Czym jest marketing internetowy? Co to jest?
7 min
7 min
Na skróty
Termin „marketing internetowy” stosuje się wymiennie z „marketing online” czy „e-marketing”. Wyrażenie to określa różnorodne działania, które mają rozpowszechnić sprzedawany produkt lub usługę w internecie. Marketing internetowy (również marketing w sieci) ma wpływać nie tylko na świadomość istnienia produktu, ale też na przeświadczenie, że jest on dobrej jakości, że warto go wypróbować. Można również z powodzeniem reklamować w ten sposób markę, tworzyć jej konkretny wizerunek w internecie i w ten sposób zwiększać rozpoznawalność oraz zaufanie do firmy.
Na marketing internetowy składa się wiele czynności i obszarów działań. Należą do nich: płatne reklamy, odpowiednie prowadzenie profili na mediach społecznościowych poprzez pobudzanie zainteresowania potencjalnych klientów i zwiększanie zasięgu. Dzieje się tak przez tworzenie spójnego, jednolitego wizerunku firmy, obrania konkretnej metody komunikacji z potencjalnym klientem w internecie, przekazywanie wartościowych treści, które podnoszą wiarygodność i wpływają na sposób myślenia o danej firmie/produkcie. To tylko część wszystkich działań, jednak są one najważniejsze i stanowią podstawę. Social media mają obecnie ogromny potencjał, jednak należy je odpowiednio wykorzystywać i nie zasypywać odbiorców nachalnie i od razu ciągłymi reklamami – to budzi jedynie zniechęcenie.
Najlepszy plan działań uskuteczniający marketing internetowy:
Zobacz: CPE
Powyższy plan marketingu internetowego to uproszczona wersja tego, co powinno składać się na skuteczną sprzedaż w internecie. Oczywiście występuje wiele różnych strategii, jedne są bardziej różnorodne, inne mniej. Ten model jest skuteczny, ale czasochłonny, daje efekty dopiero po dłuższym czasie. Zanim jednak wprowadzi się go w życie trzeba dokładnie przeanalizować każdy krok, decydując się na konkretne działania wchodzące w skład kolejnych etapów.
Zdj 1. Analiza skuteczności działań w marketingu internetowym.
Źródło: Senuto.
Marketing internetowy może wydawać się zlepkiem różnych, łatwych działań, które w efekcie mają sprzedawać. Niestety, ale konkurencja w każdej branży jest ogromna, dlatego bezrefleksyjne powtarzanie tych samych schematów często nie jest wystarczające. Należy dokładnie przeanalizować rynek i skupić się na kilku obszarach, a następnie opracować konkretną taktykę, w której powinno być miejsce na oryginalne i niesztampowe działania.
Marketing internetowy zmienia się i ewoluuje. Jeszcze kilka lat temu opierał się głównie na reklamach banerowych i artykułach sponsorowanych. Dziś jest o wiele bardziej rozbudowany i składają się na niego zarówno płatne reklamy w social media, systematyczne prowadzenie profili firmy, współpraca ze znanymi influencerami (zarówno blogerami, jak i youtuberami), newsletter, kontent marketing, sieci afiliacyjne. Nierzadko działania związane z marketingiem internetowym łączy się z pozycjonowaniem. Metod dotarcia do potencjalnego klienta jest wiele, ale warto zwracać uwagę na to, aby nie wkładać w niego niepotrzebnie zbyt dużych pieniędzy. Dlatego należy zrobić odpowiednią analizę dotyczącą tego, jaka jest grupa docelowa. To niezwykle istotne nie tylko ze względu na optymalizację kosztów (nie musisz być w internecie wszędzie), ale także pozwala na zaplanowanie charakteru innych czynności, na przykład sposobu komunikowania się z odbiorcami i używanego wobec nich języka.
Zobacz: Reklama społeczna
Przeczytaj także: Reklama Google Ads oraz pozycjonowanie lokalne
Marketing online wykorzystuje szereg nowych technologii, aby zwiększyć liczbę odwiedzin witryny, przekształcić osoby odwiedzające w klientów oraz utrzymać ich poprzez systematyczną komunikację i budowanie relacji. Liczba dostępnych narzędzi marketingu internetowego jest bardzo obszerna, dlatego poniżej opisujemy cztery główne dźwignie, odgrywające istotną rolę w tworzeniu skutecznej strategii cyfrowej.
