Pozycjonowanie e-commerce – SEO
7 min
7 min
Na skróty
Pozycjonowanie staje się coraz bardziej popularne, szczególnie w przypadku stron sprzedażowych. E-commerce to branża, która w ostatnim czasie rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeśli planujesz do niej dołączyć, rozpocząć działalność biznesową i zyskać szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, dokonanie tego bez precyzyjnie zaplanowanej strategii marketingowej oraz SEO może okazać się niewykonalne. Jak działa pozycjonowanie e-commerce? Jakie metody promocji warto wykorzystać? Na jakich działaniach warto się skupić, aby uzyskać najlepsze efekty?
Pozycjonowanie e-commerce to strategia marketingowa polegająca na budowaniu widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Efektem jest wzrost pozycji fraz kluczowych oraz zwiększenie ruchu organicznego.
Ideą strategii pozycjonowania jest ułatwienie użytkownikom znalezienie sklepu w wyszukiwarce. W ten sposób odbiorcy wyszukujący asortymentu przy pomocy Google mogą natychmiast otworzyć odpowiednią stronę z możliwością złożenia zamówienia. SEO e-commerce przyczynia się więc do zwiększenia ruchu na stronie. Dodatkowo w sprzyjających warunkach biznes może zanotować wzrost konwersji (sprzedaży). Należy jednak mieć na uwadze, że w tym kontekście znaczenie ma nie tylko widoczność strony lub sklepu w wyszukiwarce, ale także polityka cenowa, czy dostępne formy dostawy oraz zwrotów zamówionych produktów.
Pozycjonowanie e-commerce prezentuje się bliźniaczo względem strony internetowej. Należy zadbać o 3 podstawowe elementy składające się na tę strategię:
Wdrożenie tej strategii w ecommerce pozwala pozyskiwać nowych klientów. Jak to działa? Bardzo prosto. Pozycjonowanie e-commerce generuje ruch w sklepie internetowym poprzez wyświetlanie podstron na wysokiej pozycji, gdy użytkownik wygeneruje zapytanie w wyszukiwarce Google. Podczas realizacji SEO dba się o widoczność każdego pojedynczego adresu URL Twojego sklepu. Dlatego wysoką pozycję notuje asortyment produktowy, kategorie, strona główna, a także publikowane treści (np. artykuły poradnikowe).
Efekty pozycjonowania e-commerce to:
Aby przekonać się, jakie wyniki zapewnia pozycjonowanie, zapoznaj się z naszymi Case Study.
Zachęcamy również do zapoznania się z Case Study dla naszego klienta.
Wyświetlanie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce jest elementem budowania przewagi nad konkurencją. Sklep Twojej marki ma za zadanie generować sprzedaż – bez widoczności w sieci będzie to wręcz niemożliwe. Dlatego warto wiedzieć, że system CMS Twojego sklepu internetowego ma znaczenie w kontekście działań SEO. Przede wszystkim nie każda platforma e-commerce jest na tyle „elastyczna”, aby przeprowadzać kompleksowe zmiany optymalizacyjne.
Systemy CMS dzielą się na dwa podstawowe rodzaje:
Realizacja działań w ramach SEO na szeroką skalę jest możliwa w systemach CMS o charakterze open source. Choć e-commerce postawiony na platformie SaaS także może być pozycjonowany, istnieją pewne ograniczenia, które mogą okazać się kluczowe podczas rywalizacji z konkurencją. Dlatego, jeżeli dopiero wybierasz system CMS i budujesz cele marketingowe oraz strategię, zdecyduj się na platformę typu open source. Jest to zdecydowanie lepsza opcja w niemal każdej sytuacji, szczególnie jeżeli chcesz generować sprzedaż i ruch dzięki tej strategii.
Pozycjonowanie e-commerce ma za zadanie zwiększać widoczność i ruch dzięki wyższej pozycji. Działania w tym zakresie mogą także pozytywnie wpłynąć na liczbę konwersji oraz współczynnik CVR. Sklep internetowy staje się coraz lepiej widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, co wpływa na jego autorytet i wiarygodność (dwa bardzo ważne czynniki w procesie decyzyjnym potencjalnego klienta).
Automatycznie wyróżnia się na tle konkurencji. Docelowi odbiorcy wpisuję w wyszukiwarkę konkretne frazy i docierają do oferty, która ich interesuje (dzięki uprzedniemu pozycjonowaniu e-sklepu pod odpowiednio dobrane frazy kluczowe). Następnie przeglądają witrynę, która jest dostosowana do ich potrzeb, oczekiwań i gustów (wskutek wykorzystania w strategii SEO kwestii user experience), co w dużym stopniu zwiększa szansę na finalną sprzedaż.
