Na skróty
Zastanawiasz się w jaki sposób usprawnić w swojej firmie procesy związane ze sprzedażą? Odpowiedzią na Twoje poszukiwania jest marketing automation, czyli automatyzacja marketingu. Wdrożyć ją możesz za pomocą specjalnego oprogramowania, które analizuje ruch na Twojej stronie internetowej. Na podstawie danych tworzy ono potem dla odwiedzających ją klientów spersonalizowane oferty. Odciąża to pracowników ze żmudnej, analitycznej pracy i pozwala zwiększyć efektywność prowadzonych przez Ciebie kampanii sprzedażowych. Co powinieneś wiedzieć?
Programy do marketing automation korzystają między innymi ze słynnych “ciasteczek”, o których informują nas podczas odwiedzania strony internetowe, prosząc o zgodę na używanie ich. Na podstawie gromadzonych przez nie danych, program jest w stanie wysłać konsumentowi informację zwrotną ze spersonalizowaną treścią dopasowaną do jego historii przeglądania. Klient otrzymując dedykowaną reklamę, odpowiadającą jego aktualnym potrzebom, ma większe szanse na zainteresowanie się usługami. Podobnie sprawa ma się z wiadomościami mailowymi. Dzięki analizie danych o preferencjach Twoich klientów, zautomatyzowany marketing mailowy pozwoli na wysyłanie treści i newsletterów dopasowanych do konkretnych odbiorców, zamiast zasypywać ich takim samym, ogólnym spamem. Będzie badać też ich reakcję na otrzymywane wiadomości tworząc współczynnik otwarć czy odrzuceń.
Z marketing automation korzysta się także w social mediach. Oprócz personalizowania reklam ma to też szereg innych zalet. Między innymi pozwala na sprawne używanie botów w komunikacji z klientem na messengerze, automatyczne publikowanie wcześniej przygotowanych postów zgodnie z ustalonym harmonogramem, ale też na zbieranie informacji na temat popularności swoich produktów na tego typu portalach. To tylko najpopularniejsze z funkcjonalności oprogramowania tego typu. Poszczególne programy różnią się cenami, jak i zakresem możliwości, który oferują.
Wbrew pozorom automatyzacja marketingu nie musi wiązać się z wydatkami. Istnieje spory wybór nieodpłatnych narzędzi do marketing automation. Zdecydowanie się na tego typu rozwiązanie to świetny pomysł by przetestować możliwości tego rodzaju programów. Należy mieć jednak świadomość, że oferowane przez nie funkcje, w porównaniu do wersji płatnych, będą skromniejsze, a często również gorszej jakości – obsługując np. mniejsze bazy danych.
Poniżej prezentujemy niektóre z wyróżniających się darmowych narzędzi marketing automation.
To popularny wybór dla firm, które stawiają w automatyzacji marketingu pierwsze kroki. Można go zainstalować zarówno na własnym serwerze, jak i korzystać z hostingu producenta. Pomimo tego, że jest darmowy, posiada bogaty zakres możliwości. Oferuje szereg podstawowych funkcji takich, jak gromadzenie leadów sprzedażowych i scoring potencjalnych klientów. Oznacza to, że zebrane informacje o konsumentach, baza danych, budowana na podstawie ich działań, będzie oceniać i wstępnie selekcjonować pod kątem ich przydatności, by skoncentrować na nich działania marketingowe. Za jego pomocą można przeprowadzać kampanie mailowe, SMS-owe oraz dostosowywać treści marketingowe na stronach www. Jest jednym z niewielu darmowych narzędzi do marketing automation, które można stosować na stronach social media. Jego interfejs jest stosunkowo przejrzysty i łatwy w obsłudzę, choć dla początkujących użytkowników mnogość opcji może wydawać się nieco przytłaczająca.
Narzędzie skupiające się głównie na marketingowej automatyzacji poczty email. Podobnie jak Mautic działa w trybie przeglądarkowym, ale także na urządzeniach mobilnych korzystających z Androida czy iOS. Sprawia to, że korzystanie z niego jest wygodne i intuicyjne. Na podstawie formularzy webowych buduje bazę klientów i kategoryzuje ją według atrybutów takich, jak: płeć, wiek czy lokalizacja. Automatyka kalendarzowa sprawia, że program może wysłać spersonalizowane maile klientom w czasie ich urodzin albo świąt. Mailchimp posiada też moduł testowy A/B, który pozwala na porównanie i analizę różnych wariacji danego maila, w celu wybrania najbardziej optymalnej wersji. Jak na darmowy program, posiada on szeroki zakres funkcji automatyzujących maile, dodatkowo obsługuje też social media. Główną wadą Mailchimp jest to, że tak naprawdę ukierunkowany jest głównie na jeden rodzaj – marketing automation. Dodatkowo, w swojej darmowej wersji obsługuje tylko do 2 tysięcy subskrybentów i może wysyłać do 12 tysięcy maili miesięcznie. Jeżeli Twoja firma przekracza te liczby, trzeba ulepszyć produkt do wersji płatnej, aby zwiększyć limity.
Płatne narzędzia do Marketing Automation to rozwiązanie dla profesjonalistów, którzy dobrze wiedzą, czego oczekują. Ich funkcjonalności i zakres możliwości znacząco przebija ofertę darmowych odpowiedników. Dlatego korzystają z nich profesjonalne agencje marketingowe. Niestety, koszty ich zakupu również nie są małe. Poniżej prezentujemy wybór najciekawszych programów do automatyzacji marketingu.
Zestawienie otwieramy od produktu polskiego. Sales Manago posiada wiele możliwości, które mogą okazać się kluczowe dla przeprowadzenia skutecznego marketingu dla Twojej firmy. To popularny wybór w firmach na całym świecie. Pozwala na automatyzację na wszystkich kanałach sprzedażowych – na mailach, urządzeniach mobilnych, stronach www i social mediach. Obsługuje funkcjonalności takie, jak live chat czy powiadomienia web push. Zaawansowane narzędzia analityczne umożliwiają dokładną kategoryzację konsumentów odwiedzających stronę i na podstawie ich wyborów oraz kliknięć tworzą ich profile behawioralne. Istnieje możliwość bezpłatnego, 30-dniowego przetestowania narzędzia przed finalnym zakupem.
Jest to świetny produkt również dla mniejszych firm. Głównie przez przejrzystość swojego interfejsu, co sprawia że łatwo z niego korzystać nawet przy dużej liczbie różnych funkcjonalności. Podobnie jak poprzednik, narzędzie to oferuje wsparcie maili, urządzeń mobilnych i stron www. Siłą tego programu są jego potężne możliwości analityczne, które pozwalają na dokładne zapoznanie się z profilami klientów i ich zachowaniami. Dodatkowym plusem jest rozbudowany system śledzenia leadów, który umożliwia dokładne określenie co cieszy się największy zainteresowaniem Twoich klientów.
Istnieje oczywiście dużo więcej zarówno płatnych, jak i bezpłatnych wersji oprogramowania służącego automatyzacji marketingu. Wielość dostępnych na rynku ofert należy przefiltrować przede wszystkim pod kątem własnej działalności. Niezależnie jednak od wybranych narzędzi, marketing automation jest koniecznością, która nie tylko zaoszczędzi czas i wysiłek włożony w promocję firmy, ale także przyniesie wymierne korzyści w postaci zadowolonej bazy klientów, którzy dostaną spersonalizowane pod nich oferty.