Jak wykonać audyt marketingowy i na czym polega? – Poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Struktury przedsiębiorstw działających obecnie na rynku dynamicznie się zmieniają, co znacznie częściej powoduje powstawanie odchyleń od norm, a także różnorodne błędy i problemy związane z ich funkcjonowaniem. Aby tego uniknąć, warto wykorzystać odpowiednie sposoby umożliwiające wcześniejszą diagnozę tzw. luk marketingowych. W tym celu warto wykonać audyt marketingowy. Dzisiejszy artykuł poświęcimy kompleksowemu omówieniu właśnie tego zagadnienia.
Audyt marketingowy to nic innego jak skrupulatna analiza sytuacji przedsiębiorstwa pod względem marketingowym. Chodzi przede wszystkim o weryfikację celów, założeń oraz strategii działania danej firmy w celu identyfikacji konkretnych elementów wymagających poprawy.
Audyt marketingowy pomoże w m.in.:
Naszym zdaniem audyt marketingowy jest bardzo dobrą okazją, aby dokładnie sprawdzić tzw. mankamenty utrudniające w pełni poprawne działanie przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że to nie jest to samo, co audyt SEO.
Audyt marketingowy powinien być przede wszystkim wszechstronny. Warto, żeby obejmował wiele kwestii dot. funkcjonowania firmy. Osobiście polecamy go zlecić zewnętrznemu podmiotowi – dzięki temu okaże się w pełni obiektywny. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż elementy, które podlegają ocenie, muszą być przedstawione przejrzyście i logicznie. Dzięki temu łatwiej będzie można wyeliminować słabe punkty (czyli tzw. luki) przedsiębiorstwa.
Audyt marketingowy należy wykonywać regularnie – przykładowo co 2-3 miesiące. Pozwoli to analizować kondycję firmy na bieżąco, wpływając jednocześnie na minimalizację występowania sytuacji niekontrolowanych.
Jakie elementy koniecznie trzeba przeanalizować, podejmując się audytu marketingowego? W pierwszej kolejności rekomendujemy zwrócić uwagę na konkretne kanały sprzedażowe, które wykorzystujemy do promocji w sieci. Ważny jest także branding oraz analiza efektywności firmy.
W Semcore rozpoczynając audyt marketingowy, zwracamy w pierwszej kolejności uwagę na konkretne kanały komunikacyjne. Dostosowujemy je do profilu odbiorców naszego klienta. Dla przykładu – niektóre przypadki wymagają wyłącznie stworzenia wysokiej jakości profili w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Tik Tok), a inne firmy rozwiną się zdecydowanie szybciej dzięki profesjonalnie zaprojektowanej stronie internetowej zgodnie z zasadami UX (ang. User Experience), czyli doświadczeniami użytkowników.
Po kilku-kilkunastu miesiącach od wykonania wstępnego audytu marketingowego warto zacząć inwestować w dodatkowe kanały dystrybucji. Oprócz kampanii w mediach społecznościowych warto również zastanowić się nad pozycjonowaniem, kampaniami linków sponsorowanych oraz tzw. influencer marketingiem. Doskonałym pomysłem na podtrzymanie więzi z kupującymi będzie także e-mail marketing.
Liczba klientów jest wprost proporcjonalna do rozpoznawalności Twojego przedsiębiorstwa oraz zaufania potencjalnych interesantów. W tym celu warto regularnie komunikować się z odbiorcami (np. poprzez social media), a także odpowiadać na zapytania mailowe maksymalnie w ciągu 24-48 godzin.
Profesjonalnie przeprowadzony audyt marketingowy ułatwi weryfikację skuteczności poszczególnych kampanii marketingowych. Dzięki temu procesowi mamy szansę na wgląd do strategii promocyjnych, poznanie ich słabych oraz mocnych stron, a co za tym idzie – właściwe zagospodarowanie budżetu (bez tzw. przepalania środków finansowych).
Poboczne elementy, które pomogą wykonać audyt marketingowy to m.in.:
W zależności od koncepcji audytu marketingowego i konkretnych założeń projektowych warto uwzględnić także m.in.:
Warto również pamiętać, że kompleksowy audyt marketingowy zaczyna się w większości przypadków od zebrania najważniejszych danych. Następnie przeprowadzana jest dokładna analiza (nazywana inaczej interpretacją biznesową) oraz tzw. kontrola marketingowa, która ma na celu stwierdzić, czy realizacja przemyślanych wcześniej założeń, jest najlepszą, możliwą do zrealizowania propozycją.
Rodzaje audytów marketingowych przedstawiają się następująco:
To nie wszystko, bowiem istnieje jeszcze jeden rodzaj kontroli dokładnie weryfikującej uzyskane wyniki po wdrożeniu konkretnych działań (tzw. audyt kontrolny). Możemy również oznajmić, że powszechnym sposobem audytorskim w środowisku e-commerce oraz witryn usługowych jest feedback, czyli audyt mający na celu kontrolowanie rezultatów. O co dokładnie chodzi? Otóż kontrola rezultatu (czyli kontrola typu feedback) odpowiada za monitorowanie przysłowiowych luk i odchyleń względem wzorców, jakimi się kierujemy.
Zlecenie audytu marketingowego firmie zewnętrznej lub wykonanie go samodzielnie gwarantuje liczne korzyści, m.in.:
W audyt marketingowy powinny zainwestować osoby, które:
Audyt marketingowy ma za zadanie ułatwić nam analizę ogólną strony pod kątem jej kluczowych (i pobocznych) aspektów obejmujących promocję online. Uważamy, że jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla małych, średniej wielkości oraz rozbudowanych e-commerce, a także działalności usługowych, którym zależy na zwiększeniu liczby potencjalnych klientów. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w opracowywaniu audytu marketingowego!
Interesuje Cię koszt przeprowadzenia audytu marketingowego? Wypełnij ten darmowy i niezobowiązujący formularz. Skontaktujemy się z Tobą i porozmawiamy merytorycznie o weryfikacji działań marketingowych dla Twojej firmy.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce audytu marketingowego?
Nie do końca. Audyt marketingowy to całościowa analiza podejmowanych działań marketingowych danej firmy. Audyt SEO natomiast to nic innego jak weryfikacja optymalizacji strony – wskazanie jej plusów i minusów pod kątem pozycjonowania.
Cena za audyt marketingowy może się różnić w zależności od wyboru konkretnego specjalisty, liczby rynków, w obrębie których działasz oraz wielkości Twojego przedsiębiorstwa.
Profesjonalny audyt marketingowy to dosyć złożony proces obejmujący wiele kluczowych elementów dot. marketingu online w Twoim przedsiębiorstwie. Biorąc pod uwagę jego specyfikę oraz zaawansowanie, możemy śmiało oznajmić, że finalny czas wykonania wynosi od 7 do 30 dni roboczych.
Audyt marketingowy jest bardzo złożoną analizą wymagającą rozbudowanej wiedzy nie tylko z dziedziny marketingu internetowego, ale także doświadczenia w optymalizacji stron internetowych pod kątem SXO (ang. Search Engine Optimization), poprawnego analizowania barw wzywających do działania (np. niebieski, czerwony, zielony), a także przycisków CTA – Call to Action, które muszą odpowiadać aktualnym wymaganiom internautów.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.