Znaczenie ma także linkowanie – jeśli jest rozwijane profesjonalnie, e-sklep generuje coraz większy ruch, co także może wpłynąć na konwersję, choć oczywiście, jeśli liczymy na sukces, należy pamiętać, że znaczenie ma nie tylko przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, ale i utrzymanie jej oraz przekonanie do zakupu, ułatwienie całego procesu.
Od czego zacząć pozycjonowanie e-commerce? Przede wszystkim warto przyjrzeć się konkurencji – po jakie metody sięgają główni rywale, na ile są one skuteczne, jak szeroki jest zakres działań etc. Krok numer dwa to analiza e-sklepu, jego potencjału – jak bardzo jest on rozbudowany, jak wiele usprawnień wymaga, jakie są możliwości optymalizacyjne (np. dodanie firmowego bloga, opinii czy recenzji użytkowników) etc. Następnie przechodzimy do opracowania długoterminowej strategii, określenia priorytetów kolejnych działań. Gdy mamy już do czynienia z etapem realizacji, warto pamiętać o kilku kluczowych aspektach:
Optymalizacja sklepu internetowego to tak zwane techniczne SEO. Proces ten opiera się na usuwaniu błędów oraz dostosowywaniu serwisu do wytycznych wyszukiwarki Google. Elementy podlegające technicznemu SEO w e-commerce to:
Content marketing jest elementem pozycjonowania. Tworzone treści są analizowane przez roboty indeksujące i sprawiają, że algorytm Google „lepiej rozumie” publikowaną zawartość. Do działań z zakresu content marketingu zalicza się:
Pozyskiwanie linków jest sygnałem dla Google, że o stronie internetowej mówią inne portale. W ten sposób algorytm Google może lepiej ocenić pozycjonowaną domenę, umieszczając ją na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli interesuje Cię link building dla Twojego biznesu, możesz kontaktować się z różnymi serwisami, które chętnie zamieszczą wzmiankę na Twój temat. Takie działania to off-site SEO i składają się na:
Nie sposób wymienić wszystkich kwestii, które mają znaczenie w pozycjonowaniu e-commerce. Wiele zależy od rozmiaru e-sklepu, jak również wielkości i zróżnicowania asortymentu. Opisy poszczególnych produktów i kategorii, optymalizacje na każdej z podstron, rozwijanie wyszukiwania i filtrowania asortymentu – to wszystko będzie po prostu pochłaniało więcej czasu w przypadku dużego sklepu internetowego. Oprócz tego w rozbudowanym serwisie sprzedażowy ciągle coś się zmienia – oferta regularnie jest poszerzana, modyfikowana jest dostępność asortymentu, ceny etc., co również stanowi niewątpliwe wyzwanie w działaniach pozycjonujących.
Dlatego tak ważne jest opracowywanie profesjonalnych strategii, współpraca z pozycjonerami, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie i są w stanie zapewnić zwrot z inwestycji, nawet wtedy, gdy mają do czynienia z wymagającym serwisem sprzedażowym. Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala budować widoczność serwisu, a także jego pojedynczych podstron, na przykład z produktami, czy kategoriami.
Otworzyłeś właśnie nową firmę i planujesz sprzedaż w internecie? Wśród wielu ważnych decyzji czeka Cię również i ta związana z kwestią promocji. W tak popularnej i rozwiniętej branży musisz znaleźć sposób na to, aby się wyróżnić. Jak to zrobić? Możesz wykorzystać do tego m.in.:
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego jest uzależniony od wielu czynników. Wpływ na cenę ma:
Kwestie ceny SEO dla e-commerce wyjaśniliśmy w artykule:
Semcore to agencja SEO dostarczająca rozwiązania szyte na miarę. Efektem naszej pracy są najwyższe pozycje w wielu branżach osiągane przez klientów. Dbamy o widoczność w Google poprzez budowanie i wdrażanie indywidualnie zaprojektowanych strategii marketingowych.
Działania SEO, które realizujemy, to nie tylko pozycjonowanie, ale także SXO (Search Experience Optimization). To nowoczesne podejście, będące synergią SEO oraz UX. Czym wyróżnia się SXO dla e-commerce? Przede wszystkim zapewnia wzrost sprzedaży, a nie tylko ruchu oraz widoczności.
Jeżeli potrzebujesz SEO dla sklepu internetowego, skontaktuj się z nami. Specjaliści z Semcore realizują darmowe konsultacje, które pozwalają przybliżyć ideę SXO dla e-commerce.
[ninja_form id=7]
Widoczne wyniki pozycjonowania zaczynają pojawiać się po 3-6 miesiącach. Następnie uzyskiwane efekty stają się coraz bardziej widoczne i odczuwalne.
Samodzielne pozycjonowanie e-commerce jest możliwe, jednak wymaga odpowiedniej wiedzy z zakresu technik SEO. Przydatne będą także narzędzia wykorzystywane do analizy konkurencji, audytowania, czy szukania fraz kluczowych oraz monitorowania widoczności.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.