Pozycjonowanie międzynarodowe – jak to robić?
5 min
5 min
Na skróty
Jeżeli Twoja firma planuje lub już działa na rynkach zagranicznych, jej strona internetowa także będzie wymagać pozycjonowania zagranicznego, dostosowanego do wybranych krajów. Optymalizacja witryny pod kątem lokalnych wyszukiwarek zapewni jej lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i zdobycie nowych klientów, którzy najprawdopodobniej nie słyszeli jeszcze o Twojej marce.
Tak samo jak w przypadku np. pozycjonowania lokalnego, kiedy chcemy osiągnąć widoczność strony w określonym mieście czy rejonie, tak samo w pozycjonowaniu międzynarodowym warto zoptymalizować stronę pod kątem technicznym, zadbać o jej odpowiedni profil linkowy, ale też sprawdzić popularność słów kluczowych, która może być odmienna w różnych krajach.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu zagranicznym, koniecznie czytaj dalej.
Źródło: unsplash.com
Pozycjonowanie stron internetowych, niezależnie od tego, czy prowadzimy je na rynku polskim czy zagranicznym, ma na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jednakże, ze względu na różnice kulturowe i językowe, proces ten może wyglądać nieco inaczej na określonych rynkach międzynarodowych.
Poniżej znajdziesz listę szczególnych wyzwań, z jakim wiąże się pozycjonowanie międzynarodowe:
Każdy kraj ma swój własny język i dialekty. Należy zatem uwzględniać różnice tego typu w przypadku działań takich jak np. tworzenie treści strony internetowej. Różnice kulturowe potrafią mocno wpływać na preferencje użytkowników, a nawet sposób, w jaki szukają określonych informacji w sieci.
Pamiętaj też o doborze odpowiednich słów kluczowych. Czasem może to wymagać znajomości lokalnych terminów czy zwrotów języka codziennego. Właśnie dlatego w takich sytuacjach poleca się przeprowadzenie analizy słów kluczowych od początku, nie zaś tłumaczenie polskich słów kluczowych na inny język.
Poziom konkurencyjności w określonych branżach będzie się różnił. Branża, która w Polsce jest niemal martwa, może okazać się wiodącą na rynku zagranicznym (i odwrotnie). Pamiętaj też, że konkurencja może zaskoczyć Cię nieznanymi strategiami marketingowymi, do których należy się dostosować.
Choć wyszukiwarka Google jest znana w zasadzie na całym świecie, jej algorytmy mają swoje regionalne warianty opracowane dla różnych krajów. Przykład? W krajach skandynawskich, gdzie poczta elektroniczna jest bardzo popularnym środkiem komunikacji, algorytmy Google mogą przywiązywać większą wagę do linków prowadzących z poczty niż w innych regionach, a w krajach z silnie rozwiniętym e commerce (np. w Stanach Zjednoczonych) algorytm będzie kładł większy nacisk na recenzje produktów i opinie klientów.
Jeśli chcesz pozycjonować stronę na rynkach globalnych musisz wiedzieć, że każdy kraj ma swoje własne przepisy dotyczące np. ochrony danych osobowych, marketingu i e-commerce, które należy przestrzegać.
Upewnij się zatem, że znasz niezbędne dla Twojej działalności zasady i rozumiesz, o co w nich chodzi. W końcu nie bez powodu mawia się, że nieznajomość prawa szkodzi.
Pozycjonując witrynę poza granicami kraju warto mieć na uwadze również to, że nie wszystkie narzędzia SEO są dostępne w każdym państwie lub są dostosowane do lokalnego rynku. Podobnie popularność platform społecznościowych czy narzędzi analitycznych może się różnić w zależności od terenu, na którym chcesz prowadzić swój biznes.
Co kraj, to obyczaj, ale też… inny użytkownik. Użytkownicy sieci w różnych krajach mają bowiem różne nawyki związane z wyszukiwaniem informacji i korzystaniem z Internetu.
Różnice te dotyczą zarówno preferowanych urządzeń mobilnych czy zainteresowań osób, jak i poziomu zaufania względem rozmaitych źródeł informacji bądź sposobu korzystania z mediów społecznościowych.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-person-holding-a-pen-and-writing-on-a-tablet-ONYiHwIO3ho
Wiesz już, że prowadząc działania SEO dla różnych krajów, należy zwrócić uwagę na wyróżniki kultur, specyficzne cechy obecne w konkretnym języku, a nawet na to, jaka przeglądarka internetowa jest w danym państwie dominująca czy jakich zachowań użytkowników możesz się spodziewać.
To ważne, ponieważ dostosowując pozycjonowanie strony do podstawowych zasad lokalnych szybciej zdobędziesz zaufanie potencjalnych klientów i zdecydowanie lepiej odpowiesz na ich potrzeby. Postanowiliśmy więc zebrać 5 najważniejszych zasad, które sprawią, że Twoje międzynarodowe SEO będzie maksymalnie efektywne.
Wszędzie wygląda inaczej. Wybór zależy od wyszukiwarek, ich popularności, konkurencji słów kluczowych i fraz oraz różnych ekosystemów.
W kraju A działać będzie optymalizacja treści pod SEO, a w kraju B znacznie bardziej efektywne będzie stosowanie linków i odsyłanie na stronę z innych witryn czy budowanie strategii w obrębie mediów społecznościowych. W przypadku pozycjonowania międzynarodowego musisz znać najlepsze metody dla danego kraju i stosować się do nich, aby odnieść sukces.
Skup się na języku witryny. Jak już pisaliśmy: to, co działa w języku polskim, może nie dać takiego efektu w pozycjonowaniu międzynarodowym, dlatego dużo lepszym pomysłem niż tłumaczenie treści jest często napisanie jej od nowa przez osobę, która biegle posługuje się danym językiem.
Jeżeli mimo wszystko decydujesz się na tłumaczenie, nie zapomnij o żadnym z elementów strony: tłumacz teksty, opisy, linki oraz meta opisy, gdyż brak ich odpowiednika w języku danego kraju może spowodować gorszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dysponując różnymi wersjami językowymi strony, możesz zaoferować odbiorcy intuicyjne przełączanie języków, co będzie dodatkowym atutem wizualnym i na pewno polepszy całość doświadczeń użytkownika.
Skoro mamy wybór języków, to i wyszukiwarek. Najpopularniejsza dla nas będzie Google, ale to wcale nie oznacza, że na innym rynku użytkownicy również będą z niej korzystać.
Świetnym przykładem są Chiny, które głównie używają wyszukiwarki Bing, mając również własne kanały social media (RenRen zamiast Facebooka, Youku zamiast Youtube), Rosja, mająca Yandex oraz Yahoo będące ważne dla Japonii czy Stanów Zjednoczonych. Oznacza to, że na każdą z wyszukiwarek przypadają inne narzędzia i metody pozycjonowania stron, które warto poznać jak najszybciej.
Ważne jest, aby dodawać linki analogicznie, jak do polskich stron. Jeśli więc jest to budowanie linków na rynek francuski – zamieść odnośniki z francuskich witryn. Niestety zdarza się, że w pewnych przypadkach Google może pomylić ją z inną stroną i wyświetlać w innym kraju, zamiast w oryginalnym. Ważne jest zatem dopilnowanie tej kwestii.
Pamiętaj również, że na samym pisaniu w języku angielskim czy włoskim nie można zakończyć. Aspekty techniczne, tj. odpowiednie targetowanie, wybór domeny poza granicami kraju, struktura adresów czy geo-targetowanie to również ważny element w międzynarodowym SEO.
Źródło: https://unsplash.com/photos/gold-and-silver-desk-globe-Ay5VDmOaKBo
Pozycjonowanie zagraniczne, jak i krajowe, obejmuje kilka istotnych etapów. O jakich dokładnie mowa?
Po pierwsze – powinniśmy zdefiniować rynek docelowy. Ważna jest demografia, język, rodzaj konsumenta, który będzie odbierał naszą stronę i korzyść, jaką zyska wybierając właśnie naszą witrynę spośród wielu dostępnych.
Kluczową kwestią, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, jest fakt, że ktoś chce wydać pieniądze właśnie na dany produkt, dlatego pozycjonowanie powinno być wykonywane ze szczególną uwagą na zalety sprzedawanych artykułów.
Kolejna jest analiza konkurencji – identyfikowanie wszystkich potencjalnych konkurentów, którzy mogliby prześcignąć Twoją witrynę w rankingu to kluczowa sprawa. Dzięki temu możesz przeprowadzić skuteczne badanie słów kluczowych, dobrać odpowiednie frazy i zoptymalizować stronę oraz teksty tak, by wybić się o kilka pozycji w górę.
Świadomość różnic jest niesamowicie ważna. To, co sprawdziło się w kraju X, niekoniecznie sprawdzi się w kraju Y, dlatego potrzebny jest dobry research, zanim opracujesz swoją strategię SEO.
Dzięki dobrej analizie możesz wzmocnić pozycję strony lub ją repozycjonować, zgodnie z nowymi wytycznymi. Podobnie jak na rynku polskim, pozycjonowanie za granicą także podlega wielu zmianom i aktualizacjom, dlatego istotne jest trzymanie ręki na pulsie i adekwatne ustalenie priorytetów.
Pomimo wspólnych cech ogólnego procesu pozycjonowania, każdy kraj przynosi pod tym kątem inne wyzwania. Problematyczne mogą być zarówno inne podejście do korzystania z sieci, język czy uwarunkowania kulturowe, jak i zachowania użytkowników, zmieniające się dodatkowo wraz z nadchodzącymi trendami.
Dodatkowym utrudnieniem są wszelkiego rodzaju zasady czy regulacje, które mają wielki wpływ na pozycjonowanie międzynarodowe. W końcu działając na nowym rynku musisz mieć absolutną pewność, że działasz na nim zgodnie z prawem.
Aby móc bez przeszkód i z sukcesem działać na lokalnym rynku nowego kraju nieodzowna wydają się więc otwartość na różnice, umiejętność dostosowania się do określonych okoliczności oraz opracowana wcześniej strategia SEO. W ten sposób masz naprawdę duże szanse na to, aby Twoją markę czy produkty poznały osoby z różnych kultur i mieszkające w różnych regionach świata.