Optymalizacja Voice Search – na czym polega?
3 min
3 min
Na skróty
Użytkownicy telefonów z Androidem, a więc większość użytkowników telefonów, często korzystają z funkcji wyszukiwania głosowego. To właśnie Voice Search. Dostawcą usługi jest Google. Voice Search rozpoznaje nasz głos tak samo jak tekstowe pole wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Zatem dzięki Voice uzyskujemy te same rezultaty wyszukiwania co po wpisaniu hasła. Sytuacja ta ma niebagatelne znaczenie dla optymalizacji witryny internetowej i pozycjonowania.
Optymalizacji Voice Search dokonujemy z dokładnie tych samych powodów, co optymalizacji SEO na przykład przez frazy kluczowe i metadane. Nadal chodzi nam o widoczności w sieci. Skoro wyszukiwanie głosowe przekłada naszą mowę na tekst i w takiej formie podaje algorytmom do odnalezienia wyników, to – biorąc pod uwagę popularność Voice Search – powinniśmy poświęcić trochę czasu na optymalizację dla głosu, tak samo jak na inne, podstawowe zabiegi SEO.
Wychodzimy z założenia, że Google przełoży naszą mowę na zrozumiałe dla siebie znaki tekstowe. Optymalizacja pod Voice Search musi więc uwzględniać teksty i metadane. Teksty na stronie powinny zawierać wyrażenia, które raczej jesteśmy skłonni wypowiedzieć niż wystukać na klawiaturze. Będą to więc pytania, różnego rodzaju zwroty typowe dla potocznej mowy. Jeżeli szukając informacji o czerwonym zegarku z zamiarem jego kupna, będziesz skłonny wpisać na klawiaturze “czerwony zegarek”, to gdy użyjesz wyszukiwania głosowego Google raczej wypowiesz coś takiego: “Gdzie mogę kupić czerwony zegarek w Sopocie?”. Przykład jest wymyślony, ale różnica jest widoczna. Oczywiście to drugie wyrażenie będzie znacznie lepsze ze względu na optymalizację Voice Serach.
Metadane również powinny zostać przystosowane. Przy pisaniu metadanych obowiązują te same zasady, co dla tekstów. Trzymajmy się mowy potocznej, pomyślmy jak my sami zapytalibyśmy o nasz produkt czy usługę, pamiętajmy o pytaniach (są zadawane najczęściej), a także piszmy pełnymi zdaniami, ponieważ ta forma jest dominującą w wyszukiwaniu głosowym. Voice Serach ma miejsce głównie na urządzeniach mobilnych, zatem nasza witryna powinna być dostosowana do wyświetlania się na smartfonach. Responsywna, lekka wersja mobilna to dziś po prostu konieczność (zresztą z wielu innych względów niż tylko Google Voice Serach). Nie od dziś wiadomo, że wszystko co można wyrazić liczbą (“Jaka jest wysokość Rysów?”, “Ile zapłacę za mycie okien?”, itd.), jest bardzo dobrze przyjmowane przez wyszukiwarkę głosową i dobrze pozycjonuje witrynę. Tak zwane “twarde liczby”, ich zamieszczanie w tekstach na stronach, zostały odkryte i docenione przez pozycjonerów SEO, biorących pod uwagę treść zapytań głosowych.
Statystyki są nieubłagane, liczby nie kłamią. Coraz więcej wyszukiwań w Google w roku staje się wyszukiwaniami głosowymi. To dostateczny i wystarczający powód, abyśmy zadbali o optymalizację witryny pod Voice Search. Więcej, trend polegający na używania mikrofonu w smartfonie do wyszukiwania cały czas wzrasta, staje się popularniejszy przez wygodę. To wszystko sprawia, że optymalizacja dla Voice Search staje się koniecznością.
Google jest traktowany przez użytkowników jako inteligentne pudełko, do którego zwracamy się z zapytaniami, mówimy do niego, a ono odpowiada nam i przynosi odpowiedzi. Konwersujemy więc ze sztuczną inteligencją. My pytamy, a urządzenie odpowiada na pytania. Właśnie ten tryb: pytanie – odpowiedź, jest trybem, z którego korzysta Google Voice Search. A więc jest to tryb konwersacyjny, przypominający rozmowę. W optymalizacji Voice Search korzystamy z tego trybu, staramy się zbliżyć nasze wypowiedzi to konwencji rozmowy. Użytkownicy potwierdzają, że odnoszą wrażenie rozmowy, gdy korzystają z wyszukiwania głosowego. Te wszystkie informacje mogą dobrze służyć osobom optymalizującym witrynę dla Voice Search.
Algorytm Googla Koliber-Humming Bird z roku 2013 rozpoczął zainteresowanie Voice Search. Od tej pory wszyscy w jakiś sposób biorą pod uwagę wyszukiwanie głosowe dla pozycjonowania swoich witryn. Ale profesjonaliści nie tylko zajmują się tym w “jakiś sposób”, lecz zajmują się Voice Search z pełną powagą.
Zdarzają się wprawdzie głosy nie dostrzegające w Voice Search wielkiego potencjału SEO. Jednakże są one słabo uzasadnione i nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, to znaczy realnym korzystaniem użytkowników z usługi wyszukiwania głosowego. Możemy zapomnieć o wypowiedziach, które deprecjonują ten sposób pozycjonowania, optymalizacji witryny. Zwolennicy tej teorii powołują się na to, że nadal chodzi o zwykłe słowo kluczowe, kiedy zapytania głosowe są innego rodzaju, bardziej rozbudowane i używające języka mowy, a nie pisma.