PozycjonowanieE-commerce

Pozycjonowanie e-commerce – SEO

8 min czytania
pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie staje się coraz bardziej popularne, szczególnie w przypadku stron sprzedażowych. E-commerce to branża, która w ostatnim czasie rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeśli planujesz do niej dołączyć, rozpocząć działalność biznesową i zyskać szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, dokonanie tego bez precyzyjnie zaplanowanej strategii marketingowej oraz SEO może okazać się niewykonalne. Jak działa pozycjonowanie e-commerce? Jakie metody promocji warto wykorzystać? Na jakich działaniach warto się skupić, aby uzyskać najlepsze efekty?

Co to jest pozycjonowanie e-commerce (SEO)?

Pozycjonowanie e-commerce to strategia marketingowa polegająca na budowaniu widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Efektem jest wzrost pozycji fraz kluczowych oraz zwiększenie ruchu organicznego.

Ideą strategii pozycjonowania jest ułatwienie użytkownikom znalezienie sklepu w wyszukiwarce. W ten sposób odbiorcy wyszukujący asortymentu przy pomocy Google mogą natychmiast otworzyć odpowiednią stronę z możliwością złożenia zamówienia. SEO e-commerce przyczynia się więc do zwiększenia ruchu na stronie. Dodatkowo w sprzyjających warunkach biznes może zanotować wzrost konwersji (sprzedaży). Należy jednak mieć na uwadze, że w tym kontekście znaczenie ma nie tylko widoczność strony lub sklepu w wyszukiwarce, ale także polityka cenowa, czy dostępne formy dostawy oraz zwrotów zamówionych produktów.

Efekty pozycjonowania e-commerce

Pozycjonowanie e-commerce prezentuje się bliźniaczo względem strony internetowej. Należy zadbać o 3 podstawowe elementy składające się na tę strategię:

Wdrożenie tej strategii w ecommerce pozwala pozyskiwać nowych klientów. Jak to działa? Bardzo prosto. Pozycjonowanie e-commerce generuje ruch w sklepie internetowym poprzez wyświetlanie podstron na wysokiej pozycji, gdy użytkownik wygeneruje zapytanie w wyszukiwarce Google. Podczas realizacji SEO dba się o widoczność każdego pojedynczego adresu URL Twojego sklepu. Dlatego wysoką pozycję notuje asortyment produktowy, kategorie, strona główna, a także publikowane treści (np. artykuły poradnikowe).

Efekty pozycjonowania e-commerce to:

  • wzrost widoczności w Google poprzez osiąganie wyższej pozycji;
  • zwiększenie ruchu organicznego użytkowników;
  • w sprzyjających warunkach wyższy poziom sprzedaży produktów.

Aby przekonać się, jakie wyniki zapewnia pozycjonowanie, zapoznaj się z naszymi Case Study.

 

Case Study: SEO Semcore

Zobacz

 

Zachęcamy również do zapoznania się z Case Study dla naszego klienta.

 

Case Study: Branża meblowa

Pobierz PDF

 

Systemy CMS a SEO dla e-commerce

Wyświetlanie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce jest elementem budowania przewagi nad konkurencją. Sklep Twojej marki ma za zadanie generować sprzedaż – bez widoczności w sieci będzie to wręcz niemożliwe. Dlatego warto wiedzieć, że system CMS Twojego sklepu internetowego ma znaczenie w kontekście działań SEO. Przede wszystkim nie każda platforma e-commerce jest na tyle „elastyczna”, aby przeprowadzać kompleksowe zmiany optymalizacyjne.

Systemy CMS dzielą się na dwa podstawowe rodzaje:

  • SaaS – platforma „usługa jako oprogramowanie” dostępna w zamkniętym środowisku: Shoper, Sky-Shop.
  • open source – platforma z otwartym kodem źródłowym: Magento, Prestashop.

