SEO obejmuje wiele różnorodnych działań mających na celu osiągnięcie jak najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwania w przeglądarce Google. Terminem Long tail określa się dłuższe frazy kluczowe, składające się z kilku wyrazów. To sprecyzowane zapytania potencjalnych klientów. Zdobywają coraz większe uznanie, ponieważ dostrzega się jak ogromny wpływ mają one na pozycjonowanie. Udowadniają to liczne kampanie marketingowe i ich analizy.
Na skróty
Dlaczego long tail mają praktyczne zastosowanie?
Dla użytkowników internetu ważne jest jak najszybsze dotarcie do informacji i znalezienie firm odpowiadających im wymaganiom, albo też sprawne odszukanie produktu o konkretnych cechach. W tym celu ludzie decydują się na precyzowanie swoich zapytań przeglądarkowych. Tacy użytkownicy mają pewność, że dzięki temu nie będą musieli poświęcać wiele czasu na przeglądanie mnóstwa stron internetowych, a szybko dotrą do pożądanych treści. I właśnie w takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem są long tail, czyli tak zwane frazy długiego ogona. Osoba poszukująca konkretnych rozwiązań od razu trafia na stronę firmy, która je oferuje. Większość ludzi wpisujących w wyszukiwarkę długie frazy jest zdecydowana na dokonanie transakcji. Takie zapytania stanowią mniej więcej 1/5 wszystkich wyszukiwań.
Zalety long tail
Spośród wielu plusów wprowadzenia long tail warto wyróżnić najważniejsze z nich. Są to:
Osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów wymaga dobrania odpowiednich fraz. Przede wszystkim muszą być one bezpośrednio związane z działaniami firmy. Są nastawione na użytkowników – oznacza to, że każdy, kto wprowadzi dane zapytanie musi mieć gwarancję, że znajdzie dany produkt lub usługę na stronie przedsiębiorstwa. Sztuczne pozycjonowanie z wykorzystaniem long tail nie będzie skutkowało wyższymi wynikami sprzedażowymi. Bardzo ważne jest dobieranie fraz w taki sposób, aby odpowiadać nimi na potrzeby klientów.
To zadanie dla fachowców z Semcore. Pierwszym krokiem będzie audyt strony i zapoznanie się z działalnością przedsiębiorstwa. Następnie należy znaleźć grupę docelową i dopasować do niej odpowiednie frazy. Przy czym najlepsze efekty mają kampanie, w których frazy długiego ogona są jednym z kilku wykorzystywanych narzędzi. Same long tail potrafią być bardzo efektywne, ale w połączeniu z innymi technikami można osiągnąć niesamowite rezultaty.
Przykładowe frazy długiego ogona:
najlepsze oferty ubezpieczeń dla rodzin
tanie sukienki na wesele
serwis telefonów Samsung Poznań
jak urządzić małe mieszkanie
Jakie firmy zyskają na wykorzystywaniu long tail? Top 3
Korzystanie z fraz długiego ogona bez wątpienia przekłada się na lepsze pozycjonowanie strony internetowej. Istnieją jednak branże, w których szczególnie zaleca się wykorzystywanie tej metody.
Sklepy internetowe oraz porównywarki cen
Osoby zdecydowane na zakup często podają dokładne parametry produktów. Najczęściej jest to nazwa modelu, nierzadko potencjalni klienci dopisują również kilka istotnych cech (kolor, rozmiar, parametry sprzętów elektronicznych). Pozycjonowanie z wykorzystaniem fraz długiego ogona będzie od razu przenosiło użytkowników do konkretnych produktów w danym sklepie. Każdy produkt może być pozycjonowany na inną frazę. Liczne badania wykazują, że ma to ogromny wpływ na zwiększenie sprzedaży, a wzrastająca popularność long tail świadczy o ich skuteczności.
Portale tematyczne i specjalistyczne
Do tej kategorii należą wszelkie blogi, w tym poradnikowe, lifestylowe, hobbistyczne. Wiele osób poszukuje konkretnych porad, czy informacji branżowych. Dzięki wykorzystaniu long tail użytkownicy nie tylko odnajdują odpowiedzi, generują duży ruch na stronie. Zapisują się na newesletter, zakładają własne konta, spędzają na stronie dużo czasu, a także zapamiętują witrynę i odwiedzają ją częściej.
Zarówno sklepom, siłowniom, instytucjom kultury, jak i innym przedsiębiorstwom działającym lokalnie zależy na zachęceniu jak największej liczby osób do odwiedzenia danego oddziału. Long tail może być jednym z narzędzi wspierających pozycjonowanie lokalne. Wielu użytkowników bardzo często zawęża zapytania do konkretnych obszarów (ulica, osiedle, dzielnica). Robią to nie tylko mieszkańcy, ale też osoby odwiedzające dane miasta, chcące szybko odnaleźć konkretną firmę.
Efekty stosowania long tail
Frazy długiego ogona są o wiele mniej konkurencyjne. To powoduje, iż można znacznie szybciej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyniki analiz jasno wskazują na to, że takie frazy mają duży potencjał, odznaczają się wysoką konwersją, są też o wiele bardziej skuteczne w sprzedaży. Zwiększają szanse na trafienie do odbiorców, którzy zwiążą się z daną witryną na dłużej, a ruch na stronie będzie bardziej wartościowy niż w przypadku short tail.
Long tail w przypadku sklepów internetowych
Long tail to rodzaj fraz kluczowych, które doskonale sprawdzają się w e-commerce. Zwiększona świadomość sprzedawców internetowych wciąż w wielu przypadkach nie przekłada się na wykorzystywanie potencjału różnych typów fraz. Wiele sklepów internetowych nie stosuje w ogóle long tail, a nawet nazw produktów. Dla przykładu 10 modeli krzeseł w różnym kolorze i o innych projektach nazywa się “krzesło” – to wręcz zabójstwo dla SEO sklepu online. Zmiana nazwy każdego pojedynczego krzesła na long tail, według tego, jakich produktów poszukują klienci, daje bardzo dobre efekty widoczności oraz konwersji. Stąd można wykorzystać long tail typu: brązowe drewniane krzesło z miękkim obiciem.
Frazy długiego ogona są efektywne i coraz bardziej doceniane przez firmy z różnych branż. Korzysta z nich wielu gigantów polskich i międzynarodowych. Pozycjonowanie oparte o long tail przyciąga klientów o konkretnych potrzebach, bezpośrednio wpływa na sprzedaż oraz popularność strony internetowej. Stosowanie tego rodzaju fraz jest jednak łatwe tylko pozornie, aby było skuteczne należy mieć konkretne umiejętności i wiedzę. Zachęcamy do konsultacji ze specjalistami Semcore, którzy pomogą z dobraniem i wprowadzeniem indywidualnie dopasowanych strategii.