Reklama cukierni w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Wydawać by się mogło, że cukiernie nie potrzebują promocji w Internecie, ponieważ dobrze radzą sobie w sferze offline. Jednak obecnie bez działań online bardzo trudno jest zdobywać nowych klientów i zwiększać zyski, bez względu na branżę. Umiejętnie zaplanowana strategia pozwala na zyskanie popularności i wyprzedzenie konkurencji. Oto wskazówki, jak powinna wyglądać skuteczna reklama cukierni w Internecie.
Cukiernia, która chce być dobrze widoczna w Internecie, najpierw musi stworzyć swoją stronę www. Będzie to jej najważniejsza wizytówka. Kolejny krok to pozycjonowanie, a więc podjęcie działań, za sprawą których witryna powędruje na szczyt wyników wyszukiwania. Dlaczego to tak istotne? Użytkownicy szukający informacji w Google czy innej wyszukiwarce zwykle ograniczają się do 1-2 stron, bardzo rzadko zaglądają na dalsze karty i klikają proponowane linki. Im wyższe miejsce zajmuje strona, tym większy ruch i zainteresowanie oferowanymi usługami.
Pozycjonowanie cukierni przyniesie wiele korzyści, ale trzeba mieć na uwadze, że to długotrwały proces. Niemniej dobrze poprowadzona strategia umożliwia zwiększenie ruchu organicznego, a więc bezpłatnego, który jest bardzo ważny (wiąże się z użytkownikami, którzy przeszli na stronę z wyników wyszukiwania). Choć niektórym może się to wydawać zaskakujące, obecnie niemal wszystko weryfikujemy w Internecie. Dotyczy to też takich miejsc jak cukiernia – sprawdzamy adres, dokładną ofertę, ale też opinie na temat poszczególnych biznesów. Dlatego pozycjonowanie to podstawowe działanie, o którym trzeba pomyśleć w ramach kampanii marketingowej. Nawet jeśli lokal będzie oferował pyszne ciasta i desery, nie wzbudzi zaufania, jeśli nie zadba o widoczność w sieci.
Należy podkreślić, że dobra pozycja w wyszukiwarce to nie tylko zwiększony ruch na stronie. To też możliwość wyprzedzenia konkurencyjnych firm, budowanie świadomości marki oraz szansa na zyskanie renomy. Co trzeba zrobić, aby osiągnąć takie rezultaty? Pozycjonowanie cukierni dzieli się na działania wykonywane w obrębie witryny oraz poza nią. Do pierwszej grupy zalicza się m.in.:
Na pozycjonowanie cukierni poza jej stroną, a więc off-site, składa się przede wszystkim pozyskanie jak największej liczby zewnętrznych linków. Muszą być wartościowe i pochodzić z wiarygodnych źródeł. Trzeba więc starannie weryfikować witryny, na których znajdą się odnośniki.
Google Ads to sposób na reklamę cukierni w Internecie, który pozwala na skuteczne dotarcie do osób zainteresowanych ofertą. Reklamy można targetować na różne sposoby, określając:
Dzięki temu komunikaty docierają do właściwych osób w odpowiednim momencie, co zapewnia efektywność kampanii. Google Ads traktuje się jako uzupełnienie pozycjonowania, m.in. z uwagi na możliwość uzyskania szybszych rezultatów. Bardzo często zwiększony ruch na stronie i wzrost zainteresowania firmą można zauważyć niemal od razu, z kolei starannie dopracowana strona pozwala na utrzymanie tych efektów na dłużej. Ponadto kampanię w dowolnym momencie można przeanalizować pod kątem skuteczności i sprawdzić, co działa, a z czego można zrezygnować. Z perspektywy reklamodawcy ważną zaletą jest też kontrola nad wydatkami. Tego typu reklama cukierni nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Wystarczy określić maksymalną kwotę na dzień i miesiąc – płatność jest konieczna dopiero w momencie, gdy użytkownik kliknie link.
Kampanię Google Ads można przeprowadzić samodzielnie, ale nierzadko zajmuje to dużo czasu. Dlatego wiele firm decyduje się na powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji SXO lub SEO. Specjaliści dobrze wiedzą, jak wypromować cukiernię i w jaki sposób przygotować reklamy, aby wzbudzały zainteresowanie. Poza tym potrafią umiejętnie analizować dostępne dane, żeby dopracować kampanię i zapewnić możliwie najlepsze rezultaty.
