Reklama sklepu internetowego w internecie [Poradnik]
7 min
7 min
Na skróty
Marketerzy oraz specjaliści SEO każdego dnia „prześcigają się” w opracowywaniu jak najbardziej opłacalnych sposobów na promocję sklepów internetowych. Niektórzy decydują się na wykorzystanie tzw. outbound marketingu, czyli reklam w radio oraz telewizji. Jeszcze inni wybierają influencer marketing – bardzo opłacalny sposób na wzbudzenie zaufania i zwiększenie współczynnika konwersji. Jeszcze inni eksperci stawiają na rozwiązania typowo digitalowe, czyli pozycjonowanie, Google Ads i social media marketing. Co okaże się najlepszym wyborem pod kątem obecnych standardów?
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego
Promocja sklepu internetowego jest niezbędna w celu pozyskania klientów, którzy będą skłonni zapłacić za proponowane produkty oraz rozwiązania dostępne w naszej ofercie. Wdrożenie odpowiednich działań reklamowych buduje wizerunek marki, zwiększa popularność Twojej strony wśród konkurencji i stawia daną firmę w roli branżowego lidera – dzięki zwiększonej widoczności (np. w organicznych wynikach wyszukiwania).
Warto również wspomnieć, iż reklama sklepu internetowego pozwala zmaksymalizować współczynnik konwersji i mikrokonwersji. Są to m.in.:
Zobacz: Instagram miejscem na płatny oraz darmowy marketing internetowy
Biorąc pod uwagę obecne trendy w szeroko pojętej branży e-commerce, jednym z najlepszych rozwiązań na reklamę sklepów www jest pozycjonowanie, czyli działania optymalizacyjne prowadzące do poprawy rankingu Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dobrą opcją okazują się także kampanie linków sponsorowanych od Google (dawniej AdWords) oraz marketing w mediach społecznościowych połączony z Meta Ads (np. Facebook Ads / Instagram Ads). Przedsiębiorcy bardzo często również posługują się tzw. influencer marketingiem oraz kampaniami newsletterowymi.
Poniżej przedstawiamy, jak reklamować sklep internetowy – 5 sposobów na promocję e-commerce online!
Pozycjonowanie (SEO – Search Engine Optimization) to jeden z najlepszych sposobów na promocję sklepów internetowych. Optymalizacja serwisów pod kątem wyszukiwarek pozwala uzyskać długofalowe rezultaty skutkujące wysoką pozycją w rankingu Google na poszczególne słowa kluczowe (np. sklep z meblami).
Zdj 1. Efekty pozycjonowania.
Źródło: Google.
Dzięki temu wdrożeniu optymalnej strategii SEO pozyskamy stałych klientów, którzy będą regularnie korzystali z naszej oferty. Wynika to z prostego powodu – pozycjonowanie jest formą reklamy przyciągającą klientów zdecydowanych konsumentów.
Jeżeli do tego dodamy również prawidłową budowę strony uwzględniającą spersonalizowaną ścieżkę konwersji, zgodną z aktualnymi zasadami SXO (ang. Search Engine Optimization), zwiększymy budżet operacyjny swojego przedsiębiorstwa za sprawą dodatkowych transakcji od nowych użytkowników.
Chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do najnowszych standardów SXO? – przeanalizuj widoczność swojej witryny dzięki bezpłatnemu audytowi SEO.
Zobacz: Jak zareklamować wykład online?
Kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords) to bardzo dobre rozwiązanie jako dodatek do kompleksowych działań pozycjonowania. Dzięki temu topowe pozycje w wyszukiwarkach uzyskasz natychmiastowo – wystarczy, że poprawnie zoptymalizujesz kampanię Google. W konsekwencji klient po wpisaniu dowolnej frazy w wyszukiwarkę (np. sklep odzieżowy) będzie mógł zobaczyć Twoją firmę zarówno w tekstowych, jak i produktowych wynikach wyszukiwania.
