Subiektywne podsumowanie działań CSR z 2020 roku
7 min
7 min
Na skróty
Początek nowego roku to doskonała okazja, aby podsumować wszystko, co działo się przez minione 12 miesięcy oraz wyciągnąć z tego wnioski, których celem będzie mądrzejsze i efektywniejsze działanie. To był naprawdę ciężki rok, który wiązał się ze znacznymi utrudnieniami w funkcjonowaniu większości firm. Konieczność pracy zdalnej, obranie nowych priorytetów, a nawet walka o klienta nie zniechęciły jednak firm do działań odpowiedzialnych społecznie, a wręcz można odnieść wrażenie, że przełożyły się na zwiększenie potrzeb w tym zakresie. Poznajmy więc najciekawsze działania lub kampanie CSR, które miały miejsce w 2020 roku.
CSR, a więc Corporate Social Responsibility – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, to koncepcja marketingowa, w której to jako priorytet traktowany jest interes społeczny. W działania z tego zakresu wchodzą: ochrona środowiska, dbanie o szacunek i działanie zgodne z prawami człowieka.
Dla wielu firm działania CSR to idea wpisująca się w misję i cel, jaki pragną osiągnąć. Świadome podejście do biznesu na wszystkich szczeblach jest możliwe dzięki uwzględnianiu nie tylko dóbr materialnych, ale również społecznych. Działania CSR są tutaj tak naprawdę tylko uzupełnieniem tego, co marka i tak uważa za priorytetowe i na co kładzie szczególny nacisk. Zdarza się jednak, że działania odpowiedzialne społecznie to doskonała okazja do zadbania o własny PR i budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. Pozostaje pytanie czy takie strategie są etyczne, czy w efekcie możemy uznać, że CSR jest czymś przynoszącym dobre skutki. Wątpliwość ta jest jednak na tyle szeroka i niesprecyzowana, że niemożliwe jest rozważanie jej bez konkretnego kontekstu.
Odwołując się do badań przeprowadzonych przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą, w czasie pandemii aż 57% firm przeznaczyło środki finansowe na walkę z pandemią, 59% środki materialne i własne usługi, a 67% czas i umiejętności pracowników. Oczekiwania w stosunku do firm, a więc przyjęcia przez nich aktywnej postawy w tym wyjątkowym czasie, oczekuje 61% dorosłych Polaków. Najpopularniejszymi działaniami w tym roku były te, odnoszące się do pracowników firm. Na drugim miejscu uplasowała się chęć zmiany i wpływu na klimat oraz środowisko. Na samym końcu znalazły się działania skierowane w stronę odbiorców firmy, w tym także partnerów i firm z którymi współpracują.
Wśród mniejszych firm działania odpowiedzialne społecznie mogą nie być tak popularne. W czasach pandemii stawia mają niski priorytet. Jednak duże marki wprowadziły ten aspekt do swojego funkcjonowania już jako pewnik. W tym wyjątkowym czasie konsumenci oczekiwali wręcz odniesienia się do panującej sytuacji i reagowania na to, co działo się na świecie. Wyróżniliśmy 5 najciekawszych kampanii CSR:
Ta powszechnie znana platforma zakupowa przyciąga swoich odbiorców już nie tylko dzięki konkurencyjnym cenom i outletowi (Zalando Lounge), ale także poszerzyła swoją misję o działanie zgodne ze świadomą konsumpcją. Zakładka Pre-Owned to możliwość kupowania i sprzedawania używanych ubrań, co jest znacznie bardziej ekologiczne niż decydowanie się na nowe produkty, a po ich zużyciu (lub zwyczajnym “znudzeniu się” danym produktem) utylizacja. Drugie życie dla ubrań jest interesującym rozwiązaniem zarówno dla fanów mody vintage i second handów, jak i właścicieli ogromnych szaf, którzy woleliby pozbyć się części produktów. Zalando wycenia rzeczy, a środki przekazuje na wewnętrzną kartę, aby osoba sprzedająca ubrania mogła sprawić sobie za nie nowy (lub także z zakładki Pre-Owned) produkt. Moda jest obszarem, który w bardzo dużym stopniu przyczynia się do negatywnych zmian środowiskowych. Dotyczy to praktycznie każdego etapu życia produktu – od produkcji do wspomnianej wcześniej utylizacji produktów, które się nie sprzedały. Dlatego działania wpływające na zmiany tego procesu są przez nas szczególnie cenione.
