Wpisy gościnne – czym są i jak wykorzystać je w swojej strategii contentowej?
3 min
3 min
Na skróty
Jeśli prowadzisz blog (osobisty lub firmowy) i nie jesteś do końca zadowolony z poziomu ruchu kierowanego do Twojej witryny, musisz zadać sobie proste pytanie – czy warto poświęcić więcej czasu na wpisy gościnne? Pomimo pewnych spekulacji na temat długowieczności tej konkretnej strategii marketingu przychodzącego, publikowanie tekstów jako gość jest nadal jednym z najlepszych sposobów na poszerzenie grona odbiorców i zwiększenie ruchu w witrynie.
Podstawowa definicja wpisu gościnnego jest dość prosta – oznacza publikowanie na blogu tekstu innej osoby jako gość. Udostępniasz treści na czyimś blogu, a w zamian otrzymujesz zewnętrzny link zwrotny do własnego bloga i szerszą ekspozycję. To prosta koncepcja z czystą logiką, w której wszyscy wygrywają, ale dlaczego właściwie wpisy gościnne to dobry pomysł?
Na początek, co dają wpisy gościnne z perspektywy gościa? Po pierwsze, wpisy te polegają na budowaniu relacji. Nawiązujesz kontakty z innymi blogerami i nawiązujesz nowe znajomości, które mogą okazać się przydatne później. Blogerzy mogą być wpływowymi ludźmi, a wymiana ich opinii, stanowi dużą część rozmów w Internecie. Poprzez wpisy gościnne i poznawanie ludzi możesz pośrednio zwiększyć swój wpływ w świecie mediów społecznościowych.
Po drugie, wpisy te pozwalają Ci na przedstawienie się nowej publiczności. Zasadniczo docierając do odbiorców bloga prowadzącego, robisz prezentację już ugruntowanej społeczności, gotowej usłyszeć, co masz do powiedzenia. Jeśli dodajesz wartość do treści, które czytają, prawdopodobnie udadzą się na Twojego bloga, aby sprawdzić inne Twoje treści.
Po trzecie, wpisy gościnne są ważne w świecie SEO (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek). To jest kontekst, w którym jest to najczęściej omawiane, a wpisy te są rzeczywiście niezaprzeczalnie ważnym sposobem na przyciągnięcie ruchu do Twojego bloga. Kiedy publikujesz w witrynie innej osoby, jedyną rzeczą, na którą powinieneś być nieugięty, jest umieszczenie przez nią linku do własnego bloga.
Oto niektóre z największych korzyści, jakie ludzie czerpią z pisania wpisów gościnnych:
Głównie chodzi o generowanie ciekawych, nowych treści. Dlatego posty gościnne będą musiały być dobre, zwłaszcza jeśli jesteś młodym bloggerem, który chce w przyszłości publikować na bardziej renomowanej platformie.
Z perspektywy gospodarza wpisy gościnne są zasadniczo darmowymi treściami, a kto nie lubi darmowych treści? Oczywiście im większy blog (z większą liczbą czytelników), tym większą selekcję treści należy przeprowadzić. Jest też coś z atmosfery społeczności w postach gościnnych na niższych poziomach łańcucha pokarmowego. Wśród małych i średnich bloggerów hosting blogów innych osób polega na pomaganiu sobie nawzajem. Jeśli publikujesz posty na innych blogach, warto okazywać tę samą uprzejmość innym. To strategia, w której wszyscy wygrywają, a na współpracy skorzystacie oboje.
Możesz mieć w swojej witrynie treści najwyższej jakości na świecie, ale potrzebujesz także linków zwrotnych, które pozwolą Google zidentyfikować Cię jako witrynę godną zaufania. W szczególności potrzebujesz linków pochodzących z wielu domen. Większość możliwości zamieszczania wpisów gościnnych oferuje autorom-gościom biografię, w której mogą zamieszczać linki do swojej witryny. Wybierz jednak blogi, które pozwolą Ci również umieścić link w treści artykułu. Czytelnicy chętniej go tam zobaczą i klikną. Pamiętaj też, że Google dba o jakość źródła linków nawet bardziej niż sam link. Publikowanie wpisu gościnnego jest warte zachodu tylko wtedy, gdy możesz znaleźć się na szanowanej stronie.