Jeszcze kilka lat temu, kiedy w Polsce e-commerce dopiero się rozwijał, wielu ludzi podchodziło do biznesu online z dużym dystansem. Młodzi szybko go pokochali, starsi natomiast wzruszali ramionami, twierdząc, że to tylko moda. Obecnie, nie ma wątpliwości, że sprzedaż przenosi się do sieci i z powodzeniem zastępuje tradycyjnych model zakupów. Jeśli myślimy o rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu w internecie - teraz jest na to doskonały moment. Jeszcze nigdy nie było to bowiem tak proste! Jednak zanim wystartujemy z e-biznesem, warto dobrze przygotować się do tego od strony merytorycznej. Podpowiadamy, gdzie szukać informacji, które pomogą nam wystartować z własnym biznesem w sieci. Sprawdź, jakie kursy e-commerce wybrać!
Na skróty
W wielu dynamicznie rozwijających się branżach bardzo ważne jest nie tylko zdobycie określonej wiedzy, ale też stałe jej aktualizowanie i poszerzanie. Nie inaczej jest w branży e commerce, która stale rośnie w siłę, a jej środowisko jest wyjątkowo zmienne.
Jeżeli więc prowadzisz biznes opierający się na sprzedaży internetowej i prowadzisz własny sklep online, w pewnym momencie możesz chcieć poszerzyć swoje kompetencje lub potrzebować wskazówek dotyczących np. zwiększania sprzedaży, prowadzenia kont w mediach społecznościowych (social mediach) czy ogólnego marketingu internetowego.
Jednym z bardziej wygodnych sposobów na rozbudowanie swojej wiedzy są szkolenia. Z naszego wpisu dowiesz się, gdzie szukać wartościowych materiałów, jakie szkolenia warto rozważyć i na jakiej zasadzie najczęściej się odbywają.
Kursy e-commerce dla sklepów internetowych
Prowadzenie własnego e-biznesu wielu osobom nadal jawi się jako czarna magia. Przeniesienie działalności gospodarczej do sieci nie będzie problemem przy znajomości działania algorytmów Google (i znajomości SEO), poznaniu narzędzi, platform sprzedażowych, zasad tworzenia wartościowych treści oraz sposobów dotarcia do klienta, np. poprzez social media.
Posiadanie wiedzy z tematyki związanej z tradycyjnym marketingiem może być pomocne, jednak nie wystarczy do prowadzenia skutecznego marketingu internetowego. Na szczęście istnieje wiele źródeł, z których możemy skorzystać na samym początku, aby rozpocząć naukę o e-commerce i tym samym rozpocząć stawianie pierwszych kroków w e-biznesie.
Źródła wiedzy z obszaru e commerce
Najpopularniejsze źródła wiedzy e-commerce, z którymi spotkamy się w Internecie to:
Spośród wymienionych wyżej warto zwrócić szczególną uwagę na szkolenia e-commerce. To wydarzenia (płatne lub bezpłatne), które w praktyczny sposób przedstawiają informacje o tym, jak założyć i prowadzić biznes online.
Na początku prowadzenia biznesu liczy się każda wydana złotówka. Postaraj się więc, aby zainwestowane w rozwój pieniądze zwróciły Ci się w postaci naprawdę wartościowej wiedzy. Możesz także sięgnąć po kilka bezpłatnych materiałów.
Na samym początku przygody z biznesem online doskonałą propozycją będą darmowe kursy online stworzone przez Google Internetowe Rewolucje. Jedyne, czego od nas wymaga Google, to zarejestrowanie się i założenie konta, które większość z nas i tak już posiada. W zamian za to otrzymujemy możliwość nauki na aż 25 kursach e-commerce, których ukończenie daje możliwość uzyskania certyfikatu. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, możesz skorzystać ze szkoleń takich jak:
Kursy e-commerce podzielone są na moduły, a ukończenie każdego z nich trwa zaledwie kilka minut. Możemy też liczyć na testy podsumowujące wiedzę oraz słowniczki podstawowych pojęć. Jedyne, co musimy poświęcić to odrobinę skupienia i swojego czasu.
Wiele firm profesjonalnie zajmujących się sprzedażą w Internecie oferuje e-booki, artykuły oraz raporty, w zamian za udostępnienie im swojego adresu e-mail. Treści tworzone przez takie firmy są często rzetelnym źródłem wiedzy i z pewnością sprawdzą się na początkowym etapie prowadzenia sklepu internetowego. Dowiesz się z nich, jakie platformy sprzedaży są najbardziej polecane bądź w jaki sposób najlepiej poprowadzić obsługę klienta.
