Struktury przedsiębiorstw działających obecnie na rynku dynamicznie się zmieniają, co znacznie częściej powoduje powstawanie odchyleń od norm, a także różnorodne błędy i problemy związane z ich funkcjonowaniem. Aby tego uniknąć, warto wykorzystać odpowiednie sposoby umożliwiające wcześniejszą diagnozę tzw. luk marketingowych. W tym celu warto wykonać audyt marketingowy. Dzisiejszy artykuł poświęcimy kompleksowemu omówieniu właśnie tego zagadnienia.
Czym jest audyt marketingowy? W czym pomoże analiza?
Audyt marketingowy to nic innego jak skrupulatna analiza sytuacji przedsiębiorstwa pod względem marketingowym. Chodzi przede wszystkim o weryfikację celów, założeń oraz strategii działania danej firmy w celu identyfikacji konkretnych elementów wymagających poprawy.
Audyt marketingowy pomoże w m.in.:
- weryfikacji poprawności działania obecnego planu marketingowego,
- znalezieniu sposobów na wygenerowanie dodatkowych leadów,
- ocenie sposobu zarządzania firmą.
Naszym zdaniem audyt marketingowy jest bardzo dobrą okazją, aby dokładnie sprawdzić tzw. mankamenty utrudniające w pełni poprawne działanie przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że to nie jest to samo, co audyt SEO.
Audyt marketingowy – najważniejsze informacje
Audyt marketingowy powinien być przede wszystkim wszechstronny. Warto, żeby obejmował wiele kwestii dot. funkcjonowania firmy. Osobiście polecamy go zlecić zewnętrznemu podmiotowi – dzięki temu okaże się w pełni obiektywny. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż elementy, które podlegają ocenie, muszą być przedstawione przejrzyście i logicznie. Dzięki temu łatwiej będzie można wyeliminować słabe punkty (czyli tzw. luki) przedsiębiorstwa.
Audyt marketingowy należy wykonywać regularnie – przykładowo co 2-3 miesiące. Pozwoli to analizować kondycję firmy na bieżąco, wpływając jednocześnie na minimalizację występowania sytuacji niekontrolowanych.
Jakie elementy składają się na audyt marketingowy?
Jakie elementy koniecznie trzeba przeanalizować, podejmując się audytu marketingowego? W pierwszej kolejności rekomendujemy zwrócić uwagę na konkretne kanały sprzedażowe, które wykorzystujemy do promocji w sieci. Ważny jest także branding oraz analiza efektywności firmy.
Kanały sprzedażowe
W Semcore rozpoczynając audyt marketingowy, zwracamy w pierwszej kolejności uwagę na konkretne kanały komunikacyjne. Dostosowujemy je do profilu odbiorców naszego klienta. Dla przykładu – niektóre przypadki wymagają wyłącznie stworzenia wysokiej jakości profili w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Tik Tok), a inne firmy rozwiną się zdecydowanie szybciej dzięki profesjonalnie zaprojektowanej stronie internetowej zgodnie z zasadami UX (ang. User Experience), czyli doświadczeniami użytkowników.
Po kilku-kilkunastu miesiącach od wykonania wstępnego audytu marketingowego warto zacząć inwestować w dodatkowe kanały dystrybucji. Oprócz kampanii w mediach społecznościowych warto również zastanowić się nad pozycjonowaniem, kampaniami linków sponsorowanych oraz tzw. influencer marketingiem. Doskonałym pomysłem na podtrzymanie więzi z kupującymi będzie także e-mail marketing.
Branding
Liczba klientów jest wprost proporcjonalna do rozpoznawalności Twojego przedsiębiorstwa oraz zaufania potencjalnych interesantów. W tym celu warto regularnie komunikować się z odbiorcami (np. poprzez social media), a także odpowiadać na zapytania mailowe maksymalnie w ciągu 24-48 godzin.