Wizytówka Google jest bardzo ważna, zwłaszcza dla lokalnych działalności. Może to być efektywna reklama cukierni w Internecie, ale pod warunkiem, że zostanie starannie dopracowana. Wizytówka powinna zawierać wszystkie szczegółowe informacje na temat firmy. Mowa tu nie tylko o adresie czy godzinach otwarcia, ale i zakresie oferty, cenach oraz trasie ułatwiającej dotarcie na miejsce. Dodatkową zachętą do odwiedzin cukierni będą zdjęcia, opinie klientów oraz dodatkowe atrybuty opisujące lokal (np. płatność kartą, możliwość dostawy itp.).
Założenie i prowadzenie wizytówki Google jest darmowe, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby o nią zadbać. Dzięki poprawnie wprowadzonym danym będzie wyświetlać się potencjalnym klientom szukającym cukierni w danej lokalizacji. Im więcej niezbędnych dla użytkowników informacji, tym większe szanse na to, że skorzystają z oferty i postanowią sprawdzić znalezione w wyszukiwarce miejsce.
Cukiernia, która ma dopracowaną wizytówkę Google, może wyróżnić się na tle konkurencji, zwłaszcza przy lokalnych zapytaniach. W tej branży jest to wyjątkowo istotne. To oczywiste, że osoba chcąca kupić np. ciasto, wpisze w wyszukiwarce hasło “cukiernia” i dopisze nazwę miejscowości, w której się znajduje. Wizytówki wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania, a więc na samej górze, są dobrze widoczne. Wystarczy kilka kliknięć, aby użytkownik znalazł wszystkie potrzebne dane na temat wybranej placówki i wskazówki dotyczące dojazdu. Nie można zapominać też o tym, że wizytówka Google wspiera pozycjonowanie cukierni. Gdy zostanie zweryfikowana, stanie się praktycznym narzędziem marketingowym zwiększającym wiarygodność firmy i potwierdzającym jej profesjonalizm.
Założenie własnej strony www to dopiero początek. Należy też zadbać o obecność w mediach społecznościowych, dla takich biznesów jak kawiarnie, restauracje czy cukiernie jest to niemal obowiązkowe. W odpowiedzi na pytanie o najlepsze social media w tej branży od razu nasuwa się Facebook. To popularny serwis, z którego korzystają zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy. Daje wiele możliwości promowania swojej firmy. Za pośrednictwem tej platformy możliwe jest informowanie o promocjach czy też o nowych produktach w ofercie. Facebook to również dobry kanał komunikacji z odbiorcami, pozwalający na skrócenie dystansu i mniej formalny dialog. Można z powodzeniem wykorzystać go do zgromadzenia sugestii, co należałoby zmienić i nad czym popracować, aby lepiej dostosować się do oczekiwań i wymagań klientów. W budowaniu zasięgu i dotarciu do szerokiego grona odbiorców może dodatkowo pomóc kampania Facebook Ads.
Oczywiście Facebook to nie jedyny portal, w którym może reklamować się cukiernia. Obecnie do wyboru jest również wiele innych mediów społecznościowych, ale trzeba tu podkreślić, że nie każdy sprawdzi się w tej branży. Prawdopodobnie takie platformy jak LinkedIn czy GoldenLine okażą się zbędne, podobnie wygląda sytuacja np. z Twitterem. Niemniej sporo potencjału skrywa Instagram, TikTok czy Pinterest. Biorąc pod uwagę, że wciąż nie wszystkie cukiernie korzystają z podobnych mediów społecznościowych, daje to bardzo duże szanse na wyprzedzenie swoich konkurentów i kreowanie nowych trendów. Poprzez social media firmy budują pozytywny wizerunek, docierają do nowych klientów i potwierdzają swoją wiarygodność. Jednak taka reklama cukierni nie może ograniczać się wyłącznie do założenia konta i wprowadzenia podstawowych informacji. Social media wymagają dużo zaangażowania i pomysłowego contentu, który wzbudza zainteresowanie i zachęca użytkowników do przekazywania postów dalej.
Pozycjonowanie cukierni w Internecie, czy reklamy Google Ads i media społecznościowe to nie wszystko. Efekt, jakim jest wzrost popularności biznesu, można uzyskać na wiele sposobów. Nie zawsze są to typowe formy promocji dla tej branży, ale podjęcie ryzyka często okazuje się opłacalne. Dodatkową formą reklamy może w tym przypadku być:
Reklama w Internecie (np. cukierni) już od dłuższego czasu jest jednym z najważniejszych sposobów prezentacji oferowanych usług i produktów, a także całego biznesu. Bez niej cukiernia może mieć duże kłopoty z dotarciem do klientów i zwiększaniem swoich zysków. Nawet jeśli jest to placówka nastawiona przede wszystkim na lokalną działalność, obecność w sferze online z pewnością jej nie zaszkodzi. Dziś zdecydowana większość osób weryfikuje najpierw firmę w Internecie, a dopiero później korzysta z jej oferty.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.