Podstawowe informacje są łatwo i ogólnodostępne w sieci, jednak kursy e-commerce zaawansowane i materiały dla osób mających już doświadczenie są kosztowne. Dla osób początkujących najlepszym wyjściem będą płatne kursy online oraz szkolenia stacjonarne prowadzone przez specjalistów od online marketingu.
Takie szkolenia stacjonarne są organizowane praktycznie we wszystkich największych miastach i trwają zazwyczaj jeden weekend. Bezpośredni kontakt z trenerem to świetna szansa na zadanie pytań, zdobycie praktycznych umiejętności oraz poznanie prawdziwych case study. Podobnie z konferencjami, które poruszają najbardziej aktualne tematy związane z e-commerce. Musimy bowiem pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z ciągłymi zmianami i koniecznością zdobywania wiedzy.
Rodzaje kursów e-commerce
Oferta rozmaitych szkoleń jest naprawdę szeroka, stąd czasem bardzo trudno jest zdecydować się na konkretny kurs. W przypadku materiałów darmowych sprawa jest ułatwiona, ponieważ możesz gromadzić materiały i wrócić do nich w dowolnym momencie, realizując poszczególne części w swoim tempie.
Sytuacja komplikuje się jednak, gdy trzeba wydać pieniądze (często nie są to najmniejsze sumy) i zaufać, że to właśnie ten konkretny kurs pomoże nam górować nad konkurencją i zdobyć nowych klientów.
Choć nie jesteśmy w stanie wybrać idealnego szkolenia za Ciebie, przygotowaliśmy dla Ciebie opisy poszczególnych rodzajów szkoleń i tego, czym się charakteryzują.
Jak sama nazwa wskazuje, wszelkie kursy dla początkujących kierowane są do osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w sklepie internetowym i stanowią wprowadzenie do branży sprzedaży online.
Na takim kursie możesz zatem spodziewać się informacji z zakresu wyboru odpowiedniej platformy sklepu internetowego, jej najważniejszych funkcjonalności, tego, czym jest i jak prowadzić marketing internetowy bądź jak analizować dane dotyczące sprzedaży.
Kurs e commerce z certyfikatem
Tego typu kurs to zwykle szkolenie dla zaawansowanych, które – po module przekazującym wiedzę teoretyczną i praktyczną – kończy zdobycie certyfikatu. Taki certyfikat ma oficjalnie potwierdzać zdobyte umiejętności związane z prowadzeniem sklepu internetowego.
Zwykle tematykę kursu z certyfikatem stanowią np. automatyzacja procesów w sklepów internetowych, analiza konkurencji, regulacje prawne w ich obrębie czy strategie omnichannel, czyli integracja różnych kanałów sprzedaży.
Kiedy warto zdecydować się na taki kurs? Przede wszystkim wtedy, gdy zależy Ci na uwiarygodnieniu swojej eksperckości, zarówno przed potencjalnymi klientami, jak i partnerami w biznesie.
Kurs e-commerce w formie warsztatów
Forma warsztatowa jest idealna dla tych, którzy szczególnie cenią sobie wypróbowywanie swoich umiejętności w praktyce. Pozwala ona bowiem na bezpośrednią pracę na narzędziach czy platformach, na których najczęściej są postawione sklepy internetowe.
Ogromną zaletą warsztatów jest z pewnością możliwość bezpośredniego zastosowania zdobytej wiedzy, nierzadko także podzielenia się doświadczeniem z innymi uczestnikami kursu oraz prowadzącymi specjalistami.
Na tego typie kursie nauczysz się np. jak konfigurować płatności, tworzyć kampanie marketingowe i analizować zdobyte dane.
Indywidualne szkolenia dla właścicieli sklepów internetowych
Na rynku sprzedaży online funkcjonują też spersonalizowane szkolenia indywidualne, pozwalające dostosować program nauki do indywidualnych potrzeb osoby prowadzącej sklep internetowy. Bez wątpienia wybór takiej opcji daje Ci największą wolność – nie tylko co do zakresu wiedzy, poruszanego podczas kursu, ale też tempa pracy.
Wybierz taką formę szkolenia wtedy, gdy potrzebujesz skoncentrować się na konkretnym problemie, z jakim zmaga się Twój sklep internetowy, czy zagadnieniu, które szczególnie Cię interesuje. Pamiętaj jednak, że jest to najbardziej kosztowna opcja.
Źródło: pexels.com
Szkolenia marketingu internetowego. Online czy stacjonarnie?