Realizacja działań w ramach SEO na szeroką skalę jest możliwa w systemach CMS o charakterze open source. Choć e-commerce postawiony na platformie SaaS także może być pozycjonowany, istnieją pewne ograniczenia, które mogą okazać się kluczowe podczas rywalizacji z konkurencją. Dlatego, jeżeli dopiero wybierasz system CMS i budujesz cele marketingowe oraz strategię, zdecyduj się na platformę typu open source. Jest to zdecydowanie lepsza opcja w niemal każdej sytuacji, szczególnie jeżeli chcesz generować sprzedaż i ruch dzięki tej strategii.

Zobacz  Takedrop czy Sky-shop? Porównanie platform

Pozycjonowanie e-commerce - czy to niezbędne?

Pozycjonowanie e-commerce – czy pomaga sprzedawać więcej?

Pozycjonowanie e-commerce ma za zadanie zwiększać widoczność i ruch dzięki wyższej pozycji. Działania w tym zakresie mogą także pozytywnie wpłynąć na liczbę konwersji oraz współczynnik CVR. Sklep internetowy staje się coraz lepiej widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, co wpływa na jego autorytet i wiarygodność (dwa bardzo ważne czynniki w procesie decyzyjnym potencjalnego klienta).

Automatycznie wyróżnia się na tle konkurencji. Docelowi odbiorcy wpisuję w wyszukiwarkę konkretne frazy i docierają do oferty, która ich interesuje (dzięki uprzedniemu pozycjonowaniu e-sklepu pod odpowiednio dobrane frazy kluczowe). Następnie przeglądają witrynę, która jest dostosowana do ich potrzeb, oczekiwań i gustów (wskutek wykorzystania w strategii SEO kwestii user experience), co w dużym stopniu zwiększa szansę na finalną sprzedaż.

Znaczenie ma także linkowanie – jeśli jest rozwijane profesjonalnie, e-sklep generuje coraz większy ruch, co także może wpłynąć na konwersję, choć oczywiście, jeśli liczymy na sukces, należy pamiętać, że znaczenie ma nie tylko przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, ale i utrzymanie jej oraz przekonanie do zakupu, ułatwienie całego procesu.

Jak wygląda pozycjonowanie dla e-commerce?

Od czego zacząć pozycjonowanie e-commerce? Przede wszystkim warto przyjrzeć się konkurencji – po jakie metody sięgają główni rywale, na ile są one skuteczne, jak szeroki jest zakres działań etc. Krok numer dwa to analiza e-sklepu, jego potencjału – jak bardzo jest on rozbudowany, jak wiele usprawnień wymaga, jakie są możliwości optymalizacyjne (np. dodanie firmowego bloga, opinii czy recenzji użytkowników) etc. Następnie przechodzimy do opracowania długoterminowej strategii, określenia priorytetów kolejnych działań. Gdy mamy już do czynienia z etapem realizacji, warto pamiętać o kilku kluczowych aspektach:

  • Szybkości oraz responsywności e-sklepu – im dłużej użytkownik czeka na załadowanie się witryny, tym większe szanse na to, że ją opuści, poza tym szybkość strony to jeden z czynników rankingowych Google, podobnie jak responsywność strony – jej poprawne wyświetlanie na komputerach, smartfonach i tabletach znacząco wpływa na UX.
  • Strukturze witryny – przyjazne adresy URL, odpowiedni podział podstron, architektura strony głównej etc. – wszystko to ma znaczenie w tym, jak bardzo e-sklep będzie intuicyjny i wygodny dla użytkowników oraz robotów indeksujących.
  • Rozbudowanych wynikach wyszukiwania – dodatkowe dane umieszczane w wynikach wyszukiwania przy adresie URL (średnia ocena produktu/usługi, stan w magazynie, cena etc.) zwiększają komfort użytkowników i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie.
  • Kanibalizacji słów kluczowych, użycie fraz z długiego ogona – użycie tych samych słów kluczowych na kilku podstronach negatywnie wpływa na pozycję e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Frazy long tail pomagają w poszukiwaniu własnej niszy, wyróżnieniu się w branży.
  • Bezpieczeństwie e-sklepu – odpowiednia ochrona danych, które udostępniają klienci, ma duże znaczenie nie tylko w ocenie witryny przez Google, ale i w kwestiach wizerunkowych.
  • Ryzyku dublowaniu treści – tworzenie takich samych treści w ramach jednej domeny lub kilku domen może wiązać się z poważnymi konsekwencjami i doprowadzić do obniżenia widoczności e-sklepu w wynikach wyszukiwania.
  • Linkowaniu wewnętrznym – umieszczenie odnośników do innych kategorii, produktów, wykorzystywanie ich w tekstach blogowych etc. ma duże znaczenie w efektywnej strategii pozycjonowania.
  • Pozyskiwaniu naturalnych linków do e-sklepu – zróżnicowanych odnośników, ze stron o wysokim autorytecie, podobnej tematyce i profilu docelowych odbiorców.
Zobacz  Pozycjonowanie notariusza

