do publikacji artykułów sponsorowanych. Twoja strona zostanie kompleksowo wypozycjonowana. To rozwiązanie proste, a zarazem skuteczne!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.