Dropshipping czy własny magazyn – co wybrać?
3 min
3 min
Na skróty
Prowadzenie firmy e-commerce to nie tylko kwestie związane z utworzeniem i rozbudowaniem strony internetowej, marketingiem i promocją w sieci czy obsługą klienta online, ale również cała sieć aspektów technicznych i logistycznych, które decydują o odpowiednim poziomie satysfakcji klientów. To, jakie rozwiązania wybierze właściciel e-sklepu nierzadko wpływa na sprawny system sprzedaży i koordynowanie całego procesu. Z jakimi dylematami można się spotkać w tej branży? Choćby wybór tego, jak przechowywać, wysyłać oraz obsługiwać ewentualne zwroty asortymentu – dropshipping czy własny magazyn – która opcja się bardziej opłaca?
Pierwszy model logistyczny – dropshipping to opcja, która dotyczy wielu początkujących firm prowadzących handel online. Dlaczego? Na tym etapie jest to z pewnością wygodniejsze, ponieważ ogranicza zakres odpowiedzialności i pozwala zaoszczędzić czas na inne usprawnienia, które są wtedy stopniowo rozwijane. Dropshipping polega na tym, że sklep internetowy zbiera zamówienia, a następnie przesyła je do dystrybutora czy producenta, który odpowiada za przechowywanie, pakowanie oraz wysyłkę danego towaru do klienta. Co z zyskiem? E-sklep działa jak pośrednik i zarabia na różnicy pomiędzy ceną hurtową a ceną detaliczną. Gdy zastanawiamy się, czy dropshipping warto zastosować w konkretnym przypadku, najlepiej przeanalizować główne wady i zalety tego rozwiązania.
DROPSHIPPING
|
|
PLUSY
|
MINUSY
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak widać, wiele zależy od indywidualnych potrzeb i specyfiki sklepu internetowego. To, czy warto dropshipping stosować długoterminowo, to już inny rodzaj problemu, w którym liczy się bardziej rozbudowana strategia e-firmy, jej przyszłe cele i kierunki rozwoju.
W wyborze – dropshipping czy własny magazyn – drugie rozwiązanie wymaga z pewnością o wiele większego zaangażowania, niemniej, jeśli znacząco zwiększa się sprzedaż, zainwestowanie we własną przestrzeń magazynową niejednokrotnie okazuje się konieczne. Nie oznacza to wcale, że jest to opcja pozbawiona wad, podobnie jak w pierwszym przypadku, własny magazyn to model logistyczny, w którym znajdziemy mocne i słabe strony.
WŁASNY MAGAZYN
|
|
PLUSY
|
MINUSY |
|
|
|
|
|
|
|
|
Czy istnieje jednoznaczna odpowiedzieć na pytanie dropshipping czy własny magazyn? Oczywiście – nie. Zwłaszcza, że na nich możliwości logistyczne się nie kończą. Właściciele sklepów internetowych mogą również wybrać inną formę outsourcingu – tzw. fulfillment (e-sklep jest właścicielem towaru, ale cały proces magazynowania i wysyłki oraz księgowania zapewnia zewnętrzna firma). Co więcej, można również zdecydować się na model łączony, czyli np. przechowywanie bardziej kłopotliwych, wysokogabarytowych produktów w magazynie zewnętrznym, u siebie natomiast wyłącznie tych towarów, które cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Aby zadziałać najbardziej efektywnie, należy wziąć pod uwagę: budżet e-sklepu, jego ofertę i różnorodność, oczekiwania i potrzeby potencjalnych klientów, etap rozwoju firmy, możliwości inwestycyjne itd. Generalnie – liczy się to, co w danym etapie jest bardziej potrzebne i skuteczne: ograniczenie kosztów i podzielenie odpowiedzialności za kwestie logistyczne czy może pełen monitoring, kontrola i swoboda w zmianach asortymentu.