Pozycjonowanie e-commerce - czy to niezbędne?

Techniczne SEO w e-commerce

Optymalizacja sklepu internetowego to tak zwane techniczne SEO. Proces ten opiera się na usuwaniu błędów oraz dostosowywaniu serwisu do wytycznych wyszukiwarki Google. Elementy podlegające technicznemu SEO w e-commerce to:

  • konfiguracja przekierowań,
  • budowa nawigacji, menu, breadcrumbs, linkowania wewnętrznego,
  • weryfikacja indeksacji, kanibalizacji, stron kanonicznych, paginacji,
  • optymalizacja czasu ładowania,
  • dbanie o zachowanie responsywności,
  • analiza błędów wpływających na SEO oraz ich rozwiązywanie.

Content dla słów kluczowych

Content marketing jest elementem pozycjonowania. Tworzone treści są analizowane przez roboty indeksujące i sprawiają, że algorytm Google „lepiej rozumie” publikowaną zawartość. Do działań z zakresu content marketingu zalicza się:

  • tworzenie opisów produktów i kategorii,
  • rozwój bloga,
  • współpraca z zewnętrznymi wydawcami.

Link building – naturalne pozyskiwanie linków

Pozyskiwanie linków jest sygnałem dla Google, że o stronie internetowej mówią inne portale. W ten sposób algorytm Google może lepiej ocenić pozycjonowaną domenę, umieszczając ją na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli interesuje Cię link building dla Twojego biznesu, możesz kontaktować się z różnymi serwisami, które chętnie zamieszczą wzmiankę na Twój temat. Takie działania to off-site SEO i składają się na:

  • pozyskiwanie linków z artykułów,
  • kierowanie odnośników do stron produktów, strony głównej oraz artykułów,
  • komentowanie zewnętrznych publikacji i umieszczanie odnośnika,
  • outreach.

Pozycjonowanie dostosowane do asortymentu sklepu

Nie sposób wymienić wszystkich kwestii, które mają znaczenie w pozycjonowaniu e-commerce. Wiele zależy od rozmiaru e-sklepu, jak również wielkości i zróżnicowania asortymentu. Opisy poszczególnych produktów i kategorii, optymalizacje na każdej z podstron, rozwijanie wyszukiwania i filtrowania asortymentu – to wszystko będzie po prostu pochłaniało więcej czasu w przypadku dużego sklepu internetowego. Oprócz tego w rozbudowanym serwisie sprzedażowy ciągle coś się zmienia – oferta regularnie jest poszerzana, modyfikowana jest dostępność asortymentu, ceny etc., co również stanowi niewątpliwe wyzwanie w działaniach pozycjonujących.

Dlatego tak ważne jest opracowywanie profesjonalnych strategii, współpraca z pozycjonerami, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie i są w stanie zapewnić zwrot z inwestycji, nawet wtedy, gdy mają do czynienia z wymagającym serwisem sprzedażowym. Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala budować widoczność serwisu, a także jego pojedynczych podstron, na przykład z produktami, czy kategoriami.