Zdj 2. Efekty reklamy sponsorowanej w Google.
Źródło: Google.
W tym przypadku możemy liczyć na natychmiastową poprawę konwersji, jednak krótkofalową, ponieważ po zakończeniu kampanii Google Ads całkowicie znikamy z wyników wyszukiwania.
Dla porównania – rezultaty związane z pozycjonowaniem odnotowujemy również po zakończeniu współpracy z agencją SEO. Widoczność utrzymuje się przez bardzo długi czas i sprzyja generowaniu ruchu organicznego.
Marketing w mediach społecznościowych jest doskonałym uzupełnieniem pozycjonowania. Działania na Facebooku i Instagramie (np. w postaci regularnego dodawania postów) rekomendujemy wykonywać jednocześnie z SEO oraz Google Ads. Jeżeli zależy nam na maksymalizacji rezultatów powinniśmy zdecydować się także na m.in.:
W przypadku social media marketingu pozyskamy dodatkowych klientów, co przełoży się na zwiększenie współczynnika konwersji. Pamiętajmy jednak, że głównym celem działań w mediach społecznościowych jest poprawa wizerunku firmy, zbudowanie więzi z potencjalnymi klientami, a w konsekwencji wypracowanie przewagi konkurencyjnej.
Influencer marketing to sposób na skuteczną reklamę Twojej oferty. Naszych klientów zawsze uprzedzamy, żeby dokładnie zweryfikowali personę, z którą podejmują współpracę. Powinna ona bowiem wyróżniać się nienagannym wizerunkiem i nie uczestniczyć w tzw. dramach (inaczej sprzeczkach/kłótniach) z innymi twórcami lub przedsiębiorstwami.
Zobacz: Reklama internetowa wady i zalety różnych jej rodzajów
Inwestując w influencera z pozytywnym wizerunkiem, zwiększamy prawdopodobieństwo na to, że nakłoni klientów do zakupu konkretnego produktu (np. naturalnego kremu do twarzy, peelingu do ciała lub szkolenia online).
Kampanie newsletterowe należy wykorzystać w celu budowania więzi ze stałymi klientami. Dobrą praktyką w kontekście newsletterów jest regularne wysyłanie maili edukujących konsumentów na konkretne tematy z dodatkowym rabatem (np. 10% na wybrane produkty z sezonowej oferty).
Treści sponsorowane powinny być umieszczane na blogach i portalach branżowych. Dzięki temu informacje na temat Twojego sklepu i jego produktów trafią do osób, które interesuje dana tematyka. Taki użytkownik będzie o wiele bardziej zainteresowany sfinalizowaniem transakcji. Artykuł nie może być jednak suchą ofertą sprzedażową. Musi być merytoryczny i mieć walory edukacyjne, a sam element reklamy powinien być subtelny. Niech wiedza, którą w nim przekazujesz będzie Twoją najlepszą wizytówką. Dobrą formą artykułów sponsorowanych są wszelkiego rodzaju poradniki. Tego rodzaju content nie tylko zachęca ludzi do odwiedzania Twojego sklepu, ale również pomaga zbudować jego profesjonalny i ekspercki wizerunek.
Zdj 3. Oznaczenie artykułu sponsorowanego w serwisie Forbes.
Źródło: Forbes.
Zobacz: Jaką platformę sprzedażową wybrać? Dostosuj to do poziomu rozwoju Twojej firmy w e-commerce
Warto zwrócić uwagę na porównywarki, takie jak na przykład ceneo.pl. Umiejscowienie w nich Twojej oferty to świetny pomysł. Z racji na ich popularność, generują one ogromny ruch dla prezentujących się na nich sklepów. Może to być dla Ciebie skuteczny sposób na dotarcie do dużej liczby nowych klientów. Równocześnie możesz potraktować taki serwis jako narzędzie analityczne, dzięki któremu będziesz mógł porównywać ceny swoich produktów na tle konkurencji.