Marketing internetowy w wyszukiwarkach stanowi fundament całej strategii online. SEO to zbiór technik, które wdrażane są w celu zoptymalizowania strony internetowej tak, aby uzyskała jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i tym samym przyciągała naturalny (darmowy) ruch.
Zdj 2. Dobór słów kluczowych umożliwiających wypozycjonowanie witryny.
Źródło: Ubersuggest.
Content marketing (w tym marketing szeptany) to kolejny, istotny składnik e-marketingu. Różnego rodzaju treści są tworzone i promowane za pomocą wielu dostępnych form, aby budować wśród internautów świadomości marki, zwiększyć ruch w witrynie, generować leady oraz pozyskiwać klientów. Podstawowym kanałem dystrybucji treści w marketingu internetowym jest blog, na którym marki mogą publikować opisy produktów i usług, stadia przypadku (case study), czy porady branżowe.
Zdj 3. Content marketing w postaci blogowania jako skuteczna strategia SEO w Semcore.
Źródło: Blog Semcore.
Reklama Pay Per Click (PPC) to kolejny popularny rodzaj marketingu internetowego. Najczęściej wybieranymi narzędziami do zarządzania tą dźwignią jest Google Ads i Facebook Ads. PPC to metoda zakupu powierzchni reklamowej, jaką udostępnia stron WWW (w witrynie lub wyszukiwarce), która pozwala reklamodawcom płacić tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie wyświetlaną reklamę.
Zobacz: Czym jest agencja social media?
Reklamy Google Ads zapewniają dobrą widoczność w wyszukiwarce Google, ponieważ przewyższają wyniki organiczne. Firma, która chce szybko wypozycjonować się na dane hasło, może wykorzystać Google Ads i tym samym zmaksymalizować swoje szanse na pojawienie się na górze wyników wyszukiwania dla danego zapytania.
Zdj 4. Sponsorowane wyniki PPC w Google Ads.
Źródło: Google.
Media społecznościowe są również osobnym składnikiem marketingu internetowego. Marketerzy mają do wyboru szereg platform takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, czy YouTube, za pomocą których mogą promować dane treści lub marki, budować świadomość marki, a także przyciągać odbiorców na stronę internetową firmy i generować leady. Jeśli Twoja firma ma założony profil na jednym z portali społecznościowych i aktywnie z niego korzystasz, to znaczy, że już wdrażasz marketing internetowy w praktyce.
Zdj 5. Reklama sponsorowana na LinkedIn.
Źródło: LinkedIn.
Mobilny marketing to coraz ważniejsza forma marketingu cyfrowego. Liczby nie mylą: w 2019 roku globalny ruch internetowy w 49% pochodził z urządzeń mobilnych. W 2021 roku telefony komórkowe stanowią już prawie 56% całego ruchu internetowego. W obliczu takiej przewagi niektóre firmy wdrażają strategię mobile first indexing. Oznacza to, że większość wysiłków i inwestycji jest przeznaczona dla użytkowników mobilnych. Marketerzy podejmują działania mające na celu zoptymalizowanie pod kątem urządzeń mobilnych zarówno reklam, stron internetowych, treści publikowanych w mediach społecznościowych, jak również wszystkich innych elementów składających się na obecność danej marki w internecie.
Jakość obsługi klienta powinna być taka sama na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Dla wygody użytkowników mobilnych niezbędny jest responsywny projekt strony internetowej. Ponadto formularze generowania leadów powinny być możliwie jak najkrótsze, aby odwiedzający mogli łatwo pobierać treści na swoje smartfony i tablety. Warto zadbać także o to, aby obrazy publikowane w sieciach społecznościowych były czytelne zarówno na ekranach komputerów stacjonarnych, jak i niewielkich smartfonach.
Istnieje wiele sposobów na optymalizację treści marketingu cyfrowego pod kątem urządzeń mobilnych, ale jakość obsługi powinna być najwyższym priorytetem w każdej strategii marketingu cyfrowego.
Nie potrzebujesz wielu lat edukacji, aby móc rozpocząć przygodę z e-marketingiem. Samodzielnie możesz nauczyć się obsługi podstawowych narzędzi oraz optymalizowania dystrybucji zarządzanych za ich pomocą kampanii. Google[14], Facebook[15] i wiele innych dostępnych technologii oferują swoim użytkownikom możliwość skorzystania z bezpłatnych szkoleń, dzięki którym zdobędziesz podstawową wiedzę na temat zarządzania strategiami marketingu online.