IKEA słynie z działań zgodnych z założeniami CSR oraz doskonałego Real Time Marketingu. W ubiegłym roku stworzyła spot, którego celem było uświadomienie, jak wiele jedzenia jest marnowane w trakcie świąt. 60-sekundowy spot został opublikowany w social mediach marki i nawoływał do refleksji na temat tego, ile produktów spożywczych trafia do kosza tuż po świętach. Jako alternatywę wykorzystał tutaj reklamowanie własnego produktu – opakowań. Nie jest może to działanie czysto CSR-owe, ale samo uświadomienie strat i dosyć dosłowne, jednak bardzo obrazujące, przedstawienie tego problemu możemy zaliczyć do tego wątku. Szkoda, że IKEA nie zdecydowała się na zaproponowanie np. organizacji, które takie jedzenie po świętach przyjmują i przekazują potrzebującym, jednak sama koncepcja bardzo nam się spodobała.
Działania Żabki w zakresie marketingu są zdecydowanie jednymi z najbardziej dynamicznych w ostatnim czasie. Możemy obserwować rozwój marki poprzez liczne, innowacyjne podejście do robienia zakupów w sklepie spożywczym. Już nie tylko zaskakuje nas aplikacja i cały system nagród oraz benefitów, ale także wykorzystanie jej zgodne z CSR. Żabka i Żywiec Zdrój nawiązały umowę, w ramach której konsumenci, którzy zwrócą swoje plastikowe i metalowe opakowania po napojach do odpowiednich automatów, otrzymają punkty w aplikacji, które będą mogli przeznaczyć na inne produkty lub atrakcyjne zniżki. Cały program ma zostać skończony i wdrożony w pierwszym kwartale 2021 roku, jednak już w 2020 roku marka poczyniła wiele kroków, aby wiązała się z ekologiczną misją, np. otworzyła sklep zasilany zieloną energią. Poza działaniami na rzecz ekologii, Żabka oferuje także staże dla studentów, a w I fali pandemii przekazała ponad 9 milionów złotych na walkę z koronawirusem. To naprawdę doskonały przykład, jak nienachalnie łączyć marketing z odpowiedzialnością społeczną.
Znana firma kurierska nie pozostawała w tyle w działaniach CSR, nawet pomimo pandemii. Od lat aktywnie uczestniczy we wspieraniu lokalnych inicjatyw i świadomie podchodzi do biznesu. W trakcie pandemii wsparła projekt #SuperBohater, którego celem było priorytetowe przekazywanie produktów do placówek medycznych, a dodatkowo wsparła szereg innych inicjatyw związanych z walką z koronawirusem. Ponadto, DPD Polska stawia także szczególny nacisk związany z CSR na rzecz promocji sportu i aktywnego trybu życia. Poza mniejszymi projektami społecznymi, firma dąży do neutralności środowiskowej i stworzenia możliwie najbardziej przyjaznej logistyki miejskiej.
2020 rok możemy uznać za naprawdę istotny w historii CCC. Marka na nowo zdefiniowała swoją grupę docelową, zainwestowała w influencer marketing oraz Press Day’e, które nawet pomimo pandemicznych obostrzeń były na świetnym poziomie. Dodatkowo, marka działała aktywnie także w zakresie CSR, tworząc akcje “Daj swoim butom drugie życie”. Klienci mogą przekazać swoje stare buty do pojemników umieszczonych w sklepach stacjonarnych i w zamian za oddanie pary, otrzymują voucher, który mogą zrealizować na zakupy w sklepie. Poza tym, marka dba także o recycling i całkowicie zrezygnowała z toreb foliowych, wykorzystując zamiast nich papierowe.
