Na skróty
Specjalista Google Ads to zawód, który jest bardzo przyszłościowy. Można na nim osiągnąć bardzo wysokie zarobki. Jeśli jesteś osobą, która lubi obserwować efekty swojej pracy i mieć realny wpływ na rozwój marek – to może być praca dla Ciebie. Dowiedz się więcej na temat pracy jako Specjalista Google Ads!
Osoba, która pracuje jako specjalista Google Ads (dawniej Google AdWords), jest odpowiedzialna za tworzenie reklam Google w sieci wyszukiwania, na YouTube oraz serwisach partnerskich. Dokładnie analizuje to, jaki powinien być wygląd reklam, decyduje też o ich formie. Ustala czas trwania kampanii, miejsc oraz urządzeń, na których wyświetlają się reklamy. Jego zadaniem jest również dopasowanie reklam do budżetu klienta, czyli wybrania długości ich trwania, słów kluczowych, miejsc, aby reklamowana witryna zyskała jak najwięcej sprzedaży, zapisu na newsletter czy innych konwersji. Dobry specjalista Google Ads jest pożądany na rynku pracy. Dlaczego? Odpowiednie konfigurowanie kampanii, by przynosiła jak największe zyski, przy jednoczesnym optymalizowaniu wydatków to umiejętności, które są wysoko cenione i pozwalają na znaczne zwiększenie przychodów firmy.
Specjalista Google Ads musi potrafić analizować różne branże, popyt na produkty i usługi w internecie, dobierać odpowiednie frazy pod względem kosztów oraz popularności. Na bieżąco kontroluje kampanie reklamowe i na bazie statystyk oraz danych szuka jeszcze skuteczniejszych rozwiązań. Wie wiele o konfiguracji reklam, wykluczeniach oraz zachowaniach użytkowników. Potrafi stworzyć kampanie, które nie tylko się klikają, ale rzeczywiście sprzedają. Ponadto testuje różne rozwiązania, aby dostarczać klientom coraz lepszych wyników.
Jeśli posiadasz sklep internetowy i chcesz mieć skuteczne reklamy w Google – zdecyduj się na zatrudnienie specjalisty. Najlepiej, jeśli skorzystasz z usług dobrej agencji, która zatrudnia kilku fachowców od reklam w Google. Wtedy masz pewność, że zespół będzie wzajemnie wymieniał się wiedzą i wspólnie dopracuje Twoje reklamy. Samodzielne konfigurowanie reklam jest czasochłonne i w efekcie o wiele bardziej kosztowne niż zdecydowanie się na profesjonalną pomoc. Jeśli jednak chcesz samodzielnie prowadzić kampanie Google Ads w swojej firmie, masz na to czas i interesuje Cię to – masz wiele możliwości, aby zdobyć umiejętności oraz wiedzę do tego potrzebne.
Jest kilka możliwości stania się specjalistą Google Ads. Jeśli rozważasz ten zawód, to koniecznie dowiedz się więcej na temat tego, jakie są możliwości rozwoju umiejętności potrzebnych do tego, aby zostać Google Ads Specjalist!
Specjalista Google Ads to zawód przyszłościowo niezagrożony – to oznacza, iż nie przewiduje się, aby w najbliższych latach zniknął z rynku pracy. Specjaliści od trendów na rynku pracy przewidują, że specjaliści od tworzenia i konfigurowania płatnych reklam na różnych platformach będą coraz lepiej opłacani oraz pożądani na rynku pracy. Osoby, które tworzą skuteczne kampanie reklamowe, są bardzo potrzebne, ponieważ odpowiednio skonstruowane przekazy internetowe potrafią mocno rozwijać przedsiębiorstwa. Użytkownicy internetu chętnie kupują online i kierują się reklamami, jednak muszą być one dopasowane do grupy docelowej i wyświetlać się w odpowiedni sposób.
Zdj 1. Przykład reklam w Google konfigurowanych przez specjalistę Google Ads.
