Reklama

Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?

3 min czytania
Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?

Jeżeli w trakcie filmu nagle przyszła Ci ochota na coś słodkiego, może być to efekt reklamy podprogowej. Temat ten budzi sporo kontrowersji, a reklama podprogowa umieszczana w filmach lub programach prawnie jest niedozwolona. Warto znać najważniejsze informacje na temat takiej formy marketingu oraz przekonać się, w jaki sposób oddziałuje ona na odbiorcę. 

Czym jest przekaz podprogowy?

Przekaz podprogowy to zjawisko, które odnosi się do bodźców, które docierają do naszego mózgu bez naszej świadomej percepcji. Oznacza to, że jesteśmy narażeni na informacje, które są zbyt krótkie lub zbyt subtelne, abyśmy mogli je świadomie zarejestrować. Przykładem mogą być obrazy, które trwają krócej niż 0,04 sekundy. Jak wynika z badań opublikowanych w Psychological Science, przekaz podprogowy wyświetlany przez 16,7 milisekund aktywuje prawą część ciała migdałowatego. Jest ona odpowiedzialna za emocje. 

Czym jest reklama podprogowa?

Reklama podprogowa to forma marketingu, która wykorzystuje przekaz podprogowy w celu oddziaływania na odbiorców. Jest to subtelna i często niezauważalna forma reklamy, która ma za zadanie wpłynąć na nasze decyzje zakupowe lub preferencje dotyczące marki. Może ona przybierać różne formy, takie jak obrazy czy dźwięki, ale zawsze działa na poziomie podświadomości.

Istnieje kilka technik stosowanych w reklamie podprogowej:

  • ukryte obrazy: wstawianie pojedynczych klatek z reklamą do filmów.
  • ukryte dźwięki: dodawanie niedostrzegalnych dźwięków do muzyki lub nagrań.
  • skompresowane komunikaty: umieszczanie krótkich komunikatów reklamowych w grafikach.
Zobacz  Jak wykorzystać priming w marketingu?

Reklama podprogowa w filmach, serialach i audycjach jest uznawana za formę manipulacji. Pewne formy przekazów podprogowych są jednak etyczne i legalne. W jawnej reklamie marka może zamieścić na przykład symbol, który bardzo subtelnie pobudza emocje odbiorców. 

Dowiedz się więcej na temat tego, czym jest manipulacja w reklamie

Przekaz podprogowy — przykłady

Reklama podprogowa była stosowana przez wiele firm na przestrzeni lat. Oto kilka interesujących przykładów:

Marka Marlboro wykorzystała kreatywny sposób na promocję swoich produktów podczas wyścigów Formuły 1. Na samochodach wyścigowych umieszczono duże kody kreskowe, które miały nawiązywać do produktów bez wyraźnego eksponowania logo.

Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?

Zdj. 1. Reklama Marlboro

Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/

Logo Amazon zawiera strzałkę między literami „a” i „z”, która przypomina uśmiechniętą twarz. Ma ona na celu wywoływanie pozytywnych emocji związanymi z marką.

Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?

Zdj. 2. Logo Amazon

Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/

Imponujący jest też pomysł twórców logo marki FedEx. Strzałka, która znajduje się między literami „E” oraz „X”, symbolizuje błyskawiczną dostawę.

Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?

Zdj. 3. Logo FedEx

Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/

Jak wykorzystać przekaz podprogowy w marketingu?

Pomimo kontrowersji istnieją sposoby na etyczne i skuteczne wykorzystanie technik podprogowych w marketingu. Zamiast manipulować podświadomością, firmy mogą stosować subtelne sugestie, które zachęcają konsumentów do działania bez naruszania ich wolności wyboru. Innym sposobem jest umieszczanie ukrytych przesłań w reklamach, które są bardziej kreatywne i subtelne, a jednocześnie etyczne. 

Dobra agencja marketingowa potrafi wykorzystać przekaz podprogowy, tworząc na przykład logo. Później oddziałuje ono na odbiorcę w dobrze widocznych (dzięki SEO) w Google stronach internetowych. Firmy wyspecjalizowane w marketingu internetowym wiedzą, jakich technik użyć, aby przekaz podprogowy był skuteczny, etyczny i legalny. 

Zobacz  Reklama agroturystyki w Internecie – poradnik

Podsumowanie

Przekaz podprogowy w reklamie to fascynująca, choć kontrowersyjna technika, która wpływa na emocje odbiorców. Co za tym idzie, może wpływać także na ich decyzje zakupowe. Firmy, które zdecydują się na jej użycie, powinny robić to odpowiedzialnie i z poszanowaniem wolności wyboru konsumentów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o technikach reklamy podprogowej i tego, jak możesz z nich skorzystać, dobrze skonsultować się z agencją marketingową. 

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy