SMO – jak to się robi?
4 min
4 min
Na skróty
SMO, czyli Social Media Optimization, to optymalizacja strony internetowej pod kątem przystosowania jej do promocji w mediach społecznościowych. Skrótem tym określa się szereg działań prowadzonych głównie na stronie, ale również poza nią. Głównym, nadrzędnym celem jest mocniejsze podkreślenie obecności firmy w social media. Niemniej jednak optymalizacja tego rodzaju ma również wiele innych konsekwencji, do których należy zaliczyć m.in. pozytywny wpływ na pozycjonowanie organiczne witryny. Dalej zastanawiasz się, czym jest SMO? W poniższym artykule szczegółowo wyjaśniamy tę kwestię.
Optymalizacja strony pod media społecznościowe to liczne działania, do których zalicza się przede wszystkim wykonanie kilku jednorazowych czynności na stronie. Są to:
Wtyczki social icons to bezpośrednie odnośniki do poszczególnych mediów społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, YouTube i innych. Dzięki wtyczkom użytkownik jednym kliknięciem może opublikować na swoim profilu społecznościowym link do znalezionego na stronie produktu, artykułu, lub też po prostu do całej strony.
Nadal zastanawiasz się, czym jest SMO? Czy też może nie wiesz, jak zabrać się za optymalizację witryny pod social media? Jedną z ważniejszych rzeczy, o których powinieneś pamiętać, jest umieszczenie na stronie wtyczek z odnośnikami do profili firmowych na poszczególnych platformach społecznościowych. W ten sposób łatwo zyskujesz polubienia oraz obserwatorów na Facebooku czy Instagramie. Przekłada się to na efektywność promocji w mediach społecznościowych oraz jest korzystne pod kątem SEO, co wyjaśniam w dalszej części tekstu.
Kolejna ważna wtyczka z punktu widzenia SMO to Disqus, lub inna, pełniąca tę samą funkcję. Za pomocą wtyczki Disqus umożliwiasz użytkownikom komentowanie treści dostępnej na Twojej stronie bez logowania, przy użyciu konta założonego na profilu społecznościowym. Jest to duża dogodność dla internauty, który chętniej zostawi komentarz, zwiększając Twoją widoczność w sieci, oraz bardziej doceni Twoją firmę. Podobne znaczenie dla SMO, oraz ogólnie dla Twojej marki, ma umożliwienie logowania przy użyciu konta Facebook lub Google. Oczywiście dotyczy to tylko sytuacji, w której użytkownik musi się zalogować, aby móc w pełni korzystać z możliwości strony, czyli na przykład odwiedzając witrynę sklepu internetowego.
Zasadniczo założeniem SMO nie jest optymalizacja SEO. Jednak nie od dziś wiadomo, że na pozycjonowanie w pośredni sposób wpływa mnóstwo czynników. Jak się okazuje, optymalizacja pod kątem mediów społecznościowych jest jednym z nich. Warto zatem z perspektywy SEO odpowiedzieć na pytanie, czym jest SMO?
Otóż w kontekście pozycjonowania, Social Media Optimizing przede wszystkim sprawia, że strona jest wyżej oceniana przez Google na skali jakości. Jak do tego dochodzi? W grę wchodzi tutaj kilka czynników.
Za sprawą wtyczek umieszczonych na stronie użytkownicy częściej wrzucają na swoje profile linki do strony głównej lub podstron. Google zlicza wszystkie takie linki, i choć są one mniej znaczące od linków pojawiających się w treści na stronach internetowych, to jednak wpływają na ogólną ocenę jakości witryny. Podobny wpływ na SEO ma wzrost liczby komentarzy na stronie wskutek zainstalowania wtyczki Disqus. Warto również pamiętać, że poprzez działania w ramach SMO zwiększa się tak zwany User Experience strony(UX), czyli innymi słowy przyjazność witryny. Użytkownicy bardziej ją lubią, przez co chętniej i dłużej z niej korzystają, co nie pozostaje niezauważone przez Google. Temat ten rozwijamy szerzej dalszej części artykułu.
Na wstępie wspominaliśmy, że choć większość działań w ramach SMO to czynności wykonywane na stronie internetowej, to istnieją pewne ważne działanie off-site. Konkretnie chodzi o działania w mediach społecznościowych. Mowa tutaj na przykład o nasyceniu profili oraz postów w social media ważnymi frazami kluczowymi. Działanie to nie wpływa bezpośrednio na poprawę pozycji witryny w wyszukiwaniach Google. Niemniej jednak dzięki temu profil staje się lepiej widoczny w wyszukiwaniach wewnętrznych na danym portalu społecznościowym. Natomiast zyskując popularność w mediach społecznościowych, zyskujemy również uznanie w oczach algorytmu wyszukiwarki internetowej Google.
We wszystkich powyższych paragrafach szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czym jest SMO? Udało nam się wyjaśnić najważniejsze kwestie, niemniej jednak odpowiedź z pewnością byłaby niepełna, gdybyśmy nie wyjaśnili powiązania SMO z UX.
Wcześniej wspominaliśmy już o UX, czyli User Experience. Jest to dostosowanie strony do klienta pod kątem jego doświadczeń. Innymi słowy, są to wszelkie działanie, które mają na celu, aby strona stała się bardziej przyjazna i zachęcała użytkownika do dłuższego na niej pobytu oraz skorzystania z oferty. Nie trudno się zatem domyślić, że im lepszy UX, tym lepsze SEO. Jednak co ma wspólnego UX z SMO?
Za sprawą wymienionych wcześniej wtyczek i widgetów, zainstalowanych w ramach Social Media Optimization, witryna niewątpliwie staje się bardziej funkcjonalna. Użytkownicy chętniej korzystają ze strony i spędzają na niej więcej czasu. Tym samym można powiedzieć, że czynności optymalizacyjne w ramach SMO, to część działań wdrażanych w ramach UX. Niemniej jednak SMO to nie tylko poprawa doświadczeń użytkowników, to wiele więcej.
Jeżeli marka jest dobrze widoczna na wszystkich portalach społecznościowych, a sam marketing w social mediach jest skuteczny, zwiększa się oczywiście rozpoznawalność marki. Ponadto marka zyskuje prestiżu i jest wyżej ceniona przez użytkowników. Wynika to z faktu, że internauci dostrzegają aktywność firmy oraz to, że wychodzi ona naprzeciw klientom, nawiązując z nimi bezpośredni kontakt poprzez Facebook, Instagram i inne media społecznościowe. Okazuje się zatem, że odpowiedź na pytanie, czym jest SMO, jest bardziej złożona niż mogłoby się początkowo wydawać. SMO to nie tylko skuteczna reklama w mediach społecznościowych, ale również niepodważalna korzyść z perspektywy SEO, UX oraz rozpoznawalności i prestiżu marki.