Źródło: Google.
Przed pójściem tą ścieżką kariery sprawdź, czy rzeczywiście jest to praca dla Ciebie. Specjalista Google Ads powinien:
Jeśli masz powyższe cechy, to ten zawód może być dla Ciebie! Pamiętaj jednak, że Specjalistą Google Ads nie zostaje się od razu – trzeba mieć odpowiednie doświadczenie, wiedzę oraz umiejętności, aby mieć to stanowisko.
Google Ads Specialist musi potrafić obsługiwać narzędzia Google. Poza panelem Google Ads warto dobrze poznać:
Jeśli chcesz zostać specjalistą Google Ads (inaczej specjalista Google AdWords), to nie musisz kończyć specjalistycznych studiów. Będą one pomocne, ale w sytuacji, gdy interesujesz się marketingiem jako całością. Na kierunku marketing lub marketing internetowy poznasz podstawy dotyczące budowania wizerunku marki, tworzenia skutecznych strategii rozwoju firmy, ocieplaniu wizerunku, zachowania podczas kryzysów, możliwości promowania firmy i wielu innych kwestii. Jeśli więc chcesz pracować w marketingu, ale nie wiesz, jakie stanowisko będzie dla Ciebie, to studia będą dobrą możliwością. Dadzą Ci podstawy teoretyczne i pokażą wachlarz możliwości zawodowych.
Jeśli chodzi o studia, to zwróć uwagę na to, co oferuje dany kierunek i kto na nim wykłada. Część uczelni nie jest na bieżąco z aktualnymi trendami marketingowymi i uczy przestarzałych metod działań. Dlatego zweryfikuj plan studiów i koniecznie zobacz, czy wykładowcami są wyłącznie teoretycy. Najlepiej, aby prowadzącymi zajęcia byli praktycy z wieloletnim doświadczeniem – od nich nauczysz się najwięcej!
Specjaliści Google Ads są odpowiedzialni za kreowanie i optymalizację kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google. Zarobki w tej dziedzinie mogą się różnić w zależności od doświadczenia, lokalizacji i rodzaju zatrudnienia. Początkujący specjaliści Google Ads w Polsce mogą oczekiwać pensji w przedziale od 4 500 do 6 000 zł netto miesięcznie. Z kolei osoby z większym doświadczeniem i specjalistycznymi umiejętnościami mogą liczyć na wynagrodzenia przekraczające 8 000 zł lub nawet więcej, w zależności od ich dokładnego profilu i renomy pracodawcy.
Nie musisz mieć wykształcenia wyższego, aby stać się ekspertem w tworzeniu reklam. Jest kilka sposobów na to, aby zdobyć potrzebne umiejętności. Jednym z nich jest rozpoczęcie pracy od stanowisk juniorskich. Poznaj narzędzia analityczne Google, przeczytaj trochę książek lub kursów online i startuj w rekrutacji na staż, lub stanowisko młodszego specjalisty. W agencji marketingowej nauczysz się najwięcej. Będziesz mieć wgląd do mnóstwa kampanii z wielu branż, a eksperci będą wpajać Ci kolejne umiejętności. Podczas pracy w zespole możesz pytać, dokształcać się, widzieć kampanie największych marek o dużym budżecie. Poznasz też różne strategie i nauczysz się wielu rzeczy, które wyćwiczyć samodzielnie jest niezwykle trudno.
Jeśli chcesz nauczyć się tworzenia kampanii dla własnych potrzeb, czyli na przykład swojego sklepu internetowego, to najlepszym sposobem będzie rozpoczęcie od kursów online. Najpierw wykorzystaj możliwości darmowych szkoleń.
