Czym jest Spam E-mail i jak go zatrzymać?
9 min
9 min
Na skróty
Jeśli po raz kolejny otrzymałeś informację, że Twoja wiadomość e-mailowa z ofertą nie dotarła do adresata, całkiem prawdopodobnie, że trafiła do słusznie owianego złą sławą – folderu SPAM. Dlaczego? Powody mogą być przeróżne – stricte techniczne lub formalne, wynikające z nieodpowiedniej strategii marketingowej, nieostrożności czy ignorancji. Problemem mogą okazać się ustawienia sieci, poczty, kwestie ochrony danych, reakcje odbiorców etc. Sprawdź, które z nich należą do tych najpopularniejszych i przekonaj się, jak uniknąć SPAMu.
Komplikacje w kontakcie e-mailowym z klientami mogą poważnie wpłynąć na Twój biznes, jeśli działasz w branży e-commerce. Nie chodzi tylko o ograniczenie skuteczności w zakresie reklamy czy promocji, ale także nadszarpnięcie wizerunku firmy, obniżenie konkurencyjności, irytację odbiorców, a w najgorszym scenariuszu – poważne konsekwencje prawne. SPAM e-mail marketingu to utrata kluczowego źródła do przekazywania informacji o szczegółach oferty, nowościach czy promocjach, indywidualnych rabatach itp. Jeśli nie dotrą one do Twoich docelowych odbiorców, tracisz szansę na przyciągnięcie uwagi, budowania zaangażowania i lojalności, co, wcześniej czy później, przełoży się na obniżenie zysków przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest regularne i precyzyjne monitorowanie oraz testowanie poprawnej wysyłki newsletterów i innych wiadomości reklamowych.
Zdj 1. Typowa definicja spamu.
Źródło: Wikipedia “Spamming”
Przejdźmy do konkretów – co i dlaczego może zostać uznane za SPAM w e-mail marketingu? W zależności od przypadku może chodzić o:
Zobacz: Sklep internetowy „na już” – szanse i zagrożenia
Znamy potencjalne przyczyny problemu, co jednak z diagnostyką? Jeśli chcesz przekonać się, czy Twoje wiadomości na pewno oznaczane są jako niechciane i skąd pojawiła się ta komplikacja, możesz zrobić to za pomocą różnych, ogólnodostępnych narzędzi. Jedno z rozwiązań to sprawdzenie, czy Twój adres IP lub domena znajduje się na tzw. czarnej liście nadawców (tzw. RBL – ang. Real-time Blackhole List). W tym celu możesz skorzystać z popularnych opcji w sieci, typu: check-host, anti-abuse czy multirbl.valli. Wystarczy udostępnić nazwę hosta lub adres IP i od razu przekonasz się, czy nie tutaj tkwi źródło problemu. Warto także sięgnąć po znane, darmowe narzędzie dostępne online o nazwie mail-tester, które pozwala na wysłanie próbnej wiadomości i dokładną analizę pod kątem poprawność e-maila i jego bezpieczeństwa. Uzyskany raport uwzględnia wiele parametrów, nie tylko potencjalną obecność na czarnej liście, ale i specyfikę kodu wiadomości, ocenę względem filtru anstyspamowego SpamAssasin, sposób wyświetlania wiadomości w wersji html oraz w wersji tekstowej, a także ewentualne błędy odnośników w treści e-maila.
Bez względu na to, czy SPAM w e-mail marketingu to Twój aktualny dylemat, czy też nie, należy poważnie brać go pod uwagę i uwzględniać jego ryzyko na etapie przygotowywania strategii promocyjnej i komunikacji z klientami. Jak uniknąć SPAMu? Warto pamiętać m.in. o takich dobrych praktykach, jak:
Jednym z najważniejszych narzędzi, służących zwiększeniu zasięgów, jest e-mail marketing. W połączeniu z SEO stanowi bardzo skuteczny sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Biorąc pod uwagę powszechność tej formy marketingu, często bywa ona wykorzystywana do wielu nadużyć. Nie bez powodu słysząc słowo “spam” kojarzymy je głównie z pocztą elektroniczną. Za sprawą antywirusów i różnego rodzajów blokad, spamerskie maile w dużej mierze zostały ograniczone, jest to jednak wciąż aktualny problem. Istnieją metody na obejście tych technik, a spamerzy wciąż wymyślają nowe.
