Startup ze sklepem internetowym. Czy to się opłaca?
3 min
3 min
Na skróty
Zastanawiasz się, czy warto otwierać startup? Masz pomysł, który będzie oparty na e-commerce? Jeżeli chcesz otworzyć innowacyjny sklep internetowy, z pewnością masz szansę na sukces. Świetnym przykładem na to, że warto otwierać sklep, jako startup, są dwie marki: Threadbeast oraz Endy Sleep. Pierwsza z nich to e-commerce, gdzie klienci mogą wykupić subskrypcję, w ramach której co miesiąc otrzymywać będą odzież. Nie byle jaką, ponieważ mowa o oryginalnych stylizacjach, będących na topie. Klient nigdy nie wie, co dokładnie otrzyma tym razem, ale ma pewność, że nowa odzież będzie dopasowana do jego upodobań. Natomiast sklep Endy Sleep to e-commerce z Kanady, sprzedający materace. Możesz zapytać, a co jest wyjątkowego w materacach? To wyposażenie najwyższej klasy, które konsument może dopasować do własnych potrzeb. Wbrew pozorom dobór materaca ma ogromne znaczenie w kontekście dobrego i wygodnego snu. Jak widać, sklep online oparty na startupie może się udać!
Skoro innym się udaje, to dlaczego Tobie miałoby się nie powieść? Czy warto otworzyć startup? Z pewnością tak. Czy może być oparty na sklepie online? A dlaczego nie?! Należy jednak wspomnieć, że biznes określany startupem musi być innowacyjny i mieć szansę na szybki rozwój. W e-commerce istnieją dwie najpopularniejsze drogi, prowadzące do osiągnięcia tego miana: to sprzedaż innowacyjnych produktów (np. materace Endy Sleep), albo sprzedaż „zwykłych” produktów, ale w innowacyjnej formie (np. odzież od Threadbeast).
E-commerce daje sporo możliwości, szczególnie że współczesne sklepy internetowe są niezwykle proste w obsłudze i popularne. Z roku na rok coraz więcej osób robi zakupy online – i to nie dlatego, że zaczyna brakować produktów w placówkach stacjonarnych. Sklepy internetowe są po prostu wygodne. Na dodatek często asortyment dostępny w sieci można znaleźć w atrakcyjniejszej cenie.
Wyobraźmy sobie, że wiesz, co chcesz sprzedawać i w jaki sposób to zrobisz. Tworząc sklep online jako startup, dobrze zastanów się nad doborem platformy. Prawdopodobnie staniesz przed wyborem systemu SaaS (Software as a Service) oraz open source (otwarty kod źródłowy). Oba typy oprogramowania posiadają swoje indywidualne zalety. Z pewnością więcej możliwości rozwojowych daje open source, ale banalnie prostą obsługą charakteryzują się platformy typu SaaS. Warto poczytać na ten temat nieco więcej, szczególnie że dobór oprogramowania może mieć kluczowe znaczenie w kontekście rozwoju sklepu online jako startupu – a jak z pewnością wiesz, biznes tego typu jest nastawiony na ogromny progres, na dodatek w bardzo krótkim czasie.
Kto za to wszystko zapłaci? Skoro wiesz już, że warto założyć startup jako sklep online, należy zastanowić się, ile to będzie kosztować i skąd wziąć kapitał. Metody finansowania są różne – czasami przedsiębiorcy wykorzystują własne oszczędności, a inni starają się o specjalne dofinansowanie. Ciekawe statystyki na ten temat zostały zebrane w raporcie dotyczącym startupów z 2019 roku. Badanie przeprowadziło i udostępniło Centrum Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Respondenci mogli w ankiecie dokonać wielokrotnego wyboru – jak łatwo wywnioskować, większość startupów korzysta z kilku źródeł finansowania. Według danych środki wykorzystane na rozpoczęcie i rozwój innowacyjnej działalności w Polsce pochodzą z:
Dane dostępne w raporcie porównano także z innymi przedsiębiorstwami, które są nowe na rynku, ale nie mogą być uznane za startupy. Warto przejrzeć dokładnie całe badanie, szczególnie jeżeli poważnie myślisz o tym, czy warto założyć startup.
Twój pomysł na sklep online w formie startupu powinien być dopracowany, aby zwiększyć szansę na powodzenie. Zwykle tego typu działalności nie posiadają modeli biznesowych ze względu na swoją innowacyjność oraz eksperymentalną formę. Mimo to możesz samodzielnie lub wspólnie z gronem specjalistów przeprowadzić badania dotyczące rynku oraz przedyskutować podstawowe kwestie. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Badania rynku – podstawa zarówno w kontekście startupów, jak i każdej innej nowej firmy. Czy na Twój produkt znajdą się potencjalni klienci? Jeżeli tak, to kim dokładnie są i dlaczego chętnie skorzystają z Twojej propozycji? Czy będziesz mieć konkurencję? Na jakim poziomie plasuje się popyt i ile klienci będą w stanie zapłacić? Pytania podstawowe, a jak ważne!
Platforma e-commerce – mówimy o sklepie online w formie startupu, więc wybierz odpowiednio dopasowane oprogramowanie, które będzie spełniać Twoje oczekiwanie i będzie przyszłościowe. Zmiana platformy w późniejszych fazach rozwoju firmy jest dość problematyczna i czasochłonna.
Marketing – podstawa każdego przedsiębiorstwa, bez względu na branżę. Jaką strategię wykorzystasz, aby promować biznes online? Media społecznościowe? A może pozycjonowanie sklepu internetowego lub płatne reklamy w wyszukiwarce?
Źródło finansowania – nawet jeżeli nie potrzebujesz zbyt wiele, to ciągle potrzebujesz. Skąd pozyskasz kapitał? Sprawdź, czy Twoja działalność nie kwalifikuje się do otrzymania dofinansowania rządowego. Co roku organizowane są przeróżne akcje wspierające startupy.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.