Poznaj triki na zwiększenie wartości koszyka!
4 min
4 min
Na skróty
Działasz w e-commerce i masz własny sklep internetowy, albo jesteś administratorem kilku z nich? Twoim celem jest maksymalizacja sprzedaży, zależy Ci na jak największych zarobkach sklepu online. Co zrobić, gdy w sklepie klienci nie chcą wydawać zbyt dużo? Czy każdy klient ogranicza się do zakupów na małe kwoty? Dowiedz się, jak zwiększyć wartość koszyka i zarabiaj więcej przy każdym zamówieniu.
Wiele osób uważa, że nie da się wpłynąć na klientów i sukcesem jest zwiększenie liczby zamówień . Nie rezygnuj z działań, które prowadzą do podniesienia wartości koszyka! Jest kilka sposobów na to, aby tego dokonać. Dużo łatwiej jest przekonać osobę, która już podjęła decyzję o kupnie w danym sklepie do dodania innych produktów, niż zdobyć kolejnego klienta. Jak można zachęcić klientów do tego, aby zechcieli zwiększać liczbę produktów w swoim koszyku? W tym wpisie nie będziemy skupiać się na technikach perswazji, czy content marketingu. Przyjmijmy, że Twój e-commerce w tej kwestii jest kompletny – przygotowane zostały atrakcyjne opisy produktów, polityka cenowa jest odpowiednia, a warunki dostawy korzystne. Jak zwiększyć wartość koszyka w takiej sytuacji? Czy to w ogóle możliwe?
Nie będziemy dłużej trzymać Cię w niepewności. Oto techniki, które odpowiedzą na pytanie dotyczące tego, jak zwiększyć wartość koszyka. Nie musisz stosować wszystkich metod. Dla poszczególnych e-commerce niektóre będą bardziej skuteczne, a inne mniej. Wszystko zależy od tego, jaki sklep prowadzisz. Możesz też wypróbowywać porady i testować ich skuteczność, a następnie wprowadzać następne działania.
Technika nazywana up-selling to jeden ze skutecznych sposobów na zwiększenie wartości koszyka. Polega on na oferowaniu klientom nieco droższych produktów z tej samej kategorii. Przytoczmy prosty przykład: sprzedajesz urządzenia elektroniczne. Klient chce kupić laptopa wartego 1500 PLN. Gdy użytkownik przejdzie do koszyka (lub już na etapie wyboru produktu) możesz zaproponować internaucie nieco droższy odpowiednik – na przykład lepszy laptop z ceną 2200 PLN, który jest o wiele wydajniejszy i bardziej zaawansowany. Przedstaw potencjalnemu klientowi zalety takiego rozwiązania. Wówczas zachęcisz konsumenta do zwiększenia wartości koszyka. Z techniki up-sellingu korzystają zarówno duże, jak i małe e-commercy. Nie zawsze takie działanie okaże się korzystne. Część klientów ma już wybrany produkt, nierzadko jeszcze zanim wejdzie na stronę Twojego sklepu internetowego, wtedy nawet najlepiej skonstruowana sugestia niczego nie zmieni. Jednak warto wprowadzić to działanie i obserwować efekty.
Dość podobną, ale nieco różniącą się techniką jest wdrożenie strategii cross-sellingu. Jak zwiększyć wartość koszyka tą metodą? Cross-selling to oferowanie klientom dodatkowych produktów, w ramach uzupełnienia zamówienia. Weźmy na tapet już wcześniej wspomniany laptop. Dodatkową opcją w tym przypadku może być dobór oprogramowania, większego dysku twardego, podkładki chłodzącej, czy pokrowca. Dodanie jakiegokolwiek produktu spowoduje zwiększenie wartości koszyka. Cross-selling uwielbiają stosować restauracje, które w ramach posiłku proponują napój, czy dodatki w formie sałatek. Proponowanie ciekawych produktów, które będą stanowiły uzupełnienie zakupu, może znacznie zwiększyć wartość Twojego koszyka. Sprawdź tę metodę!
