Wyskakujące okienka na Twojej stronie – czy są potrzebne?
4 min
4 min
Na skróty
Wyskakujące znienacka okienka reklamowe to zmora wielu użytkowników. Często zasłaniają ekran, są nachalne i trudne do wyłączenia. Mimo tego wciąż są wszechobecne w sieci. Czy jednak pop upy zawsze są złe? Odpowiedź nie jest tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Wyskakujące okienka mogą przynieść również pozytywne z punktu widzenia SEO rezultaty, ale pod warunkiem, że spełniają określone standardy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jakiego rodzaju pop upy pomogą w pozycjonowaniu Twojej strony, ten artykuł jest dla Ciebie.
Pop upy pojawią się na stronach internetowych pod wieloma formami. Niektóre z nich to agresywne reklamy, które można blokować służącymi do tego programami. Niestety, to właśnie ten rodzaj kojarzy się przeciętnemu internaucie najbardziej z terminem “wyskakujących okienek”. Google również nie patrzy na nie przychylnie. Pop upy, które są niedopuszczalne, to takie, które po pojawieniu się zasłaniają lub zaciemniają treści znajdujące się na ekranie. Obok nich, równie niepożądane są też te okienka, których możliwość wyłączenia jest ukryta lub niedostatecznie dobrze wyeksponowana.
Nie wszystkie reklamy w formie pop up są złe. Jeżeli nie zasłaniają one znaczącej części ekranu i nie przeszkadzają w zgłębianiu treści, są dopuszczalne. Jest to wtedy nienachalna, ale rzucająca się w oczy zachęta. Spełnia więc wymogi bycia user friendly.
Nie wszystkie pop upy są reklamami. Jednym ze sztandarowych przykładów tego rodzaju okienka jest to, które pojawia się przy wejściu na nową stronę i przypomina polityce cookies, RODO czy też weryfikuje wiek. Pop upy, które zawierają w sobie treści informacyjne i prawne, nie są negatywnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek i można stosować je bez obaw.
W formie wyskakujących okienek sprawdzają się też ekrany logowania i inne treści, które nie są publicznie indeksowane. Podobnie sprawa ma się z czatem z obsługą klienta, czy formularzem kontaktowym.
Zanim odpowiemy na pytanie jakie wyskakujące okienka sprawdzają się na stronach, warto dowiedzieć się po co są w ogóle potrzebne. Pop upy to narzędzia, które przede wszystkim służą konwersji. Odpowiednie ich zastosowanie pomaga ją zwiększyć, a co za tym idzie ma efektywne przełożenie na jej efektywność. Dodatkowo są przydatne w przypadku przekazywania informacji, na przykład o zmianach regulaminowych.
Jakiego rodzaju wyskakujące okienka stosować na stronie, aby spełniały one swoje zadanie? Jednym ze skuteczniejszych jest tak zwane “exit-intent pop-up”, czyli takie które pojawia się kiedy użytkownik ma zamiar opuścić witrynę. Może aktywować się również w przypadku określonego czasu braku aktywności. Okienka tego typu mają za zadanie ponownie wzbudzić ciekawość u odbiorcy. Nie muszą one mieć koniecznie zachęcać do transakcji, choć sprawdzają się dobrze z informacjami o promocjach. Równie dobrze mogą mieć charakter czysto informacyjny lub ekspercki. Może to przybrać formę zachęty zapisu na newsletter, który pozwoli na prowadzenie późniejszego email marketingu. W przypadku promowania wizerunku eksperta, może to być informacja na temat artykułów z tematyki, którą zainteresowany był odwiedzający. Bardzo istotne w tym przypadku jest spersonalizowanie treści pod użytkownika.
Inną sprawdzającą się formą okienek są pop upy aktywowane kliknięciem. Ich główną zaletą jest to, że nie są agresywne i to odwiedzający sam decyduje czy chce się z nimi zapoznać. Mają wysokie wskaźniki konwersji, ponieważ klikane są przez osoby, które faktycznie zainteresowane są oferowaną przez nie zawartością. Oczywiście o ile ta zgodna jest z ich opisem. Odnośniki do nich mogą być dodawane do innych treści wraz z wezwaniem “call to action”.
Nie należy zapominać też o paskach informacyjnych. Są one na tyle subtelne, że nie przeszkadzają w korzystaniu ze strony. O ile ich rozmiary są odpowiednio dostosowane. Sprawdzają się jako wąskie, nienachalne paski, które nie wpływają negatywnie na User Experience. Umiejscawia się je na górze lub dole ekranu tak by mogły się przesuwać wraz ze scrollowaniem i być cały czas widoczne. To świetny sposób na przedstawienie informacji o cookies, zmianach w regulaminie, zachęcenia do zapisania na newsletter czy informowania o aktualnych ofertach związanych ze stroną.
Pop upy potrafią mieć wiele pożytecznych zastosowań i warto korzystać z nich na stronie. Koniecznym warunkiem do używania ich z powodzeniem, jest umiar. Przy dbaniu o to, by były przyjazne dla odwiedzających, z pewnością będą poprawiać współczynnik konwersji. Poniżej przedstawiamy 10 rad, które pomogą to osiągnąć:
Czy jako użytkownik chciałbyś być zasypywany treściami reklamowymi za każdym razem gdy pojawiasz się na stronie, albo gdy odwiedzasz ją po raz pierwszy? Wyskakujące okienka lepiej stosować od czasu do czasu, a nie przy każdym wczytaniu witryny. Będą wtedy łatwiejsze do zaakceptowania.
Nie ma nic bardziej irytującego jeżeli pop-up, który przeszkadza w czytaniu czy zapoznawaniu się z ofertą dotyczy czegoś, co w ogóle nie jest związane z tematyką przeglądanej treści. Użytkownik szuka konkretów i dlatego trzeba spersonalizować dla niego okienko, by to go nie odrzuciło.
Daj odwiedzającym możliwość spokojnego zaznajomienia się z Twoją stroną i jej treściami czy ofertą. Nie atakuj pop-upami od momentu wejścia na witrynę. Nie będą wtedy odbierane tak nachalnie.
Pamiętaj o tym, żeby okienka były równie nieinwazyjne na stronie jak i na smartfonie. Ogromna część użytkowników sieci używa do jej przeglądania urządzeń mobilnych. Dlatego trzeba zadbać też o ich komfort.
Nawet najlepszej jakości pop-upy nie będą spełniać swojego zadania, jeżeli ich nagromadzenie spowolni działanie strony. Wpływa to negatywnie na User Experience, dlatego musisz zadbać o to by takie zjawisko nie występowało.
W większości przypadków okienek dotyczących rejestracji wystarczy imię i adres e-mailowy. Prośba o dokładniejsze dane może spotkać się z nieufnością.
Choćby okienko było spersonalizowane pod klienta i nienatrętne, to i tak należy dać odwiedzającym możliwość zignorowania go. Szybkie zamknięcie niechcianego pop-upu, dzięki dobrze wyeksponowanej ikonce sprawi, że nawet jeżeli będzie niechciany to nie przysporzy wielu kłopotów.
Umiar to słowo klucz. Jedno odpowiednio dobrane okienko na stronę wystarczy całkowicie. Ich większa ilość będzie tylko irytować.
Główną cechą pop-upów jest to, że przyciągają wzrok. Zadbaj o ich design, żeby zaciekawiły odwiedzających i zachęcały do zapoznania się ze swoją treścią.
By Twoje wyskakujące okienka intrygowały użytkowników, powinny zachęcać ich do działania swoją treścią. Jeżeli ta powiązana jest z tematyką, którą zainteresowany jest klient istnieje większa szansa na konwersję.