Zdj 2. Spamerskie maile.
Źródło: Poczta WP.
Jakiego rodzaju maile uznawane są za spamerskie? Przede wszystkim te wysyłane bez wyrażenia zgody przez odbiorcę. Chcąc wysyłać newslettery czy oferty sprzedażowe pocztą elektroniczną, należy najpierw zapytać o zgodę adresata, na przykład poprzez formularz na swojej stronie internetowej. Dodatkowo istotna jest też treść danych wiadomości, te pozbawione profesjonalizmu będą skutkować oznaczeniem jako spam. Niepewne są również treści wysyłane z niesprawdzonych IP. Czy niedozwolone formy e-mail marketing oddziałują negatywnie na SEO? Odpowiedź jest twierdząca. Spam z poczty elektronicznej może mieć wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Wydaje Ci się to zaskakujące? W jaki sposób się to dzieje?
Zobacz: Co to jest Zero Moment of Truth?
Google ma opracowane algorytmy, które filtrują treści przesłane za pośrednictwem e-maili. Blokady spamu sprawdzają czy dana wiadomość nie jest niepokojąca. Dodatkowo wspierającym oprogramowanie kanałem są raporty użytkowników flagujących dane wiadomości jako spamerskie maile. Kiedy już tym czy innym sposobem dana treść zostanie zaetykietowana jako spam, Google wszczyna śledztwo, które identyfikuje ich nadawcę, najczęściej nie jest to trudne – polega na łączeniu nadawców spamu z adresami www. Ponadto użytkownicy niechętnie wchodzą na strony, które są w spamerskich mailach. Im mniejszy ruch, tym niższa pozycja.
Dzałania Google, które są wymierzone w spamerów, mają niekorzystne skutki dla wszystkich tych, którzy prowadzą swój e-mail marketing w sposób nieuczciwy. Wyszukiwarka na podstawie sporządzanych przez siebie raportów sporządza ranking zaufania odnośnie dostawców treści. Ci, których wiadomości są notorycznie uznawane za spam, spadają w nim na niższe pozycje. Ranking ten z kolei wpływa na pozycjonowanie strony danego nadawcy. Mówiąc krótko – ten, kto wysyła spamerskie maile, za karę otrzymuje gorsze pozycje w wynikach wyszukiwarek.
Dlatego tak istotnym jest to, by powiązać swoją mailingową strategię marketingową ściśle z rezultatami, jakie chce się uzyskać poprzez pozycjonowanie. Fachowo prowadzona kampania mailowa, która nie zawiera nieczystych, spamerskich zagrywek, może wpłynąć pozytywnie na wyniki sprzedaży czy zachęcić do odwiedzania witryny. Warto wiedzieć, że kwestie wysyłania spamu o zawartości reklamowej reguluje prawo polskie i jest to zakazane i uznane za wykroczenie, za które grożą kary pieniężne. Warto także zapoznać się z przepisami RODO.
Zobacz: Przekierowania 301 – jak wykonać prawidłowo?
Spam, który występuje powszechnie w poczcie elektronicznej, ma różne oblicza. E-mail marketing daje okazję do wykazania się kreatywnością i podobnie sprawa ma się także w jego mniej przyjemnym wydaniu. Ludzie tworzący spam prześcigają się w wymyślaniu przyciągających oko sloganów, które zachęcają do kliknięcia. Ich cele są jasne – mają marnować czas, obniżać produktywność, przeciążać serwery i infekować. Na jakie wiadomości zwrócić zatem uwagę i które z nich są wyłapywane przez Google i użytkowników i uznawane za niechciane?
