Graf wiedzy – czym jest?
4 min
4 min
Na skróty
Google systematycznie uruchamia kolejne narzędzia, których celem jest zwiększenie użyteczności wyszukiwarki internetowej. Część z nich ma pomagać przedsiębiorcom w promowaniu biznesu, z kolei inne mają ułatwiać internautom zdobywanie konkretnych informacji. Z wielu narzędzi Google korzystamy każdego dnia, mimo że najczęściej nawet nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia. Jednym z takich urządzeń jest tak zwany graf wiedzy. Do czego służy i w ogóle co to graf wiedzy? Odpowiadamy.
Graf wiedzy został uruchomiony przez Google w 2012 roku jako Knowledge Graph. Początkowo dostęp do niego mieli jedynie użytkownicy wyszukiwarki ze Stanów Zjednoczonych. Knowledge Graph okazał się jednak bardzo przydatnym narzędziem Google i już wkrótce uruchomiono go także w innych krajach. W Polsce funkcja ta jest dostępna od 16 maja 2013 roku.
Wiele osób nie wie co to graf wiedzy, mimo że korzysta z niego na co dzień. Graf wiedzy to narzędzie Google, które umożliwia szybkie i bardziej precyzyjne wyszukiwanie informacji dotyczących konkretnych osób, miejsc, obiektów czy przedsiębiorstw. System Knowledge Graph opiera się na zbieraniu informacji dotyczących konkretnego zagadnienia z różnych źródeł, a następnie gromadzeniu i publikowaniu ich w jednym miejscu.
Oczywiście, jeszcze przed wprowadzeniem grafu wiedzy gigant z Mounain View od wielu lat dokładał starań, by wyniki wyszukiwania możliwie jak najbardziej odpowiadały zapytaniom internautów i wpisywanym przez nich frazom – kolejne algorytmy i narzędzia Google miały promować zaufane i rzetelne strony, które – teoretycznie – w największym stopniu pasowały do fraz wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki. Wprowadzeniu grafu wiedzy w 2012 roku towarzyszył duży entuzjazm – nazywano go na przykład „przyszłością wyszukiwarki”. Dlaczego?
Przed uruchomieniem tego narzędzia Google wyszukiwarka była miejscem łączącym frazę z konkretnymi stronami. Oczywiście, były one pozycjonowane tak, by na stronach znajdujących się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania internauta mógł znaleźć odpowiednie informacje. Nie zmieniało to jednak faktu, że trzeba było konkretną stronę otworzyć i w niej szukać odpowiedzi na zapytanie. Graf wiedzy diametralnie zmienił tę sytuację – za jego sprawą wyszukiwarka udostępnia nie tylko wyniki wyszukiwania, ale również informacje, których prawdopodobnie szuka internauta.
Graf wiedzy jest narzędziem Google nastawionym stricte na pozyskiwanie informacji przez osobę korzystającą z wyszukiwarki. Knowledge Graph nie tylko skanuje oparte na faktach źródła, ale również „łączy” relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, osobami, datami, budynkami czy dziełami kultury. Wiele informacji pochodzi ze źródeł publicznych, takich jak Wikipedia, ale narzędzie pobiera także licencjonowane dane (np. informacje o pogodzie czy wyniki sportowe) oraz otrzymuje informacje o faktach bezpośrednio od właścicieli treści.
Ciekawym przykładem obrazującym inteligentne działanie tego narzędzia Google może być wpisanie w wyszukiwarkę nazwy klubu sportowego. Sprawdźmy to na przykładzie Barcelony. Fraza „barcelona” może odnosić się zarówno do hiszpańskiej drużyny, jak również do miasta położonego w Katalonii. W wynikach wyszukiwania znajdziemy strony kojarzone z jedną i drugą opcją, Google uznaje jednak, że naszym celem było znalezienie informacji o klubie piłkarskim. Graf wiedzy udostępnia zatem szereg przydatnych informacji – datę założenia klubu, nazwisko trenera i piłkarzy, informacje o stadionie, linki kierujące do strony internetowej klubu oraz profilów w mediach społecznościowych. Ponadto wyszukiwarka udostępnia wyniki ostatnich meczów drużyny. A co jeśli Google nie trafił i szukaliśmy informacji o mieście, a nie FC Barcelonie? Poniżej po prawej stronie znajduje się link, w którym Knowledge Graph zgromadził dane o stolicy Katalonii.
Graf wiedzy pomaga internaucie odnaleźć konkretne informacje o osobach, obiektach geograficznych, budynkach, markach, drużynach sportowych czy wykonawcach muzycznych. Powstaje jednak pytanie – czy to narzędzie Google ma jakiś wpływ na SEO? Oczywiście, że tak. Oto kilka korzyści wynikających z posiadania grafu wiedzy.
Posiadająca graf wiedzy marka jest zweryfikowana przez Google. Co więcej, firma staje się dla algorytmów wyszukiwarki autorytetem, co może przełożyć się na wyższe pozycjonowanie strony firmy przy wpisywaniu innych zapytań.
Firma będzie wiarygodniejsza dla internautów. Pamiętaj, że bazę grafu wiedzy tworzy wyłącznie to, co istnieje w rzeczywistości, a użytkownicy Google chcą dowodu na to, że firma istnieje i funkcjonuje. Wyświetlane w grafie wiedzy informacje mogą pozytywnie wpłynąć na reputację marki, co może zwiększyć ruch na stronie.
Posiadając Knowledge Graph można zadbać o wizerunek marki. Informacje w grafie wiedzy pobierane są między innymi z wizytówek Google i wpisów na Wikipedii, dzięki czemu ma się większy wpływ na wizerunek firmy w internecie.
Posiadając graf wiedzy można zainteresować internautów swoją działalnością. Jeśli firma prowadzi blog lub systematycznie publikuje nowe wpisy z aktualnościami na stronie internetowej, mogą one pojawić się pod informacjami zawartymi w grafie wiedzy. Jest to dobry sposób na zainteresowanie potencjalnych odbiorców i dotarcie do nich.
Jak widzisz, Knowledge Graph to urządzenie, które nie tylko ułatwia szybkie znalezienie informacji na konkretne tematy, ale również jest przydatnym narzędziem z punktu widzenia pozycjonowania strony – graf wiedzy zwiększa autorytet marki w Google i sprawia, że staje się wiarygodniejsza w oczach internautów. Pamiętaj jednak, że uzyskanie grafu wiedzy dla marki jest możliwe tylko dzięki innym działaniom w sieci – profesjonalnemu prowadzeniu strony internetowej, wypełnieniu wizytówki Google, stworzeniu strony na Wikipedii czy profesjonalnemu prowadzeniu innych działań optymalizacyjnych.