Na skróty
Blog ciągle pozostaje ważną częścią SEO. Niestety, wielu właścicieli sklepów rezygnuje z tego rozwiązania, zwykle nie widząc w nim głębszego sensu. To ogromny błąd, który prowadzi do wielu utraconych korzyści. Merytoryczny blog z regularnie pojawiającymi się publikacjami może być fenomenalnym źródłem organicznego ruchu w sklepie. A przy odrobinie umiejętności z zakresu content marketingu, artykuł będą wspierać sprzedaż, podnosząc współczynnik konwersji e-commerce.
Blog w pozycjonowaniu przede wszystkim służy do budowania lepszej widoczności na konkretne frazy kluczowe. Wyrażenia te oczywiście powinny być bezpośrednio powiązane z branżą domeny. Ogólnie istnieją dwie metody na utworzenie bloga, który będzie wspierać pozycjonowanie:
Na stronie głównej – na przykład: stronafirmowa.pl/blog
Na zewnętrznej domenie – na przykład: blogfirmowy.pl
W pierwszym przypadku blog pomoże w pozycjonowaniu wielu fraz i zbuduje silną widoczność. Czytelnik z łatwością trafi z artykułu na stronę główną, bądź do oferty produktowej. Natomiast drugi przykład jest pomocny wówczas, gdy witryna firmowa (lub sklep) potrzebuje silnych linków. Oczywiście taki blog musi być odpowiednio przygotowany pod SEO, aby umieszczone w nim odnośniki mały jakąkolwiek wartość.
Które rozwiązanie jest lepsze? Jednoznacznie trudno stwierdzić: w sieci jesteśmy w stanie znaleźć zwolenników obu tych technik. Jednak ze wstępnych obserwacji możemy szybko zauważyć, że podczas pozycjonowania zwykle blog prowadzony jest wewnątrz domeny. Koncepcja ta pomaga nie tylko w SEO, ale także zapewnia sporo innych zalet, o których powiemy w dalszej części artykułu.
Skupmy się więc na blogu pod pozycjonowanie, który prowadzony jest wewnątrz witryny. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że umieszczane tam artykuły powinny być merytoryczne i wyczerpujące. Algorytmy Google są niezwykle wyczulone na niskiej jakości treści (thin content). Pamiętaj także, aby unikać kopiowania – zarówno wewnątrz własnej witryny, jak i duplikacji treści z zewnętrznych domen. Stosowanie takich technik tylko zaszkodzi, zamiast pomóc. Wdrożenie bloga pozwala pozycjonować sklep o nowe frazy kluczowe, które do tej pory były pomijane, na przykład podczas przygotowywania opisów produktów i kategorii.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z meblami. Jakie słowa kluczowe będą wartościowe dla Twojego biznesu? Z pewnością pomyślisz o takich frazach jak:
Oczywiście masz rację. Jednak Twoją grupą docelową są nie tylko osoby gotowe na dokonanie zakupów. Warto skupić się także na tych internautach, którzy szukają odpowiedzi na różne pytania. W ten sposób wygenerujesz ruch organiczny, a przy odrobinie szczęścia zwiększysz sprzedaż. Jakie dokładnie frazy brać pod uwagę? Możesz przygotować artykuły, które będą odnosić się do takich tematów jak na przykład:
Jak modnie urządzić mieszkanie? (około 250 wyszukiwań miesięcznie);
Jaki stół do salonu wybrać? (około 100 wyszukiwań miesięcznie);
Kanapa czy sofa, co będzie lepsze? (około 50 wyszukiwań miesięcznie).
To tylko przykładowe tematy, które mogłoby zainteresować potencjalnych klientów. Jednak sam artykuł nie prowadzi od razu do konwersji. Nawet najbardziej atrakcyjna treść nie będzie regularnie generować sprzedaży, gdy użytkownikowi nie ułatwisz procesu zakupowego. Dlatego blog w pozycjonowaniu powinien składać się z artykułów wzbogaconych o linki i obrazy produktów. Pamiętaj, aby takie odnośniki umieszczać w sposób naturalny. Twój artykuł mimo wszystko powinien być napisany w taki sposób, aby pomóc użytkownikowi, a nie od razu zachęcić do skorzystania z oferty sklepu.
Pozycjonowanie możesz zlecić agencji SEO Semcore:
Dbasz indywidualnie o SEO dla swojego sklepu? Teksty także możesz przygotowywać samodzielnie. Jednak w sytuacji, gdy nie masz na to czasu lub stosownej wiedzy, pomyśl o skorzystaniu z pomocy specjalistów. Jeśli mimo wszystko chcesz pozycjonowanie sklepu w oparciu o blog przeprowadzić we własnym zakresie, nie zapominaj o tych kilku, niezwykle istotnych zasadach!
Skoro w pozycjonowaniu sklepu ma pomóc blog, staraj się poruszać pokrewne tematy z branży. Czasami w tekstach możesz nawiązywać do produktów wchodzących w skład Twojej oferty. W ten sposób zbudujesz silną widoczność na wiele fraz kluczowych, również long tail (długi ogon). To pomoże w generowaniu większego ruchu, a jeśli content będzie naprawdę wartościowy i dobrze przygotowany pod kątem marketingowym, wpłynie na sprzedaż.
Wspomnieliśmy już wcześniej, że warto od czasu do czasu umieścić link do produktu, który ma związek z artykułem. Możesz również implementować odnośniki do innych artykułów, będących rozwinięciem poruszanego tematu. Pod kątem SEO korzystnym rozwiązaniem jest także linkowanie do kategorii i strony głównej. Takie odsyłacze to znak dla wyszukiwarki, że te podstrony są ważne dla Twojej domeny, więc warto wyświetlać je wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.
Lepszy przygotuj nieco dłuższy artykuł, niż tekst, który nie wyczerpie dostatecznie tematu. Content o niskiej wartości dla użytkownika ma znikome szanse na osiąganie wysokich pozycji w Google. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielni przygotowywać treści, skorzystaj z pomocy agencji SEO lub copywritera.
Kolejnym etapem jest dostosowywanie treści do potrzeb SEO. Artykuły powinny zawierać frazy kluczowe o odpowiednim nasyceniu. Pamiętaj jednak, że wyrażenia te muszą być umieszczone w tekstach zupełnie naturalnie. Nie wklejaj fraz kluczowych „na siłę” do artykułu. Ponadto blog w pozycjonowaniu powinien składać się z contentu, który posiada poprawnie skonfigurowane nagłówki: H1, H2, H3 i tak dalej.
Twój blog może generować ruch nie tylko poprzez organiczne wyniki wyszukiwania Google. Przygotowane artykuły możesz udostępniać poprzez media społecznościowe, aby dzielić się nimi ze społecznością. W ten sposób zyskasz zaangażowane grono czytelników.
Blog w pozycjonowaniu przydaje się jeszcze z kilku dodatkowych powodów. Jakościowe artykuły pozwolą kreować wizerunek eksperta w branży. Udowodnij swoim czytelnikom, że znasz się na rzeczy i warto Ci zaufać. Przedstaw swoje know-how i regularnie udostępniaj wartościowe publikacje. Tego rodzaju zabieg pozwoli dodatkowo wpłynąć na SEO sklepu. W jaki sposób? Ciekawymi artykułami chętnie będą dzielić się użytkownicy, między innymi na tematycznych forach. Istnieje także szansa, że przygotowana treść doczeka się cytatów na innych portalach. Takie udostępnianie odnośników sprawia, że do Twojej domeny będzie prowadzić więcej wartościowych linków zewnętrznych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.