Główną częścią spamu są oferty reklamowe. Bardzo często z zakresu farmaceutyki, oferujące remedia na wszelkie znane ludzkości choroby. Większość z nich jest fikcyjna i produktów, które są przez nie reklamowane nie można kupić. Mają po prostu za zadanie absorbować treścią i zachęcać do kliknięcia. Niegdyś bardzo popularne był również spam łańcuszkowy, który zachęcał użytkowników do dalszego, samodzielnego przesyłania śmieciowych wiadomości. Ten rodzaj mailów,i wraz ze wzrostem świadomości użytkowników sieci stracił jednak na sile przebicia.
Bardzo często wiadomości spam przybierają formę kuszących sloganów, mówiąc o chudnięciu bez wysiłku czy zostaniu milionerem w miesiąc. Temu podobne praktyki mają za zadanie skierować ruch na daną stronę. Bardzo często powiązane są też ze złośliwym oprogramowaniem. Jako spam można uznać bardzo często też ostrzeżenia o zainfekowaniu wirusem komputerowym. Jednakże to właśnie te wiadomości są prawdziwym zagrożeniem, a klikanie w nie wiążę się z dużym ryzykiem.
Zobacz: Elementy skutecznego SEO
Algorytmy Google cały czas rozwijane są pod kątem obrony przed treściami spamującymi. Ich skuteczność jest bardzo wysoka i większość groźnych treści nie przedostaje się przez ich systemy obronne, a jest przed czym bronić. Grupa Talos Intelligence, która monitoruje ruch mailowy na świecie szacuje, że około 85% jego części to właśnie spam. Na jakich podstawach algorytmy te dokonują filtracji i odrzucają spam? Warto je poznać, by uskutecznić swój email marketing.
Polega ona na szukaniu wspólnych wzorów występujących w wiadomościach oznaczonych jako spam. Różne rodzaje spamu zbierane są w bazy danych, które ułatwiają ich późniejszą identyfikację. Zadaniem tego rodzaju klasyfikacji jest blokowaniu powielającego znane motywy spamu zanim ten trafi do adresata.
Jeżeli chcesz, aby Twój adres mailowy był zdecydowanie bardziej bezpieczny, zdecyduj się na założenie adresu email na dedykowanych skrzynkach. Dzięki temu będziesz mógł uwierzytelniać każdą wiadomość oraz dowiedzieć się więcej na jej temat przed otwarciem. Nie jest to jedyny sposób, natomiast powszechne są tzw. spam testy, weryfikujące, ile spamu jest na Twojej skrzynce.
To dość przejrzysty algorytm, który opiera się na prostej prawidłowości. Jeżeli wiadomości pochodzą z witryny cieszącej się dużym zaufaniem i dobrą historią, mają małe szanse na bycie oznaczonymi jako spam.
Jest to część uczenia maszynowego wdrażanego przez Google. Polega ono na korzystaniu z zasobów Sztucznej Inteligencji, która filtruje treści wiadomości szukając powtarzających się wzorców spamu i blokując je. Deep Learning skanuje dane z wielu internetowych źródeł podczas podejmowania tego rodzaju decyzji.
Jest to programistyczna biblioteka stworzona przez Google, która ma za zadanie wspomagać proces uczenia maszynowego. Zautomatyzowane algorytmy pozwalają na wykrywanie zamaskowanych w wiadomościach treści skategoryzowanych jako spam. Cechuje się bardzo dużą efektywnością blokowania niepożądanych wiadomości.
Zdj 3. TensorFlow.
Źródło: Strona TensorFlow.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat spamu e-mailowego?
Czym jest Spam Email i jak go zatrzymać?
Spam Email to niechciane wiadomości e-mail, które są wysyłane do dużej liczby osób bez ich zgody. Aby zatrzymać spam, istnieje kilka dobrych praktyk, które można zastosować. Po pierwsze, nie udostępniaj swojego adresu e-mail publicznie bez potrzeby. Po drugie, używaj silnych filtrów antyspamowych, które automatycznie przeniosą spam do właściwego folderu.
