Popularne systemy do email marketingu – przegląd
4 min
4 min
Na skróty
Email marketing może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż, wizerunek firmy w sieci oraz współczynnik konwersji. Wystarczy użyć do jego realizacji odpowiednich narzędzi. Wówczas zrealizujesz swoją strategię marketingową w jak największym stopniu, regularnie powiększając grono zadowolonych klientów. Jaki system do email marketingu będzie najlepszy?
Marketing realizowany poprzez przesyłanie wiadomości pocztą elektroniczną to popularne rozwiązanie, którego historia sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W tym czasie promowanie własnego biznesu opierało się głównie na przesyłaniu ofert handlowych oraz zapytań ofertowych. Wówczas rzeczywistość generowała sporo ograniczeń – internet był w swoim początkowym stadium, a dostęp do komputera i sieci był raczej rzadkością. Z czasem, wraz z rozwojem technologii, email marketing nabierał na znaczeniu. Choć był ważny od samego początku i cieszył się sporą skutecznością, to dopiero początkiem XX wieku obrał taką formę, jaką znamy dzisiaj.
Aktualnie systemy email marketingu pozwalają tworzyć zaawansowane newslettery, spersonalizowane wiadomości, dodatkowo dają dostęp do wielu danych statystycznych. Dzięki nim realizowanie skutecznej strategii jest o wiele prostsze, a zarazem skuteczniejsze. Z email marketingu korzysta wiele dużych i małych marek – nie ma w tym nic dziwnego, bowiem jest to sprawdzona forma komunikacji z użytkownikami. Ponadto, wysyłanie wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej może mieć przeróżne cele. Czasami newsletter ma za zadanie poinformować o pewnych zmianach w firmie, innym razem zachęca do zakupu produktu, a może także namawiać do wykonania jakiejkolwiek innej akcji, na przykład pobrania raportu, czy zalogowania się na konkretnej stronie.
Skuteczna kampania realizowana przy pomocy profesjonalnych narzędzi email marketingu może nie tylko nakręcić sprzedaż, ale także zbudować z odbiorcami więź. Co więcej, za pomocą przemyślanej strategii możesz budować pozytywny wizerunek własnej marki. Systemy służące do realizacji newslettera bardzo często wspomagają email marketing automation, czyli automatyzację mailingów. Takie rozwiązanie pozwoli zdecydowanie skuteczniej docierać do odbiorców, a przy okazji osoba zarządzająca newsletterem oszczędzi sporo czasu, bowiem jak sama nazwa wskazuje, wiele procesów zostanie zautomatyzowanych.
Czym wyróżniają się poszczególne narzędzia do email marketingu? Jakie mają wady i zalety? Postanowiliśmy przeanalizować kilka z nich. Na tapet trafiły popularne systemy, które bardzo często wykorzystywane są na przykład w e-commerce.
FreshMail to system do email marketingu, który wspiera nie tylko wysyłkę newslettera, ale także dystrybucję wiadomość SMS, czy organizację webinarów. Narzędzie nie jest darmowe, ale można korzystać z niego w rozsądnej cenie. Co więcej, klienci mają do wyboru kilka pakietów, więc każda osoba z łatwością dopasuje oprogramowanie do własnych potrzeb. Zdecydowanym atutem tego narzędzia jest testowa wersja dostępna za darmo na 14 dni. Zanim wydasz swoje pieniądze na ten system, możesz go wypróbować. Kolejną zaletą FreshMaila jest intuicyjny i przyjaźnie zaprojektowany interfejs, a także pełne wsparcie w języku polskim. Z obsługą tego systemu do email marketingu poradzi sobie nawet największy laik, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z promocją własnej marki w sieci. Dla wielu klientów FreshMaila ważną opcją jest możliwość przygotowywania testów A/B oraz dostęp do śledzenia odbiorców. Wadą tego oprogramowania jest brak wsparcia dla kampanii wielokanałowych, a dodatkowe narzędzia trackingowe dostępne są tylko w bardziej rozbudowanych pakietach, za które należy zapłacić więcej. Minusem jest także uboga ilość funkcji służąca do automatyzacji mailingów.
