Kanibalizacja słów kluczowych może być problematyczna podczas pozycjonowania danej witryny. Ma ona miejsce wtedy, gdy przynajmniej dwie podstrony jednego serwisu są stworzone na bazie tych samych słów kluczowych. Wtedy algorytmom ciężko jest podporządkować pod dane frazy konkretną podstronę. Jak wykryć kanibalizację oraz jej przeciwdziałać?
Na skróty
Wykrywanie kanibalizacji
Należy unikać tego, aby kilka podstron było optymalizowanych pod te same słowa kluczowe. Może być to trudnym zadaniem przede wszystkim dla właścicieli stron o ściśle określonej tematyce. Należy jednak z dbałością podejść do działań mających na celu uniknięcie kanibalizacji. Algorytmy Google dążą do tego, aby do każdej frazy dopasować najlepiej pasującą podstronę. Skutkiem kanibalizacji będzie tak zwane wymienianie się podstron w wynikach wyszukiwania pod danymi słowami kluczowymi. Dlatego tak istotne jest sprawdzanie tego, czy na danej witrynie nie doszło do kanibalizacji. Można to zweryfikować na kilka sposobów, służą temu różnorodne narzędzia. Wśród nich jest na przykład Senuto, w którym istnieje zakładka „kanibalizacja”. Można dzięki temu sprawdzać czy konkretne frazy uległy kanibalizacji oraz jakie podstrony są pod nie zoptymalizowane. Kanibalizację fraz kluczowych wykryjesz także przez Google Search Console (poprzez sprawdzenie na jakich podstronach znajdują się dane słowa kluczowe). Ahrefs również wyświetla kanibalizację, wystarczy wejść w statystyki dotyczące pozycjonowania organicznego i sprawdzić słowa kluczowe występujące na danej witrynie internetowej. Jeśli pojawiają się one pod kilkoma podstronami, to mamy do czynienia z kanibalizacją fraz kluczowych. To tylko część narzędzi, które pozwolą Ci sprawdzić kanibalizację. Są one jednak stosowane najczęściej, ponieważ pozwalają na obserwację różnorodnych wskaźników dotyczących optymalizacji strony internetowej pod kątem pozycjonowania organicznego.
Najlepszym działaniem jest zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych już od momentu powstania strony. Dzięki temu nie trzeba będzie wkładać mnóstwa pracy w naprawę tego aspektu. W tym celu najlepiej będzie (po wyborze słów kluczowych), wypisanie podstron i przypisanie im konkretnych fraz, na które ma być pozycjonowana witryna. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie dojdzie na Twojej stronie internetowej do kanibalizacji. Warto przy tym weryfikować co jakiś czas czy zjawisko kanibalizacji się nie pojawiło. Najlepiej dokonywać tego raz na miesiąc, przy użyciu darmowych oraz płatnych narzędzi dla specjalistów SEO. Im szybciej to dostrzeżesz, tym łatwiej będzie wyeliminować problem.
Co robić w przypadku kanibalizacji?
Jeśli dowiedziałeś się o kanibalizacji zbyt późno i okazało się, że należy nad tym popracować, to weź pod uwagę kilka kwestii. Eliminacja kanibalizacji nie jest łatwa, a przy tym należy poświęcić jej bardzo dużo czasu. Usuwanie kanibalizacji może trwać bardzo długo i być niezwykle skomplikowane. Nierzadko zajmuje to parę miesięcy, ale w niektórych przypadkach może wystarczyć kilka tygodni pracy. To, jak szybko uda się poradzić z tym problemem zależy od umiejętności danego specjalisty, ale też liczby podstron z tym samym słowem kluczowym oraz wielości kanibalizowanych fraz. Jeśli nie zajmujesz się pozycjonowaniem, a jedynie rozpoczynasz naukę, to takie działanie będzie dla Ciebie bardzo trudne. Najlepiej radzą sobie z tym specjaliści od pozycjonowania. Po dokładnej analizie wszystkich przypadków kanibalizacji należy podjąć kilka decyzji. Pierwsza z nich powinna dotyczyć tego, która z podstron powinna być pozycjonowana pod powtarzaną się frazę. Należy wybrać tylko jedną z nich, wybór zależy od tego, która podstrona jest dla Ciebie bardziej wartościowa. Gdy już zdecydujesz się na to, czy ma być to na przykład podstrona ofertowa, poradnikowa, blogowa, zajmij się także innymi podstronami zawierającymi to samo słowo kluczowe. Dobierz do nich inne frazy, na których Ci zależy. Następnie zoptymalizuj te podstrony pod wybrane przez Ciebie słowa kluczowe. Warto korzystać przy tym z fraz kluczowych długiego ogona oraz fraz powiązanych z pozycjonowaniem lokalnym. Eksperci SEO doskonale dobiorą odpowiednie słowa kluczowe i zmienią treść podstrony w taki sposób, aby nie była ona już identyfikowana z poprzednimi frazami. Jeśli nie chcesz czekać na to, aż kanibalizacja zniknie, to możesz też usunąć daną podstronę, ale wtedy stracisz bardzo ważną, niekiedy kluczową treść.
Kanibalizacja słów kluczowych może być poważnym zagrożeniem dla pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Najlepiej jest zapobiegać takim sytuacjom, ponieważ nie są one dobre dla widoczności witryny. Jednak jeśli problem się pojawił, to trzeba wykonać gruntowną analizę, a następnie przedsięwziąć odpowiednie działania naprawcze. Dzięki nim możliwe jest naprawienie optymalizacji witryny internetowej. Brak działań po wykryciu kanibalizacji możesz łatwo przetestować. Obserwuj to, jak pozycja Twojej witryny w wynikach Google stopniowo spada, a przekonasz się, że kanibalizacja fraz kluczowych nie jest czymś błahym. Jeśli nie chcesz samodzielnie sprawdzać tego aspektu, wolisz od razu działać czy też naprawić skutki kanibalizacji, to skontaktuj się ze specjalistami. Pozycjonerzy z Semcore pomogą Ci z tym problemem i zadbają o dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania Twojego serwisu także pod kątem innych kwestii, które na nią wpływają.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.