Czy reklama może zmieniać świat? Kampanie społeczne udowadniają, że tak. To coś więcej niż tylko przekazy promujące produkty – to działania, które edukują, inspirują i mobilizują ludzi do działania. Jakie mechanizmy za nimi stoją i które z kampanii wywarły największy wpływ? Poznaj przykłady, które pokazują, jak siła komunikacji może kształtować społeczeństwo.
Czy kampanie społeczne są tym samym co kampanie w mediach społecznościowych?
Narzędzia i technologie sieci społecznościowych to popularne sposoby dotarcia do odbiorców i rozpowszechnienia wiadomości. Kampanie społeczne sa jednak czymś więcej. Warto więc szerzej odpowiedzieć na pytanie kampania społeczna co to? Jest to przede wszystkim wykorzystanie działań marketingowych do wywołania pozytywnych zmian, zmiany postaw lub nagłośnienia konkretnego problemu.
Kampania społeczna przykłady:
- Kampania społeczna na rzecz zdrowia – Ice Buket Challange, czyli kampania mająca na celu zwiększenie świadomości na temat stwardnienia rozsianego. Osoby biorące udział w kampanii wylewały na siebie wiadro z lodowatą wodą, a następnie nominowały do tego kolejne osoby.
- Kampania społeczna na rzecz szacunku dla historii – Kumpel z przeszłości. 1944 live. Kampania z 2009 roku zorganizowana przez Biuro Promocji Miasta Stołecznego Warszawy celowała w zwiększenie zainteresowania u młodych ludzi historią Powstania Warszawskiego.
- Kampania społeczna na rzecz ochrony środowiska – Do ostatniego Drzewa. Organizowana przez Greenpeace Polska kampania z roku 2018 za cel obrała zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat wagi Puszczy Białowieskiej.
Jak widać, reklama społeczna może odnaleźć celowość w różnych obszarach tematycznych. Sam marketing społeczny to uznana dyscyplina, którą można znaleźć w kursach akademickich, czy podręcznikach. Media społecznościowe mogą być częścią zestawu narzędzi do angażowania określonych odbiorców, ale rozróżnienie tych dwóch obszarów jest kluczowe. Teraz gdy kampania społeczna definicja powinna być dla Ciebie zrozumiała przejdźmy do kwestii jej wdrażania.
Kiedy warto rozważyć realizację kampanii społecznej?
To kiedy jest właściwy czas na przeprowadzenie kampanii społecznej, oczywiście będzie w dużej mierze zależało od programu lub organizacji. Planowanie kampanii marketingowej o charakterze społecznym ma sens zwłaszcza w trzech konkretnych przypadkach:
Próba dotarcia do dużej liczby osób
Po pierwsze, kiedy próbujesz zmienić zachowanie dużej liczby osób. Jeśli liczba osób, do których chcesz dotrzeć, jest na tyle mała, że można z nimi porozmawiać indywidualnie lub w grupie, prawdopodobnie nie jest to odpowiedni moment na kampanie społecznościowe.
Na przykład, jeśli chcesz poprosić uczniów w klasie o wolontariat na nadchodzącym jarmarku świątecznym, możesz porozmawiać z nimi osobiście. Jeśli jednak chcesz zwiększyć zaangażowanie w wolontariat wśród mieszkańców danego województwa, plan kampanii społecznościowej może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Długoterminowa zmiana zachowania w społeczeństwie
Po drugie, kiedy próbujesz zmienić zachowanie na dłuższy czas. Jeśli prosisz ludzi o wykonanie określonej czynności raz, to nie miejsce na marketing społeczny. Na przykład jednorazowa prośba o zbiórkę zabawek do domu dziecka nie jest kampanią społeczną. Jednak skoordynowany wysiłek fundacji, czy organizacji, aby spróbować zwiększyć liczbę osób regularnie oddających zabawki do takich placówek, może być już powiązany z koniecznością prowadzenia pełnej kampanii.
Pamiętaj, że udaną kampanię społeczną można przeprowadzić także przy ograniczonym budżecie, jeśli zaangażowani w projekt ludzie są wystarczająco zmotywowani.
Autor wpisu: Damian Grądzki