Optymalizacja stron – na co się składa?
4 min
4 min
Na skróty
Optymalizacja stron – mówiąc o niej mamy na myśli proces edytowania i dostosowywania konkretnej witryny do potrzeb użytkowników. W ramach takich aktualizacji serwis równocześnie staje się zgodny z wytycznymi, jakie przygotowała wyszukiwarka Google. Efektem optymalizacji jest lepsze pozycjonowanie w sieci, lepsze doświadczenie użytkownika wynikające z ingerencji w zawartość strony, a także wyższy współczynnik konwersji.
Optymalizację strony możesz zacząć od sprawdzenia, czy witryna wyświetla się we wyszukiwarce Google. Najłatwiej zrobisz to za pomocą komendy „site:”. Aby tego dokonać, w polu wyszukiwania wpisz ciąg znaków:
site:NazwaTwojejDomeny.xyz
Jeżeli wyszukiwarka zwróci wyniki kierujące do Twojej domeny, oznacza to, że jest ona widoczna. Natomiast za pomocą narzędzia Google Search Console możesz zweryfikować, jakie dokładnie adresy zostały zaindeksowane, czyli są widoczne we wyszukiwarce. To absolutny fundament każdej optymalizacji strony. Jeżeli witryna nie znajduje się w indeksie Google, jej edycja nie ma większego sensu. Jeśli pojawią się jakiekolwiek błędy dotyczące indeksowania, informacje na ten temat wyświetli narzędzie Google Search Console w zakładce „Stan”.
Im szybciej właściciel strony internetowej rozpocznie optymalizację, tym lepiej. Jeżeli budujesz witrynę samodzielnie, od razu zaprojektuj ją w taki sposób, aby była dopasowana do potrzeb użytkowników oraz wytycznych Google. Jeżeli stronę przygotował ktoś inny, możesz samodzielnie ją zoptymalizować, o ile posiadasz ku temu odpowiednie umiejętności. Czasami kompleksową optymalizację strony wdraża się wraz z rozpoczęciem działań pozycjonerskich. Jest to bowiem kluczowy element SEO, zaraz obok link buildingu oraz content marketingu.
Wdrożenie kompleksowej optymalizacji strony wymaga wiedzy z zakresu technicznego SEO. Bardzo często przydają się umiejętności z zakresu edycji kodu HTML/CSS. Zależnie od tego, jak rozbudowany jest serwis, narzucenie zmian może zająć mniej lub więcej czasu. Oto podstawowe działania składające się na szeroko pojętą optymalizację:
Analiza indeksu – czy podstrony indeksują się prawidłowo? Czasami w Google Search Console znajduje się informacja o błędach lub ostrzeżeniach, które mogą prowadzić do usunięcia adresu URL z wyszukiwarki. Należy regularnie monitorować stan witryny i reagować na ewentualne zmiany.
Kwestie techniczne – czy wszystko działa poprawnie? Może na stronie znajdują się elementy zasłaniające tekst lub odwrotnie? Jeżeli w obrębie witryny umieszczasz reklamy, rób to w mało inwazyjnych miejscach.
Kod strony – powinien być jak najkrótszy. Zadbaj o jego estetykę, bez śmieciowych informacji i zbędnych linijek.
Czas ładowania – jak długo ładuje się Twój serwis? Pamiętaj, że to istotny czynnik rankingowy dla Google. Ponadto witryny z długim czasem ładowania cechują się wysokim współczynnikiem odrzuceń. Prędkość strony sprawdzisz za pomocą PageSpeed Insights.
Meta dane – to między innymi tytuł strony oraz opis. Pamiętaj, że każdy adres URL musi mieć inne meta dane, które będą w krótki sposób przedstawiać, jaką zawartość skrywa dana podstrona. Title i Description są atrybutami ważnymi dla robotów Google oraz użytkowników. Ich odpowiednia optymalizacja wpływa na współczynnik CTR.
Atrybut alt – element ten służy do opisywania zawartości grafik na stronach internetowych. Odpowiednio uzupełnione atrybuty alt mają znaczenie w SEO i są w stanie polepszyć widoczność.
Responsywność – absolutny fundament optymalizacyjny. Twoja strona internetowa musi poprawnie otwierać się na laptopach, komputerach stacjonarnych, smartfonach oraz tabletach. Witryny z błędnie zoptymalizowaną responsywnością mają niską szansę na osiąganie wysokich pozycji w Google. Na dodatek takie serwisy są mało atrakcyjne dla użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne – umieszczaj linki w treściach (w sposób naturalny). W ten sposób ułatwisz internautom poruszanie się po serwisie. Dodatkowo wewnętrzne anchory są znakiem dla robotów Google, jakie adresy URL są „ważne” w kontekście całej domeny. Najczęściej linkowanie prowadzi się z bloga do podstron z produktami/usługami/ lub do kategorii.
Przyjazne adresy URL – wszystkie adresy URL muszą być czytelne dla użytkowników. Usuwaj nieprzyjazne znaki takie jak: %, #, &, itp. Pamiętaj również, aby stosować myślnik zamiast podkreślenia.
Uporządkowane dane – to kwestia dla osób nieco bardziej zaawansowanych z wiedzą o HTML/CSS. Uporządkowane dane są stosowane po to, aby wyraźnie określić znaczenie konkretnej treści. W ten sposób roboty Google „wiedzą”, co dokładnie kryje się pod danym adresem URL, więc witryna może być wyświetlana na wyższych pozycjach. Samo Google zachęca do stosowania uporządkowanych danych. Dzięki nim strona znacznie lepiej prezentuje się we wyszukiwarce.
Struktura kategorii – zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie kategorii, podkategorii oraz pozostałych podstron. Dzięki temu poruszanie się po witrynie stanie się znacznie wygodniejsze. Jeżeli możesz, ogranicz liczbę podstron kategorii, aby struktura była prosta i przejrzysta.
Trudno wspomnieć o wszystkich elementach, które należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji strony. W trakcie ustalania pozycji wyszukiwarka Google analizuje kilkaset przeróżnych czynników. Tak naprawdę każdy element ma znaczenie – zarówno dla SEO, jak i użytkowników. Jednak możemy wyróżnić kilka faktorów, uznając je za szczególnie ważne. To na przykład meta dane, o których wspominaliśmy wcześniej. Błędnie zoptymalizowane atrybuty Title oraz Description mogą sprawić, że witryna stanie się po prostu niewidoczna (lub będzie wyświetlać się na nieodpowiednie zapytania użytkowników, co przyniesie wysoki współczynnik odrzuceń). Istotę w optymalizacji stron odgrywają także wartościowe treści. Content musi być merytoryczny i jakościowy, a także skrywać w sobie frazy kluczowe. Zwróć również uwagę na linkowanie wewnętrzne i przyjazne adresy URL. Ponadto ogromną istotę w optymalizacji stron odgrywa responsywność. Google chce, aby witryny we wyszukiwarce były dopasowane do użytkowników, a wielu internautów korzysta ze smartfonów.
Ciekawe informacje o optymalizacji stron pod kątem pozycjonowania opublikował zespół Google. To przewodnik SEO dla początkujących dostępny na Google Search Central. Materiał ten jest skierowany do osób, które posiadają własną stronę internetową i chcą ją dostosować do wymagań wyszukiwarki. Samodzielne wdrożenie zmian optymalizacyjnych jest oczywiście możliwe. Do edycji wielu podstawowych kwestii w obrębie witryny nie potrzebujesz znajomości kodu. Jeżeli jednak chcesz nanieść zaawansowane zmiany optymalizacyjne, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który posiada praktyczną wiedzę w tej materii.