Prowadzenie własnego sklepu internetowego jest dużym wyzwaniem — nie tylko od strony marketingowej i logistycznej, ale także technicznej. Dużym ułatwieniem są platformy e-commerce, pozwalające zbudować sklep w oparciu o już gotową architekturę — takie jak Magento, któremu poświęciliśmy poniższy artykuł. Jakie oferuje możliwości i czy warto z niego skorzystać?
Magento — czyli jedna z największych platform e-commerce
Magento — a właściwie Adobe Commerce — to rozbudowana platforma e-commerce, umożliwiająca zarządzanie każdym aspektem funkcjonowania sklepu internetowego: od katalogu produktów, przez zamówienia oraz bazę klientów po treści marketingowe.
Zdj 1. Magento pozwala stworzyć nawet… bazę punktów odbioru przesyłek.
Źródło: Integracja Magento 2 z eNadawca – Poczta Polska — Smartmage
Platforma w swojej pierwszej wersji (Magento 1.0) została wydana w 2008 roku — od razu w wersji open source, gwarantującej programistom pełen dostęp do kodu platformy. Z tego między innymi względu szybko zyskała sobie uznanie pracujących nad kolejnymi sklepami web developerów — i trafiła w ręce rynkowych gigantów: najpierw eBay’a, a w 2020 roku — Adobe. Obecnie wspieraną wersją platformy jest Magento 2, które w zeszłym roku przeszło rebranding i przeobraziło się w Adobe Commerce (społeczność platformy wciąż jednak chętniej używa oryginalnej nazwy).
Standardowa wersja Magento (Open Source) dostępna jest bez jakichkolwiek opłat. Oferuje ona wszystkie funkcjonalności, które są niezbędne przy prowadzeniu platformy e-commerce na małą i średnią skalę — i wybiera ją większość przedsiębiorców działających z pomocą Magento. Dla największych sklepów dedykowana jest zaś wersja płatna (Commerce), gwarantująca zgodność z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa płatności i ochrony danych. Koszt licencji zależy od przychodów sklepu i wynosi od 22 tysięcy do nawet… 250 tysięcy dolarów rocznie.
Ze względu na to, jak rozbudowaną i wymagającą platformą jest Magento, zazwyczaj wdraża się ją na serwerach dedykowanych właśnie działalności e-commerce — warto o tym pamiętać przy wyborze dostawcy hostingu!
Dlaczego powinieneś zastanowić się nad wdrożeniem Magento?
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto postawić swój nowy sklep na Magento (lub przenieść go z innej platformy), możemy przedstawić kilka dobrych argumentów „za”:
- architektura oparta na „modułach” — czyli gotowych (ale w pełni modyfikowalnych!) rozwiązaniach, pozwalających wdrażać nowe funkcjonalności sklepu bez pisania kodu „od zera”; spośród dostępnych na rynku platform e-commerce Magento oferuje w tej kwestii zdecydowanie największe, ograniczone jedynie talentem i wyobraźnią programistów, możliwości;
- skalowalność — pod tym względem również Magento nie ma sobie równych. Dostępne w ramach platformy narzędzia sprawdzają się równie dobrze w przypadku małych sklepów, jak i międzynarodowych e-commerce;
- wydajność — w połączeniu z dobrym, dedykowanym e-commerce serwerem Magento jest w stanie obsłużyć rozbudowane katalogi produktów i tysiące zamówień każdego dnia;
- mnogość dostępnych integracji — Magento umożliwia integrację sklepu ze wszystkimi dużymi platformami zewnętrznymi: portalami społecznościowymi, porównywarkami cen, narzędziami Google i systemami płatności — także i tymi popularnymi na polskim rynku;
Zdj 2. Rozbudowana biblioteka rozszerzeń Magento pozwala zintegrować sklep z każdą niezbędną usługą.
Źródło: Magento marketplace — LearnWoo
- rozbudowane narzędzia analityczne — już przy pomocy wbudowanych narzędzi Magento przeanalizujemy dane dotyczące prognoz sprzedażowych, zachowań klientów czy skuteczności działań promocyjnych.
- optymalizacja sklepu pod SEO — platforma umożliwia m.in. zarządzanie treściami pozycjonującymi, optymalizację metadanych, adresów URL i tagów pod kątem wymogów wyszukiwarek oraz automatyczne generowanie sitemap XML;
- wsparcie multistore — Magento pozwala w prosty sposób zbudować kilka sklepów (różniących się np. językiem lub katalogiem dostępnych produktów) opartych o jeden silnik.
Kiedy warto postawić sklep na Magento?
Tak rozbudowana platforma jak Magento powinna sprostać wymaganiom e-commerce’ów wszystkich rozmiarów. My jednak polecamy ją przede wszystkim właścicielom większych sklepów, szukającym najbardziej zaawansowanych funkcjonalności — oraz tym, którzy chcą w przyszłości uniknąć problemów ze skalowaniem swojej działalności.
W przypadku biznesów działających na nieco mniejszą skalę radzimy zastanowić się, czy tak złożony system sprzedażowy rzeczywiście jest do ich prowadzenia niezbędny — być może lepszym rozwiązaniem okaże się np. Shopify lub WooCommerce.