Jak wykorzystywać long tail do SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Long tail SEO to strategia pozycjonowania, która opiera się na wykorzystywaniu fraz o tak zwanym „długim ogonie”. Takie wyrażenia to zawsze połączenie kilku słów – charakteryzują się one ścisłym dopasowaniem. Stosunkowo niewielu użytkowników generuje takie zapytania, dzięki czemu ich konkurencyjność jest niska. A to oznacza, że uzyskanie wysokich pozycji dla wyrażeń long tail jest odrobinę prostsze, w porównaniu do określeń, o które rywalizują dziesiątki stron internetowych.
Skuteczność pozycjonowania w oparciu o frazy long tail doskonale podsumowuje badanie przeprowadzone przez Neila Patela (współzałożyciel narzędzia Crazy Egg oraz KISSmetrics). Według analizy dostępnej na jego oficjalnym blogu, ruch pozyskany za pomocą zapytań z długim ogonem znacznie częściej prowadzi do konwersji w porównaniu do nieco bardziej ogólnych zapytań (średni poziom dla rozbudowanych słów kluczowych wynosi 36%!). Jeżeli chwilę zastanowimy się nad tym zjawiskiem, to wysuniemy wniosek, iż efekt ten jest dość naturalny. Frazy long tail z natury wyróżniają się ścisłym dopasowaniem. To na przykład wyrażenie „drukarka jaka najlepsza do domu”. Skoro użytkownicy generują tego rodzaju zapytanie, jasne jest, że poszukują konkretnych produktów lub usług. Oznacza to, że chcą dokonać zakupu, więc znacznie częściej dojdzie do konwersji. Fakt ten doskonale przedstawia zalety pozycjonowania long tail. Odpowiedni dobór fraz z długim ogonem sprawi, że witryna nie tylko stanie się lepiej widoczna, ale równocześnie wzrośnie współczynnik konwersji.
Agencje SEO i specjaliści działający jako freelancerzy bardzo często wykorzystują frazy long tail, aby pozycjonować stronę internetową. Rozwiązanie to jest po prostu skuteczne. Pod frazy z długim ogonem najczęściej optymalizuje się artykuły oraz opisy produktów/usług. Natomiast pozostałe podstrony (na przykład strona główna i kategorie) są przygotowywane z myślą o wyrażeniach nieco bardziej ogólnych. Dlatego fundamentalną częścią strategii long tail SEO jest blog. W nim będą mieścić się artykuły obfitujące w wyrażenia z długim ogonem. Odpowiednio napisane merytoryczne teksty będą wyświetlać się w wyszukiwarce na wysokich pozycjach. Dlatego w treści należy przygotować linkowanie wewnętrzne, aby pozyskany ruch przekierować na odpowiednie podstrony (na przykład produkty). W ten sposób użytkownik zainteresowany danym tematem przeczyta artykuł, a jeśli zdecyduje się na zakup lub skorzystanie z usługi, z łatwością znajdzie to czego szuka. Dla przykładu wyobraź sobie, że prowadzisz sklep komputerowy. To świeżo otwarty e-commerce, więc jeszcze nie może mierzyć się z gigantami, którzy sprzedaż swojego sprzętu prowadzą od lat, jednocześnie inwestując w marketing internetowy. Nie oznacza to jednak, że Twój biznes jest z góry skazany na porażkę. Wręcz przeciwnie – możesz wykorzystać takie frazy long tail, które umknęły konkurencji, ale są regularnie wykorzystywane przez użytkowników. W tym celu warto założyć wcześniej wspomniany blog. Wstępnie swoje kategorie produktowe zoptymalizuj pod ogólne frazy kluczowe – choć te podstrony nie będą osiągać wysokiej pozycji, z czasem Twój biznes zacznie notować wzrosty. Natomiast artykuły twórz w myśl strategii long tail SEO. Jednocześnie ruch kieruj do produktów i kategorii za pomocą linkowania wewnętrznego. Blog jest idealnym medium do tworzenia tekstów w oparciu o long tail. Warto zaznaczyć, że jakościowe teksty nie tylko budują widoczność i mogą wpływać na współczynnik konwersji, ale dodatkowo budują wizerunek eksperta w konkretnej branży.
Frazy long tail są długie i z reguły cechują się niską konkurencyjnością. To określenia najczęściej składające się z minimum czterech wyrazów. Za przykład mogą posłużyć takie zapytania jak:
Jak widać na tym przykładzie, frazy z długim ogonem posiadają ścisłe dopasowanie. Podstrona zoptymalizowana pod takie wyrażenia będzie wyświetlana wąskiemu gronu użytkowników, jednak istnieje duża szansa, że internauci dokonają konwersji. Wyrażenia long tail możesz stosować na swojej stronie w formie odmienionej. Wyszukiwarka Google poradzi sobie z wieloma formami słów bez żadnych problemów. Pamiętaj, że teksty muszą wyróżniać się wysoką jakością, w przeciwnym razie Twoje starania nie wpłyną pozytywnie na pozycję witryny. Poruszając dany temat, postaraj się go maksymalnie wyczerpać. O tym jak wyszukiwać z długim ogonem pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu w artykule „Pozycjonowanie stron longa tail – kiedy warto?”. Jeżeli chcesz samodzielnie wdrożyć taką strategię SEO, informacje znajdujące się w tym tekście powinny Cię zainteresować.
Frazy long tail to nie jedyny rodzaj słów kluczowych. Istnieje jeszcze kilka typów, a każdy z nich pełni istotną rolę w pozycjonowaniu. Warto znać je wszystkie, aby wiedzieć, jakie wyrażenia przygotować do optymalizacji strony internetowej.
Fat Head – to wyrażenia krótkie, dość ogólne, najczęściej składające się z jednego słowa (ewentualnie dwóch). Cechuje je wysoka konkurencyjność, jednocześnie są niezwykle często wyszukiwane w Google. To na przykład fraza „stół”.
Chunky Middle – tego rodzaju frazy kluczowe są nieco bardziej rozbudowane, ale ciągle charakteryzuje je wysoka konkurencja. Składają się z 2-3 słów. Do chunky middle zaliczyć możemy określenie „stół do kuchni”.
Money Words – to frazy bardzo często odnoszące się do konkretnego modelu danego przedmiotu. Mogą być podobne do long tail, ponieważ często składają się z kilku słów. Jednak ich konkurencja jest znacznie wyższa. Przykładem takiego wyrażenia jest „biały stół do kuchni”.
Branded Keywords – ten typ wyrażeń składa się na kilka słów (minimum dwa), gdzie jedno jest nazwą marki/kolekcji/serii. Przykładem takiej frazy jest „kosmetyki Kylie Jenner”.
Local Keywords – jak sama nazwa wskazuje, to określenia odnoszące się do lokalizacji. Wykorzystuje się je głównie na stronach, które promują lokalny biznes. Taką frazą kluczową może być „mechanik Kraków”.
Jeżeli posiadasz własną stronę internetową, pamiętaj, że nie musisz wykorzystywać wszystkich tych fraz na swojej witrynie. W przypadku sklepów działających online na całą Polskę wdrożenie słów lokalnych będzie niemal bezcelowe. Podobnie sytuacja wygląda z branded keywords. Te wyrażenia są odpowiednie dla biznesów, odbiorcy już znają na rynku. W takiej sytuacji marka może wykorzystać swoją nazwę do budowania jeszcze lepszej widoczności. Natomiast frazy typu long tail będą odpowiednie dla każdej strony internetowej, bez względu na jej charakterystykę, cele oraz historię.