Tworzenie tekstów na stronę. W jaki sposób przyciągnąć i zatrzymać nimi odbiorcę?
4 min
4 min
Na skróty
Content marketing to ciągle kluczowy element promocji marki w sieci. Musisz jednak wiedzieć, jakie materiały cieszą się skutecznością i są efektywne. Odpowiednio przygotowany tekst pozwala przyciągnąć odbiorcę, a przy sprzyjających warunkach jest w stanie wygenerować sprzedaż. Content musi być pozytywnie odebrany przez społeczność. Żeby osiągnąć ten efekt, potrzebujesz odpowiedniej osoby do przygotowania treści. Ewentualnie spróbuj samodzielnie swoich sił w content marketingu.
Tworzenie tekstów na stronę internetową może różnie wyglądać – wszystko zależy od tego, w jakim celu przygotowujemy content. Nieco w inny sposób należy podejść do oferty produktu, niż na przykład do artykułu poradnikowego. Na stronie internetowej zwykle spotykamy:
Niezależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, tworzenie tekstów na stronę może być dla Ciebie korzystne. Dzięki nim możesz pokazać, że Twoja oferta jest lepsza niż konkurencji, na przykład za pomocą artykułu z case study. W e-commerce istotną rolę odgrywają opisy kategorii oraz produktów. To właśnie z nich odbiorcy dowiadują się szczegółowych informacji na temat asortymentu. Brak contentu na podstronie z produktem może ogromnie ograniczyć sprzedaż poprzez zniechęcenie społeczności do dokonania zakupu. W końcu zastanów się: kto kupi przysłowiowego „kota w worku”?
Za tworzenie opisów produktów, artykułów i innego rodzaju treści odpowiada copywriter. To osoba, która jest w stanie sprawnie wyszukiwać informacje o konkretnym temacie, aby następnie przedstawić je w jak najatrakcyjniejszy sposób. Usługi copywritingu świadczą także profesjonalne agencje, posiadające na pokładzie grono wykwalifikowanych pracowników z zakresu tworzenia merytorycznego contentu. Jeżeli jednak nie chcesz skorzystać z pomocy copywritera, zapoznaj się z kilkoma zasadami, które przygotowałem specjalnie dla Ciebie. Bardzo często osoby niezajmujące się contentem na co dzień popełniają dokładnie te same błędy. Ty możesz ich uniknąć.
Pamiętaj, że tworzenie tekstów na stronę to spora odpowiedzialność. Szanuj więc użytkownika, który chce poświęcić swój czas na przeczytanie Twojego contentu. Dlatego pisząc tekst, skup się na konkretach. Nie odbiegaj od tematu, szczególnie jeżeli na przykład piszesz artykuł o dość specjalistycznej tematyce. Czy znasz zwrot „lać wodę”? To pisanie (lub mówienie) nie na temat, oddalanie się od meritum i ciągłe przedłużanie. Content marketing to nie śmigus-dyngus. Schowaj więc swoje wiadro pełne wody i skup się na tym, co najważniejsze – szybko przekonasz się, że naprawdę warto.
Zarówno tworzenie opisów produktów jak i treści na stronę wymaga drobnego przygotowania. Dobrze wiedzieć, dla kogo dokładnie się pisze. Dlatego zastanów się, kim są odbiorcy, jakie mają przekonania oraz oczekiwania. Być może w ten sposób przygotujesz swój content nieco lepiej, bowiem będzie dopasowany do charakterystyki konkretnej społeczności.
Niektóre osoby mają spory problem z pisaniem dłuższych treści, polegający na ciągłym odbieganiu od tematu. Możesz temu zapobiec w dość prosty sposób. Tworzenie tekstów na stronę zacznij od przygotowania roboczego schematu. Jeżeli w treści znajdą się nagłówki, postaraj się je umieścić wcześniej, zanim zaczniesz swoją pracę. Dzięki temu przestaniesz odbiegać od tematu, ponieważ każdy wątek poruszysz w wyznaczonym do tego akapicie. Oczywiście swój schemat możesz edytować w trakcie tworzenia, więc to żadne ograniczenie.
