Organiczne wyniki wyszukiwania — wyjaśniamy co to takiego?
3 min
3 min
Na skróty
Wyszukiwanie organiczne to wyrażenie, które często pojawia się w kontekście marketingu internetowego. W tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze informacje dotyczące organicznych wyników wyszukiwania. Dowiesz się, czym one są oraz jakie czynniki decydują o kolejności ich wyświetlania. Przekonasz się również, czym różnią się wyniki bezpłatne od linków z kampanii Google Ads.
Organiczne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej, czyli inaczej wyniki naturalne lub Organic Search to rezultaty, które mają postać bezpłatnych linków do stron www. Za kolejność wyświetlanych w Google witryn odpowiada algorytm, który ocenia strony pod wieloma względami — to tak zwane czynniki rankingowe.
Na samej górze wyników wyszukiwania pojawiają się więc odnośniki do adresów URL, które zostały najwyżej ocenione przez algorytm. Powinny one również w możliwie największym stopniu odpowiadać zapytaniu użytkownika.
Zdj. 1. Rezultaty wyszukiwania Google (dwie pierwsze strony na screenie to organiczne wyniki)
Źródło: Google.pl
Lista wszystkich czynników rankingowych nie została nigdy oficjalnie opublikowana. Jak jednak wynika z doświadczenia specjalistów SXO (ang. Search Experience Optimization), aby uzyskać możliwie najwyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, trzeba zadbać m.in. o:
Poziom dostosowania strony internetowej do algorytmów Google można zweryfikować, przeprowadzając audyt SEO. Następnie dzięki optymalizacji witryny może ona znaleźć się na topowych pozycjach pod wartościowe frazy kluczowe w wyszukiwaniu organicznym.
Organiczne wyniki wyszukiwania to nie tylko tradycyjne linki, ale również:
Lokalne rezultaty wyszukiwania są wyświetlane po tym, jak użytkownik wpisze frazę kluczową, która jest związana z lokalną działalnością. Przykładem może być hasło „stolarnia Poznań”. Google wykorzystuje także technologię geolokalizacji, dzięki której wpisanie frazy geolokalizacyjnej (Poznań) nie jest konieczne. Wyszukiwarka ma bowiem informacje, jakie jest geograficzne położenie jej użytkowników.
Wyszukiwanie organiczne to zbiór obrazów, które pochodzą z sekcji Google Grafika. Wyniki video natomiast odnoszą się do filmów opublikowanych na YouTube.
Zdj. 2. Wyniki graficzne po wpisaniu w wyszukiwarce Google frazy kluczowej „las”
Źródło: Google.pl
Linki sponsorowane pojawiają się na liście wyszukiwania za sprawą działań reklamowych prowadzonych w ramach różnego typu kampanii Google Ads. Od organicznych wyników wyszukiwania odróżnisz je oznaczeniem „Sponsorowane”.
Zdj. 3 Link sponsorowany w wyszukiwarce Google
źródło: Google.pl
Bardzo często płatne wyniki, czyli linki sponsorowane pojawiają się ponad organicznymi. Czasem również przeplatają je, wyświetlając się na dole SERP-ów (ang. Search Engine Results Page).
Płatne wyniki wyszukiwania rozliczane są w modelu CPC (ang. Cost Per Clic). Oznacza to, że reklamodawca ponosi koszt za każde kliknięcie użytkownika. Wyszukiwanie organiczne i pozyskiwane dzięki niemu leady nie generują natomiast kosztów w momencie kliknięcia. Decyzja o tym, czy lepiej zainwestować w Google Ads, czy w SEO powinna uwzględniać indywidualną sytuację firmy. W wielu przypadkach łączy się oba te podejścia.
Organiczne wyniki wyszukiwania, znane również jako wyniki naturalne, to bezpłatne linki do stron internetowych, które pojawiają się po wpisaniu frazy kluczowej na przykład w Google. O kolejności ich wyświetlania decyduje algorytm. Z tego też powodu warto maksymalnie dostosować stronę internetową do wymogów wyszukiwarek, aby móc cieszyć się wysokimi pozycjami pod często wpisywane i wartościowe dla biznesu frazy kluczowe. Inwestycja w ruch organiczny, czyli inwestycja w SEO pozwala cieszyć się długofalowymi rezultatami.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.