Co zrobić, jeżeli pomimo wzmożonego marketingiem ruchu, inwestycji w SEO, wyniki sprzedażowe nie ulegają poprawie? Może to oznaczać, że źródło problemów leży gdzieś indziej. Wiele sklepów online, nawet pomimo skutecznej reklamy, odstrasza potencjalnych klientów swoim wyglądem lub kiepskimi funkcjonalnościami. Sprawdź czy w Twoim przypadku też nie jest to problemem!
UX, czyli doświadczenia użytkowników, mają ogromne znaczenie. W dobie powszechnej konkurencji musisz zadbać o to, by klienci chcieli wybrać właśnie Twój sklep online, a sama oferta może okazać się niewystarczająca. Twoja strona musi być również przyjazna w obsłudze i atrakcyjna wizualnie.
Bardzo duże znaczenie ma już strona powitalna i rozmieszczenie na niej elementów. Zadbaj o to, by układ był czytelny i estetyczny. Jeżeli już o grafikach mowa, to należy odpowiednio prezentować produkty. Suche nazwy i parametry nie są zbyt zachęcające, w przeciwieństwie do dobrych zdjęć i wizualizacji. Dodatkowo warto zadbać o to, by wszystkie produkty uzupełnione były unikalnymi opisami, prezentującymi ich cechy i zalety. Umieszczenie w nich fraz kluczowych pomoże wyszukać dane produkty z poziomu wyszukiwarki internetowej.
Zadbaj o odpowiednią nawigację w sklepie z przejrzystym podziałem na kategorie. Jeżeli klient będzie miał trudności z odnalezieniem tego, czego szuka, szybko zrezygnuje z zakupów. Dodatkowo przejrzyście zbudowane drzewko nawigacji, ułatwia też botom Google przemieszczanie się po stronie, co dobrze wpływa na jej pozycjonowanie. Warto zaimplementować breadcrumbs, które pokazują użytkownikom gdzie aktualnie w strukturze strony się znajdują i umożliwiają szybki powrót do strony startowej.
W tym wszystkim nie można zapominać o technicznych aspektach. Sklep nie może ładować się wolno. Oprócz tego musi działać na ekranach o różnej rozdzielczości. Przeważająca część wyszukiwań odbywa się przy pomocy smartfonów, dlatego nie posiadanie mobilnej wersji sklepu to pozbywanie się ogromnej liczby klientów.
Zobacz: Co musisz wiedzieć o modelach atrybucji?
Działania marketingowe dzielimy na te długofalowe i krótkoterminowe. Te pierwsze wiążą się z inwestycjami, których efektów nie widać od razu. Jest to między innymi pozycjonowanie, czyli poprawianie widoczności sklepu w wyszukiwarkach, a także content marketing. Pomimo tego, że na rezultaty tych działań trzeba czekać tygodniami, czy nawet miesiącami, budują one solidną podstawę, która procentuje w przyszłości. Warto oprzeć strategię marketingową właśnie na nich, bo mogą zapewnić stały i stabilny wzrost ruchu i sprzedaży.
Nie oznacza to, że nie warto inwestować w krótkoterminowe reklamy sklepów internetowych. Te wiążą się z konkretnymi kosztami, ale przynoszą efekty niemal od razu. Taką formą jest korzystanie choćby z GoogleAds. Oba rodzaje marketingu dopełniają się wzajemnie i dla obu warto przeznaczyć część budżetu. Dzięki temu nie tylko zbudujesz fundament, na którym w przyszłości Twój sklep będzie łatwiej osiągać cele, ale w oczekiwaniu na jego wzniesienie będziesz mógł cieszyć się widocznymi, krótkofalowymi efektami.