Jak pozbyć się wiadomości z folderu spam?
Aby pozbyć się wiadomości z folderu spam, otwórz swój folder spam i zaznacz wiadomości, które nie są spamem. Następnie kliknij odpowiednią opcję, aby przenieść te wiadomości do swojej skrzynki odbiorczej. W niektórych przypadkach możesz także dodać nadawcę do swojej listy zaufanych, aby zapobiec przenoszeniu ich wiadomości do folderu spam w przyszłości.
Jak zablokować spam z własnego adresu e-mail?
Aby zablokować spam z własnego adresu e-mail, najlepiej skorzystać z filtrów antyspamowych dostępnych w twojej skrzynce pocztowej. Możesz również skorzystać z dodatkowych narzędzi antyspamowych oferowanych przez dostawców usług e-mail (np. Gmail). Jeśli otrzymujesz dużo spamu z określonej domeny, możesz również spróbować zablokować ten adres IP, aby uniemożliwić mu dostarczanie wiadomości do Twojej skrzynki odbiorczej.
Jak działa filtrowanie antyspamowe w mojej skrzynce pocztowej?
Filtrowanie antyspamowe w skrzynce pocztowej działa poprzez analizę nadawcy, tematu wiadomości oraz treści. Na podstawie tych czynników skrzynka pocztowa decyduje, czy wiadomość jest spamem, czy nie. Jeśli zostanie oznaczona jako spam, będzie automatycznie przeniesiona do folderu spam lub oznaczona jako spam dla łatwego rozpoznania.
Jak mogę dostarczać wiadomości e-mail do skrzynek odbiorczych bez trafia do folderu spam?
Upewnij się, że Twoje wiadomości są zgodne z zasadami antyspamowymi, np. ważność adresu e-mail, uzyskanie zgody na wysyłanie wiadomości i możliwość wypisania się z listy mailingowej. Używaj również serwerów pocztowych o dobrej reputacji, aby zwiększyć dostarczalność wiadomości. Unikaj dodatkowo używania słów i fraz często kojarzonych ze spamem w temacie i treści wiadomości.
Jak mogę zwiększyć dostarczalność moich wiadomości e-mail?
Aby zwiększyć dostarczalność wiadomości e-mail, sprawdź, czy twoja skrzynka pocztowa jest prawidłowo skonfigurowana zgodnie z wymaganiami dostawcy usług e-mail. Zadbaj o jakość swojej listy odbiorców, usuwając nieaktywne adresy e-mail i dbając o zgody użytkowników na otrzymywanie wiadomości. Ponadto warto uwierzytelnić swój adres e-mail, aby dostawcy poczty mieli większe zaufanie do dostarczanych przez Ciebie wiadomości.
Czy istnieje sposób na testowanie dostarczalności wiadomości e-mail?
Jednym z popularnych narzędzi jest Vercom Email Deliverability Test, które umożliwia sprawdzenie, czy Twoje wiadomości e-mail trafią do skrzynek odbiorczych, czy zostaną uznane za spam. Narzędzie to analizuje różne aspekty dostarczalności wiadomości, np. konfiguracja serwera pocztowego, zawartość wiadomości i innych czynników, które mogą wpływać na tzw. dostarczalność.
Jak zablokować niechciane wiadomości e-mail z konkretnego nadawcy?
Aby zablokować niechciane wiadomości e-mail z konkretnego nadawcy, powinieneś skorzystać z funkcji blokowania dostępnej w swojej skrzynce pocztowej. Przeważnie wystarczy kliknąć odpowiednią opcję w widoku wiadomości, aby zablokować danego nadawcę. Możesz także skorzystać z funkcji “Zgłoś spam” lub “Oznacz jako spam”, jeśli dostawca usług e-mail udostępnia takie opcje. Pamiętaj, że blokowanie konkretnego nadawcy może spowodować, że wszystkie jego wiadomości zostaną automatycznie przeniesione do folderu spam.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.