Zobacz: Jaki szablon na PrestaShop wybrać?
Nie ulega jednak wątpliwości, że sukces Twoich działań marketingowych w internecie w dużej mierze zależy od odpowiedniego zaplanowania strategii i budżetu, jaki przeznaczysz na realizację kampanii. Jeśli prowadzisz firmę w niszowej branży, w której konkurencja nie jest duża, masz spore szanse na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów w stosunkowo krótkim czasie, bez konieczności przeznaczania na to znacznych zasobów finansowych. I odwrotnie, jeśli walczysz z gigantami, takimi jak na przykład McDonald’s, Amazon czy chociażby lokalne Allegro, budżet, który będziesz musiał poświęcić, aby przeprowadzić skuteczną kampanię e-marketingową będzie zdecydowanie dużo wyższy.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci poszerzyć lub ugruntować wiedzę o marketingu internetowym, dzięki czemu zaczniesz się rozwijać w tej dziedzinie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w opracowaniu i wdrożeniu skutecznej strategii marketingu internetowego, skontakuj się z nami. Z przyjemnością omówimy Twoje potrzeby i cele, aby zaprojektować plan e-marketingu, który będzie odgrywał rolę koła zamachowego dla Twojego biznesu.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat marketingu internetowego?
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy, inaczej e-marketing, to sposób promowania produktów i usług, budowania świadomości marki oraz dotarcia do grupy docelowej za pomocą kanałów online. Obejmuje on wszelkie działania związane z reklamą, promocją i optymalizacją treści w internecie.
Jakie są rodzaje marketingu internetowego?
Wśród form marketingu internetowego można wyróżnić m.in. content marketing, e-mail marketing, SEO, social media marketing, influencer marketing, kampanie reklamowe w Google Ads, marketing afiliacyjny oraz marketing wirusowy.
Jakie są zalety skutecznego marketingu internetowego?
Skuteczny marketing internetowy pozwala na zwiększenie świadomości marki, dotarcie do nowych klientów, budowanie więzi z obecnymi klientami, generowanie ruchu na stronie internetowej oraz wzrost sprzedaży produktów i usług.
Jakie działania obejmuje marketing w internecie?
Marketing w internecie obejmuje wszelkie działania związane z promocją produktów i usług, optymalizacją treści, prowadzeniem kampanii reklamowych, wykorzystaniem mediów społecznościowych, e-mail marketingiem, marketingiem wirusowym oraz pozycjonowaniem stron internetowych.
Jak wykorzystać marketing internetowy dla własnego biznesu?
Aby wykorzystać marketing internetowy dla własnego biznesu, warto zainwestować w skuteczną strategię e-marketingową, wykorzystać różnorodne kanały promocji online oraz regularnie monitorować i optymalizować wyniki działań marketingowych.
Jakie są najczęstsze formy reklamy w internecie?
Najczęstsze formy reklamy w internecie to m.in. kampanie w Google Ads, reklama na platformach społecznościowych, e-mail marketing oraz marketing wirusowy.
Dlaczego marketing cyfrowy jest ważny?
W 2021 roku ponad 60% wszystkich podróży zakupowych klientów odbywa się online. Oznacza to, że brak obecności marki w kanałach cyfrowych drastycznie zmniejsza jej szansę na wdrożenie i realizację skutecznego procesu sprzedaży.
Czy marketing internetowy jest opłacalny dla wszystkich firm?
Tak, wszystkie firmy mogą czerpać korzyści z marketingu cyfrowego, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność B2B, czy B2C. Oczywiście w każdym przypadku istotne jest opracowanie indywidualnej strategii, zgodnej z celami przedsiębiorstwa. Strategia e-marketingowa dla salonu samochodowego nie będzie odpowiednia dla firmy rolniczej.
Jakie książki o marketingu internetowym wybrać?
Jak można się spodziewać na rynku dostępnych, jest wiele interesujących książek poruszających tematykę marketingu internetowego. Należy jednak uważać, aby nie wybrać zbyt starej wersji, ponieważ praktyka stale ewoluuje i zmienia się z każdym rokiem. Swoją przygodę z literaturą dotyczącą marketingu internetowego możesz zacząć od „Digital Marketing” autorstwa D.Chaffey’a oraz F.Ellis-Chadwick.