Obok tej strategii marketingowej należy cały czas pamiętać o SXO. Wiążę się to z optymalizowaniem strony sklepowej pod kątem pozycjonowania oraz doświadczeń klienta. Poprawienie widoczności sklepu spowoduje wzrost ruchu organicznego z wyszukiwarek, natomiast pozytywne doświadczenia użytkowników zaowocują wysoką konwersją. Z tego powodu inwestycja w SXO powinna towarzyszyć i dopełnić każdą strategię marketingową dla sklepów online. Jeżeli nie orientujesz się jak zabrać się za to samemu, koniecznie zapoznaj się z ofertami profesjonalnych agencji.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat reklamy sklepu internetowego w internecie?
Jak reklamować swój sklep internetowy w internecie?
Istnieje wiele metod reklamowania sklepu internetowego w internecie. Można skorzystać z narzędzi takich jak Google Ads, kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google, remarketing czy promocja sklepu internetowego poprzez social media.
Jak zwiększyć sprzedaż mojego sklepu internetowego?
Aby zwiększyć sprzedaż swojego sklepu internetowego, warto skorzystać z reklamy Google Ads, optymalizacji kampanii oraz promocji sklepu przez media społecznościowe. Ważne jest również prowadzenie analizy danych np. przy pomocy Google Analytics 4.
Jak reklamować swój sklep w Google?
Swój sklep w Google można reklamować za pomocą narzędzia Google Ads. Przedsiębiorcy w tym przypadku uruchamiają kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google, wyświetlają reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania oraz korzystają z reklam produktowych.
Jak zrobić remarketing sklepu internetowego?
Aby zrobić remarketing sklepu internetowego, należy skorzystać z Google Ads. Ustawisz tutaj grupy docelowe, które zostaną oznaczone jako potencjalni klienci sklepu i później wyświetlisz im reklamy Twojego sklepu poprzez sieci reklamowe.
Jak promować sklep internetowy poprzez social media?
Aby promować sklep internetowy poprzez social media, wykorzystaj Facebook Ads. Stwórz kampanię reklamową, która zostanie wyświetlona użytkownikom w sieci Facebook, dotykając tym samym szerokiej grupy odbiorców.
Jak pozycjonować sklep internetowy w wynikach wyszukiwania?
Aby pozycjonować sklep internetowy w wynikach wyszukiwania, warto skorzystać z technik optymalizacji. Dostosuj treść strony do wybranych słów kluczowych, zadbaj o linki prowadzące do sklepu oraz zapewnij odpowiednią strukturę strony dla wyszukiwarek.
Jak darmowa reklama w internecie może pomóc sklepowi internetowemu?
Darmowa reklama w internecie może pomóc sklepowi internetowemu poprzez zwiększenie widoczności wśród potencjalnych klientów. Skorzystaj z mediów społecznościowych lub for internetowych, aby dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców bez ponoszenia kosztów reklamowych.
Czy reklama Google Ads działa skutecznie dla sklepów internetowych?
Reklama Google Ads może działać skutecznie dla sklepów internetowych. Dzięki kampaniom reklamowym w wyszukiwarce Google, reklamom tekstowym w wynikach wyszukiwania oraz reklamom produktowym, dotrzesz do potencjalnych klientów w momencie, gdy są zainteresowani zakupem.
Jak promować sklep internetowy w 2023 roku?
Promowanie sklepu internetowego w 2023 roku można realizować za pomocą różnych metod. Warto skorzystać z Google Ads, mediów społecznościowych lub pozycjonowania. Ważne jest również dostosowanie strategii reklamowej do zmieniających się trendów i preferencji konsumentów.
Jak reklamować swój sklep na Facebooku?
Reklamowanie swojego sklepu na Facebooku zrealizujesz za pomocą narzędzia reklamowego dostępnego na tej platformie. Ustawisz tutaj targetowanie grup docelowych, określisz budżet kampanii oraz przygotujesz atrakcyjne reklamy, które będą przeznaczone dla użytkowników tego portalu społecznościowego.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.