Oferta Google pozwoli Ci zdobyć najważniejsze informacje z wielu dziedzin, nie tylko płatnych reklam. Oferta kursów jest obszerna, opiszemy je w kolejnych akapitach. Wybieraj też szkolenia online, które są przygotowane przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem. Weryfikuj opinie o szkoleniach, a także zapoznaj się z ofertą wielu kursów przed wyborem jednego. Mnóstwo wartościowych materiałów jest dostępnych za darmo na YouTube i innych stronach. Dlatego właśnie dokładnie przejrzyj moduły szkoleń, gdyż wiele z nich będzie przedstawiało jedynie podstawy, a nie bardziej zaawansowane techniki i metody konfigurowania kampanii.
Zdj 2. Szkolenia od Google dla specjalistów Google Ads.
Źródło: Skillshop Google.
Jeśli chcesz zdobyć szeroką wiedzę i dużo umiejętności, to wykorzystaj możliwości szkoleń od Google. Możesz przejść całą ścieżkę od początkującego do eksperta i uzyskać certyfikaty, które pomogą Ci zdobyć wymarzoną pracę. Na stronie rekomendowanej przez Google – SkillShop znajduje się wiele opcji do wyboru. Zdobędziesz umiejętności, aby móc uzyskać jeden z certyfikatów:
Poprzez przechodzenie przez kolejne lekcje poznasz podstawy tworzenia reklam Google Ads w wielu wariantach.
Podstawą jest konfigurowanie kampanii w sieci wyszukiwania (Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej), czyli wśród płatnych wyników Google – znajdujących się między innymi nad bezpłatnymi. Nauczysz się dobierania słów kluczowych, ustalania kosztów kampanii, grupy odbiorców. Ponadto będziesz wiedzieć, jak wykorzystywać rozszerzenia reklam, tworzyć trafne komunikaty reklamowe, wykorzystywać planer skuteczności kampanii.
Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam potwierdza umiejętność weryfikacji skuteczności kampanii i wykorzystywania tego do jeszcze lepszej optymalizacji. Podczas nauki dowiesz się, jak mierzyć konwersję z podziałem na różne cele, np. sprzedaż, zadzwonienie. Poznasz sposoby najskuteczniejszego dobierania do nich atrybucji.
Każdy certyfikat weryfikuje inne informacje oraz umiejętności. Dlatego też zdecydowanie warto dokształcić się z wielu dziedzin i opcji tworzenia oraz weryfikowania kampanii różnego typu.
Jeśli masz już umiejętności i wiedzę, to możesz zdobyć certyfikat od razu. Wystarczy, że przejdziesz na stronę z możliwością zdobycia certyfikatów. Możesz najpierw zweryfikować swoją wiedzę poprzez test albo od razu spróbować zdać egzamin certyfikacyjny.
Zdobycie wszystkich dostępnych certyfikatów sprawi, że udokumentujesz swoją wiedzę i umiejętności. Będzie Ci dużo łatwiej zdobyć pracę w zawodzie, ale także zdobywać coraz więcej doświadczenia. Uzyskanie certyfikatu wymaga zdobycia przynajmniej 70% z egzaminu.
Przeczytaj odpowiedzi na pytania o pracy Specjalisty Google Ads!
Nie musisz mieć studiów, aby zostać specjalistą od tworzenia reklam Google.
Specjalista od marketingu interesuje się szerszym zakresem działań, ale w sposób mniej szczegółowy. W jego kompetencjach jest tworzenie ogólnej strategii, ustalanie priorytetów, współpraca z ekspertami od pozycjonowania, reklam Google, FB, grafików, copywriterów. Wielu specjalistów od marketingu zna się doskonale na jednej z tych dziedzin, a o innych wie na tyle dużo, aby móc zarządzać procesami.
Droga do tego stanowiska jest wymagająca, jeśli jednak interesuje Cię marketing, tworzenie płatnych kampanii oraz wspieranie marek w rozwoju, to zdecydowanie warto.
Nie da się określić dokładnie czasu, w jakim zostaniesz specjalistą Google Ads. Zależy to od Twojego zaangażowania, wybranej drogi, jaką podążysz, a także liczby godzin, jakie poświęcisz na naukę.