Jak wygląda płacenie za pozycjonowanie? Czym wyróżniają się poszczególne umowy SEO i jaki rodzaj rozliczenia będzie najlepszy? Te pytania zadaje sobie każdy właściciel strony internetowej, który chce osiągać maksymalny wzrost w wyszukiwarce. Poznaj rodzaje umów SEO, aby dowiedzieć się, który typ rozliczenia będzie dopasowany do Twoich wymagań.
Na skróty
Płacenie za pozycjonowanie – ile to może kosztować?
Masz już sklep internetowy lub stronę firmową – teraz chcesz zadbać o pozycjonowanie witryny, aby docierać do kolejnych użytkowników? Pewnie zastanawiasz się, ile to będzie kosztować. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ SEO dla każdej strony internetowej opiera się na indywidualnej, specjalnie przygotowanej strategii. Następnie wykonuje się spersonalizowaną wycenę. Dzięki temu prowadzone działania nie są schematyczne i przynoszą oczekiwane efekty.
Płacenie za pozycjonowanie wymaga większej inwestycji w przypadku dużych sklepów internetowych, gdzie znajduje się wiele produktów. Koszt zmniejsza się, gdy strona jest nieco skromniejsza. Dodatkowo wpływ na cenę ma branża i konkurencyjność. Im więcej domen walczy o pozycję dla danej frazy kluczowej, tym trudniej osiągnąć zadowalający efekt. To dlatego cena potrafi wahać się od kilkuset złotych miesięcznie, nawet do kilku, czy kilkunastu tysięcy.
Oczywiście płacenie za pozycjonowanie może przybierać różne formy. Niektóre agencje stosują rozliczenie na podstawie abonamentu miesięcznego, inne ustalają kwotę za usługę na podstawie uzyskanych wyników. Poszczególne firmy stosują także model hybrydowy, łącząc abonament miesięczny z płatnością za efekt. Rodzaje umów SEO różnią się od siebie, dlatego przed złożeniem podpisu na dokumencie, warto się zapoznać z przykładowymi formami rozliczeń.
Płacenie za pozycjonowanie uzależnione jest od rodzaju umowy SEO. Poznaj kilka z nich – to zestawienie podstawowych, a zarazem najbardziej popularnych metod rozliczania za pracę. Wykorzystują je agencje oraz freelancerzy, którzy pozycjonują strony internetowe.
Abonament – bardzo popularne rozwiązanie, stosowane przez praktycznie każdą agencję SEO/SEM. Klient opłaca co miesiąc usługi, dzięki którym pozycja stron internetowej w wyszukiwarce rośnie, wraz z ruchem organicznym. Płacenie za pozycjonowanie ogranicza się do takiej samej kwoty co 30 dni. Dodatkowo specjaliści przedstawiają swoje działania poprzez przygotowane raporty i wyniki, więc będziesz mieć pewność, że Twój budżet jest efektywnie wykorzystywany.
Za efekt – płacisz tylko wtedy, gdy pozycjonowanie przyniesie konkretne efekty. To rodzaj umowy SEO, która jest chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców. Warto jedynie mieć na uwadze fakt, iż duże efekty generują większe koszty. Dokładnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem, aby mieć pewność, czego dotyczy. Płacenie za pozycjonowanie w tym przypadku może opierać się na rozliczeniu ruchu, pozycji fraz, czy konwersji.
Hybryda – ten rodzaj umowy SEO łączy rozliczenie za efekt oraz abonament. Umawiasz się z wykonawcą usługi na opłatę stałą oraz dodatkową kwotę, która będzie wynikiem uzyskanych efektów. To także dość popularna forma płacenia za pozycjonowanie polecana przez sklepy oraz strony internetowe.
Stawka godzinowa – rozliczenie na podstawie godzin pracy specjalisty lub specjalistów jest rzadko spotykane, ale kilka firm oferuje taki rodzaj umowy SEO. Trudno jednoznacznie określić opłacalność takiego podejścia do pozycjonowania. Warto jednak wspomnieć o tym, że nieliczni dostawcy usług proponują tego typu rozliczenie.
Rozliczanie za efekt pozycjonowania czy abonament?
Osoby, które są zdecydowane na podjęcie współpracy ze specjalistami SEO/SEM często zastanawiają się nad tym, czy rozliczanie za efekt pozycjonowania będzie najlepszym pomysłem. Każda strona internetowa jest inna i wymaga indywidualnego podejścia, więc to, jaka umowa SEO będzie dla Ciebie najlepsza, zależy od tego, jakie masz wymagania oraz oczekiwania.
Jeżeli chcesz połączyć pozyskiwanie nowych użytkowników z wysoką pozycją fraz kluczowych, prawdopodobniej bardziej zainteresuje Cię umowa oparta na abonamencie, choć nie jest to zasadą, która zawsze się sprawdza. Możesz zapytać agencję o modele rozliczeń za SEO. Zapoznasz się z wyceną, porównasz ją z innymi ofertami i zdecydujesz, co będzie dla Ciebie lepsze.
Rozliczenie hybrydowe – ciekawy kompromis
Jeżeli nie możesz się zdecydować na konkretny typ umowy, dobrym rozwiązaniem będzie wybranie rozliczenia za efekt pozycjonowaniaz dodatkową opłatą abonamentową. To kompromis idealny dla niemal każdej strony internetowej. Pamiętaj, aby korzystać z usług sprawdzonych firm, które posiadają doświadczenie w branży potwierdzone wynikami. Wówczas uda Ci się odpowiednio wykorzystać dostępny budżet, a wyniki pozycjonowania będą satysfakcjonujące. Skoro znasz już rodzaje umów SEO, wybierz jedną z nich i zadbaj o marketing swojej strony internetowej!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.