Analiza efektywności firmy
Profesjonalnie przeprowadzony audyt marketingowy ułatwi weryfikację skuteczności poszczególnych kampanii marketingowych. Dzięki temu procesowi mamy szansę na wgląd do strategii promocyjnych, poznanie ich słabych oraz mocnych stron, a co za tym idzie – właściwe zagospodarowanie budżetu (bez tzw. przepalania środków finansowych).
Audyt marketingowy pozwoli Ci stworzyć analizę SWOT – rekomendacja biznesowa
Poboczne elementy, które pomogą wykonać audyt marketingowy to m.in.:
- określenie szans i zagrożeń przedsiębiorstwa – za pomocą analizy SWOT, ułatwiającej budowę przewagi konkurencyjnej (analiza SWOT pozwala również wskazać silne strony firmy, które pozwolą nam łatwiej komunikować się z klientami);
- weryfikacja jakości identyfikacji wizualnej – warto, żeby logotyp był czytelny i nawiązywał dowolnymi elementami do profilu działalności (np. zielonym kolorem w głównej części logo ze względu na ekologiczne podejście przedsiębiorstwa);
- zapoznanie się z otoczeniem firmy – aby realnie ocenić potencjał danej marki, należy zaznajomić się z aktualną sytuacją rynkową (przeanalizujmy działania wdrażane i niewdrażane przez konkurencję, a dodatkowo zweryfikujmy szczegółowe grupy docelowe.
W zależności od koncepcji audytu marketingowego i konkretnych założeń projektowych warto uwzględnić także m.in.:
- cele finansowe (np. płynność budżetu operacyjnego firmy),
- cele marketingowe (np. udział rynkowy własnego przedsiębiorstwa),
- cele efektywnościowe – w tym przypadku chodzi o zmierzenie zwrotu z inwestycji (ROI – Return On Investment) oraz ROAS (ang. Return On Ad Spend).
Warto również pamiętać, że kompleksowy audyt marketingowy zaczyna się w większości przypadków od zebrania najważniejszych danych. Następnie przeprowadzana jest dokładna analiza (nazywana inaczej interpretacją biznesową) oraz tzw. kontrola marketingowa, która ma na celu stwierdzić, czy realizacja przemyślanych wcześniej założeń, jest najlepszą, możliwą do zrealizowania propozycją.
Jakie są rodzaje audytu marketingowego firmy?
Rodzaje audytów marketingowych przedstawiają się następująco:
- kontrola początkowa przeprowadzana zazwyczaj na kilka tygodni przed rozpoczęciem działań właściwych;
- kontrola weryfikująca odchylenia od norm;
- kontrola finalna, która ma na celu przyjęcie lub odrzucenie proponowanych działań.
To nie wszystko, bowiem istnieje jeszcze jeden rodzaj kontroli dokładnie weryfikującej uzyskane wyniki po wdrożeniu konkretnych działań (tzw. audyt kontrolny). Możemy również oznajmić, że powszechnym sposobem audytorskim w środowisku e-commerce oraz witryn usługowych jest feedback, czyli audyt mający na celu kontrolowanie rezultatów. O co dokładnie chodzi? Otóż kontrola rezultatu (czyli kontrola typu feedback) odpowiada za monitorowanie przysłowiowych luk i odchyleń względem wzorców, jakimi się kierujemy.
Jakie korzyści oferuje audyt marketingowy?
Zlecenie audytu marketingowego firmie zewnętrznej lub wykonanie go samodzielnie gwarantuje liczne korzyści, m.in.:
- budowa wizerunku marki – dzięki opracowaniu spójnego przekazu zweryfikujemy dokładny kierunek, w którym powinniśmy działać (pozwoli to wytypować, jakie czynności warto wykonywać, żeby przekaz firmy był spójny i logiczny);
- poprawa efektywności – audyt marketingowy umożliwia określenie mocnych i słabych stron Twojego przedsiębiorstwa (pozwala ocenić konkretne obszary firmy pod względem wyników finansowych);
- weryfikacja rentowności biznesu – przeprowadzając (lub zlecając podmiotowi zewnętrznemu) audyt marketingowy zweryfikujesz, które działania generują najwyższe koszty i dowiesz się, jak zmaksymalizować efektywność konkretnych „ruchów”, jednocześnie minimalizując budżet.
