MarketingReklama

Co to jest kampania promocyjna i na czym polega?

3 min czytania
Co to jest kampania promocyjna i na czym polega?

W wielu branżach standardowym działaniem towarzyszącym sprzedaży jest promocja. Zniżki, 2 produkty w cenie 1, kupony rabatowe na kolejne zakupy to typowe działania prowadzone przez sklepy stacjonarne i internetowe. Firmy chcą w ten sposób przyciągnąć Twoją uwagę i spowodować, że skorzystasz z ich oferty. Czym jest kampania promocyjna? Na czym polegają takie działania?

Kampania promocyjna – czym jest?

Część pojęć wykorzystywanych w marketingu jest używana zamiennie. Tymczasem reklama i promocja czy marketing sprzedaży nie oznaczają tego samego. W przypadku promocji chodzi o działania marketingowe, którymi oddziałuje się na potencjalnych nabywców za pomocą dostarczanych informacji, obietnic, zachęt i argumentów. Wspierają one realizację celów sprzedażowych i marketingowych poprzez zachęcanie klientów do skorzystania z oferty. Marketerzy wykorzystują promocję do:

  • budowy świadomości marki
  • zwiększenia sprzedaży,
  • budowania długoterminowych pozytywnych relacji.

Promocje pomagają wzbudzić zainteresowanie klientów i zwiększyć ich chęć zakupu określonych produktów. Kampania promocyjna jest sposobem komunikowania wartości danego artykułu. Oto kilka istotnych faktów związanych z promocją:

  1. 8 na 10 konsumentów ma od 1 do 10 produktów kupionych w promocji.
  2. 53% z nich wybiera produkty promocyjne co najmniej raz w tygodniu.
  3. 6 na 10 konsumentów przechowuje produkty promocyjne przez okres do dwóch lat.
  4. Przed otrzymaniem produktu promocyjnego 55% osób już korzystało z oferty danego sprzedawcy. Po uzyskaniu tego artykułu 85% robiło to nadal.
  5. 31% amerykańskich konsumentów posiada torbę promocyjną.

Na poniższej grafice znajdziesz kilka ciekawostek związanych z promocją.

Co to jest kampania promocyjna i na czym polega?

Źródło: https://workinmypajamas.com/interesting-facts-about-promotional-products-infographic/

Zobacz  Wordpress: błąd łączenia się z bazą danych - jak naprawić?

Promocje cenowe i pozacenowe

Firma może stosować różne formy zachęty do skorzystania z oferty. Po pierwsze są to promocje cenowe, czyli obniżenie ceny, aby zainteresować zakupem. W przypadku promocji pozacenowej działania obejmują zaoferowanie pewnej wartości dodanej. Zalicza się do nich, np. darmowe upominki czy konkurs dla tych, którzy kupią dany produkt. Często stosowaną metodą promocji pozacenowej jest również oferowanie bezpłatnych próbek. Biznesowo więcej korzyści może przynieść drugi typ tych działań – są tańsze i bardziej efektywne. 

Czym jest kampania promocyjna?

Kampania promocyjna to działania, których celem jest wprowadzanie na rynek danej marki, produktu czy usługi. Ma bezpośrednio przekonać do zakupu. Dzięki takim działaniom możesz skutecznie zwrócić uwagę na Twoją ofertę i pozyskać stałych klientów. 

Jak zaplanować kampanię promocyjną?

Aby wyróżnić się z tłumu, potrzebna jest dobra strategia, która uwzględnia wszystko – od przekazu po grupę docelową i kanały, które należy wykorzystać. Oto, jakie kroki powinno obejmować planowanie kampanii promocyjnej:

  •  Wyznacz cele

Od tego zaczynają się wszystkie plany promocyjne. Warto skorzystać z metody SMART, aby określić cele, które są konkretne, mierzalne, osiągalne i realistyczne. 

  • Ustal, jakich użyjesz materiałów promocyjnych

Chodzi o narzędzia, których używasz, aby dotrzeć do klientów i przekonać do zakupu. Dopasuj je do produktu lub usługi, niszy rynkowej i kanałów komunikacji.

  • Opracuj przekaz promocyjny

Kampanie promocyjne polegają na przekazywaniu wiadomości potencjalnym klientom, co oznacza, że musisz wiedzieć, co i jak powiedzieć, aby uzyskać oczekiwaną reakcję. Zanim zaczniesz tworzyć taki przekaz, określ kim są Twoi odbiorcy. 

  • Ustal budżet
Zobacz  Konwersja mailingu

Aby określić rozsądny budżet, warto sporządzić prognozy dotyczące zwrotu z inwestycji, procentu sprzedaży i liczby klientów, których będziesz w stanie pozyskać. Podstawą do tego mogą być np. kampanie zrealizowane dotychczas przez marketera. 

  • Ustal, jak będziesz mierzyć wyniki

Możesz ocenić skuteczność kampanii, ankietując klientów na temat tego, czy pamiętają przekaz reklamowy, jak się z nim czuli lub czy przyczynił się do zmiany postrzegania marki. Poza tym w sklepach online używaj oprogramowania, które umożliwia mierzenie konwersji, np. Google Analytics.

  • Popraw kampanię i wznów działania

Pod koniec każdej kampanii zbierz zespół odpowiedzialny za zadania i omów wyniki. Na tej podstawie ustalcie, jak powinna wyglądać kolejna akcja. 

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy