Przekaz podprogowy — jak działa reklama podprogowa?
3 min
3 min
Na skróty
Jeżeli w trakcie filmu nagle przyszła Ci ochota na coś słodkiego, może być to efekt reklamy podprogowej. Temat ten budzi sporo kontrowersji, a reklama podprogowa umieszczana w filmach lub programach prawnie jest niedozwolona. Warto znać najważniejsze informacje na temat takiej formy marketingu oraz przekonać się, w jaki sposób oddziałuje ona na odbiorcę.
Przekaz podprogowy to zjawisko, które odnosi się do bodźców, które docierają do naszego mózgu bez naszej świadomej percepcji. Oznacza to, że jesteśmy narażeni na informacje, które są zbyt krótkie lub zbyt subtelne, abyśmy mogli je świadomie zarejestrować. Przykładem mogą być obrazy, które trwają krócej niż 0,04 sekundy. Jak wynika z badań opublikowanych w Psychological Science, przekaz podprogowy wyświetlany przez 16,7 milisekund aktywuje prawą część ciała migdałowatego. Jest ona odpowiedzialna za emocje.
Reklama podprogowa to forma marketingu, która wykorzystuje przekaz podprogowy w celu oddziaływania na odbiorców. Jest to subtelna i często niezauważalna forma reklamy, która ma za zadanie wpłynąć na nasze decyzje zakupowe lub preferencje dotyczące marki. Może ona przybierać różne formy, takie jak obrazy czy dźwięki, ale zawsze działa na poziomie podświadomości.
Istnieje kilka technik stosowanych w reklamie podprogowej:
Reklama podprogowa w filmach, serialach i audycjach jest uznawana za formę manipulacji. Pewne formy przekazów podprogowych są jednak etyczne i legalne. W jawnej reklamie marka może zamieścić na przykład symbol, który bardzo subtelnie pobudza emocje odbiorców.
Dowiedz się więcej na temat tego, czym jest manipulacja w reklamie.
Reklama podprogowa była stosowana przez wiele firm na przestrzeni lat. Oto kilka interesujących przykładów:
Marka Marlboro wykorzystała kreatywny sposób na promocję swoich produktów podczas wyścigów Formuły 1. Na samochodach wyścigowych umieszczono duże kody kreskowe, które miały nawiązywać do produktów bez wyraźnego eksponowania logo.
Zdj. 1. Reklama Marlboro
Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/
Logo Amazon zawiera strzałkę między literami „a” i „z”, która przypomina uśmiechniętą twarz. Ma ona na celu wywoływanie pozytywnych emocji związanymi z marką.
Zdj. 2. Logo Amazon
Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/
Imponujący jest też pomysł twórców logo marki FedEx. Strzałka, która znajduje się między literami „E” oraz „X”, symbolizuje błyskawiczną dostawę.
Zdj. 3. Logo FedEx
Źródło: https://angon.com.pl/2021/01/19/przekaz-podprogowy-w-reklamie/
Pomimo kontrowersji istnieją sposoby na etyczne i skuteczne wykorzystanie technik podprogowych w marketingu. Zamiast manipulować podświadomością, firmy mogą stosować subtelne sugestie, które zachęcają konsumentów do działania bez naruszania ich wolności wyboru. Innym sposobem jest umieszczanie ukrytych przesłań w reklamach, które są bardziej kreatywne i subtelne, a jednocześnie etyczne.
Dobra agencja marketingowa potrafi wykorzystać przekaz podprogowy, tworząc na przykład logo. Później oddziałuje ono na odbiorcę w dobrze widocznych (dzięki SEO) w Google stronach internetowych. Firmy wyspecjalizowane w marketingu internetowym wiedzą, jakich technik użyć, aby przekaz podprogowy był skuteczny, etyczny i legalny.
Przekaz podprogowy w reklamie to fascynująca, choć kontrowersyjna technika, która wpływa na emocje odbiorców. Co za tym idzie, może wpływać także na ich decyzje zakupowe. Firmy, które zdecydują się na jej użycie, powinny robić to odpowiedzialnie i z poszanowaniem wolności wyboru konsumentów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o technikach reklamy podprogowej i tego, jak możesz z nich skorzystać, dobrze skonsultować się z agencją marketingową.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.