Czym są afordancje w UX? Definicja i przykłady
3 min
3 min
Na skróty
Współczesny marketing wykorzystuje wszelakie, dostępne zasoby, aby zrealizować cel. Dzięki dostępnej infrastruktorze outdoorowej, ale też typowo cyfrowej. Afordancja to element, który pozwala na umiejętne wykorzystanie tego rodzaju infrastruktury. Co to afordancje i jakie funkcje wypełniają? Dlaczego afordancje są tak istotnym elementem działań marketingowych, w wyszczególnieniu UX?
Zdj 1. Afordancje to istotny element User Expercience
Źródło: https://www.flickr.com/photos/196637446@N07/52406275026
Zanim przejdziemy do tematu afordancji, podkreślmy jak duży wpływ ma dziś UX na pozycjonowanie. To bowiem połączenie User Expercience i SEO (czyli SXO) uzupełniające się w jednym elemencie pracy to skuteczny sposób na ukierunkowanie narzędzi na potrzeby klientów (np. prosprzedażowy, ciekawy dla odbiorców content), ale też umożliwiający budowanie wysokiej pozycji w rankingach wyszukiwarek. Afordancja wpływa na wykorzystanie tego typu działań.
Zacznijmy od wskazania, czym w ogóle są afordancje (z ang. Affordances). To sposób oddziaływania na obiekty dostępne w środowisku. Działania afordancyjne przekładają się na zwiększenie zdolności percepcyjnych, na doświadczenie i ogólne funkcjonowanie jednostki, która jest odbiorcą treści.
To jeden z kluczowych elementów psychologii percepcji, ale także psychologii środowiskowej, wzornictwa, teorii interakcji człowieka itd. To na afordancji dużą uwagę skupiają przedsiębiorstwa rozwijające kwestie sztucznej inteligencji. Działania afordancyjne umożliwiają interakcję człowieka z komputerem, co z kolei pozwala rozwijać sztuczną inteligencję.
Naukowcy opracowali dwie definicje tego pojęcia. Według pierwszej, afordancja to każda możliwość interakcji ze środowiskiem. W drugim przypadku afordancjka ogranicza kwestie poznawcze wyłącznie do przypadku, gdy dana osoba jest świadoma oddziaływania zjawisk opartych na afordancji właśnie.
Zdj 2. Elementy UX pokrywają się z potrzebami afordancji
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/UX_Design.png
Oddziaływanie środowiskowe (również cyfrowe) jest istotnym elementem prowadzenia działań marketingowych. Wzmacnia relację na linii klient sprzedawca i pozwala zwiększyć interakcję z odbiorcą, w przypadku wdrożenia odpowiednich technik promocyjnych. Jak wygląda kwestia wykorzystania afordancji w UX?
To przede wszystkim interakcja oparta na grafice, animacjach czy określonych wzorcach. Afordancja w UX może mieć charakter ukryty lub typowo jawny. Cel afordancji w UX jest dość prosty, niezależnie od rodzaju. Odbiorca komunikatu musi go zrozumieć, wykorzystując dostępną dla siebie wiedzę, umiejętności, cechy poznawcze oraz wcześniejsze doświadczenia.
Pamiętaj, że sukces afordancji będzie zauważalny tylko w przypadku, gdy rzeczywiście poznasz swoją grupę odbiorców i ich potrzeby. Takie działania umożliwiają prawidłowe określenie działań, które należy wdrożyć, aby oddziaływać na odbiorcę.
Afordancja daje wiele możliwości wykorzystania w kwestiach dotyczących UX. Jak wspomnieliśmy wyżej, zasady te skupiają się na grafikach, animacjach czy innego rodzaju contencie.
Afordancje dają ogromne możliwości i warto z nich korzystać. Istotne jest zawarcie ich w strategii marketingowej i analiza podczas budowy strony internetowej i pozycjonowania.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.