Pozycjonowanie usług – na czym polega?
5 min
5 min
Na skróty
Pozycjonowanie usług pozwala wypromować stronę internetową w organicznych wynikach wyszukiwania. W efekcie witryna osiąga wyższą widoczność, co pozytywnie wpływa na ruch, a przy sprzyjających warunkach także na przychody. Brak SEO sprawia, że witryna jest niemal niewidoczna w sieci. Pozycjonowanie usług sprawi, że będziesz ciągle poszerzać grono klientów, co dodatkowo pozwoli rozwinąć biznes. Jak ta strategia wygląda w praktyce?
Wielu przedsiębiorców zaznajomionych z tematyką SEO uważa, że pozycjonowanie przeprowadza się tylko na sklepach internetowych. To nieprawda. Strategia ta może być realizowana dla dosłownie każdej witryny, bez względu na branżę, czy przeznaczenie serwisu. Co więcej, SEO dla usług zapewnia fenomenalne efekty pod kątem budowy widoczności oraz pozyskiwania nowych klientów. Wielu internautów każdego dnia korzysta z wyszukiwarki, aby znaleźć różne miejsca, także te „fizyczne” na przykład różne firmy w okolicy. Pozycjonowanie usług zwykle przybiera charakter lokalny (stosunkowo niewiele usług wykonuje się online).
Lepsza widoczność witryny firmowej zapewnia wyższy ruch. A jeśli Twoja oferta będzie interesująca dla użytkowników, odwiedzą oni Twoją placówkę, zadzwonią lub wypełnią formularz kontaktowy. Gdy usługa będzie satysfakcjonująca, nowy klient z pewnością stanie się stałym klientem. Przykład ten doskonale pokazuje, jak duży potencjał tkwi w SEO.
Generalnie pozycjonowanie usług nie różni się szczególnie od SEO dla produktów. Istnieją pewne różnice, jednak główna część strategii jest dość podobna w obu przypadkach. Całość składa się z budowania wartościowego contentu, optymalizacji technicznej oraz linkowania. Różnicę stanowi jednak forma przygotowywania doboru fraz kluczowych. Firmy świadczące usługi zwykle działają lokalnie (posiadają stacjonarne placówki). Pozycjonowane wyrażenia powinny więc odnosić się do danego obszaru, na przykład miasta, czy województwa. Z takim rozwiązaniem praktycznie w ogóle nie spotykamy się w SEO dla produktów, ze względu na fakt, że ich sprzedaż w e-commerce przeprowadzana jest online w całej Polsce.
Ważną częścią pozycjonowania usług jest między innymi content marketing, w którym dodatkowo wykorzystuje się frazy kluczowe. Należy jednak pamiętać, że treść nie musi bezpośrednio zachęcać do złożenia zamówienia, ale powinna motywować do skontaktowania się, na przykład poprzez pozostawienie kontaktu telefonicznego lub mailowego. W SEO dla usług witryna powinna być zoptymalizowana taki sposób, aby fizyczny adres placówki był widoczny dla użytkownika. Jeżeli to możliwe, pomyśl o dodaniu do stopki w serwisie mapy Google z lokalizacją Twojej firmy.
Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie usług, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji SEO:
Wiesz już, że pomiędzy pozycjonowaniem usług i produktów jest kilka różnic. Warto je znać, szczególnie jeżeli o stronę dbasz samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Dodatkowo postanowiliśmy wspomnieć o pięciu zasadach, które powinien znać każdy, kto realizuje strategię SEO dla usług.
SEO zaczyna się od audytu witryny oraz doboru fraz kluczowych do podstron. Wyselekcjonowanie odpowiednich wyrażeń pozwala szybciej i efektywniej wpłynąć na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Pamiętaj o frazach lokalnych – wspominaliśmy o tym już wcześniej. W ten sposób Twój serwis będzie lepiej widoczny dla tych użytkownicy, którzy rzeczywiście są zainteresowani ofertę firmy. Dzięki temu pozyskany ruch będzie prowadzić do konwersji.
Pozycjonowanie dla usług nie zwalnia Cię z kompleksowej optymalizacji serwisu. Responsywność witryny to kluczowy element w SEO. Jeśli strona nie będzie dostosowana do ekranów różnych urządzeń, osiągnięcie wysokiej pozycji stanie się niezwykle trudne. Dodatkowo czynnik ten wpływa na UX (user experience). Chyba nie sądzisz, że źle działająca witryna zachęci użytkownika do skorzystania z Twojej usługi?
Opinie w wizytówce Google mają znaczenie nie tylko pod kątem Twojej wiarygodności. Witryny z lepszymi ocenami są chętniej odwiedzane przez internautów, ponadto posiadają one tendencję do wyświetlania się na wyższych pozycjach we wyszukiwarce. Możesz zachęcać klientów do pozostawienia recenzji na temat usług świadczonych przez Twoją firmę. To nic nie kosztuje!
SEO dla usług przeprowadź w taki sposób, aby skorzystali na tym użytkownicy. Twórz merytoryczne treści, postaraj się skrócić czas ładowania witryny. Opis świadczonych usług powinien zawierać w sobie frazy kluczowe, ale przede wszystkim postaraj się przygotować content w taki sposób, aby był on atrakcyjny dla potencjalnego klienta.
Wielu przedsiębiorców chce pozycjonować swoje usługi samodzielnie. Poza czasem i cierpliwością potrzebujesz do tego także solidnej wiedzy. Bez niej trudno wpłynąć na pozycję strony internetowej we wyszukiwarce. Przydadzą się także dedykowane narzędzia do analizy (i to nie tylko Google Analytics i Google Search Console, ale także Senuto, Ahrefs, czy SEMrush). Jeżeli nie masz pewności, czy konkretne działanie będzie korzystne dla witryny, lepiej z niego zrezygnuj. W wielu sytuacjach możesz tylko sobie zaszkodzić, w efekcie, zamiast podnieść pozycję, Twoje wyniki zaczną spadać. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest rozpoczęcie współpracy z doświadczonymi specjalistami. Ewentualnie poświęć czas na edukację z zakresu SEO.
Wdrożenie kompleksowej strategii SEO to wieloetapowe działania na dużą skalę. Bez stosownej wiedzy na ten temat możesz z popełnić sporo błędów. Czego kategorycznie unikać podczas pozycjonowania usług? Jakich zachowań się wystrzegać?
Jeżeli Twój biznes opiera się na świadczeniu usług stacjonarnie, to w kontekście SEO musisz skupić się na frazach lokalnych. Wykorzystywanie zbyt ogólnych wyrażeń może prowadzić do tego, że witryna zyska widoczność na określenia, które nie będą prowadzić do konwersji. Oto przykłady:
„Mechanik samochodowy Gdańsk” zamiast „mechanik”;
„Zakład fryzjerki Lublin” zamiast „fryzjer”;
„Myjnia samochodowa Praga-Północ” zamiast „myjnia samochodowa”.
Unikaj stosowania technik Black Hat SEO. To niedozwolone techniki, które są wyłapywane przez algorytmy Google. Ich wdrożenie może prowadzić do filtra lub bana, co obniży pozycję witryny lub całkowicie usunie domenę z indeksu. Szczegóły na ten temat dostępne są na stronie Wskazówki Dla Webmasterów w Google Search Central.
Korzystaj z Google Search Console i weryfikuj, jakie dane wyświetla narzędzie. Jeżeli pojawi się jakikolwiek problem z indeksacją, szybko to zauważysz. To także podstawowe źródło informacji o widoczności Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Ignorowanie błędów dostępnych w GSC to ogromny błąd. Ich eliminacja pozwala osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.