Zaczynasz pisać i nagle wydaje Ci się, że Twoje starania idą na marne? Tekst jest zbyt słaby? Poczekaj! Jeśli masz poważne wątpliwości co do konkretnego fragmentu treści, nie usuwaj go za szybko. Zdecydowanie lepiej podkreślić tę część contentu, a następnie kontynuować pisanie. Wrócisz do tej części tekstu na końcu, gdy będziesz analizować swoją pracę. Czasami pozornie słabe fragmenty są naprawdę dobre! To idealna propozycja dla osób, które klawisz „backspace” naciskają zbyt często.
Gdy skończysz pisanie, odpocznij na chwilę, a następnie przeczytaj swoją pracę. Jednak tym razem postaw się w roli odbiorcy, a nie autora. W ten sposób wychwycisz ewentualne niedoskonałości swojego dzieła.
Jeśli zajmujesz się tworzeniem tekstów na stronę w postaci artykułów, udowodnij, że Twoje słowa są czystą prawdą. Warto odnosić się do badań, analiz, czy przytoczyć źródła, które zostały wykorzystane do przygotowania contentu. W przypadku opisów produktów (bądź usług) warto przedstawić studium przypadku. Nie jest to zawsze konieczne, ale w niektórych branżach może wywrzeć ogromnie pozytywny wpływ na potencjalnych klientów.
Tytuły to element niezwykle ważny w artykułach. W ten sposób zachęcisz odbiorcę do przeczytania przygotowanego materiału. Warto więc poświęcić chwilę na kompleksowe dopracowanie tytułu.
W każdym tekście pierwsze zdanie gra istotną rolę. Wisława Szymborska podczas odbierania nagrody Nobla w 1996 swój odczyt rozpoczęła od słów: ”Podobno w przemówieniu pierwsze zdanie jest zawsze najtrudniejsze. A więc mam je już poza sobą”. A w jaki sposób Ty rozpoczniesz swoje dzieło?
Clickbait nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem w content marketingu. Hasła, slogany oraz tytułu mogą być chwytliwe, ale jednocześnie zadbaj o to, aby przedstawiały prawdziwe informacje. W przeciwnym wypadku stracisz zaufanie społeczności.
Wiesz już o tym, aby pisać konkretnie i na temat. Równocześnie pamiętaj o tym, aby unikać wyrażeń typu: ”Wiele osób mówi” albo „Powszechnie uważa się”. To szczególnie istotna kwestia, gdy tworzysz poważny artykuł. W przypadku opisów produktów bądź kategorii tego rodzaju uzupełniacze zdań nie powinny wpływać negatywnie na odbiór tekstu.
Tworzenie opisów produktów oraz artykułów wymaga przygotowania. Musisz wiedzieć, dla kogo dokładnie piszesz. Określenie „ten tekst jest dla każdego” nie jest zbyt dokładne. Dlatego warto pokusić się o przygotowanie persony oraz grupy docelowej. Wówczas dopasujesz content do potrzeb społeczności. Pamiętaj również o tym, aby w tekstach zwracać się do odbiorców w taki sam sposób. Możesz używać form oficjalnych „Państwo/Państwa” bądź zwrotów bezpośrednich „Twój/Wasze”. Co będzie lepsze? To zależy od tego, jaki konkretnie tekst tworzysz i do kogo będzie on kierowany.
Tworzenie opisów produktów i innego rodzaju treści na strony internetowe może wspierać UX (user experience) oraz SEO (pozycjonowanie). Musisz wiedzieć, ze brak jakiegokolwiek contentu nie wywoła na społeczności zbyt dobrego wrażenia. Jeśli sprzedajesz produkty bądź proponujesz różnego rodzaju usługi, odpowiedni opis Twojej oferty może zachęcić do skorzystania z niej. Pamiętaj również o tym, że treści pozytywnie wpływają na korzystanie ze strony, o ile oczywiście są atrakcyjne i odpowiednio zaimplementowane w strukturze witryny – a to ma spore znaczenie w kontekście UX. Kiedy dodatkowo content będzie posiadał właściwie zaimplementowane frazy kluczowe, to skutecznie wesprze działania SEO. W efekcie strona może wyżej wyświetlać się w wyszukiwarce Google, co przyniesie większy ruch organiczny.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.