Infinite Scroll a SEO — czym jest i jakie są jego wady i zalety?
3 min
3 min
Na skróty
Infinite Scroll i paginacja to dwa najpopularniejsze sposoby wyświetlania oraz ładowania treści. Umożliwiają sprawne przechodzenie do kolejnych produktów i kategorii w sklepach internetowych, a także artykułów na blogach. Dziś zajmiemy się tzw. nieskończonym scrollowaniem, które jest uznawane przez specjalistów Semcore za bardziej praktyczne w kontekście UX, a w niektórych przypadkach lepiej wpływające na SEO (niż stronicowanie). Pamiętajmy jednak, że ostateczna decyzja dot. wdrożenia konkretnego rozwiązania zależy od naszych indywidualnych założeń i oczekiwań. Zatem, czym jest Infinite Scroll, jakie są jego wady i zalety? Zaczynajmy!
Infinite Scroll to inaczej nieskończone przewijanie praktykowane przez właścicieli sklepów internetowych do zwiększenia wygody poruszania się po konkretnej witrynie. Mechanizm ten pozwala uniknąć klikania w listę numerowaną, a co za tym idzie — oczekiwania na załadowanie konkretnej podstrony. Poniżej przedstawiamy, jak wdrożyć nieskończone scrollowanie!
Wdrożenie nieskończonego scrollowania jest dosyć proste. Należy jednak pamiętać, aby mechanizm ten był odpowiednio skonfigurowany — wówczas stanie się bardziej przyjazny robotom Google’a.
W tym celu przed implementacją tzw. Infinite Scroll należy wdrożyć równolegle paginację (chodzi o to, aby podzielić content na mniejsze części, które będą widoczne po wyłączeniu JavaScript). Na poszczególnych podstronach nie powinno być jednak nadmiernej ilości materiałów, ponieważ wpłynie to na dłuższe wczytywanie witryny. Poniżej przedstawiamy 3 najważniejsze kroki umożliwiające sprawne wdrożenie nieskończonego scrollowania!
Osobiście uważamy, że Infinite Scroll to bardzo dobre rozwiązanie. Nie tylko my, ponieważ korzystają z tego światowi giganci m.in. Pinterest, Twitter, Lidl, a nawet wiadomości Onet. Co prawda Lidl postawił na tzw. hybrydowy mechanizm, gdzie użytkownicy mogą kontrolować, co im się wyświetla, bez ręcznego klikania numerów. Wystarczy, że internauci korzystający z witryny sieci Lidl nacisną „Załaduj więcej produktów”, a kolejna partia towarów pojawi się natychmiastowo.
Jak widzimy — Infinite Scroll wyróżnia się licznymi zaletami, ale nie jest bez wad. Przed podjęciem konkretnej decyzji dot. wdrożenia tego rozwiązania, zachęcamy dodatkowo przeanalizować różnice pomiędzy paginacją a nieskończonym scrollowaniem.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pt.: „Infinite Scroll czy paginacja — co wybrać?”. Naszym zdaniem w kontekście produktów rozrywkowych, gdzie użytkownicy przyjemnie „chłoną treści”, warto zdecydować się na nieskończone przewijanie — dobrym przykładem takiego serwisu jest Reddit.
Jeśli natomiast internauci szukają na Twoim serwisie poszczególnych treści (np. radia samochodowego marki xyz o konkretnych parametrach), warto posłużyć się paginacją — klienci będą wówczas zdecydowanie bardziej zadowoleni.
Trzecią opcją jest połączenie obydwu mechanizmów (tak jak Lidl) i wywołanie Infinite Scrolla buttonem, co pozwoli użytkownikom na większą kontrolę wyświetlanych treści.
Czy Infinite Scroll jest rozwiązaniem przyjaznym dla Google’a? Odpowiedź brzmi — to zależy. Między innymi od odpowiedniej implementacji. Jeśli zrobimy to poprawnie, z uwagą na wszelkie aspekty m.in. wdrożenie niezbędnych atrybutów, opracowanie poprawnych adresów URL, a także zadbamy o odpowiednią ilość produktów przypadających na domenę — nieskończone przewijanie może okazać się przyjazne SEO.
Infinite Scroll to nic innego jak popularny sposób umożliwiający wyświetlanie treści bez zbędnego przeklikiwania. Jest wykorzystywany przez światowych gigantów tj. Pinterest, Twitter czy sieć sklepów Lidl. Przed ostateczną decyzją dot. wdrożenia tej metody należy dokładnie przeanalizować wady i zalety nieskończonego przewijania, a dodatkowo zatrudnić osoby, które poprawnie zaimplementują Infinite Scroll — jest to bardzo ważne w kontekście SEO.