Kolejnym narzędziem do email marketingu jest MailChimp. Na wstępie należy wspomnieć, że ten system posiada darmową wersję, dzięki której możliwa jest wysyłka newslettera do 2000 odbiorców. Kolejne pakiety dostępne są w atrakcyjnych cenach i zależnie od wariantu, oferują różne funkcje. Zdecydowaną wadą MailChimpa jest brak wsparcia językowego dla Polski. Dla niektórych osób może być to sporym utrudnieniem. Porównując to narzędzie do FreshMaila oraz innych popularnych systemów, należy wspomnieć, że MailChimp posiada dość specyficzny, raczej mało intuicyjny interfejs. Trudno powiedzieć, czy jest to poważną wadą, natomiast może wprawić w zakłopotanie i zagubienie, szczególnie na początku przygody z tym oprogramowaniem. Atutem w tym przypadku jest wsparcie dla kampanii wielokanałowych. Dodatkowo osoba zarządzająca newsletterem może niemal dowolnie edytować dostępne szablony, na co nie pozwalają wszystkie konkurencyjne narzędzia.
Popularnym systemem do email marketingu jest również GetResponse dostępny w polskiej wersji językowej. Oprogramowanie nie oferuje darmowej wersji, ale możliwe jest skorzystanie z darmowego planu przez 30 dni w celach testowych. Ceny plasują się na praktycznie takim samym poziomie, co u konkurencji. Narzędzie wspiera webinary, testy A/B, a także kampanie wielokanałowe. Interfejs prezentuje się ciekawie, należy do intuicyjnych i przemyślanie zbudowanych. Zaletą jest również bogata biblioteka multimedialna obfitująca w szereg ciekawych grafik, szablonów, landingów i formularzy. Narzędzie doskonale sprawdza się podczas automatyzacji mailingów. Jedyną poważną wadą systemu GetResponse jest brak wsparcia dla dystrybucji wiadomości SMS. Poza tym narzędzie prezentuje się naprawdę świetnie i daje sporo możliwości.
Gdy będziesz wybierać system do email marketingu, przede wszystkim dokładnie sprawdź, jakie funkcje oferuje konkretne narzędzie. Warto wybrać oprogramowanie wspierające automatyzację mailingów, szczególnie jeżeli myślisz poważnie o regularnej dystrybucji wiadomości poprzez pocztę elektroniczną. Jeżeli masz krótką listę subskrybentów newslettera i nie przewidujesz, aby uległa ona znacznemu powiększeniu, raczej nie zwracaj uwagi na cenę systemu. Duże różnice w opłatach zazwyczaj mają znaczenie tylko w przypadku rozbudowanych pakietów, gdzie wiadomości będą rozsyłane do kilkunastu lub kilkuset tysięcy odbiorców. Pamiętaj, że narzędzie może integrować się z wieloma platformami e-commerce (np. PrestaShop, czy WooCommerce), a także z Google Analytics. Niestety, niektóre systemy nie oferują tej integralności – zwróć uwagę na ten aspekt podczas wyboru oprogramowania do email marketingu.
Poza przedstawionymi systemami do email marketingu znajdziesz także kilka innych narzędzi. Niektóre będą darmowe, ale większość ma charakter płatny. Co lepiej wybrać? Jeżeli Twoja baza kontaktów składa się z pokaźnej liczby odbiorców, prawdopodobnie podjęcie decyzji będzie bardzo proste. Niestety, zwykle darmowe wersje narzędzi są dostępne tylko w przypadku niewielkiej liczby subskrybentów newslettera. Jeżeli chcesz realizować wysyłkę wiadomości do wielu użytkowników, pozostaje tylko wybór płatnego narzędzia. Nie martw się – systemy do email marketingu są dostępne w naprawdę przystępnych cenach.
Wdrożenie strategi email marketingowej pozwala nakręcić sprzedaż oraz budować świadomość marki w sieci. Dodatkowo to świetny sposób na zwiększenie konwersji, czy zmniejszenie współczynnika porzuconych koszyków. Odpowiednio dobrany system email marketingu umożliwia wdrożenie automatyzacji. Dzięki niej dowiesz się więcej o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę i będziesz wysyłać im spersonalizowane wiadomości na pocztę elektroniczną. To również świetny sposób na wdrożenie cross-sellingu oraz up-sellingu. Warto wspomnieć, że email marketing to strategia przydatna nie tylko w e-commerce. Korzystają z niej także blogerzy oraz osoby posiadające strony internetowe takie jak wizytówki, fora, czy portale informacyjne. Na co czekasz? Wybierz narzędzie do email marketingu dopasowane do własnych potrzeb i zacznij komunikować się ze swoimi odbiorcami!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.