Dostępność wielu rodzajów szkoleń na rynku powoduje, że czasem trudno wybrać konkretny kurs. Jedną z ważniejszych decyzji jest ta dotycząca formy prowadzenia takiego kursu: stacjonarna lub online. Która jest zatem najlepsza?
Odpowiedź, oczywiście, zależy od indywidualnych preferencji. Wybór zarówno kursu online, jak i stacjonarnego, ma swoje unikalne zalety i może być idealnym rozwiązaniem dla różnych osób, w zależności od ich preferencji i celów.
Marketing internetowy w formie kursu online
Chętnie wybieraną formą są szkolenia marketingowe online. Co je charakteryzuje?
Zalety kursu online
Największą ich zaletą jest ogromna elastyczność, którą daje Ci możliwość nauki w dowolnym miejscu i czasie, dzięki czemu to Ty dyktujesz tempo i warunki. Oczywiście, w tym przypadku nie ogranicza Cię także odległość – Internet daje Ci bowiem dostęp do ogromnej bazy kursów prowadzonych przez specjalistów z całego świata.
Warto zauważyć, że koszty kursu online najprawdopodobniej będą tańsze od stacjonarnego odpowiednika, a nagrane lekcje możesz powtarzać w dowolnym momencie, co pomoże Ci utrwalić wiedzę. Jedyny warunek? Dostęp do Internetu.
Wybór lekcji stacjonarnych także ma swoje plusy. Jakie są?
Zalety kursu stacjonarnego
Na pierwszym miejscu zdecydowanie można wymienić bezcenny kontakt bezpośredni, dający możliwość zadawania pytań na żywo, interakcji z pozostałymi uczestnikami i ogólna atmosfera nauki, która sprzyja nauce i skupieniu.
Dużą zaletą jest także networking i szansa na nawiązanie kontaktów w branży e commerce.
Kursy e-commerce – gdzie ich szukać?
W sieci dostępne są różne kursy traktujące o e-commerce. Warto wybrać te, które są najbardziej wartościowe (zwykle mają charakter płatny, ale wiele darmowych także pozostaje godnych uwagi). Gdzie ich szukać? Najlepiej na platformach, które cieszą się renomą i oferują wyłącznie sprawdzone materiały szkoleniowe. Jeżeli interesują Cię kursy e-commerce, koniecznie zajrzyj na poniższe strony.
Akademia PARP
Akademia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. To platforma, na której dostępne są kursy dotyczące finansów, zarządzania, marketingu, prawa oraz kompetencji. Jeżeli interesują Cię kursy e-commerce, warto wybrać te traktujące o marketingu internetowym. Wówczas zdobędziesz wiedzę przydatną podczas promowania biznesu online. Materiały dostępne w Akademii PARP są bezpłatne.
Strefakursow.pl
Strefakursow.pl to największa platforma e-learningowa w Polsce, oferująca kursy wideo z dożywotnim dostępem i imiennym certyfikatem ukończenia. Znajdziesz tutaj ponad 20000 materiałów szkoleniowych z IT, programowania, marketingu, e-commerce, grafiki komputerowej, programów biurowych i wielu innych tematów. Uzupełnieniem oferty są ścieżki kariery, czyli pakiety szkoleniowe, które pozwalają zdobyć umiejętności potrzebne do pracy na konkretnym stanowisku, np. Specjalista E-commerce, Graphic Designer, czy Social Media Manager. To świetna alternatywa dla popularnych bootcampów i osób, które chcą się przebranżowić i zmienić zawód.
Eduj.pl
Polska platforma e-learningowa z ogromną bazą szkoleń online. Znajdziesz tutaj kursy na praktycznie każdy temat. Dużym plusem platformy jest to, że otrzymujesz wsparcie autora szkolenia podczas nauki. Każdy może tam również opublikować własny kurs i zarabiać na jego sprzedaży za darmo, bez ukrytych kosztów.
Google Internetowe Rewolucje
Platforma z darmowymi kursami e-commerce od Google. Wiele z nich traktuje o marketingu internetowym oraz obsłudze narzędzi analitycznych środowiska Google (Analytics, Search Console). Z uwagi na fakt, iż są to materiały bezpłatne, zdecydowanie warto się z nimi zapoznać. Niektóre pozwalają uzyskać certyfikat.
Wybór konkretnego kursu e-commerce powinien być uzależniony od Twoich oczekiwań, preferencji oraz aktualnie posiadanej wiedzy. Dlatego dokładnie zapoznaj się z opisem oraz agendą materiału, przed rozpoczęciem edukacji. W ten sposób będziesz mieć pewność, że wybrany kurs e-commerce jest idealny dla Ciebie!