Podstawą każdego sklepu online jest platforma sprzedażowa, która dostarczy funkcjonalność przy zapewnieniu szybkości i stabilności działania. Niezależnie od tego czy dopiero chcemy wejść na rynek handlu online, czy nasz e-commerce właśnie się rozwinął, mamy prawo zastanawiać się, nad tym które platformy e-commerce będą dla nas najlepsze.
Na skróty
Platformy sprzedażowe dla mniejszego e-commerce
Początki działalności bywają trudne. Większość przedsiębiorców rozpoczynających działania w e-biznesie stara się oszczędzać na poszczególnych wydatkach. W przypadku samej platformy sprzedażowej nie trzeba tego robić. Wystarczy wybrać darmową opcję, która zapewni nam najistotniejsze cechy, a dokładniej:
dobre doświadczenie użytkownika,
zabezpieczenia,
możliwość integracji z usługami, których potrzebujemy,
Ważne jest też to, aby panel administracyjny był intuicyjny, a obsługa nie przysporzyła problemów osobom mającym styczność z nim po raz pierwszy. Jakie platformy sprzedażowe spełniają te warunki?
WordPress z WooCommerce
WordPress to lekki system zarządzania treścią (CMS), który początkowo powstał z myślą o nowoczesnych i łatwych w utrzymaniu blogach. Z racji, że ma on duży potencjał do modyfikacji, deweloperzy utworzyli do niego wtyczkę, która umożliwiłaby przekształcenie zwykłego bloga w całkowicie funkcjonalny sklep.
WooCommerce to jeden z najlepiej sprawdzających się, bezpłatnych skryptów do prowadzenia e-commerce o małej i średniej wielkości. Zaletą jest wysoka elastyczność i szerokie możliwości dostosowywania np. dla SEO możemy wykorzystać kolejną wtyczkę o nazwie Yoast. Interfejs jest prosty, ale wygląda już nieco przestarzale i nie oferuje aż tylu funkcji co rozwiązania konkurencyjne.
Sote
Sote to dobry system dla przedsiębiorców rozpoczynających swoją działalność. Jest to w 100 procentach polski SaaS, a koszty jego utrzymania nie są wcale wysokie. Za pojedynczy miesiąc zapłacimy 62,5 zł. Możemy też wykupić licencję dożywotnią, w ramach której otrzymamy bardzo bogaty pakiet rozszerzeń. Większość z nich będzie jednak płatna. Indywidualny projekt graficzny wyniesie nas około 2000 zł.
Korzystając z rozwiązania tego rodzaju warto wziąć pod uwagę umieszczenie na serwerach usługodawcy. Zaoszczędzimy w ten sposób czas i nie będziemy musieli martwić się o stabilność, bezpieczeństwo czy niespodziewane awarie. Zaletą Sote jest możliwość sprawnej integracji z systemami ERP, CMS, mediami społecznościowymi i usługami kurierskimi. Mamy kontrolę nad większością rzeczy, w tym SEO, wielkością inwentarzu i analityką.
Platformy ecommerce dla większych sklepów
Shopify
Shopify jest platformą e-commerce działającą na zasadzie usługi SaaS. To w praktyce oznacza, że korzystanie z niej wymaga od nas jedynie minimalnej wiedzy z technicznego punktu widzenia. Jest rozwiązaniem o wysokim potencjale do skalowania. System wyróżnia łatwość założenia sklepu, szerokie możliwości brandingowe oraz dobrze zabezpieczona architektura. Dostępne jest kilkanaście metod płatności, które obsługiwane są przez autorskie rozwiązanie Shopify Payments.
Dostępny w usłudze „App Store” pozwala dostosowywać sklep do własnych potrzeb pod kątem społecznego dowodu słuszności, lepszej retencji klientów, SEO czy niestandardowego designu. Ryzyko tego, że coś się zepsuje jest minimalne. Wdrożenia to kwestia kilku kliknięć i nie wymaga absolutnie żadnych zmian w systemowych plikach. Nawet, jeśli coś zawiedzie to do naszej dyspozycji pozostaje wsparcie techniczne dostępne 24 godziny 7 dni w tygodniu. Cena za korzystanie z Shopify waha się od 29 do 299 USD.
PrestaShop
PrestaShop działa podobnie jak WordPress z wtyczką WooCommerce, ale od początku swojego istnienia jej celem było tworzenie sklepów internetowych. Jest wystarczająco intuicyjny, aby brać go pod uwagę, jeśli jesteśmy początkujący. Oferuje on praktyczną funkcjonalność w standardzie, która przyspieszy i wzbogaci nasze działania: integracje, importowanie danych z plików CSV oraz system do tworzenia i obsługi rabatów. Jego szablony są oparte o niszowy język Smarty, dlatego powinniśmy pamiętać, że wiedza z zakresu CSS, PHP i JavaScript może tutaj nie wystarczyć.
Pod względem SEO praktycznie niczego mu nie brakuje. Funkcjonalność PrestaShop w podstawowej konfiguracji poza tym co WordPress zapewnia: zaawansowane statystyki, bogate funkcje lokalizacyjne, wersję wielojęzykową, logi przydatne do diagnostyki błędów oraz newsletter. Platforma nie ma w standardzie bloga ani nie jest super elastyczna, jednak kwestie te możemy rozwiązać z użyciem darmowych rozszerzeń.
Co wybrać? SaaS e-commerce czy sklep na własnym serwerze?
Aby zdecydować, które rozwiązanie będzie dla nas najlepsze, powinniśmy zwrócić uwagę na nasze preferencje, umiejętności oraz możliwości oferowane przez różne platformy e-commerce. Lepiej wybrać sklep SaaS czy zainstalować oprogramowanie open-source na własnym serwerze?
Po pierwsze zwróćmy uwagę na cenę oraz etap rozwoju naszej działalności. Jeśli nie wiemy, jakie przychody będzie generował nasz sklep to lepiej sprawdzi się darmowa platforma, która nie wymaga wnoszenia comiesięcznych opłat. Podstawowy hosting z certyfikatem SSL i wsparciem technicznym wynajmiemy nawet za kilka złotych. Tymczasem SaaS to kwestia przynajmniej 100 zł miesięcznie.
Skalowalność w obu przypadkach jest nieograniczona aczkolwiek w przypadku Shopify czy Sote będzie łatwiejsza, bo jest ona w podstawowych założeniach tych platform. Można stwierdzić, że SaaS będzie rósł razem z nami – wystarczy jedynie przejść na wyższy abonament.
Jeśli chodzi o zmiany w wyglądzie i design to większość platform SaaS umożliwia wprowadzanie zmian od strony front-endowej. Nie mamy bezpośredniego wglądu do plików systemowych. Tworzenie bardziej spersonalizowanych rozszerzeń to działka rozwiązań open-source.