E-commerce – inne metody promocji w internecie

Otworzyłeś właśnie nową firmę i planujesz sprzedaż w internecie? Wśród wielu ważnych decyzji czeka Cię również i ta związana z kwestią promocji. W tak popularnej i rozwiniętej branży musisz znaleźć sposób na to, aby się wyróżnić. Jak to zrobić? Możesz wykorzystać do tego m.in.:

  • Reklamy Google Ads, Facebook Ads – to świetne opcje dla początkujących firm sprzedażowych, pozwalają uzyskać szybkie efekty, dotrzeć do precyzyjnie stargetowanych odbiorców, są proste w konfiguracje i dają możliwość kontrolowania budżetu.
  • Wysyłkę newslettera – wysyłka interesujących, przykuwających uwagę newsletterów z różnorodnymi rabatami, zniżkami etc., informacjami na temat zmian w ofercie, nowości, wyprzedaży itp. potrafi przynieść świetne efekty.
  • Działania w zakresie social mediów – wciąż nic tak nie wspiera komunikacji z klientami i nie pomaga w kwestiach wizerunkowych, jak przemyślanie działania w zakresie mediów społecznościowych. Udostępniania wartościowego contentu, zachęcanie do interakcji, publikowanie komentarzy, porad itp., organizowanie konkursów i eventów – wszystko to podnosi skuteczność promocji.
  • Dodanie oferty do porównywarek cenowych – im więcej źródeł, w których potencjalnych klient znajdzie Twoją ofertę, tym lepiej. Z porównywarek cenowych wciąż korzysta wielu użytkowników, to opcja, z której warto skorzystać, szczególnie jeśli dany serwis sprzedażowy nie jest jeszcze bardzo widoczny w internecie.
  • Prowadzenie firmowego bloga – oprócz pomocy w pozycjonowaniu e-commerce, regularne publikowane postów pomaga zbudować rozgłos, zwiększa ruch w witrynie, podnosi zaangażowanie odbiorców i zaufanie do firmy.
  • Współpracę z influencerami – nierzadko jedno zdjęcie lub materiał wideo mikro- czy makro-influencera, w których zostanie wykorzystana informacja o danym produkcie lub usłudze, może mieć ogromną moc przebicia.
Zobacz  Dziwne statystyki strony? Co może się za tym kryć?

Pozycjonowanie e-commerce – SEO

Cennik pozycjonowania e-commerce

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego jest uzależniony od wielu czynników. Wpływ na cenę ma:

  • wielkość e-commerce,
  • branża i konkurencja,
  • stan serwisu.

Kwestie ceny SEO dla e-commerce wyjaśniliśmy w artykule:

Pozycjonowanie stron – cennik

Zobacz cennik

 

Efekty naszej pracy – agencja SEO Semcore

Semcore to agencja SEO dostarczająca rozwiązania szyte na miarę. Efektem naszej pracy są najwyższe pozycje w wielu branżach osiągane przez klientów. Dbamy o widoczność w Google poprzez budowanie i wdrażanie indywidualnie zaprojektowanych strategii marketingowych.

Działania SEO, które realizujemy, to nie tylko pozycjonowanie, ale także SXO (Search Experience Optimization). To nowoczesne podejście, będące synergią SEO oraz UX. Czym wyróżnia się SXO dla e-commerce? Przede wszystkim zapewnia wzrost sprzedaży, a nie tylko ruchu oraz widoczności.

Jeżeli potrzebujesz SEO dla sklepu internetowego, skontaktuj się z nami. Specjaliści z Semcore realizują darmowe konsultacje, które pozwalają przybliżyć ideę SXO dla e-commerce.

[ninja_form id=7]

FAQ dotyczące pozycjonowania e-commerce

Ile trwa pozycjonowanie w branży e-commerce?

Widoczne wyniki pozycjonowania zaczynają pojawiać się po 3-6 miesiącach. Następnie uzyskiwane efekty stają się coraz bardziej widoczne i odczuwalne.

Czy pozycjonowanie e-commerce online może być zrealizowane samodzielnie?

Samodzielne pozycjonowanie e-commerce jest możliwe, jednak wymaga odpowiedniej wiedzy z zakresu technik SEO. Przydatne będą także narzędzia wykorzystywane do analizy konkurencji, audytowania, czy szukania fraz kluczowych oraz monitorowania widoczności.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 10

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy