Na skróty
Jedną z popularnych form odpłatnej, nieagresywnej reklamy, którą uwzględnia się obecnie w różnorodnych strategiach marketingowych, jest tekst sponsorowany. Jest on publikowany w popularnych serwisach internetowych lub w prasie, wyróżnia się wartościową, wysokiej jakości treścią i zawiera subtelną wzmiankę o konkretnej firmie lub marce, jej produktach czy usługach (w różnej formie – może to być link do oferty, grafika, logo etc.). Czy jest to skuteczne rozwiązanie? Jak wiąże się z pozycjonowaniem i wpływa na wizerunek? Sprawdź, co warto wiedzieć o tworzeniu tego typu treści.
Choć o tekstach sponsorowanych mówi się częściej w kontekście marketingu, to warto również zwrócić uwagę na ich skuteczność w kontekście pozycjonowania. Jakie profity zyskuje reklamodawca? Między innymi zyskuje możliwość:
Rozwijania strategii link buildingu – linki brandowe, które są umieszczane w artykułach w przemyślany sposób, są w stanie pozytywnie wpłynąć na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania, pomagają w zróżnicowaniu odnośników, co oczywiście podnosi skuteczność link buildingu. Oprócz tego im ciekawszy, bardziej intrygujący i użyteczny tekst, tym większe szanse na to, że zostanie licznie udostępniany w mediach społecznościowych, co również pomoże w pozycjonowaniu.
Poprawienia widoczności swojej strony internetowej pod kątem wybranych fraz kluczowych – jeśli w treści artykułu zostaną umiejętnie wykorzystane konkretne, uprzednio wybrane frazy kluczowe, pomoże to zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na zapytania z użyciem tychże fraz.
Zwiększenia ruchu w witrynie – jeśli dany serwis, magazyn lub czasopismo ma wielu fanów, a artykuł przykuje uwagę licznych odbiorców, reklamodawca może liczyć na poprawę ruchu na stronie z racji odwiedzin tych użytkowników, którzy zainteresują się firmą lub marką, będą chcieli zdobyć więcej informacji, sprawdzić opinie i komentarze itp.
Publikacja tekstów sponsorowanych to także świetny sposób na to, aby skupić się na kwestii wizerunkowej. Z jednej strony to efektywne narzędzie do budowania rozpoznawalności. Jeśli np. mamy do czynienia z marką, która dopiero wchodzi na rynek, próbuje przebić się w branży, wyróżnić się na tle konkurencji – profesjonalny, płatny artykuł opublikowany np. w prestiżowym magazynie jest w stanie skutecznie pomóc w zdobyciu pożądanego rozgłosu. Z drugiej strony sponsorowane treści dają możliwość przejęcia kontroli nad wizerunkiem. To, jaki temat zostanie poruszony, z jakiej perspektywy, na ile treść artykułu będzie specjalistyczna, przekonująca, dostosowana do odbiorców etc. wpłynie na odbiór. Taki rodzaj contentu może być okazją do osadzenia marki w nowym kontekście, podkreślenia jej oryginalności, odkrycia swojej niszy. Cele mogą być różnorodne. Kreowanie wizerunku otwartej, przyjaznej klientom marki, takiej, która stawia na profesjonalizm, jest godna zaufania, ma perspektywy na zostanie liderem w branży, proponuje innowacyjne rozwiązania etc. – w tym wszystkim może pomóc tekst sponsorowany. To świetna okazja do połączenia marketingu i PR-u. Współpracując z doświadczonym copywriterem lub agencją, zyskujemy pewność, że tekst nie będzie zawierał niepotrzebnych błędów, przeoczeń, niejasności itp. Poza tym wiemy, że zostanie opublikowany dokładnie w takiej formie, w jakiej go zaakceptowaliśmy, będzie zgodny z naszymi założeniami. Ma to duże znaczenie, ponieważ niedbale napisany tekst, którego nie poddano dodatkowej korekcie, nie sprawdzono pod kątem merytorycznym, może bardziej zaszkodzić wizerunkowo, niż pomóc. Ciekawy temat, niebanalny styl – to może przykuć uwagę, ale treść wypełniona licznymi błędami lub podawanie niesprawdzonych faktów jest w stanie skutecznie odstraszyć czytelników.
Czy taka forma reklamy opłaca się marketingowo? Jak najbardziej, jeśli uwzględnimy kilka ważnych kwestii, takich jak:
Branża – tekst sponsorowany bardzo dobrze sprawdzi się w e-commerce, ale czy na pewno będzie efektywny w przypadku innych branży? Warto przeanalizować, jak wiele docelowych odbiorców potencjalnie zainteresuje się taką reklamą.
Budżet – aby zwrot z inwestycji był zadowalający, koszt publikacji powinien być odpowiednio dostosowany do możliwości budżetowych.
Cel – należy go jasno określić: czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży konkretnego produktu lub usługi? A może chodzi o informację na temat zmian w ofercie lub najnowszych badań rynku?
Język – to, w jaki sposób będzie napisany artykuł, czy będzie bardziej przystępny czy może specjalistyczny, na ile perswazyjny etc., powinno być powiązane z profilem docelowego czytelnika, celem publikacji itp.
Forma – warto dodać takie elementy, jak np.: atrakcyjna, przyciągająca uwagę grafika, wykres ilustrujący prezentowane dane, zadbać o hierarchiczny podział treści, ciekawe nagłówki etc.
Trendy – co aktualnie może zainteresować odbiorców, jakie tematy wzbudzają ożywione emocje, co w ostatnim czasie zmieniło się w danej branży, co nie zostało jeszcze omówione itd.
Publikacja profesjonalnych treści sponsorowanych ma wiele zalet. Wyróżnia się większym wskaźnikiem zaangażowania odbiorców w porównaniu z innymi formami reklamy, ponieważ wiele osób ufa takim przekazom marketingowym – oczywiście, jeśli mają odpowiednią jakość. Poza tym sponsorowany content jest w stanie pozytywnie wpłynąć na konwersję. Dzieje się tak, ponieważ mamy do czynienia z nieagresywną reklamą, która nie tylko do czegoś namawia, ale jest też użyteczna, przez co dla wielu osób znacznie bardziej wartościowa.
Na koniec ostatnia kwestia, na którą warto zwrócić uwagę, planują wykorzystanie artykułów sponsorowanych – miejsce publikacji. To ważna decyzja, która w istotny sposób wpłynie na skuteczność przekazu reklamowego. Czasopismo, magazyn, serwis internetowy – możliwości wyboru jest sporo. Zwłaszcza że ostatnio popularne okazały się również platformy internetowe, które pośredniczą w udostępnianiu tego typu tekstów, jak np. Whitepress czy LinkHouse. Podejmując decyzję o miejscu publikacji, warto wziąć pod uwagę:
Im dokładniej przeanalizujemy to, gdzie chcemy umieścić artykuł sponsorowany, tym większe szanse, że spełni on nasze oczekiwania.