VUCA – czy przydaje się w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
Termin VUCA został po raz pierwszy użyty w 1987 roku, ale został wprowadzony w 1991 roku przez armię amerykańską pod koniec zimnej wojny, co spowodowało bardziej niestabilne, niepewne, złożone i niejednoznaczne sytuacje na świecie. Koncepcja VUCA reprezentuje zmieniające się środowisko, w którym wcześniej ustalone standardowe zasady i przepisy nie działają. Wymaga indywidualnego i zróżnicowanego podejścia w zależności od charakteru problemu i panujących sytuacji. Firmy muszą zrozumieć, że działają w świecie VUCA i muszą być zwinne i dostosowywać się do sytuacji.
Zmienność (Volatility): oznacza zwiększenie turbulencji i zmianę okoliczności. Firmy muszą nauczyć się akceptować zmianę i odpowiednio działać, rozumiejąc inne możliwości obecne na rynku. Np. PVR Cinemas rozumiało zmienność na rynku kin jednoekranowych i przyjęło koncepcję kina wielosalowego.
Niepewność (Uncertainty): oznacza niepewność w przyszłości. Firmy takie jak BOLT i Uber stworzyły niepewne wyzwanie dla branży motoryzacyjnej. W związku z tym branża motoryzacyjna musi zmniejszyć wpływ poprzez zrozumienie tych wyzwań i opracowanie odpowiedniej strategii. Firmy muszą być gotowe na niepewną i nieprzewidywalną przyszłość.
Złożoność (Complexity): Dziś firmy są ze sobą bardziej połączone niż kiedykolwiek. Zróżnicowana kultura, środowisko pracy, globalizacja sprawiają, że organizacja jest złożona. Firmy muszą wprowadzić uproszczone i jasne podejście, aby zmniejszyć złożoność.
Niejednoznaczność (Ambiguity): firmy muszą pracować w grupach z różnymi ludźmi, a to oznacza różne interpretacje tego samego problemu. Wprowadza to niejednoznaczność i zamieszanie. Podobnie wejście na nowy, nieznany i niezbadany rynek może być niejasne i dlatego przedsiębiorcy muszą poszerzyć swoją wyobraźnię, ostrożniej przeanalizować sytuację i zmniejszyć niejasności.
Przeczytaj także: Audyt SEO oraz Pozycjonowanie sklepu
Sposób, w jaki obsługujemy, promujemy i komunikujemy się z klientami, zmienił się radykalnie w ciągu ostatnich kilku lat. Aby pozostać konkurencyjnym w tym świecie VUCA, musimy przestrzegać tych pięciu zasad.
Rynek to VUCA. Marketing dotyczy ludzkich zachowań i cóż, jesteśmy trochę szaleni. Kapryśność marketingu wywodzi się z tego samego złożonego środowiska, co ruch uliczny, pogoda i biologia. Wielu współpracujących agentów – klienci, konkurenci, sieci społecznościowe, partnerzy, podmioty regulacyjne. Liczne pętle sprzężenia zwrotnego. Sytuacje szybko się zmieniają. Wiele niewiadomych. Nieobliczalny.
VUCA dlatego najdokładniejszym przedstawieniem podróży kupującego jest bazgroł dziecka. VUCA jest powodem, dla którego kampania może wysadzić dach na kilku rynkach, a jutro w niewytłumaczalny sposób zawieść w nowym miejscu. VUCA sprawia, że niemożliwe jest pełne uchwycenie zwrotu z inwestycji w marketing.
Dynamika cyfrowa przyspieszyła tempo zmian, zmuszając marketingową rzeczywistość VUCA do wyraźnej ulgi. Usuwając historyczne ograniczenia odległości, skali, inteligencji i plastyczności, technologia cyfrowa spowodowała eksplozję zakłóceń. Wraz ze wzrostem interakcji cyfrowych między uczestnikami rynku powstałe pętle sprzężenia zwrotnego rykoszetowały z większą turbulencją. Władzę zdobyli agenci rynkowi, zwłaszcza klienci. Marketingowego środowiska VUCA nie można zignorować.