Poza przytoczonymi wcześniej gigantami, działania CSR możemy odnaleźć także w mniejszych markach. Wybraliśmy dwie inicjatywy, z bezpośrednio otaczających nas firm:
Grupa iCEA wraz z licznymi partnerami (w tym także Semcore) stworzyła projekt, który polegał na przekazaniu mocy obliczeniowej komputera do celów walki z koronawirusem. Informacje, które były możliwe do pozyskania dzięki przekazanej mocy wpłynęły na łatwiejsze zbadanie i zrozumienie działania koronawirusa. Do akcji mógł dołączyć się każdy. Wystarczyło, że zainstalowało się odpowiednie oprogramowanie. Poza całym projektem, iCEA przekazała 20 dedykowanych komputerów dla Folding@Home. Bardzo podziwiamy i gratulujemy tej inicjatywy!
Z początkiem pandemii, pomimo ciężkiej pracy, jaką medycy wkładali codziennie w ratowanie życia i zdrowia pacjentów chorujących na Covid-19, pojawił się społeczny strach przed nimi. Coraz częściej działy się absurdalne sytuacje, w których to ludzie unikali medyków, a nawet pojawiła się historia, w której to rodzice zabronili córce spędzać czas z córką lekarzy. W odpowiedzi na to zachowanie, powstał ruch #MedykówWitamy, jaki zainicjowała piekarnia Czarny Chleb. Jego celem było pokazanie jedności z nimi. W akcji wzięły udział liczne restauracje i kawiarnie, w tym te będące naszymi bezpośrednimi sąsiadami: Dżungla Cafe, Mówish Mash czy Gluten TAK.
Poza wspomnianym wcześniej udziałem w projekcie stworzonym przez iCEA, my także w tym roku postawiliśmy bardzo mocno na CSR. Rozpoczęliśmy projekt, w którym to tworzyliśmy darmowe audyty dla fundacji oraz organizacji non profit. Do tej pory, pomogliśmy już 10 fundacjom i nadal zdobywamy kolejnych partnerów. W ramach tej współpracy, zobligowaliśmy się także wdrożyć sugerowane poprawki na stronie fundacji Viva.
Obszar związany ze społeczną odpowiedzialnością biznesu jest dla nas szczególnie ważny, ze względu na jego bezpośrednią spójność z misją Semcore, a więc naukowym podejściem do biznesu. Największy nacisk kładziemy na wspieranie i rozwój edukacji, co przekłada się także na projekt Semcore LAB. To dlatego naszymi partnerami w ubiegłym roku były organizacje takie jak m.in. Zwolnieni z Teorii, Instytut Misesa, CEO czy Akademia Liderów. Wierzymy, że realnie wpływamy na rozwój nauki.
Zdecydowanie CSR nadal będzie rósł w siłę. Pomimo, że przez większą część roku nadal będziemy zmagać się z pandemią, działania te są naprawdę istotne i mogą przynieść tylko korzystne wartości dla firm. Czego będzie dotyczył CSR w 2021?
Problem ocieplenia klimatu i ciągle rosnącego długu klimatycznego to zdecydowanie aspekt, na który zwraca się uwagę w coraz większym stopniu. Nie chodzi już tylko o wielkie korporacje, które wcześniej wskazywało się w największym stopniu jako odpowiedzialnych za tą sytuację, ale każdego człowieka i każdą firmę. Dążenie do środowiskowej neutralności to priorytet.
Docenienie mniejszości, wspieranie w walce o równość i respektowanie praw człowieka to wartości towarzyszące firmom od lat i zdecydowanie wsparcie to będzie dalej bardzo cenione, ze względu na rosnące nieporozumienia społeczne czy bezpośrednie łamanie praw człowieka.
Trwająca nadal pandemia przez dłuższy jeszcze czas będzie obszarem, w którym to CSR będzie odgrywał szczególną rolę. Firmy będą mogły wspierać program szczepień, a dodatkowo, podmioty które w trakcie pandemii straciły najwięcej, na przykład przez całkowite zamknięcie i znacznie obniżenie przychodów.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.