Jak jeszcze można zwiększyć wartość koszyka? Ciekawym pomysłem jest wdrożenie darmowej przesyłki. Klienci, którzy widzą, że dostawa jest darmowa, są w stanie wydać więcej, tym samym uzupełniając koszyk dodatkowymi produktami. Oczywiście bezpłatna wysyłka nie będzie sprawdzać się w każdym przypadku, natomiast warto wziąć pod uwagę tego rodzaju rozwiązanie. Wprowadzaj bezpłatną wysyłkę wyłącznie od pewnej kwoty, może to być na przykład 300 czy 500 zł. Warto ją ustalać na podstawie tego, jaka jest średnia kwota w koszyku Twoich klientów, jeśli wynosi na przykład 190 zł, to darmową wysyłkę możesz proponować od 250 albo 300 zł w zależności od tego, jakie są ceny w Twoim sklepie. Sprawdź też swoją umowę z firmą kurierską. Może będziesz mieć możliwość podpisania korzystnego porozumienia w kwestii dostawy.
Okno koszyka możesz wzbogacić o dodatkowe produkty, na przykład te, które znajdują się w promocji. Być może klient będzie zainteresowany Twoim asortymentem, a z racji atrakcyjniejszej oferty, doda kilka przedmiotów do swojego zamówienia. Proponuj produkty powiązane z tymi, które zamawia klient. Wyświetlanie takich, które znajdują się w kategorii, która interesuje konkretną osobę, będzie miało większą skuteczność.
Zachęć do wielokrotnych zakupów, a nie do jednorazowego zamówienia. Poproś konsumenta o założenia konta, a w ramach rejestracji otrzyma elektroniczną kartę stałego klienta z rabatami sezonowymi, na urodziny itd. Wówczas użytkownik poczuje się częścią społeczności i chętniej wyda swoje pieniądze, na przykład ze względu na atrakcyjne promocje po złożeniu dziesięciu zamówień.
Nie każda osoba zastanawia się nad tym, jak zwiększyć wartość koszyka. W przypadku niektórych e-commerce największym problemem może być porzucanie zamówienia (tak zwane porzucone koszyki). Dlaczego użytkownik rezygnuje z zakupu na finalnym etapie? Nie ma jednej, unikalnej odpowiedzi. Problem należy zweryfikować nieco dokładniej.
Może samo składanie zamówienia jest mało komfortowe i użytkownicy po prostu rezygnują z zakupów? Sprawdź, czy koszyk jest poprawnie skonfigurowany i jak wygląda kwestia płatności online. Zadbaj o UX na każdej podstronie w swoim sklepie internetowym, a zobaczysz, że użytkownicy dużo chętniej będą korzystać z Twojej witryny. Jeśli nie wiesz jak to przetestować, to skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy zoptymalizują ścieżkę zakupową.
Porzucone koszyki mogą pojawiać się, gdy warunki dostawy są mało korzystne (np. kosztowna wysyłka). Pamiętaj również, że wiele internautów chce zamawiać produkty do paczkomatów. Ciągle popularnym rozwiązaniem jest także wysyłka za pobraniem, bez płatności online. Zapewnij swoim klientom maksymalny komfort podczas składania zamówienia oraz wybierania dostawy.
A może to wszystko trwa zbyt długo? Zdecydowana większość sklepów realizuje zamówienia w ciągu dwóch dni roboczych. Trzy dni również są do zaakceptowania, natomiast niektóre przedsiębiorstwa oferują wysyłki ekspresowe, które są droższe, ale przy tym niezwykle wygodne. Ile to trwa u Ciebie? Zobacz czy jest to ważne dla swoich klientów i wprowadź testowo droższą wysyłkę, która będzie dostarczona w szybki sposób.
Zadbaj o swój sklep internetowy i zastosuj przedstawione przez nas techniki, a wartość koszyka będzie wzrastać. Przekonasz się, że Twoi klienci są w stanie wydać nieco więcej niż dotychczas, ale nic nie dzieje się bez powodu. Zachęć i przekonaj do zakupów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.