- szybki rozwój firmy – prawidłowo przeprowadzony audyt marketingowy ułatwi pozyskanie opłacalnych i stałych klientów, którzy realnie przyczynią się do poprawy budżetu operacyjnego Twojego przedsiębiorstwa.
- możliwość trafnego zaplanowania celów krótko- i długoterminowych – kompleksowa analiza firmy pod względem marketingowym wpłynie pozytywnie na planowanie poszczególnych, przyszłościowych aspektów w firmie umożliwiających uzyskanie wysokiego zwrotu z inwestycji (ROI – Return on Investment).
Kto powinien zainwestować w audyt marketingowy? Analiza sytuacji
W audyt marketingowy powinny zainwestować osoby, które:
- na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy zauważyły znaczący spadek ruchu na stronie;
- borykają się ze zjawiskiem tzw. porzuconych koszyków;
- reklama online (np. pozycjonowanie lub kampanie linków sponsorowanych Google Ads) nie przynosi oczekiwanych korzyści, charakteryzując się niskim ROI, czyli zwrotem z inwestycji;
- zatrudniły osobę odpowiedzialną za całość działań marketingowych w firmie (ułatwi to rozeznanie się w firmowej sytuacji);
- chcą zwiększyć współczynnik konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, rezerwacji szkolenia lub odbioru darmowego e-booka).
Jak wykonać audyt marketingowy? Podsumowanie
Audyt marketingowy ma za zadanie ułatwić nam analizę ogólną strony pod kątem jej kluczowych (i pobocznych) aspektów obejmujących promocję online. Uważamy, że jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla małych, średniej wielkości oraz rozbudowanych e-commerce, a także działalności usługowych, którym zależy na zwiększeniu liczby potencjalnych klientów. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w opracowywaniu audytu marketingowego!
Interesuje Cię koszt przeprowadzenia audytu marketingowego? Wypełnij ten darmowy i niezobowiązujący formularz. Skontaktujemy się z Tobą i porozmawiamy merytorycznie o weryfikacji działań marketingowych dla Twojej firmy.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce audytu marketingowego?
#1 Czy audyt marketingowy jest tym samym, co audyt SEO?
Nie do końca. Audyt marketingowy to całościowa analiza podejmowanych działań marketingowych danej firmy. Audyt SEO natomiast to nic innego jak weryfikacja optymalizacji strony – wskazanie jej plusów i minusów pod kątem pozycjonowania.
#2 Ile kosztuje audyt marketingowy?
Cena za audyt marketingowy może się różnić w zależności od wyboru konkretnego specjalisty, liczby rynków, w obrębie których działasz oraz wielkości Twojego przedsiębiorstwa.
#3 Ile trwa wykonanie profesjonalnego audytu marketingowego?
Profesjonalny audyt marketingowy to dosyć złożony proces obejmujący wiele kluczowych elementów dot. marketingu online w Twoim przedsiębiorstwie. Biorąc pod uwagę jego specyfikę oraz zaawansowanie, możemy śmiało oznajmić, że finalny czas wykonania wynosi od 7 do 30 dni roboczych.
#4 Audyt marketingowy – samodzielnie czy we współpracy z agencją?
Audyt marketingowy jest bardzo złożoną analizą wymagającą rozbudowanej wiedzy nie tylko z dziedziny marketingu internetowego, ale także doświadczenia w optymalizacji stron internetowych pod kątem SXO (ang. Search Engine Optimization), poprawnego analizowania barw wzywających do działania (np. niebieski, czerwony, zielony), a także przycisków CTA – Call to Action, które muszą odpowiadać aktualnym wymaganiom internautów.